Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Malene Fich Weischer fra Netinspire.dk Sådan skriver du overskrifter, der sælger!

Sådan skriver du overskrifter, der sælger!

3.158 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 September 2015

En god overskrift er guld værd. Intet mindre. Det er den fordi, at ligegyldigt om det handler om en artikel, et blogindlæg, en produkttekst, et nyhedsbrev eller en pressemeddelelse, så er det dén, der sørger for at vække folks interesse, så de rent faktisk kommer ind og ser, hvad du kan tilbyde.

Så vigtigheden af en overskrift kan ikke overvurderes.

Til gengæld er overskriften tit den, der bliver brugt mindst tid på. For det er jo bare en... nå ja ... en overskrift. Den skal jo bare lige fortælle, hvad det hele handler om.

Men nej. Det går ikke at tænke sådan. Ikke, hvis du vil bruge din tekster til at sælge noget med, i hvert fald.

Vi bliver så bombarderede med information konstant og hele tiden, at vi er blevet ekstremt effektive til hurtigt at afkode, om dét, der bliver skudt i hovedet på os, er relevant for os eller ej. Og det gør vi på baggrund af overskriften, for det er ofte det eneste, vi når at se, før vi ubevidst tænker ”du’r” eller ”du’r ikke”.

Men hvordan skriver man så den dér gode overskrift, der bare sælger. Det gør man ved at tage højde for disse tre ting:

 

1. Skriv en engagerende overskrift
Sørg for at dine modtagere føler, at du skriver direkte til dem. Væk deres følelser eller deres nysgerrighed. Vær bevidst om, hvad du gerne vil udstråle – saglighed, højtidelighed, frisk-fyr-agtighed – hvad, det nu kan være og bliv indenfor den ramme, men tænk stadig i at give dine læsere lyst til at læse mere. Og det gælder lige meget om det er lange doktorafhandlinger, du skriver overskrift på, eller om det er korte nyheder til et gossip-site.

 

2. Sørg for at din overskrift er let at afkode
Som nævnt, så afkoder vi i løbet af et splitsekund, om vi gider bruge mere tid på en tekst. Især online, men bestemt også offline. Pas derfor på med overskrifter, der er alt for kunstneriske og kryptiske. Jeg ville elske at kalde en artikel om, hvordan man beskytter sig selv mod stress for ”Lær at danse på kanten”, men ingen ville jo ane, hvad jeg talte om. Skrev jeg i stedet: Undgå stress: Sådan stopper du travlhed fra at blive til stress”, så ville læseren med det samme vide, hvad de fik ud af at gå ind på den pågældende tekst.

3. Tænk SEO ind i din overskrift
Flere og flere arbejder med SEO / søgemaskineoptimering i deres tekster og dét med god grund. Det kan være ekstremt virkningsfuldt og kan samtidig sørge for, at din online tekst får et langt liv og kan skabe konvertering og salg også flere år ude i fremtiden og ikke kun lige den dag, du lægger den på dit site. Når du arbejder med SEO, arbejder du som regel med at optimere mod nogle meget konkrete nøgleord. De nøgleord er det meget vigtigt at få med i din overskrift – og helst skal de placeres så langt til venstre som muligt. – Som f.eks i eksemplet ovenfor, hvor ordet "stress" ovenikøbet er med to gange..

 

Held og lykke med overskrifterne.

PS!

Har du mod på mere, så tjek denne artikel, hvor jeg går mere i dybden med opbygningen af en overskrift, der virker: http://netinspire.dk/wordpress/4-tips-til-en-god-overskrift/

 

Vil du gerne lære mere om SEO, så tjek min ebog ”Få mere SEO ind i hverdagen”, som kan købes på Saxo.dk for 89 kr.: https://www.saxo.com/dk/faa-mere-seo-ind-i-hverdagen_epub_9788740473216

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Malene skriver Skriv dig op