Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om ledelse

Strategi, studenterbrød og hvad koster det at bruge dit produkt...?

Skrevet af:
29. april 2012 | 1.652 Visninger| 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Tune Hein fra Hein Degn & Partnere

Ekspertblogger på Amino om ledelse

Bageren i Holte har nogle gode studenterbrød. Min søn kan også godt lide dem, så det er lidt hyggeligt hvis vi kan dele sådan et når jeg henter ham.

Det koster vist nok 8 kr. - jeg er ikke helt sikker. Det betyder at det er så billigt at jeg faktisk er ligeglad - 6 kr. eller 8 eller 9 er lige fedt (hvis det var 18, ville jeg vide det og ikke være ligeglad - det er kartoffelkagernes problem ;-))

Køber jeg så ikke bare et studenterbrød så tit jeg har lyst til det? Nej - her kommer pointen - det gør jeg ikke fordi der er en anden omkostning som kan være langt større end prisen - nemlig tiden. Hvis jeg skal parkere ovre på den anden siden af rundkørslen, tager det 5 minutter ekstra. Det er simpelthen for dyr en omkostning til at jeg vil bære den - og så er der ingen omsætning til bageren den dag fra mig. Hvis der er en ledig P-plads lige udenfor - så stopper jeg og køber. Sådan styres købsbeslutningen af convenience og tidsomkostningen ved forbruget.

Forleden blev jeg inviteret til et spændende møde. Prisen var rimelig, og jeg var lige ved at tilmelde mig, da jeg opdagede at det blev afholdt på Christianshavn kl 15.30-17.30. Der røg den omsætning. Tanken om at sidde fast i trafikken på Kongens Nytorv var rigeligt til at få mig på andre tanker. 

'Cost of consumption' kan være så meget andet end parkering - tid det tager at finde produktet (fx et fremmed supermarked eller en dårlig website), besvær med emballage og affald, tid til at lære anvendelsen, montering, hjemtransport, myldretidstrafik for at komme derhen osv osv. 

Dine kunder sidder ikke og regner på cost of consumption - men de mærker den, og derfor påvirker den deres købsbeslutninger! Så hvad koster det at forbruge dit produkt?

Læs også


Kommentarer

Anja Lysholm  den 01-05-2012 kl. 10:26

Iiih, Tune, nu fik jeg lyst til studenterbrød! ;-) Men god illustration af "cost of consumption" - tak for den.

Er kommentaren brugbar? 2 0
IT-Konsulenten  den 01-05-2012 kl. 14:09

Det er desværre noget rigtigt mange >ikke< tænker på.

Vi har netop også sådan en bager. Man kan aldrig parkere der, så vi kører videre og undværer at handle hos ham.

Men når det bare skal være iorden og vi har super meget lyst til hans eminente bagværk, så gør vi os umage og venter på en plads eller holder langt fra og går derhen.

Jeg tænker tit på hvor meget denne bagers omsætning kunne hæves, hvis det var nemt at besøge ham.

(Stakkels min pengepung så, hans kanelsnegle er nemlig rent guf)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten Jacobsen  den 02-05-2012 kl. 06:28

Argh, nu tænker jeg også på studenterbrød... :-(

Men du har ret. Jeg impuls shopper ekstremt meget, men hvis der kommer forhindringer, selv meget små forhindringer, i vejen, så køber jeg ikke. Den største fejl nogle webshops begår efter min mening er, at de kræver at jeg opretter mig som bruger. Hvis de ikke bare lader mig skrive min adresse og betale med det samme, er jeg videre medmindre jeg VIRKELIG vil have det jeg kigger på.

Sådan er det også med mange andre ting. Hvis en butik gør det nemt for mig at være kunde, er jeg meget mere tilbøjelig til at købe. Jeg gider ganske enkelt ikke bruge tid på noget som burde være overflødigt.

Mvh Carsten

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jacob Rohde  den 02-05-2012 kl. 10:01

Ja, en god pointe omkring "cost of consumption". Det er tankevækkende.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Tune skriver


Få Gratis E-bog!


Klik her for at få e-bogen 

"Derfor skal Handlekraften ind i din hverdag!"

 


Tune på Twitter

Hvis du vil have besked når Tune og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer