Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
10 November 2015

”Moar – hvornår kommer den julemand så?!”

Flokken af unger stimlede sammen ved havnebassinet. Julemanden skulle komme med båd til byen. Vi ventede. Og ventede.

Men pyt – det var snart jul. Det var Handelsstandsforeningens julefest i en lille by i Udkantsdanmark.

Endelig: Der var han! Båden gled langsomt ind i havnen med julemanden om bord! Julemanden ville tænde årets kolonorme juletræ, velvilligt sponseret af Handelsstandsforeningen!

På et splitsekund var træet tændt. Damen fra Handelsstandsforeningen rakte en sæk julekager frem til ungerne: ”Kom nu – værsgo’ – væk med dig – videre ...”

Damen stillede sig op på en stol og råbte: "Husk nu: Køb jeres julegaver her i byen – ELLERS DØR BYEN!”

Dødstruslen blev fulgt op af et kor med pæne tørklæder, der sang noget om den yndige juletid.

Too little – too late.

Julens ånd havde forladt arrangementet. Den vendte aldrig tilbage.

Krisesignalerne skræmte den. I stedet for at gå juleshopamok i den lille by vendte den næsen mod Nordpolen igen.

Derfor: Hvis din virksomhed sender alarmsignaler – så stop det!

De signaler, du sender i dag, betyder alt for, om du får succes i morgen.

Send et Happy-signal til dine kunder

Måske mener du, at en flottere hjemmeside, en firmabil eller et fedt kontor kan skabe din succes – hvis bare du havde råd.

 Måske har du ret i det.

Men skru lige ned for fremtidsmusikken et øjeblik. Sluk de faresignaler, som du kan fjerne let – gratis – lige nu.


Sluk de røde advarselslamper

Tjek hjemmesiden – og slet de sætninger, der stensikkert får alarmklokkerne til at ringe.

Jeg tænker på sætninger som de her (og ja, jeg har set dem alle sammen online – og jeg har
redigeret dem, så du ikke kan genkende afsenderen):

”Vi er en lille virksomhed, som er startet af to 16-årige it-nørder. Vi er helt vilde med html, og selvom vi har det sjovt, er vi også utrolig seriøse på arbejde …”

”Jeg har brug for flere kunder. Skal vi hjælpe hinanden? Du får rabat på sælgende tekster.”

”Kontakt mig i dag: tekstfokus@gmail.com”.

(Busted: Sådan en e-mailadresse har jeg også haft, men det er heldigvis længe siden).

Der er ikke noget forkert ved at være meget nystartet, meget ung eller kundefri.

Det betyder ikke, at du ikke er dygtig.

Men prøv at lægge vægt på dine nye ideer, gode priser eller anderledes produkter. Lad være med at lægge hovedvægten på, at du er grøn, nystartet eller kundefri.

Don’t try this at home – heller ikke i Udkantsdanmark

De fleste af os vil nemlig helst handle med nogen, der er en succes – især når vi investerer i vores virksomhed. Vi har ikke råd til andet. Det er logik for perlehøns: Hvis ikke du er en succes, hvordan kan du så hjælpe mig til succes?

Og: Du kan trygt regne med, at dine kunderne slet ikke føler så stærkt for din virksomhed, som farmor føler for sin by i Udkantsdanmark.

Men ved du hvad? Farmor kører alligevel til storbyen for at købe julegaver. Der sælger de nemlig det, ungerne vil have.

Derfor kan du roligt regne med, at ingen køber så meget som en klips af dig, hvis de ikke har brug for den.

Derfor: Spil på dygtighed – skab tillid – kom med nye ideer.

Sluk alarmklokkerne.

Ellers lukker og slukker butikken – og julemanden tager hjem til Nordpolen uden at få solgt én eneste gave!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Louise skriver Skriv dig op