Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Lav puslespils budgetter

2.130 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 July 2011

Når man er selvstændig, kan opgaven med at lave budgetter godt give hovedpine. Der er for det første overvejelsen, om prisen nu er for høj eller for lav, og dernæst er der opgaven med at få fremstillet budgettet på en overskuelig måde. Det gælder om at anskueliggøre prisen for kunden uden at skræmme dem væk. Der er forskellige tricks, man kan benytte.

Når man står med et større budget, er jeg stor tilhænger af at dele budgetter op i bidder. Lad mig forklare nærmere.

Det er ikke udsædvanligt, at en kunde henvender sig med en opgave, der består af adskillige delopgaver med et samlet budget. Psykologien her er, at kunder er sådan indrettet, at de vil have mest muligt for den lavest mulige pris, og derfor er der tit en manglende sammenhæng mellem det, de ønsker og det, der kan fås for pengene. Desuden er det heller ikke usædvanligt, at en kunde rent faktisk slet ikke ved, hvad tingene skal koste. Det er derfor din opgave at præsentere mulighederne på den bedst mulige måde.

Den mest fornuftige måde at få det gjort op er at beregne prisen for hver enkelt delopgave. Øvelsen i første omgang er at give en realistisk pris på hver del uden at skæve til det samlede budget.

Dernæst går du hver delopgave igennem og identificerer andre måder at gøre det på. Det kan være, der skal pilles features ud, det bliver gjort hurtigere eller hvad der nu kan være passende for din branche. Du kan stille en grundløsning og en luksusløsning op for hver opgave. Husk at notere forudsætninger ned for hver beregning.

Til sidst sammensætter du "puslespillet" med alle brikkerne. Din grundmodel rammer budgettet præcist med de forudsætninger, du har opstillet. Det kan være, at den ikke inkluderer alle de features din kunde, har bedt om, men den udgør en løsning, som kan fungere for din kunde. Du illustrerer dernæst i dit budget de tilvalgs-"moduler" din kunde kan vælge for at opgradere løsningen.

Hvis du opstiller det hele som kasser med beløb i, så bliver det i realiteten kundens valg hvilke dele, de ønsker. Det gælder nemlig om at lægge prioriteringen over i kundens hånd, for det er dem, der skal afgøre, hvad der skal afsættes af ressourcer.

Jeg har lavet et meget simplificeret eksempel nedenfor. Udgangspunktet er et budget på 7.000, mens den reelle pris for alle ønskede features ville være 13.000.

Jeg håber metoden kan hjælpe dig, næste gang du kæmper med et budget.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lise skriver Skriv dig op