Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Lovligt gode tekster

2.080 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 August 2009

Vi har ytringsfrihed i Danmark. Mange opfatter tilsyneladende dette som en ret til at sige hvad som helst om hvem som helst hvor som helst.

Men særligt når vi arbejder med virksomhedskommunikation, er der en række af regler, vi skal være opmærksomme på.
Vores tekst kan blive ulovlig, hvis vi ikke passer på.
Jeg vil her gennemgå nogle af de vigtigste fælder:

Markedsføringsloven: (klik for link til lovteksten)
Denne lov regulerer, hvordan vi må kontakte vores kunder, og hvad vi må skrive til dem.

Hvis vi bruger urigtige oplysninger i vores markedsføring, risikerer vi at bryde markedsføringsloven, og det er vores eget ansvar at være i stand til at dokumentere vores påstande.

Loven indeholder et langt afsnit (§5) om sammenlignende reklame, som faktisk ikke er ulovlig, når blot sammenligningen er saglig og fyldestgørende. Man må ikke sammenligne pærer med bananer, vel. Hvis du planlægger en reklame, der sammenligner din vare eller ydelse med en konkurrent, så tjek lige detaljerne i §5, så du ikke kommer i klemme. Med en sådan reklame åbner du jo selv en mulig konflikt, og den skal du gerne komme ud af som sejrherre.

§6 handler om, hvordan vi må kontakte vores potentielle kunder. Reglerne her er ret skrappe. De fleste vil vide, at man ikke må sende spammails ud, men mange lider af vrangforestillinger om, hvor grænsen går. §6 gør det rimeligt klart.

Hvis du arbejder professionelt med markedsføring, bør du sætte dig grundigt ind i Markedsføringslovens detaljer. Dette gælder efter min mening især, hvis du markedsfører for andre virksomheder, men selvfølgelig også for din egen.

Injurier:
Det er ikke tilladt at sige eller skrive noget, som krænker andres ære.
Dette kan f.eks. ske ved at lyve eller bruge ukvemsord. Pas derfor på, hvordan du omtaler konkurrenter offentligt. Hvis du har et lidt iltert temprement, skal du særligt passe på ved debatter på nettet - her kommer man let til at skrive noget uoverlagt, som så forbliver synligt til "evig tid".

Racismeparagraffen:
Du er jo et ordentligt menneske, så du kommer selvfølgelig ikke til at overtræde denne. For din sikkerheds skyld bringer jeg den lige i sin præcise ordlyd alligevel:

Straffelovens § 266 b, også kaldet racismeparagraffen eller diskriminationsparagraffen, indgår i Straffelovens kapitel 27 om Freds- og ærekrænkelser:

§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Så det dur altså ikke at basere en reklame på latterliggørelse af bestemte befolkningsgrupper, selvom det nogen gange kan være fristende.

Brug kun dine egne tekster:
Vær opmærksom på, at du ikke har lov til at gengive andres tekster uden tilladelse. Dette fremgår af Lov om ophavsret. At bruge andres tekster er tyveri, og du risikerer at skulle betale en stor erstatning.

God fornøjelse med at skrive lovligt gode tekster.

 

Bloggen bliver til en bog.
- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i en måneds tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.
Om det bliver en e-bog eller én af papir har jeg endnu ikke besluttet.

Send en mail med ”Kommer bogen ikke snart” i emnefeltet til kjer@kjers.com – så holder jeg dig opdateret.

Mvh Hans

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Hans skriver Skriv dig op