Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om kommunikation og marketing

Vis din arbejdsplads på de sociale medier

16. februar 2017 | 1.944 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Kiranan Vijayakanthan fra Grafikr ApS

Ekspertblogger på Amino om kommunikation og marketing

Hos Grafikr har vi testet forskellige strategier på de sociale medier og vi har så småt fundet ud af, hvad der virker bedst for os. Vi har stillet os selv følgende spørgsmål :


- Hvornår interagerer brugerne på vores opslag?
- Hvordan laver  vi interessante opslag, når man er på business-to-business (B2B) markedet?
- Hvordan opnår vi størst mulig reach på vores opslag? f

Vi har alle en interesse i, at når vi laver et opslag fra vores Facebookside, at opslaget går viralt, kommer ud til nye potentielle kunde, øger likes på Facebooksiden og på den lange bane generer salg. I dette blogindlæg vil jeg her vil jeg dele ud af den viden, som vi hos Grafikr har erfaret os gennem de sidste par måneder.

Hvad har vi forsøgt os med? 

Vi lavede to forskellige opslag, som begge havde det samme budskab. Nemlig at vi havde fået et nyt telefonnummer. Endda et guldnummer, vel at mærke.

Vi designede først et, som var flot grafisk og visuelt. Budskabet var tydeligt og vi informerede vores målgruppe og kunder om vores nye telefonnummer. Det var vigtigt for os, at det nye nummer var i fokus, derfor blev det også centeret og vores åbningstider stod nedenunder nummeret. Det var de informationer, vi ønskede at give ud.


Nedenfor er det specifikke opslag vist.

 

Selvopslagets resultater gav følgende resultater:

4 likes
0 kommentar
Rækkevidde: 203
 

Vi var ikke tilfredse nok med resultaterne på dette opslag, så vi valgte derfor at lave endnu et opslag, som havde samme budskab, men blot var personliggjort.

Vi tog et billede i vores mødelokale: Her stod jeg foran et whiteboard, hvor det nye telefonnummer var skrevet på. Resultaterne på dette opslag var i en helt anden liga og vi fik brugerne til at interagere. Ved at vise stemningen fra sin arbejdsplads og sætte ansigt på de personer, som er en del af virksomheden, virker rigtig godt på Facebook, har vi konstateret.

Brugerne bliver i forvejen spammet med en masse salgsopslag i sit News Feed. Næste gang du “stopper op” og liker et opslag på Facebook, så tænk over, hvad der netop fangede din interesse? Relevans? Aktualitet? Humor? Personlighed? En sød hund? Der er mange faktorer, som spiller ind - vi alle er forskellige.

Billedet forneden viser vores resultater for det nye opslag:

 

54 likes

0 kommentarer

Rækkevidde: 2319

 

- En væsentlig forbedring. På daværende tidspunkt havde vi godt og vel 500 likes på vores Facebookside. At opnå en rækkevidde på +2.000 - uden at booste eller annoncere - er flot. Hvis vi selv skal sige det.

Spændende, tænkte vi. Men holder det ved? Det skulle vi prøve at eksperimentere med. Derfor valgte vi at forsætte med at ”poste” personlige indlæg – og ikke mindst skrive ”Hilsen Erik og Kiranan fra Grafikr” på en del opslag. Interaktionen steg, vores likes på Facebooksiden steg og der kom flere henvendelser fra vores opslag på Facebook. 

 

Et andet eksempel - for at prøve noget nyt, men stadig personligt - var et opslag hvor vi anvendte en GIF.

 

Igen opnåede vi en fin reach og gav omverden et indblik i vores kontor og de omgivelser, som vi arbejder i til dagligt. (Se den originale GIF her)
 

Min teori er, at man bør være mere personlig og gennemsigtig med sin virksomhed på de sociale medier. Hvem er de kloge hovedet bag tasterne? Hvem tager telefonen, når man ringer til kundeservice? Hvordan ser virksomheden hverdag ud? Det er noget, som interesserer dine ”fans”/”likes”.

Her har vi endnu et eksempel på et (personligt) opslag, som har klaret sig utrolig flot, hvis man måler på reach og antal likes.

Dog skal jeg ikke sige, at der er en opslagstype, som opnår højere reach/rækkevidde end den anden. Det handler om at levere varieret content - og i høj kvalitet, naturligvis. “Kvalitet” er et nøgleord.

Nogle foretrækker at se videoer, andre foretrækker måske billeder. Selvom målgruppen for os er B2B, så er det stadig mennesker, som sidder bag skærmen og modtager vores indhold.

Dog klarer videoer sig rigtig godt på Facebook og vi oplever generelt en utrolig høj reach på disse. Det kan skyldes, at Facebook har et ønske om at konkurrere med Youtube.

Har du prøvet nogle forskellige opslagstyper af? Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der fungerer bedst for dig.

Læs også


Kommentarer

jan kristensen  den 17-02-2017 kl. 01:00

Og så den platte...Bryster!!

sælger af en eller anden grund altid godt..alternativt flotte mennesker

Et eksperiment der er beskrevet i bogen Buyologi viser at mennesker ønsker at være en del af gruppen.

Særligt når gruppen er flotte mennesker der ser succesrige ud og har venner(gruppen) logikken er måske noget urmenneske betinget noget hvor der er sikkerhed i gruppen og det er sårbart at være uden for.

Det tankevækkende ved dette eksperiment var at de personer der så en (kunstig)samling flotte personer uden for en butik, der helt TILFÆLDIGT solgte det tøj disse pæne personer havde på, fik tilfældigt forbipasserende til at gå langsommere og nærme sig gruppen, da de opdagede sammenhængen mellem de pæne og tøjet de havde på og butikken lige ved kunne man på videoen se at flere valgte at gå ind i butikken og købe tøj magen til.

den viden er guld værd når man vil lave opslag magen til de der beskrives her.

Husk at vi er flok mennesker der vil save vores højre arm af for at være med i gruppen!

vil du have ekstra effekt ud af dine anstrengelser må du være lidt kynisk når du vælger skuespillere.

Så når du laver dine billeder eller videoer er det vigtigt at du tænker på hvem der er med på billederne, er håret på plads, tænderne børstet, ingen tømmermænd, smilende typer etc.

så skulle det ikke undre mig om du kan gange dine resultater med 25% yderligere

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kiranan Vijayakanthan  den 18-02-2017 kl. 13:18

Hej Jan,

Spændende tanke - og jeg er helt enig. Vi gør, hvad der giver os tryghed. Vi kigger gerne på andre, som gør det godt, og gør noget lignende. Det kaldes også for Social Proof, som min partner også har lavet et indlæg her: https://grafikr.dk/social-proof/

Tak for den brugbare tanke.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten Haudrup   den 18-02-2017 kl. 16:09

Hej Kiranan

Tak for indlægget super god læsning det vil jeg prøve med mit firmas facebook side i fremtiden

Mvh Carsten Haudrup

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kiranan Vijayakanthan  den 19-02-2017 kl. 13:30

Hej Carsten!

Selv tak. Håber, du vil dele dine resultater her :-)

Dbh.

Kiranan V

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om Kiranan

Partner og grafisk designer hos reklamebureauet Grafikr ApS www.grafikr.dk

Kiranan har været selvstændig siden 2010 og haft forskellige bolde i luften.

Med sine kompetencer for kommunikation og grafisk design har han i dette år stiftet selskabet Grafikr ApS, der har givet kamp til streget hos de større reklamebureauer trods ingen grafisk uddannelse og er selvlært.


Om denne blog


Få besked når Kiranan skriver


Kiranan på Twitter

Hvis du vil have besked når Kiranan og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her