Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Når du har telefonskræk

3.011 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 March 2011

Når man driver sit eget firma, så er man jo som regel nødt til at være udadvendt og tage telefonen i brug. Min erfaring er, at mange har utroligt svært ved at gøre det og lider næsten af en slags telefonskræk. Og hvis du for eksempel skal ringe til en person, og du ved, at samtalen kan blive vanskelig, så er det endnu værre.

Der er flere metoder til at løse det på - for det første så gælder jo som med så meget andet, at jo mere øvelse man har, jo lettere bliver det. Men hvis man nu bliver helt tør i halsen og maven snører sig sammen bare ved tanken om den opringning, så er her et ret smart fif - taget direkte fra kommunikationsbranchen, hvor den benyttes af både politikere og erhvervsfolk forud for interviews.

Metoden er egentlig simpel og hedder Q and A - altså Questions and Answers.

Det, du gør, er at sætte dig foran computeren og forestille dig, hvilke spørgsmål, du kunne ske at få i samtalen. Du skal ned og finde de ubehagelige spørgsmål eller de spørgsmål, du af erfaring ved, kan gøre dig usikker. Og så skriver du omhyggeligt dine svar ned, for hvert enkelt punkt. Skriv gerne flere mundrette sætninger ned for hver, og prøv at få de pointer, du gerne vi kommunilkere omkring din forretning/dig/dit brand med ind i sætningerne, så du kan sige dem på en naturlig måde.

Arket har du liggende ved siden af dig, når du ringer op, og så kan du hurtigt orientere dig, så du er godt forberedt. Det er slet ikke sikkert, at du får brug for arket, men trygheden ved, at det ligger ved siden af dig, er slet ikke dumt.

Du kan supplere med at have de indledende sætninger i samtalen skrevet ned på forhånd, så du ikke risikerer at klappen går ned. Og så er det bare at tage en dyb indånding og få den samtale overstået!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lise skriver Skriv dig op