Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Så tal dog fucking ordenligt til mig!!!

Skrevet af:
13. maj 2012 | 1.941 Visninger| 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Styrk dit salg med 5-25 % ved at være bevidst om dit talesprog. Og få en ekstra bonus.

Når du taler med en potentiel kunde, udfører du et stykke professionel kommunikation.
Du har et formål med denne kommunikation, nemlig at gennemføre et salg.

Derfor er det vigtigt, at du gebærder dig sprogligt på en måde, som kunden ikke finder frastødende.

Jeg er ikke selv nogen helgen.
Jeg bander og svovler lystigt, når jeg er i det rigtige - eller måske netop i det forkerte - selskab.
Men når jeg taler med potentielle kunder eller samarbejdspartnere, bander jeg (næsten) aldrig.

"Jamen, det er da de færreste, der over hovedet bemærker det," kunne man indvende, og det er formentlig rigtigt.

Blandt mine kunder er der adskillige, som selv har et temmelig farverigt sprog. Og de ville ikke føle sig det mindste generet af et bandeord i ny og næ. Slet ikke. De ville finde det helt naturligt og normalt.
Der er også mange, som selv taler "ordentligt", men som ikke lader sig mærke med forstærkende gloser.

Men blandt mine kunder er der også nogle, som er stærkt religiøse på den traditionelle kristne måde. Og de vil føle sig ubehageligt til mode, hvis jeg bander i deres nærvær. Det er kort og godt grænseoverskridende for dem.

Lad os sige at de to første grupper tilsammen udgør 95 % af mine kunder og den sidste 5 %. Så vil almindelig logik sige, at mit sprog bør tilpasses de første grupper. Altså skal jeg bare bande løs.
Men den hurtige logik holder ikke.
For de 95 % vil nemlig ikke blive stødt over, at jeg IKKE bander.

Så hvis jeg helt undlader at bande, kan jeg altså vise respekt over for 100 % af minde kunder, mens jeg afskærer 5 % af kunderne ved at bande.

I min ende af landet vil jeg umiddelbart vurdere, at forholdet mellem uanfægtede og anfægtede nærmere er 75-25.

Så en svovlende iværksætter kan altså her øge sit salg med op til 25 % alene ved at moderere sit sprog.

- og så var der lige den ekstra bonus:
Hver gang vi forstærker vores sprog med et bandeord, svækker vi dette ords forstærkende virkning.
Tidligere var det strengt tabu for almindelige mennesker at bruge ordet "sandelig", fordi det netop kun var Gud og hans allernærmeste, der kunne tale fuldstændig sandt - altså "sandeligt", hvilket egentlig betyder "lig med sandt". Dette "bandeord" er som bekendt blevet ganske almindeligt i vores dagligdags sprog. Det samme gælder formentlig for ord som "s'gu", "fand'me", "helvedes", "lort", "pis" og til dels "fuck" - i hvert fald i nogle kredse. Det betyder så, at man i disse kredse er nødt til at finde nye forstærkere, hvis man gerne vil understrege sin pointe. Man skal bruge ord, som overgår de gamle forstærkere. Man skal bryde nye tabuer med sine bandeord.

Men vi, der almindeligvis taler ordentligt, har ikke det behov. Hvis en leverandør er vant til, at jeg taler "pænt", vil et ganske almindeligt "kraft ed'me" - udtalt med den rigtige vægt - have langt større forstærkende effekt, end hvis han er vant til, at jeg bander og svovler.
Og det kan faktisk være temmelig nyttigt at have sådan nogle virkemidler i baghånden af og til.

Hvordan skulle man ellers tåle at være ude i trafikken sammen med de forpulede egoistiske røvhuller, der fucking skifter gear som en pind i en lort og pisser os andre ordentlige bilister op og ned af nakken ...

Læs også


Kommentarer

Christina   den 16-05-2012 kl. 20:43

Tak for opsangen, Hans. Jeg har - desværre - noget at lære...

Når begejstringen løber af med mig, sker det, der ikke må ske. Jeg bander.

Lidt.

Jeg er enig med dig i, at det ikke er i orden. Det er min mor også.

Kh

Christina

Er kommentaren brugbar? 2 0
Henrik Blunck  den 25-05-2012 kl. 10:23

Tak for artiklen. Du har jo så ganske ret, og hvorfor ikke netop tage hensyn til det mindretal som måske viser sig at være mere købestærke end den "almindelige" gruppe? :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Benjamin Mortensen  den 29-05-2012 kl. 10:10

Kunne ikke give dig mere ret. Jeg bander deværre en del til dagligt. Men holder mig sober 99 % af tiden når jeg taler med kunder og leverandører. Synes selv det er forkasteligt når folk bander. - God læsning

Er kommentaren brugbar? 1 0
Helt  den 29-05-2012 kl. 21:14

Jeg arbejder i detailhandlen, hvor sober tale er dagligdag. det giver en stor tilfredshed, at gøre en meget utilfreds kunde tilfreds, uden at hidse sig op til trods for, man bliver svinet til. Netop den slags oplevelser taler kunden om med sine venner, så får man en positiv "ringe i vandet" effekt.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel  den 29-05-2012 kl. 21:46

Jeg synes du har fat i det helt rigtige ved at være bevidst om dit sprog. Ingen tvivl om, at det betyder noget. Du skriver også, at du kommer til at mangle "forstærkere".

Jeg kan se din pointe, men vil godt udfordre den.

"Forstærkere" er faktisk sjældent nødvendige, og de underminerer resten af dit argument. Meget ofte kan man udelade disse. Siger man fx: "Du bliver super glad for dette produkt" - er det så i virkeligheden ikke bedre blot at sige "Du bliver glad for dette produkt"? Beskedenheden kan være en styrke, hvor underspilletheden får din løsning til at virke mere seriøs og professionel end din konkurrents "kanongode superfede" løsning.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hans Stokholm Kjer  den 29-05-2012 kl. 23:47

Tak til alle jer, der er enige med mig.

Og så er der lige Mikkel :-)

Du kan sagtens have ret. Det handler meget om sammenhængen. Hvis du bevæger dig i en sammenhæng hvor bestemte forstærkende udtryk er udbredte, kan det faktisk virke som en forstærker at udelade disse udtryk - som i dit eksempel.

Jeg husker en gang, hvor jeg arbejdede på et kontor og sad overfor en meget forsigtig, høflig og "pæn" kontordame. Den type, som til enhver tid tilsidesætter egne behov, hvis andre kan have en fordel af det. Og den adfærd irriterede mig inderligt. En dag spurgte hun, om hvem af os der skulle gå til frokost først (vi skulle passe telefon for hinanden). Tonen mellem os var altid høflig og pæn. Jeg spurgte, om hun ikke havde lyst til at gå først, men det ville hun naturligvis ikke, hvis det var et problem for mig. Det var det ikke, så jeg foreslog, at hun gik først. Jamen hun ville gerne lige sikre sig, at det ikke var til besvær for mig, for det var jo for det meste mig, der gik først. Jeg forsikrede hende om, at det bestemt ikke var noget problem, og at jeg sagtens kunne få tiden til at gå fornuftigt, mens hun var væk. Hun sagde, at HVIS hun nu gik først, så skulle hun nok love at være tilbage præcis til den aftalte tid, så det ikke skulle gå ud over min pause...

"Så skrid dog!", sagde jeg - og staklen så helt fortvivlet ud, hvorefter hun tog sin taske og gik.

Så kom chefen ud fra sit kontor og belærte mig om, at sådan måtte jeg altså ikke tale til hende. "Hun blev jo helt forskrækket."

Min forstærker virkede altså særdeles (-ja alt for) kraftigt, fordi vi normalt havde en overdrevet forsigtig omgangstone på kontoret.

Men den virkede.

VH Hans

Er kommentaren brugbar? 1 0
Hans Stokholm Kjer  den 29-05-2012 kl. 23:50

Mere til Mikkel

Der går en historie om et folketingsmedlem (jeg husker ikke hvem og i hvilken sammenhæng), der fra talerstolen skal have udtalt:

"Vil det ærede medlem have den fornøjelse at løbe mig i enden."

Et fantastisk eksempel på underspillede forstærkere, der i den grad fungerer sprogligt.

(Hvis nogen kan give mig lidt fakta om citatet, vil jeg blive rigtig glad).

Hans

Er kommentaren brugbar? 1 0
Palle Eriksen  den 07-06-2012 kl. 05:34

Husk også at aldrig bruge ordet men. Siger man men i en sætning, glemmer man alt hvad man i sætningen sagde før men, og husker kun fra men til sætningen er slut.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tom P Jensen  den 19-06-2012 kl. 10:19

100% enig, Mikkel. Man kan vel egentlig sige, efterhånden og desværre, at har man en i telefonen, der taler et perfekt, velformuleret dansk uden aggresive "salgs boom ord" og uden banden og svovlen, så lægger man lige præcis mærke til det og "sætter en guldstjerne i det firma´s kontaktbog". Men det er virkelig en øvelse og du har så ret, alt den banden og svovlen er desværre efterhånden en "rygmarvs-ting". Så vi må hjælpe hinanden, det er min erfaring at taler den ene part pænt, lægger den anden mærke til det og gør det så osse. Og det kunne da være morsomt, om ikke andet for afvekslingens skyld, at vi begyndte på den gamle pæne og ordentlige samtale form igen.

Og desværre nej, jeg er ikke en tøddel bedre end andre med hensyn til at bande og svovle, desværre, jeg skal osse have lidt hjælp :-/. Men jeg tror også, at mange har det som mig, vi er dybest set meget trætte af at vi næsten ikke længere kan tale pænt!

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer