Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Kristian Larsen Remarketing som kickstarter din Facebook ROI og reach

Remarketing som kickstarter din Facebook ROI og reach

4.406 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 August 2016

Website custom audiences (WCA) eller på dansk, brugerdefinerede målgrupper, er uden tvivl en af de mere interessante funktioner på Facebook. Du har nemlig mulighed for at lave remarketing til de personer, der allerede har besøgt dit website. Remarketing er annoncer, som vises til dine tidligere besøgende på dit website.

Hvis du allerede bruger funktionen har du nok erfaret, at WCA kan være med til at drive en masse billige konverteringer og agerer som et sikkerhedsnet overfor dem, som ikke købte første gang de besøgte dit website.

Men selvom Facebook remarketing kan være let at sætte op, så er der et par tricks som du kan gøre brug af, for at optimere din Facebook-annoncering endnu mere.

Jeg plejer altid at optimere på placering og budtype. Disse to optimeringer kan virkelig være med til at sætte skub i din remarketing. Jeg bruger dem aktivt på vores kunder, for at forbedre deres reach og ROI på Facebook remarketing, og nu vil jeg vise dig, hvordan du kommer i gang: 

Annoncesæt skal opdeles efter deres placering i auktionen

Det er ikke bare nok at opdele dine annoncesæt i målgrupper. Typisk vælger flere at inddele efter kategorier og produkter på deres website. Hvis du ligesom mange andre vælger ”Alle placeringer”, optimeres dine annoncer slet ikke nok. Facebook vil nemlig være tilbøjelige til at optimere valget af placeringerne efter hvad de mener er effektivt.

Selvom jeg ofte stoler på Facebook’s evner til at vælge hvad der er mest effektivt for mig, så kommer selv Facebooks algoritme til kort, til tider. Når du laver remarketing har du nemlig ikke uanede mængder af personer du kan ramme, som du ellers har, når du laver bred annoncering. Det er derfor vigtigt, at man udnytter sin remarketing-målgruppe bedst muligt.

Du skal forestille dig at hver gang en bruger går på Facebook på computeren, så starter en auktion for hhv. news feedet og højre kolonne. Men hvis du har valgt alle placeringer i dit annoncesæt, og Facebook allerede har bestemt, at news feedet er bedst, så bliver du nok ikke engang smidt i auktionen for højre kolonne.

Er det slemt? Ja, det er det.

Du mister ikke alene muligheden for at blive vist i højre kolonne, men måske også en eller flere af de andre placeringer som: Facebooks Audience Network (i apps), i Facebooks news feed på mobilen eller på Instagram.

Opsætning af placering på annoncesættene

Hvis du har et annoncesæt som laver remarketing til personer, som har kigget på sokker – så opret flere kopier af dette annoncesæt. Eks. med følgende navne:

WCA – Sokker – News feed*

WCA – Sokker – Right column

WCA – Sokker – Instagram

* Dette annoncesæt ville blive leveret til news feedet. Her er min erfaring, at du godt kan slippe afsted med at vælge: News feed på mobil, news feed på computer og Facebook Audience Network i et annoncesæt.

De andre er lige til  - du vælger blot den enkelte placering i hvert annoncesæt.

Dette betyder at du fortæller Facebook, at de kun skal byde dig ind på de pågældende auktioner med de underlæggende annoncer i annoncesættet. Hvis du kun har valgt ”Højre kolonne på computer”, så er Facebook ikke i tvivl og vil kun prøve at levere til den placering. Dette betyder bl.a. at du kan få langt mere ud af din remarketing og udnytte Facebooks frequency cap. Facebook har et frequency cap på deres annoncering, som gør at du maks kan vise dine annoncer 2 gange i news feedet hvis modtageren ikke er fan, og 4 gange dagligt hvis de er fan. Der er dog ikke noget frequency cap på højre kolonne, som også kan være en attraktiv placering, da prisen for levering er lav.

Forskellige budtyper for hver placering?

Det er ikke altid at den typiske budtype ”klik til website” på automatisk budgivning som skal være gældende. Du kan tit vinde endnu mere på at eksperimentere med budtyperne. Det er især noget, som jeg har fundet frem til virker godt for mig, når det kommer til remarketing. Jeg har samlet mine umiddelbare tanker for hvad du bør vælge ved de forskellige placeringer. Det er dog vigtigt at bemærke, at man bør altid teste hvad der virker bedst for ens egen virksomhed.

News feed på computer og mobil (og Facebook Audience Network).

Disse placeringer er normalt de tungeste når man måler på CPM priser. Du vil tit opleve at Facebook foretrækker at levere til mobilen, hvilket ligger i at flere og flere benytter Facebook via. mobilen. Jeg plejer for det meste at hælde mellem disse tre:

- Optimeret til konverteringshændelser – automatisk budgivning

- Klik til website – automatisk budgivning

- Visninger – manuelt bud

Få besøgende eller høj konv. rate på trafik

Jeg hælder mest til visningerne, hvis jeg ved at målgruppen konverterer rigtig godt. Dette gør at jeg kan få det maksimale ud af målgruppen. Hvis din målgruppe er lille, er det en meget let måde at komme i gang, da Facebook vil prøve at levere til alle. Hvis performance er god, så sørg for at byde over Facebooks maksimale bud. 

Selvom du byder over, er det ikke ensbetydende med at du kommer til at betale den pris. Facebook kører nemlig med en auktionsmodel, som hedder VCG (Vickrey-Clarke-Groves). Deres auktionsmodel straffer ikke personer som byder højt, men nærmere belønner dem. Hvis du ønsker at lære mere om dette, så læs op på ”Facebook true bid” og ”Facebook VCG” på Google. 

Mange besøgende, lavt budget eller lav konv. rate på trafik 

Hvis du sidder med en masse besøgende, et lavt budget eller en lav konverteringsrate, så er det nok ikke CPM-budgivning du skal gå efter. Her plejer jeg at teste på optimeret til konverteringshændelser først – og hvis der er underlevering (budgettet bruges ikke), så skifter jeg normalt til klik til website. 

Højre kolonne på computeren 

Højre kolonne er nok den mest oversete placering, eftersom flere har udtalt at placeringen slet ikke er god at bruge. Jeg er delvist enig, for bruger man ikke denne placering i det rette sammenhæng, kan den nemt være et stort sort hul som du bare smider penge i. Hvis du dog bruger den i forbindelse med remarketing og er lidt kreativ, kan du se rigtig gode resultater grundet de meget lave CPM priser. 

Du kan faktisk få leveret 1.000 visninger for mellem 0,5 kr. – 8 kr.

Jeg tager stort set altid CPM budgivning, da netop CPM-prisen er så lav. Ud fra alle placeringerne, når jeg kører med remarketing på Facebook, så er det højre kolonne som er mest effektiv ift. konverteringspriserne. 

Er der mere som jeg kan gøre? 

Udover at optimere dine placeringer og budtyperne, så er det også en god idé at få optimeret annonceteksterne så de passer til den placering du har valgt. Hvis du har valgt news feed, så kan du bl.a. have et link aktivt i din beskrivelse, men det kan du ikke på Instagram og i højre kolonne. Har du allerede styr på dette, så ville jeg begynde at kigge på mulighederne for at sætte automatisk rotation op på dine annoncesæt, således at du viser forskellige annoncer hver dag, med forskellige budskaber for at overbevise kunden.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kristian skriver Skriv dig op