Den ultimative genvej til et stærkt brand - KommunikationsBlog - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Om denne blog

KommunikationsBlog
 

Syndication

 

Archives

 

Den ultimative genvej til et stærkt brand

Jeg vil godt afsløre en hemmelighed for dig.
En, jeg tror, du bliver en smule lettet over at høre.
Måske bliver du endda helt glad og opstemt.

Især hvis du er en af dem, der tænker: vi skal også i gang med det der branding strategi noget.
Kender du det:
Så følger en lang tanketom pause og et bum bum bum.

Jeg kender det!
Fra mig selv og mange af mine kunder.

Men den gode nyhed er, at der findes en genvej, der kan spare dig for lange overvejelser, skriveblokader og knækkede blyanter.

Et trick, der på kort tid kan forvandle dig og din forretning til brandingens svar på James Bond.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Alt det lød godt i Prebens ører. Han har nemlig travlt.

Opgaverne kommer susende i hans retning, og derfor er der
det der med tiden.

Så genveje - det er lige Preben. 

Han skrev til mig: 

Hej MC
Tak for tilsendte. Jeg har skimmet det igennem. WOW!
Fedt! -God dag!

Preben

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Hvis du også har travlt, og gerne vil arbejde med dit brand på en enkel måde, så læs med her. jeg giver dig mit absolut bedste insider trick!

Er du nysgerrig?

Godt så lad os komme i gang. 

3 enkle trin - der skaber skaber et stærkt brand

 Tilmeld dig mit nyhedsbrev her og vær først til at få blogindlæg, tips og nyheder

TRIN 1# BRUG STORYTELLING OG FANG DIN MODTAGER

Du har garanteret hørt det på et eller andet tidspunkt:

Storytelling er ih, så effektivt et værktøj.
Ja, jo, tænker du måske. Men er det ikke noget langhåret pædagog-snak - mest for kreative virksomheder.

Det var i hvert fald det Preben sagde - da jeg bragte det på banen.

Lad os slå fast - først som sidst:
Storytelling er for branding, hvad Kanye West* er for P3s lyttere.
(*Det er ham der med skoene, Poul McCartney, guitaren og Rihanna) 

Storytelling er effektivt, fordi du og jeg, og dine kunder med
har langt lettere ved at forhold sig til en historie med rigtige mennesker, følelser og handling - end til en tør faktuel tekst - skrevet af Ingeniør Åse, der brænder for detaljer.   

 

TRIN 2# GIV DIN LÆSER EN ´OMG´ OPLEVELSE

Kan du huske slutningen på Se7en, hvor Kevnin Spacey afslører sin masterplan?
Eller den scene fra Star Wars, hvor Darth Wader afslører, han er Luke Skywalkers far?

Kan du huske, hvor overrasket du blev, da du i slutningen af The Sixth Sense opdager, at Bruce Willis karakter har brugt toupé igennem hele filmen ?

De film husker vi, fordi de overrasker os i en grad, der får os til at udbryde:
"Hold da kæft".

Eller hvis du er teenager:
"OMG!"  

Nu sidder du garanteret og tænker: Ja, det er fint. Men min virksomhed er ikke en Hollywood film, så hvor meget chok-effekt kan man lige skabe i en virksomhedsfortælling, hvor omdrejningspunktet er skruer? 

Du har ret - til dels!

Selvfølgelig skal du ikke ud og opfinde et drama, der er trukket op på et plan, så dine kolleger kigger på dig og siger: Godt så Hemmingway, fortsæt arbejdet i din fritid.

Men du kan til gengæld gå efter de dele af virksomhedens historie,
der har saft og kraft.
Hvordan er virksomheden opstået? 
Der er ofte en ildsjæl bag. En person der brænder for at gøre en forskel.

Måske har I været igennem en krise og overvundet den med samarbejde eller med nye ideer. 

En god kernefortælling skal opfylde følgende punkter helt eller delvist:

  • Fylde ca. et halvt A4 ark
  • Beskrive tilblivelsen, kunderne, produkterne og visionen
  • Sproget skal afspejle den linje i gerne vil kommunikere i
  • og den skal kunne genkendes af medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder  

 

TRIN 3# FRA HISTORIE TIL STÆRKT BRAND

Okay, nu har du historien, hvad gør du så? 
Hvordan er det lige, at den bliver til branding?

Det er egentlig enkelt - jo mere du bruger jeres kernehistorie, jo mere effektivt et værktøj bliver den. 

Start med at lægge den på jeres webside, send den evt. til avisens erhvervssektion, et magasin eller en blog med mange læsere.  

Brug kernefortællingen som tekst-eksempel, hver gang I skriver en ny tekst til websiden, en brochure eller en invitation til et arrangement.

Når I bruger det samme sprog,
beskriver jeres ydelser på samme måde - opnår i en reference, der kan genkendes af jer selv og af andre.

 

GENKENDELIGHED ER FØRSTE SKRIDT TIL EN STÆRKT BRAND.

På et mere strategisk plan kan I bruge en kernefortælling til at minde jer selv om retningen for, hvor I vil hen med virksomheden på længere sigt.

Når hverdagen kører og tingene går stærkt, så kan det være virkelig svært at holde fokus på et mål, der ligger måske bare 3 måneder ud i fremtiden.

Man kan blive i tvivl, når der skal træffes beslutninger, skal vi gå til højere eller ventre her - eller måske bare holde kursen? 
Med en stærk kernefortælling, som du kan fortælle dig selv og dine kolleger, vil du blive mindet om, hvad det helt overordnede formål med jeres virksomhed er.

Og jeg vil væde på, at når du kommer op i helikopterperspektivet, så er der mange beslutninger, der giver sig selv.

 

KLAR, PARAT, BRAND!

Så hvis du står i Prebens sko (de er klart lige så smarte som Kanye Wests), og gerne vil i gang med at skabe et stærkt brand.
Men tiden er aldrig rigtig til det. Der kommer altid lige et opkald eller en kunde i vejen,
hver gang du skal i gang med at tænke store tanker.

Så sæt en formiddag af i kalenderen, sluk telefonen og luk mailboksen ned.
Jeg lover dig.
Den kan åbnes igen og den er fuld funktionsdygtige inden for et par sekunder.
Cross my heart.

Brug jeres kernefortælling som jeres strategiske grundlag. Det er kort præcist, og så er det til at have med at gøre.

Er du klar?

Så lad os komme i gang!

 Tilmeld dig mit nyhedsbrev her og vær først til at få blogindlæg, tips og nyheder

Ps. Preben er et alias - hans sande identitet er kendt af redaktionen.  


Tilføj en kommentar

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll