Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Bid skeer med de store

1.358 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 March 2011

Hvad er det udover størrelsen på virksomheden, der adskiller de små virksomheder fra de store?

Tjah, de store virksomheder har ofte store lokaler, masser af ansatte med dertil hørende firmagoder, behov for personaleafdelinger, kantineforhold, osv. Med andre ord, masser af poster, der giver nogle ret store faste udgifter hver måned, som skal hives hjem på den ene eller anden måde, og det er selvfølgelig kunden, der betaler. Så selvfølgelig har de etablerede store spillere en fordel i et mange gange kendt brand, men deres tunge bagland er også mange gange en klods om benet på dem. Det skal man selvfølgelig udnytte som lille virksomhed. Det er sjældent en god idé blot at sælge sig selv på, at man er billige, med mindre man virkelig ikke har andet at komme med, men man kan jo godt skilte med alle de fordele, der følger med at være lille:

  • Hurtig til at omstille sig
  • What you see is what you get - der skal ikke aflønnes 50 mand og en kantinedame i budgetterne
  • Brug af freelancere - du får det bedst egnede team til opgaven
  • Fingeren på pulsen - man kan ikke hvile på laurbærrene

Alt efter din branche kan du sikkert sammensætte en liste så lang over andre punkter, som du  kan bruge i din markedsføring og salgsfremstød. Men med alle fordelene kommer der også en række svagheder, som du skal være opmærksom på. Hvis en kunde vælger dig, så skal du opføre dig lige så professionelt, som de store drenge. Du behøver ikke nødvendigvis det store fede kontor, måske i nogle tilfælde tværtimod, men du skal have helt styr på nogle punkter:

  • Din kundeservice skal være toptunet og professionel. Hvis du opfattes amatøragtig, så bliver din fordel som lille virksomhed pludselig vendt til noget negativt.
  • Sørg for, at din egen fremtoning er professionel
  • Kig din hjemmeside og visitkort igennem med et kritisk øje - er det lavet af din nabos søn, fordi du synes, han skulle have lov til at prøve, eller er det lavet ordentligt. Det kan godt svare sig at få en dygtig grafiker til at kigge på det.
  • Få struktur på dine processer og i allerhøjeste grad hvis I er flere om det, så I ikke taber projekter på gulvet. Sæt tingene i system, så der ikke opstår tvivl hos jeres kunder om I har styr på tingene
  • Hold dine aftaler - dine kunder skal kunne regne med, at selvom du er ny på markedet, så kan de stole på dig
  • Ret ryggen og tro på dit eget værd - mange af de store virksomheder er startet samme sted som dig
Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lise skriver Skriv dig op