Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Leon Birdi - Salgsekspert og blogger Boost din loyalitet gratis - en novelle om service og samarbejdspartnere

Boost din loyalitet gratis - en novelle om service og samarbejdspartnere

5.509 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 August 2015

Køkkenet

Det var en tirsdag aften på en lun sommerdag. Han parkerede bilen i indkørslen, åbnede bagagerummet og tog weekendkufferten ud. Hans kone var allerede steget ud. Hun rettede på sit hår og smilede til ham. Det havde været en dejlig tur til Sverige. Bare de to på deres bryllupsdag.

Han opdagede det først. Vandet på det nye køkkengulv. Ikke meget. Men nok til at han blev ærgerlig. Den gode stemning ovenpå turen blev udfordret.

Fandens! Han kone så det også. Det forbandede køleskab. Gaggenau! Han nærmest spyttede ordet ud i rummet. Gaggenau - kun problemer, kortslutninger, gasudslip og oversvømmelser på trods at producentens garanti for det modsatte. Nu var der både nedbrud og vandudslip. Møg!

Problemer, irritationer og ærgrelser over at have spenderet fire-fem gange mere på dette elendige, men meget smukke køkkenudstyr, i forhold til prisen på almindelige hårde hvidevarer.

Nu gad han ikke mere. Det skal ud, det skrammel. Vi køber noget billigt der virker, sagde han til sin kone.

Efter kort tids søgen faldt deres valg på Samsung. Billigt, pænt og mindre end kvart pris. Til gengæld var anmeldelserne rosende.

Samsung blev det.

Elgiganten. Skabet stod der. Sælgeren var på - han matchede billigste netpris og lovede levering efter tre dage.

De stop på den grå parkeringsplads bagefter. Ved drive-in køen til McDonalds mellem bakkende biler, forventningsfulde solbrændte efter-feriebørn på vej til Toys R Us med deres ligeså solbrændte forældre.

Hun smilede til ham. Det var banalt, men faktisk en lettelse at slippe af med det elendige amerikanerskab - det tredie i rækken efter ombytninger og utallige teknikerbesøg.

De talte om Elgiganten. Om den effektive, lidt arrogante og kølige sælger, som faktisk havde vist sig at være dygtig.

Da de tøvede holdt han fast. Da de sagde OK, solgte han dem en drypbakke. Da de gik takkede han for handlen og stak på næven.

Det var ikke på grund af den enestående købsoplevelse. Det var ikke på grund af den personlige service. De havde købt i Elgiganten fordi prisen var fin og fordi varen var på lager.

De fik endda talt om, at med den neutrale kundetilgang burde man prøve en anden butik næste gang.

Boostet

Han fik den lovede sms. Din vare er på vej. Vi ringer en halv time før.

Opringningen kom som lovet. En energisk stemme der lovede godt for installationen af det lidt komplicerede køleskab med vand- og eltilslutning.

Han hørte dem standse vognen på gaden. Han gik dem i møde. De nærmest sprang ud af førerhuset. Med glimt i øjet og god energi.

Han tilbød dem sodavand og de takkede ja. Når vi er færdige, sagde de. Mange tak.

Installationen, bortfjernelse af det gamle og aftørring på gulvet gik hurtigt.

Som forventet, faktisk. Intet at undre sig over.

Men alligevel var der noget.

I Elgiganten var der ikke meget der imponerede. Og det at smide et 130 kg tungt køleskab på en lastbil og fragte det til nabokommunen kræver ikke en doktorgrad i hverken logistik eller fysik, tænkte han. Hvad var det så han var blevet imponeret af?

Var det energien i stemmen der ringede ham op?

Var det den hurtige, flyvende exit fra førerkabinen, som om de glædede sig til at betjene ham?

Var det deres smil, omsorgen for hans parketgulv og venlige optræden?

Det var nok det hele. Ikke at det var svært, tænkte han. Sådan kunne alle jo optræde - men hvor var det dog sjældent!

En simpel opgave. Flyt, tilslut og fjern emballage.

En enkel, nærmest banal opgave - men tilført alt det gode som de fleste mennesker vokser af. Både den der yder og den der nyder.

Elgiganten igen? Hmmm - hvis KR-Flyt er til rådighed, så ja!

Dig og dem

Du er bedre når du vælger den rette samarbejdspartner.

Ringere, når du vælger den forkerte.

Når DHL fxcker up vælger jeg dig ikke igen.

Når dit såkaldte customer service center, som du har udflyttet til den anden ende af Verden, er ligeglade med mig, finder jeg en anden leverandør.

Men når du tilfører dit kedelige produkt og din middelmådige købeoplevelse en banal, men tiltrængt mængde smil, artighed og venlighed, så er du med i loopet igen.

Vælg med omhu - og lyt til dine kunder. Det koster gratis. At vælge den rette.

L.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Leon skriver Skriv dig op