Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Værdien af ros

Skrevet af:
4. september 2011 | 1.121 Visninger| 21 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Jeg talte i dag med en kvinde – lad os kalde hende Lone, som føler, at hun mangler anerkendelse og ros fra sin chef.
Hun var kommet til at nævne dette i en form for evaluering, hvorefter det var blevet taget op på et møde, der i virkeligheden handlede om noget helt andet.

Chefen havde spurgt, hvad Lone egentlig mente.
Lone have forklaret, at hun trives bedst, hvis hun får lidt positiv respons på den indsats hun yder. Hun har brug for ros og anerkanedelse for at blive bekræftet i, at hendes indsats er set og værdsat.
Chefen havde svaret, at Lone skam udfører sit job glimrende, og at der er stor tilfredshed med hende. Hvis hun gerne ville have lidt ekstra skulderklap, kunne hun jo yde en ekstra indsats (her kom chefen med ét konkret eksempel).

Denne chef er altså tilfreds med sin medarbejders indsats.
Men medarbejderen skal gøre en ekstra indsats for at få ros.

Det er en tåbelig adfærd.
Mennesker, der får ros og anerkendelse, anspores til at præstere mere. De får højere selvværdsfølelse, hvilket igen ansporer til at gøre en ekstra indsats.

Hvis du har medarbejdere eller måske freelancehjælpere, må du ikke undervurdere værdien af at rose dem og anerkende deres indsats. Ros koster dig intet, men kommer positivt retur.

- og misforstå mig nu ikke:

Du skal selvfølgelig ikke være bange for at irettesætte, når det er nødvendigt. Men den nødvendige irettesættelse bliver også lettere at forstå, hvis din medarbejder er vant til klare udmeldinger, når der er noget positivt at sige.

Jeg er ikke et sekund i tvivl: Ros kan aflæses på bundlinjen, hvis den bruges rigtigt.

- Læs også om Værdien af ris.

Læs også


Kommentarer

mankon  den 04-09-2011 kl. 21:27

Enhver iværksætter eller overordnet burde læse dette indlæg hver mandag morgen inden starten på arbejds ugen.

Kort og præcist beskriver du, hvad der burde være elementært for enhver med leder ansvar.

Værdien af ros kan ikke undervurderes eller overvurderes.

Tak!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Emil Verdoes  den 04-09-2011 kl. 21:33

Super godt indlæg du kommer med her Hans! :)

Du har helt ret i hvad du skriver!

Ha' en forsat god søndag :)

De bedste hilsner

Emil

Er kommentaren brugbar? 0 0
mankon  den 04-09-2011 kl. 21:45

Jeg skrev: "Værdien af ros kan ikke undervurderes eller overvurderes."

Mente:

Værdien af ros skal ikke undervurderes eller kan ikke overvurderes.  

Håber, at det giver mening:)

Er kommentaren brugbar? 0 0
igang  den 04-09-2011 kl. 21:47

Jeg læste Carsten Mørchs bog "Derfor" for et stykke tid siden, og der var også en lille passage om emnet. jeg tillader mig at citere :o) :

Start:

For mange år siden lavede man et eksperiment i den amerikanske hær, hvor der var blevet indkaldt to helt nye kompagnier. Det ene kompagni gav man ros, uanset hvad det præsterede. Den anden enhed blev - uanset resultat - altid skældt ud. Aldrig var det godt nok. Altid kunne det blive bedre.

Da de havde udstået deres rekruttid, sendte man de to enheder ud på samme opgave. Det var helt tydeligt, at den enhed, som havde fået ros hele tiden, var den der klarede sig markant bedst.

Det kan undre, at vi så mange år efter stadig ikke er specielt gode til at rose!

Slut.

Og hvad vil jeg så med det? ikke så meget andet end, at bakke dit budskab op ;o)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 04-09-2011 kl. 23:15

Tak for ordene.

@ igang - Skægt citat - Jeg husker Carsten Mørchs budskaber helt anderledes.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Boysen  den 05-09-2011 kl. 01:54

Godt indlæg Hans, virkelig godt!.

Jeg er så træt af de virksomheder/personer der reklamere med at de "kalder en spade for en spade, og en skovl for en skovl".

For det de i virkeligheden mener, er at hvis du dummer dig, så skal vi nok fortælle dig det... det er desværre sådan den ofte er udført i praksis :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kenneth  den 05-09-2011 kl. 05:31

Hej

Nu kan jeg ikke lide ordet irettesætte.....det heder rette vejlede....;-)

Men ja, ros, er er rigtig godt, og det skal absolut bruges. Og specielt når man oplærer folk, sådan at de virkelig mærker at de er på rette vej. Og det er hurtig og nemt at gøre....utrolig nok.

Nu arbejder jeg selv i industrien, og her er ros ikke noget som der bruges. Og tager man mit firma, så er rosen, at kunderne vender tilbage. Og derfor kan det være svært for en chef at vurdere om det arbejde der bliver leveret er i orden. Specielt når ens chef ikke er branche kendt. Og derfor ikke aner hvad man laver.....og jo det kender jeg faktisk.

JEg har også set mennesker på 50 år være tøse fornærmet over ikke at få ros, når de selv mener at de har lavet en ekstra indsats. Og her er det også vigtigt at man skal gøre op med, om det for firmaet er en ekstra indsats, eller om det er noget som man forventer. For skal man til at rose, hvergang at en medarbejder laver noget, så kommer man hurtigt ud i at folk ikke kan lave noget.

Men ellers er jeg ikke en der hunger efter ros, selvfølgelig tager jeg det til mig. Men jeg udvikler mig mere ved at få en dialog om "fejl". Altså det som der skal gøres bedre.

Men en ting man skal huske på, er at mange virksomheder ikke gør noget uden at der er en bagtanke....fx begynder at rose istedet for at give mere i løn, så falder roserne desværre til jorden. De to ting må aldrig erstatte hinanden. men gerne supplerer.

Nu har jeg selv arbejdet som chef for nogle mennesker i et serigrafi firma, hvor vi fik højnet omsætningen, mens vi skar ned på folk..og det kan kun lade sig gøre ved at folk konstant ved at man er tilfredse, og give dem sikkerhed for at de også har arbejde i morgen. Nu skete den primære nedskæring også ved at vi ikke erstattede folk der sagde op.

Men ellers er en general god omgangs tone, et rigtig godt sted at starte. Og man må som chef aldrig vise sin stress til de ansatte. For så kommer man hurtigt ud i at der kan skabes udnyttelser. Og så mister cheffen sin autoritet. Og desværre så er største delen af de danske mellemleder desværre så fucked op, at man skal minde dem om at de skal rose, at de skal tale ordentligt og at fejl ikke er noget personligt, men noget som der desværre sker.

/Kenneth

Er kommentaren brugbar? 0 0
MetteSkagen  den 05-09-2011 kl. 08:06

Helt enig - og generelt, så kunne vi blive meget bedre til at rose hinanden for det der må tages som en selvfølge.

Hvornår har du sidst rost den du bor sammen med for alle de små dagligsdags opgaver hun/han løser?

Når det så er sagt, så vil jeg også kommentere på det med selvværdsfølelsen.

Når vi får ros og bliver set og anerkendt, får vi et selvtillidsboost. Det har intet med selvværd at gøre. Selvværd er noget som forældre kan udstyre deres børn med - bevidst eller ubevidst - ved at udtrykke kærlighed til det menneske barnet ER, ikke det barnet GØR.

Hvis man som voksen ikke har selvværd nok, så er det noget man selv skal sørge for at oparbejde - en kærlighed til det "jeg er". :)

Der er ingen andre mennesker, som kan give os følelsen af at være god nok som menneske. Vi kan blive stimuleret eller manipuleret til at føle det, men det er et "fix", for forsvinder det menneske eller holder personen op med at stimulere eller manipulere, ryger selvværdet ned igen - og så er det ikke ægte selvværd.

Læs eventuelt min artikel om emnet: terapi-nord.dk/.../selvvaerd-selvfolelse-og-selvtillid

- og hav en dejlig dag :)

Mette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 05-09-2011 kl. 09:13

@ Kenneth Boysen - Det er fint nok at kalde en spade for en spade, men man skal også huske at kalde en kage for en kage - hvis du forstår. :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 05-09-2011 kl. 09:28

@ Kenneth

Jeg kan heller ikke lide ordet "irettesætte", men det betyder ikke det samme som "vejlede". Hvis du læser søsterindlægget til dette "Værdien af ris", vil et ekesmpel på irettesættelse. Medarbejderen er i forvejen grundigt vejledt i, hvordan opgaven skal udføres. Alligevel sjusker han og gør ikke sit yderste, hvilket han ellers har lovet. Derfor irettesætter jeg ham. Hvis jeg lader være, får jeg skabt en vane om, at man gerne må sjuske - og det sænker virksomhedens samlede kvalitet.

Man skal rigtig nok ikke rose, hver gang en medarbejder passer sit arbejde. Men man får altså meget ud af jævnligt at anerkende, at det er medarbejdsrnes indsats, der holder hjulene i gang. Man bør skabe en stemning, der hedder "kære medarbejdere - jeg er glad for, at I er her". Det vil nemlig kunne afføde en stemning af "Vi er også glade for at være her".

Jeg er helt uening i, at man ikke skal rose folk for "blot" at yde det, de er ansat til. Jeg kan slet ikke se, hvad der går af mig ved at sige: "det var et fint stykke arbejde, det dér". Eller: "Hvor er det godt at se, at I tager så godt imod jeres nye kollega."

Generelt yder folk, der mødes med en positiv tone bedre end folk, der mødes med en negativ tone.

Jeg har selv som ung arbejdet som ufaglært på en virksomhed, hvor tonen var ekstremt millitant fra ledelsens side. Det betød, at det blandt medarbejderne på gulvet gav anerkendelse, når man kunne slippe afsted med at snyde for nogle opgaver.

A: "Jeg har sgu ikke vasket gulvet i kølerummet i dag - jeg smed bare en spand vand og noget klor ud over det, og så satte jeg mig og røg en smøg. Da formanden kom, godkendte han arbejdet, selvom der stadig lå våde papkasser inde i hjørnet."

B: "HAHAHA - det gør jeg sgu også i morgen."

Hvis ledelsstilen havde været mindre stafbaseret, ville B's svar have været: "Så må du ind og gøre det om. Hvis fødevarekontrollen kommer og måler bakterier i kølerummet, har vi ikke arbejde om to måneder."

@ Mette - jeg har ikke tid til at svare dig nu, men foreløbig tak for dine input.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 05-09-2011 kl. 13:35

Hej Mette

Tak fordi du rider din kæphest om begrebet selvværd her på min blog også - det er vigtigt og velkomment.

I min begrebsverden forholder ordene "ros" og "anerkendelse" sig til hinanden på samme møde som "selvtillid" og "selvværd".

Når man giver ros, er det på baggrund af noget konkret. Noget som nogen har GJORT.

Når man giver anerkendelse, er det på baggrund af, hvordan nogen ER.

Så i min begrebsverden er ros møntet på selvtilliden, mens anerkendelse er møntet på selvværdet.

Ros gives f.eks. med ordene: "Flot klaret", "Godt gået".

Anerkendelse gives f.eks. med ordene: "Godt vi har dig", "Tak for hjælpen", "Dig kan man altid stole på".

Såvel ros som anerkendelse kan bruges strategisk af ledere til at påvirke medarbejdernes ydeevne og produktivitet.

Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
MetteSkagen  den 05-09-2011 kl. 14:16

FAAAANTASTISK Hans :)

Du kan bare det der med ord!

Glæder mig til at se dig igen på lørdag (du kommer vel?!)

Mange hilsner

Mette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 05-09-2011 kl. 14:36

@ Mette -

Mange tak.

Jo, jeg kommer til Iværk og Vækst + Aminotastic på lørdag.

Ellers ville der jo blive lidt tomt på bloggerscenen over for Aminos stand kl. 14, når jeg holder fordrag under titlen "Den blodige hånd".

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kenneth  den 05-09-2011 kl. 17:29

Hej Hans

Først tak for dit svar.

Jeg læste dit søster indlæg efter det her. Og jeg mener stadig ikke at du irrettesætter din medarbejder, men tilkendegiver, hvad du forlanger/forventer. Her mener jeg at der er en stor forskel, men det er sikkert ord kløveri. Men jeg synes irrettesætte er et meget negativ ladet ord.

Jeg er for så vidt enig med dig i at ros er en nem måde at motivere folk på. Men at gøre det til en hverdags begivenhed, så mister det sin betydning. Og folk har så for vane at blive ligeglad, eller ikke yde når rosen udebliver.

JEg bruger selv meget ros, når jeg vil forme mennesker, eller når jeg vil have dem til at yde bedre. Dette sammen med humor. Da de er nemmere at få folk til at gøre som man vil, når de føler at det værdsættes. Men på den anden side, så nytter det ikke at man værdsætter alting hvad der laves.

Men en ting man også skal have med, er de personligheder som man enten arbejder med, eller selv er. For det ligger mange personer fjernt at rose, mens andre roser, bare man holder en toilet pause under 2 min.....med håndvask....før og efter.

Men det er jo en af de ting, som man altid skal have med som et værktøj, til at holde motivationen hos ansatte, kollegaer og andet. Og her er vi enige.

JEg kan så nævne, at jeg og en kollega lavede noget i samarbejde, der var udover det normale arbejde. Faktisk noget jeg lavede meget af for et andet firma, og som de faktisk aldrig havde set. Og her blev han virkelig tøsefornærmet over at der ikke blev tilkendegivet en anerkendelse.....Mens jeg egentlig ikke anså det for noget specielt. Og det betyder jo at folk er forskellige og forventer forskellige ting.

/Kenneth

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 05-09-2011 kl. 18:15

@ Kenneth

Du har selvfølgelig helt ret i, at de forskellige tilbagemeldinger, vi giver vores medarbejdere skal vægtes nuanceret efter, hvem man selv er, og efter hvem medarbejderen er.

Mine indlæg om ros og ris er lavet med henblik på, at vække tanker hos mine læsere om deres egen stil. Jeg har ikke nogen nøglefærdig løsning - det kan man slet ikke have.

Men man kan være opmærksom på, om man husker at rose sine medarbejdere nok - og man kan være opmærksom på, om man får givet de negative tilbagemeldinger (uanset hvad man kalder dem) på en ordentlig måde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ejvind  den 05-09-2011 kl. 21:09

I dag sagde min søn sit job op i en byggehandel - fordi de ikke anerkender hinanden for et godt stykke arbejde. Forinden havde jeg bedt ham om at fortælle dem hvorfor han sagde sit job op, og det gjorde han. Han sagde at han følte sig dårligt behandlet, fordi de ikke tog hensyn til hans alder (16 år) og fordi de ikke anerkendte en god arbejdsindsats.

De var dybest set ligeglade, og sagde at han bare skulle ud.

De har selvfølgelig ret til at hyre og fyre, men hvis man ikke i fremtiden sørger for at gøre arbejdspladsen til et rart sted at være, så forsvinder de ansatte, eller også forsvinder kunderne, fordi de ansatte er svære at omgås.

Godt indlæg!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 05-09-2011 kl. 21:47

Hej Ejvind

Det er da rigtig træls for din søn, og set fra hans synspunkt er der ingen tvivl om, at arbejdsgiveren har forsømt noget af sit lederansvar.

Men når det er sagt, så har en sag næsten altid to sider.

Det er værd at overveje, hvorfor arbejdsgiveren ikke bliver ked af, at din søn smutter.

Jeg synes, du skal drøfte med din søn, om han selv har haft en andel i det dårlige klima, og om der findes andre løsninger end at tage sit gode tøj og gå.

God vind.

Hans.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Rolf Høegh  den 07-09-2011 kl. 14:38

Hej Hans.

Kloge ord i september.

Det er vigtigt at rose - og rise

de fleste riser kun.

Det er trist.

Vi ses lørdag

Hilsen

Rolf

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 07-09-2011 kl. 15:56

Hej Rolf

Andre roser kun - og det er faktisk heller ikke så smart.

Vi ses.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ejvind  den 07-09-2011 kl. 17:48

Hej Hans,

Det har du helt ret i, og der er da ingen tvivl om at alle sager har 2 sider :-)

Jeg er dog sikker på at han ikke har deltaget i at skabe det dårlige klima, men at han selvfølgelig kunne have reageret anderledes på det der skete. For eksempel blive lidt mere tykhudet, eller lade det gå ind ad det ene øre og ud af det andet. Det er jo et normalt råd at give til de unge.

Men dybest set er jeg uenig i at man skal tolerere den slags i længere tid af gangen. Årsagen er at den slags skaber stress, og stress ødelægger os - uanset hvor godt humør vi kommer med, så vil længere tids påvirkning af "dårlige vibrationer" få følger for os.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 07-09-2011 kl. 18:11

Hej Ejvind

Selvfølgelig skal man ikke tolerere at blive pisset på. Man skal helt klart sige fra. Det med, hvad man skal tåle, er lidt en smagssag.

Man må finde sin egen balance, og som forældre må vi hjælpe vores børn med det.

God vind.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer