Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Om os... hvad skal vi skrive?

Skrevet af:
2. juni 2010 | 4.196 Visninger | 15 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Mange hjemmesider har et menupunkt, der hedder "Om os", "Profil", "Firmaets navn" eller lignende.

Denne underside kan være meget vigtig, fordi den afslører virksomhedens selvbillede.
Derfor er det også vigtigt at tage aktivt stilling til denne sides indhold.

Når vi taler om sider eller undersider på nettet, er der især to spørgsmål, vi bør interessere os for:

1. Hvordan er brugeren kommet til denne side?
2. Hvad vil vi gerne have brugeren til at gøre nu?

Firmaets profilside vil i reglen blive fundet af brugere, der af den ene eller anden grund vil tjekke firmaet ud. Brugeren vil typisk være kommet til siden "med vilje" for at undersøge noget mere om netop dette firma. Det betyder, at du ikke skal forvente så mange brugere på denne del af din hjemmeside. Til gengæld kan du forvente en vis interesse fra de brugere, der kommer - og det kan have stor værdi.

Du har på denne side en sjælden mulighed for rent faktisk at formidle din virksomheds værdigrundlag til din bruger. Din primære interesse vil altså typisk være, at underbygge din virksomheds troværdighed i brugerens bevidsthed. Men du bør også sikre dig, at brugeren har lyst til at foretage sig mere på siden, når han er overbevist om dine fortræffeligheder.

Din præsentation:
Din præsentation bør være et positivt forvrænget spejlbillede af dit eget syn på virksomheden - tilrettet efter, hvordan dine kunder erfaringsmæssigt oplever den.

Hvis du har et enkeltmandsfirma, kan du opliste dine kompetencer og værdier. Gør det klart for kunden, om du f.eks. har lav pris eller høj kvalitet som salgsparameter.
Pak gerne det hele ind i en god og fængende historie. Hvis du har brug for at gøre din historie lang, så sørg for at placere de væsentlige pointer i toppen og i nogle underoverskrifter.
Hvis du har en webshop, bør du gøre meget ud af at signalere orden i sagerne, sikkerhed og tryghed på "Om os"-siden. Lov en masse, og sørg for at holde det. Jeg selv foretrækker at handle med virksomheder, hvor jeg nemt kan finde indehaverens navn (og gerne foto), fysisk adresse, cvr-nummer, forskelige certificeringer (e-mærket m.v.), brugervurderinger, osv. Alle disse troværdighedsskabende elementer bør være tilgængelige fra en webshops "Om os".
Er dit firma gammelt, kan det godt være spændende at beskrive firmaets historie. Hvis du gør det, så husk på, at det skal beskrives på en måde, så brugeren finder det interessant. Måske skulle du putte det ind som en underside under "Om os", så denne side ikke bliver så lang, så brugeren giver op.

Lad være med at skrive om din hamster, med mindre den er vigtig for brugerens forståelse af din virksomheds profil.

Brugerens handlemuligheder:
En knap til "forrige side" eller "tilbage" vil være en rigtig god idé, hvis din side er bygger op således at "Om os" kan nås via en hovedmenu. Din kunde er måske ved at købe otte tons hundefoder, men kommer lige i tvivl om, om du er til at stole på. Derfor klikkede han "Om os" og læste, hvor stor en hundeelsker, du er. Nu er han klar til at købe - så er det din opgave at sørge for, at han ikke skal hele den lange og trange vej igennem shoppen eller dit mere eller mindre umulige menusystem for at finde sin indkøbskurv igen.

Så direkte kontakt som muligt. Hvis du laver en mailformular, så sørg for også at give mulighed for at sende en almindelig mail - eller giv som minimum mulighed for at sende en kopi af mailen til sig selv. Hvis du jævnt tit er tilgængelig på chat - så lave en "online support". Men hold den kun åben, når den reelt er åben. En onlinesupport, der ikke svarer omgående er ikke blot værdiløs, men har negativ værdi i troværdighedsregnskabet. Telefonnumre er en selvfølge.

Hvis dit site har et bestemt hovedformål (f.eks. salg), bør det hele tiden være meget let og synlig adgang til hovedydelsen.

Sørg for links til forsiden.

Sørg for, at sidens topbar linker til forsiden.

Hvis du har en film om firmaet, skal den være tilgængelig her. Introducér den ordentligt, så din bruger har en reel chance for at vide, hvorfor han skal se den.

 

God fornøjelse med at skrive "om os" - og hvis din virksomhed kun består af dig selv - så undgå flertalsformen. Den er så pinlig.

Mvh Hans

Læs også


Kommentarer

Kenneth Boysen  den 02-06-2010 kl. 14:50

Hej Hans

Tak for endnu et fantastisk indlæg fra din side. Nyder at læse noget godt indhold :)

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber du vil svare på:

Vi er nu to unge mennesker (30 er stadig ungt), der driver sikkerhedseksperten. Skal vi lave et billed af af os selv, der bedst beskriver virksomheden, så er det ord som sjov, energi, passion og motivation. Vi elsker at give den fuldgas, lave fis i gaden og gøre tingene lidt anderledes end alle andre.

Desværre formår vi ikke at få nettop dette budskab ud på hjemmesiden. Jeg tror hovedsageligt det skyldes mig og mine ideer og forventninger til hvad folk vil læse. Derfor bliver vores tekster på produkter, forsiden og "om os", lidt kedelige, business og slipseagtig. Vi forventer altså at folk ikke vil læse "sandheden", og da slet ikke når det er sikkerhedsprodukter, der skal skabe tryghed.

Vil du dele dine erfaringer på dette område. Jeg forestiller mig ikke skøre "vodka juiiice" agtige tekster, men mere humor og afslappede beskrivelser/billeder.

Et eksempel kunne være et profil billede af ejerne.

Standarden er et portrætbilled med slips på hvid baggrund.

Min makker og jeg ville sikkert pakke os ind i bobbleplast og tage et billed af det.....fordi vi elsker og lever for vores ide og sikkerhed.

Modsat er vi lidt nogle tøsedrenge, der mener at vi mister kunder på det.

Håber du vil tage dig tid til at svare Hans

Mvh Kenneth Boysen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Charlotte123  den 02-06-2010 kl. 14:56

Tak for de gode ideer.....

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 02-06-2010 kl. 20:16

@ Kenneth

Du sælger tryghed. Det skal gennemsyre dit website.

Jeg vil hellere købe en røgalarm og en brandslukker af en grå mand med slips og et træt blik i øjnene end af en fusentast med væg-til-væg-tatovering, der pisser i et ølkrus.

Som jeg skriver, skal du lave et realistisk billede i et positivt lys set med dine kunders øjne.

Hvis I endelig skal lave ballade - så tag en brandmandshjelm på - eller noget andet relevant.

Den med bobleplast er for søgt, selvom den er sjov.

Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fotograf Carsten Olsen  den 02-06-2010 kl. 22:02

Hej Hans,

Tak for endnu et super indlæg - som altid til stor inspiration (har læst hele din blog :-)

@Kenneth

Prøv at klikke på billederne på denne advokat-hjemmeside: norrbomvinding.com/.../Default.aspx

De har formået at vise både den seriøse (businees) og den menneskelige side af personerne. Jeg synes de gør det super godt, men døm selv :-)

:-) Carsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kenneth Boysen  den 02-06-2010 kl. 22:07

@ Hans tak for svaret, du har ret, det er måden at gøre det på.

@ Carsten

Det må jeg medgive dig, det er god billeder. Det skulle vel aldrig være dig der står bag? :)

Mvh Kenneth

Er kommentaren brugbar? 0 0
MJ  den 04-06-2010 kl. 19:13

Tak Hans, for nogle nye vinkler på "Om os", som altid en fornøjelse og læse dine indlæg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 04-06-2010 kl. 23:44

Tak, MJ.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 06-06-2010 kl. 20:05

Tak for et super indlæg

Keep Swinging

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 07-06-2010 kl. 09:35

@ Kim

Du kan være ganske rolig. Gryden koger, og jeg swinger lystigt med den helt store grydeske. Og snart vil jeg kunne servere flere velkogte indlæg.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Reinhold Jensen  den 08-06-2010 kl. 23:40

Hej Hans,

Længe siden, men du har stadig en fin fornemmelse for hvad jeg laver kan jeg se ;-)

Jeg er netop igang med at omskrive tekster på www.solutio.dk, og forsøger at give "Fordi IT er mere end teknik" reelt indhold i teksten. Vi mener nemlig at IT primært er andet og mere end teknik.

Stor hilsen

/Brian

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nikolaj Bomann  den 10-06-2010 kl. 13:59

Super fed artikel!

Jacob Nielsen har også skrevet en god artikel omkring about us pages, som kan læses her: www.useit.com/.../about-us-pages.html

Tak for et godt indlæg!

/Bomann

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ole Chokolade Aps  den 16-06-2010 kl. 12:48

Super fedt indlæg. Vi er lige på trapperne med et nyt website og jeg skal i den forbindelse have gang i nogle nye tekster - en af dem er "Om os" - dejligt med god inspiration hertil.

/Britta Andersen, Marketingkoordinator

Er kommentaren brugbar? 0 0
Niels Christensen  den 16-06-2010 kl. 13:24

Fin artikel. Jeg må have gjort noget mere ved vores "Om os" menupunkt på helseudsalg.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bolette Obbekær  den 16-06-2010 kl. 14:49

Av, der ramte du mig :-)

Jeg har den obligatoriske side, men den har levet et liv uden kærlig omsorg - efter at have læst dit indlæg har jeg ligefrem LYST til at arbejde med den side. Og det er jo godt gået, så tak herfra! Tror jeg vil sætte deadline til på tirsdag......

P.S.

Tak for din kommentar om enkeltmansfirmaer, der omtaler sig som "vi/os". Jeg har en del enkeltmandsfirmaer som kunder, og det er det første jeg beder dem om at fjerne fra deres hjemmeside, det virker så utroværdigt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hans Stokholm Kjer  den 17-06-2010 kl. 23:25

Tak for al jeres ros.

Så er det noget ved at skrive for folk.

mvh Hans

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer