Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om coaching og ledelse

Drop dine mål og drømme

Skrevet af:
24. marts 2011 | 2.651 Visninger| 31 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Kim Kampp fra House of Visions

Ekspertblogger på Amino om coaching og ledelse

Målsætninger, ønsker og drømme spiller en stor rolle for rigtig mange mennesker både personligt men også i forhold til ens virksomhed og livet som iværksætter, men hvordan arbejder vi egentlig med vores målsætninger og mange drømme og ønsker, og hvordan påvirker det vores egen og virksomhedens identitet.

En tendens, som jeg ofte ser er, at mange ofte kommer ud for forskellige former for identitetskriser både personligt og professionelt. Identitetskriser, som ofte har forskellige former for negative følgevirkninger såsom alenlange projektplaner, der aldrig bliver realiseret, ubrugte fitnessabonnementer eller salgsaktiviteter, der ikke bliver gennemført. I den mere alvorlige ende ses lidelser som depression, angst, stress m.m..

En krise eller kriser, som ofte bunder i et adfærdsmønster og identitets paradoks, der opstår, når vi baserer vores handlinger på drømme og ønsker i stedet for reelle handlinger. Ved at identificerer dette adfærdsmønster, kan man undgå disse negative følgevirkninger og samtidig bibeholde sine drømme og ønsker.

Jeg har beskrevet dette adfærdsmønster og værktøj, samt en god og brugbar løsning for at undgå dette i denne video. Håber i kan bruge det!

 

Af en eller anden årsag er linket forsvundet som et youtube vindue så vedhæter lige et link til videoen her http://www.youtube.com/watch?v=P5FXUkSbqzU

Keep Swinging

Kim Kampp

PS. En masse superdygtige aminoer og jeg selv holder foredrag på iværksættermessen i Køge på lørdag den 26/3 2010 kl. 14.00 omhandlende ”Den Gyldne Vej”. Deltagelse på messen er gratis og kan give dig det skub, du lige netop har brug for i din forretning. Jeg glæder mig til at møde jer!

Læs også


Kommentarer

Jimi Hove  den 24-03-2011 kl. 21:10

Lyden skal lige været lidt bedre næste gang ;-)

Men ja forventninger er den største årsag til ulykke. Skal man så ikke have forventninger til noget ? Jo, men de skal AFSTEMMES med virkeligheden . Og det forklarer du rigtig flot her.

Jeg har selv haft en lang periode hvor jeg overkompenserede for en lang periode, hvor jeg ikke engang kunne fylde centeret ud på din tegning, ved at række ud efter cirklen som er der ude ved det urealistisk. Og ja det giver sorg, skuffelse, angst og depression. Men det var åbenbart noget jeg skulle igennem, og er kommet igennem.

Tak for din flotte præsentation. Jeg ser frem til meget mere

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 24-03-2011 kl. 22:04

Hej Jimi

Tak for din kommentar. Det har helt ret, selv en Iphone har sine begrænsninger, men arbejder på at få lyd og billede bedre.

Jeg tror ikke, at der er mange, der kan frasige sig, at falde ind i omtalte adfærdsmønster fra tid til anden.  Forskellen er selvfølgelig hvor dybt og med hvilke følgevirkninger, og om man kommer ud af dette adfærdsmønster igen, desværre er der mange som ikke mestrer det, som du har gjort.

Men et godt skridt på vejen er at kunne identificere adfærdsmønstret når det dukker op og finde tilbage til det reelle.

Keep Swinging

PS. Super flot med dine fine placeringer på google med http://wwww.aktiv3.dk (har fulgt lidt med på twitter)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 24-03-2011 kl. 22:10

Ja det er jo en hel kultur med folk der har urealistiske forventninger. Der er brug for dig Kim :-)

Og tak rosen af : www.aktiv3.dk/

Det har været en hård kamp at få de placeringer, men nu nyder jeg frugterne af arbejdet. Dejligt :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Anne Staugaard  den 24-03-2011 kl. 22:37

Hej Kim.

Jeg savner et konkret eksempel på, hvornår en handling er baseret på noget reelt og hvornår det er baseret på ønsker og drømme. Hvilke valg er det man træffer, når man er i cirklen med løgn og bedrag? Og hvordan ville de være anderledes, hvis de var truffet på det reelle plan?

Jeg forstår godt din pointe, men det virker alligevel en anelse diffust på mig, medmindre vi snakker "ekstreme" tilfælde, hvor en person der ikke ejer en tone i livet ønsker at blive en ny Beyoncé og handler ud fra det ønske.

Mvh. Anne

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ida Dyhr · Gesheft  den 25-03-2011 kl. 08:04

Hej Kim

Tak for din video, lige én der gav mig noget at tænke over.

Kender vi ikke alle den problemstilling? :)

Arbejder selv pt med mindfulness, for at få styr på mine automattanker, så jeg kan få ro, focus og energi til at deale og handle på konkrete ting.

Gode weekendhilsner

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 25-03-2011 kl. 08:59

Hej Anne

1000 tak for din kommentar

Jeg møder det omtalte adfærdsmønstre rigtig tit i mit coaching virke og desværre med en række større konsekvenser, men selvfølgelig også mindre konsekvenser. Dette er selvfølgelig afhængig af med hvilke øjne, der vurderer disse konsekvenser.

Selve dit eksempel med Beyonce er ud fra min opfattelse desværre ikke så ekstremt mere, da det kommer til syne oftere og oftere, – godt hjulpet på vej af diverse tv konkurrencer.

Andre eksempler kunne eksempelvis være iværksætteren, der er gået i gang med 3 forskellige firmaer med tilhørende forretningsplaner og projektplaner, der allerede indikere en international lancering efter et halvt år og med et startbudget på 10.000 kroner og en række velvillige venner, der gerne vil udføre lidt arbejde pro bono. Ofte sker der det, at de aldrig rigtig kommer i gang, da deres aktiviteter er bundet op, og målsat ud fra en fuldstændig gennemførsel af disse planer modsat en situation hvor disse planer bliver lavet ud fra det reelle og mulige handlinger. Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sige gøre, men processen og vejen dertil ville være mere holdbar, hvis det var opbygget ud fra reelle trin og handlinger , der kunne udvide sig.

Kunstneren der ikke vil udstille sine malerier på den lokale cafe eller galleri, da det ikke modsvare ham eller hendes forventninger og betragtning om en international karriere og niveau, selv om salget af de allerede fremstillet malerier har være begrænset til venner og bekendte.

Arbejdsløse der ikke vil søge en række jobs, da disse ikke modsvarer deres forventninger om det perfekte job, med det til følge, at de ender med at blive sat i aktivering på en produktionsskole med depression, angst og stress til følge.

En helt anden boldgade kan være folk der dyrker motion eller fitness og kun kan se sig selv sund og lækker, hvis de ligner en kopi af Brad Pitt i Fight Club e.l. og derfor ofte tyr til anabolske steroider m.m.. Lidt samme tendens, som man kan se når folk render rundt i byen godt pumpet op af euforiserende stoffer. der efter deres opfattelse hjælper dem til at blive mere sociale, eller gør dem til noget de ønsker at være.

Nu skal det ikke forstås som om, at man ikke må drømme, jeg er stor tilhænger af at vi skal drømme og ønske alt det vi kan, og at man i princippet har mulighed for at blive og gøre alt, hvad man vil. Ideer, ønsker og drømme er det som giver os energi og lyst til forskellige ting i rigtig mange tilfælde, men er også et paradoks, der kan skabe grobunden for problemer, hvis man ikke lader disse udspringe fra sin sande identitet og det reelle billede af sin identitet, virksomhed og situation.

Afslutningsvis vil jeg vove halsen og inddrage endnu et eksempel fra en person, vi lige har hørt om i pressen. – Fly gourmet mad dronningen – kender hende ikke, så derfor er mit bud her meget generaliserende. Men man kan sagtens forstille sige, at hun er sprunget over i en drømme verden, hvor hun har gjort det reelle, sandheden og sig selv og sine ressourcer så forkert, at hun ikke har kunne se anden mulighed end at stjæle fra kassen for at bibeholde sin identitet.

Ens identitet er et af de kraftigste værkstøjer vi har for at styre vores eget sind, da vi i de fleste tilfælde vil gøre alt for at bevar denne. Hendes identitet var blot udelukkende bygget på noget ønskværdigt i stedet for det reelle.

Jeg skal beklage det lange svar, men det er jo svært at gemme på sin passion omkring det mentale sind – endnu engang tak for din kommentar

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 25-03-2011 kl. 09:04

Hej Ida

1000 tak for din kommentar

Rigtig glad for, at du fandt den brugbar

Mindfullness, meditation, coaching o.l. er super værktøjer til at finde ind til det reelle og ens behov

Dbh.og god weekend

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tommy Krabbe  den 26-03-2011 kl. 07:15

Hej Kim,

Vigtige pointer hele vejen igennem. Jeg bruger ofte elementer fra vane 1 i "De syv gode vaner" (især interesse- og indflydelsessfære), når jeg skal illustrere det for andre.

Jeg håber, at jeg når forbi dit oplæg i dag, for jeg tror, at det falder i god tråd med det, jeg selv skal sige, når jeg senere holder oplægget "Pessimisterne mod optimisterne: hvem vinder?".

dbh

Tommy

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 26-03-2011 kl. 18:21

Hej Tommy

Hyggeligt at hilse på dig i dag - dele af foredraget indeholdte sammenligninger med vane 1 men lige sp meget vane 2 (personlig ledeskab)

Dbh.

Kim

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jørgen Olsen  den 27-03-2011 kl. 15:36

Hej Kim.

Tak for din fede gratis video ! Musik for mine ører, for det er noget jeg har beskæftiget mig meget med når jeg har haft mine spekulative og undrende øjeblikke. Jeg har også skrevet noget om det - dog har jeg ikke valgt at publicere det - endnu.

Der er rigtig mange mennesker, forretningsfolk såsom privatpersoner, - der simpelthen på så mange områder ikke evner at forholde sig til det reelle.

Det hele skal være så perfekt før folk tør være det bekendt - det hele skal være som en drøm.

Som forretningsmand stiller man typisk blot unødige forhindringer op for egen success.

Jeg får selv et flip indimellem hvor jeg f.eks. tror jeg skal bygge det perfekte regnskabssystem før jeg kan give mine kunder den service jeg ønsker mig, - og få det liv jeg ønsker mig.

Når jeg så er heldig at komme ud af mit temporere vanvid, finder jeg hurtigt ud af at disse spekulationer kan ende med at give store bagslag i form af at jeg får baghjul af konkurrenterne som har formået at forholde sig til det reelle og arbejde med de redskaber der nu er til rådighed.

Jeg har så meget at sætte over styr - jeg er nået virkelig langt - så det er i sandhed et paradoks at jeg tør sætte tingene over styr ved at drømme mig væk indimellem.

Cirklen bliver altid større og større - og ambitionsniveauet vokser i samme tempo som ens achivements - med andre ord har den indre cirkel i din model et konstant forholdsmæssigt størrelsesforhold til den ydre cirkel.

Min klare anbefaling må derfor være (hvis muligt):

Realisme til morgenmad, middagsmad og aftensmad. Og drømmeri til natmad :)

Det er virkelig en hårfin balance man skal finde. Når det hele går op i luftkasteller kan det godt gå galt.

Men bliver man alt for reelt kan det også risikere gå op i stesolider & kirsebærvin.

Så inden man går i gang med noget som helst, - så skal den ydre cirkel nok på en eller anden måde defineres og FASTLÅSES, så den ikke vokser i det uendelige og man havner på en eller anden institution for vanvittige.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 28-03-2011 kl. 10:56

Hej Jørgen

1000 Tak for din ærlighed og kommentar. Ser frem til at læse noget, af det du har skrevet, hvis du altså poster det som en blog e.l.

Du berør et område, som rigtig mange kæmper med. - Det, at ting skal være perfekte - før de i princippet er reelle for een. Hvilket i princippet er som du selv nævner galamatisas, da det jo er en tilstand der ikke findes. Det perfekte er en bevægelig størrelse og i princippet ikke opnåelig med mindre, at man giver den nogle egne subjektive opnåelige kriterier og ikke ønskeværdige ofte præget af andres holdninger

Det perfekte er i min bog det reelle, da det er måleligt og transparent. Med andre ord noget man kan tage og føle på og bygge sin succes på - hen imod nogle mål i livet.

- Et fast mål er altid nemmere at ramme end et bevægeligt.

Keep Swinging

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Annette Klausen - MINDFOCUS  den 28-03-2011 kl. 12:16

Og tak for en spændende video. Jeg er enig i det kan give problemer, hvis spændet mellem realiteter og drømme bliver for stort.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan du så mener, at det er muligt at tilegne nye evner og færdigheder, hvis vi hele tiden skal handle udfra det reelle?

Hvis vi ikke bevæger os ud i drømmezonen og handler som om vi rent faktisk allerede har opnået vores mål, så tager det efter min erfarring, utroligt langt tid at tilegne os nye evner.

Hvis vi kalder din indre cirkel for komfortzonen og den ydre cirkel for udviklingszonen ( da der jo skal udvikles for at opnå de mål der ligger udenfor ), så kan jeg ikke se hvordan vi kan undgå at handle udfra udvklingszonen, ind i mellem? Ellers bliver vi hængende i komfortzonen, som så aldrig udvider sig og bliver størrer.

Problemet med at udelukkende handle i den indre cirkel ( komfortzonen ) er, at her ligger alle vores begrænsende overbevisninger, om hvad vi kan og særligt hvad vi ikke kan. Det er altså her vores sind laver tricks og siger "Det kan du aldrig", eller "Det er ikke noget for dig". Og hvis vi ikke stikker næsen ud i udviklingszonen og både oplever og handler derfra, så flytter vi os kun ganske lidt, indenfor det begrænsede område vi tror vi har til rådighed.

Jeg arbejder med udvikling af mellemledere og jeg oplever aldrig problemet med at de lever i drømmene og ikke når deres mål fordi spændet er for stort. Jeg oplever tvært i mod, at de sjældent flytter sig, fordi de ofte tænker for småt og ikke tør handle på andet end det de VED de kan.

Så min opfordring må være, at holde fast i drømmene og målene og begynde at handle udfra at du allerede er der. For som Einstein sagde "Du kan ikke løse et problem med det tankesæt der skabte det". Ergo må du handle udfra et andet sted, end der hvor du er lige nu :-)

Derudover sagde Einstein iøvrigt også, at forestillingen er vigtigere en viden, da viden er begrænset - så derfor må vi ud i drømmene og forestille os hvordan det vil være der, i stedet for udelukkende at handle i det reelle (vores viden).

Måske skal jeg lige nævne, at jeg ikke er Einstein fanatiker, de to citater kom bare lige til mig og synes relevante for netop dette emne ;-)

Tusind tak for rigtig god inspirationen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 28-03-2011 kl. 13:48

Hej Anette

Velkommen til Amino og 1000 tak for din kommentar

I bund og grund tror jeg ikke, at vi er så langt fra hinanden. Hensigten i videoen er netop at beskrive dilemmaet i at have drømme og ønsker og så forholde sig til det reelle. Specielt, hvis man udelukkende lever i ”udviklingszonen” og i princippet gør det reelle forkert. Hvorvidt og i hvilken udtrækning det så er forkert er nok, hvor vores vande deles, min agitation berør og er ikke ment som, at vi ikke skal udvikle os, dette skal vi naturligvis, da alternativet ikke er naturligt eller at foretrække.

Udvikling skal blot baseres på, hvad der er sandt og reelt og udvikles hen imod ens mål og drømme. Paradokset opstår når alle handlinger er baseret udelukkende på ønskelige ting og ikke reelle.

Hermed håber jeg ikke, at jeg kommer i klins med Einstein, da jeg så absolut anerkender ham som en af tidens genier. Man uden at være ekspert i Einstein, er jeg sikker på, at han afprøvede hans teorier både ud fra tænkelig situation med også i forhold til de eksisterende og umiddelbare fysiske love.

Mere praktisk er det nok at tage udgangspunkt i ovenstående eksempler, såsom:

Kunstneren, den arbejdsløse, de ugennemførte projektplaner / forretningsplaner, fitnesskongen, eller pigen der forsøger sig som X-faktor stjerne for 5 gang. Disse skal selvfølgelig følge deres drømme og mål ingen tvivl om dette, men jeg vil nødig råde dem til at gøre det, de allerede har og indeholder forkert set i forhold til deres ønsker og drømme.

Det underfundige er, at ud fra alle mine ideer opstår også alle mine problemer, jeg vil så gerne bare nøjes med at betragte dem som udforinger eller trinbræt hen i mod min mål og drømme og ikke problemer.

I NLP som jeg kan se du også holder meget af, benytter man jo sig utrolig meget af ”forestillingskraft”, men ligeså meget i at finde de gode handlingsmønstrer der allerede er indeholdt i personen, og ikke gøre de eller det reelle forkert og begrænsende. Ved at finde frem til disse handlingsmønstrer eller hvad jeg ynder at kalde strategier, kan disse netop forstærkes i forhold til ens mål og drømme, og virke som et værktøj eller hjul til at køre hen i mod ens mål og drømme.

Jeg tror det var en af pionererne i NLP Robert Dilts der sagde "NLP is what ever works"

I bund grund tror jeg som sagt ikke, at vi er så langt i forhold til hinanden og jeg er overbevidst om, at vi begge deler som vision om at bygge bro i mellem den kløft, der ofte eksisterer i mellem hvor jeg er og gerne vil hen

De bedste hilsner

Kim

Er kommentaren brugbar? 0 0
Annette Klausen - MINDFOCUS  den 28-03-2011 kl. 20:13

Jeg tror du har ret - ret i at vi i virkeligheden ikke er så langt fra hinanden.

Og jeg kan absolut kun være enig i, at med udgangspunkt i netop kunsteren, den arbejdsløse og X-factor gengangeren, som igen og igen har måttet sande at deres drømme ikke har kunnet opfyldes, er det væsentligt at kigge på det reelle, for at få et fornuftigt afsæt/udgangspunkt.

Det var blot ikke den præcise målgruppe jeg havde i tankerne da jeg skrev mit indlæg. Det var netop de ledere, der ofte fortaber sig i detaljen om det reelle og det "opnåelige", hvor mit håb er, at de tør drømme og ønske lidt mere. Og ikke lade sig begrænse af det "reelle".

Jeg har faktisk et udemærket eksempel.

En dreng på 17 år, som kun er 177 cm. høj. Han er højdespringer og har kun dyrket sporten i 4 år. Alle har fortalt ham, at han aldrig kommer til at springe rigtig højt, fordi han er for lille. (alle hans konkurrenter er omkring 2 m.).

Alligevel sprang han for 2 uger siden 2.27 m. ved de indendørs europamesterskaber i Atletik i Paris. Hvilket bragte ham i finalen - til et senior  EM ! Og gør ham til verdens bedste højdespringer i sin alder.

Hvis han havde lyttet til det "reelle" og ikke turdet sige "f**ck jer, jeg er ligeglad med hvad i andre tror", så havde han fundet en anden sport ;-)

Og igen, jeg tror vi i bund og grund er ret enige, lige med den twist at jeg altid hylder folk, der går planken ud for at nå deres kæmpe store drømme, også når deres reelle verden ikke nødvendigvis understøtter drømmen lige nu ;-)

Vi deler i hvert fald visionen om, at bygge bro over den kløft der adskiller eksisterende og ønsket situation.

Aller venligst,

Annette

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik  den 30-03-2011 kl. 13:05

Hej

Interessant video og debat.

Som jeg ser det (og  forstår det ud fra jeres debat), så er der to step i det.

1. At sætte sig et mål(hvor vil jeg hen) og her er jeg absolut tilhænger af at drømme STORT, out of the box.

2. Lige så vigtig at vide er, hvor er jeg lige nu i forhold til målet og ud fra det, hvad er den næste handling, som skal gøres lige nu og som bringer mig tættere på mit mål.

Så at handle ud fra hvor du er, betyder ikke nødvendigvis at du skal gøre det samme som i sidste uge (hjemmelig zone), der i mod at du tager det næste skridt frem i mod tit mål, ud fra hvor du er lige nu.

Bedste hilsner

Henrik

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Thinggaard Christensen  den 30-03-2011 kl. 13:07

Beklager at jeg er hemmelig i ovenstående indlæk, hade ikke fået logget ind.

Ha en fantastisk dag

Henrik

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 30-03-2011 kl. 14:12

Hej Henrik

Tak for din kommentar og løsning på ovenstående adfærdsmønster.

Et vigtig step og element i videoen / bloggen er at kunne identificere, hvornår man er i den ene eller anden cirkel og hvilke konstruktive handlinger der kan drages og tages ud fra denne.

Da jeg ofte oplever ,at man ikke er bevidst om dette, og i princippet befinder sig i en form for identitets paradoks, hvis man har bevæget sig direkte over i den ydre cirkel og baseret alle sine handlinger på denne, uden skelen til den indre reelle cirkel, da man ofte har gjort den indre cirkel forkert (det reelle og sande), når man rent mentalt – ubevidst eller bevidst udelukkende befinder sig i den ydre cirkel. Dette specielt, hvis den ydre cirkel (ens mål og drømme) er opstået på baggrund af en utilfredshed med den indre cirkel, som de så ofte er.

Så som tillæg til din løsning, vil et indledende skridt være at finde ud af, hvor man er, hvad der er reelt og sandt og hvilke gode og konstruktive handlinger man kan tage mod de næste steps.

Ud fra min optik er det underfundige i det menneskelige sind ofte, at vi gør det så komplekst og avanceret, da det simple ikke synes specielt nok.

De bedste hilsner

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bonita  den 07-04-2011 kl. 20:19

tak for en god video. den gjorte godt. jeg er også stor fan af drømme og mål og dyrkelsen af tankens kraft. men der hvor jeg også oplever at kører surt i det. er når jeg mister tålmodigheden. og der ramte det mig i din video at det er når jeg kigger på mine langsigtet mål at jeg kan opleve at jeg mister modet da jeg ikke har nået dem. men det er jo klart for de er jo langsigtet. derfor tog jeg efter denne video og skrev mine kort sigtet mål ned. det vil sige dem jeg vil nå inde for det næste år. og så er det dem der skal have min opmærksomhed, så jeg når dem med succes. de er jo samtidig med til at føre mig hen til de langsigtet mål. så det er jo en slags delmål som igen kan deles. men det bliver mere konkret nu og energi givende

så tak for øjenåbneren.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 07-04-2011 kl. 20:59

Hej Bonita

Tak for din kommentar og fine beskrivelse af hvorledes det kan gå med en forkert og rigtig måde at lave en målsætning på.

Succes er ikke noget man får - det er noget man bygger :-).

Jeg er sikker på, at du med dine nye steps, forhold til det reelle og kortsigtet mål set i forhold til dine langsigtet mål allerede er kommet endnu nærmere dine langsigtede mål.

Keep Swinging

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
toogtoerfem  den 08-04-2011 kl. 00:05

Nej NeJ Nen det er da det værste sludder jeg har hørt.

Du skal aldrig droppe dine drømme eller mål.

Ingen af os kan sidde ved en computer hvis det ikke blandt andet var fordi Eddison havde en drøm om at lave lys.

Vi kunne ikke tage på ferie med fly hvis der ikke havde være nogle som kiggede på fuglene og tænkte "bare jeg kunne flyve" De spændte krydsfiner på armene og flaksede med dem  ned af bakker og sprang ud fra Eiffeltårnet.

"I have a dream..." udtalte Martin Lutter King. Han betale med sit liv - Det var for farligt hvis de farved fik en drøm derfor måtte han dø.

Min teori er "Hvis du kan drømme det - kan du opnå det"

Det vigtigste er at gør drømme til visioner og sætte del-mål

De fleste gør drømmen til et succes kriterier - det gælder om at gøre vejen der til, at være succesen.

Det er så nemt at få succes det er kun et spørgsmål om at lave små delmål som kan opfyldes og som leder dig på vejen mod drømmen.

I morgen vil jeg stå op - hvis det lykkes er jeg en succes

I morgen vil jeg børste tænder - hvis det lykkes er jeg en succes

Hvis vi skulle følge din teori om at forholde os til det realistiske

Kunne det se sådan ud:

Jeg er en halv fed kvinde på 51 år med hængepatter, nylig skilt, arbejdsløs i en et værelses lejlighed i et stærkt belastede bolig kvarter -

Uden drømme - er der vel kun at finde tagetagen på et højhus og tage det sidste skrit

Paul Potts eller Susan Boyle Just  ikke lige prototypen på en vinder - MEN de havde en drøm

Til slut vil jeg lige sige at stærkt evnesvage personer Ikke har rem søvn der hvor man drømmer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 08-04-2011 kl. 07:40

Hej toogtoerfem

Tak for din kommentar

Nu beskriver bloggen ikke, at du skal droppe dine drømme, men derimod sætte dem i forhold til det reelle og det paradoks, der ofte fremkommer i denne sammenhæng, lidt i samme stil som du nævner i kraft af dine del mål.

Men også som bloggen og de fleste af mine besvarelser i kommentar feltet omhandler.

De bedste hilsner

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tai Lovatt Ørlund  den 25-04-2011 kl. 13:12

Jeg er helt enig med "toogtoerfem" og "Annette Klausen - MINDFOCUS".

Jeg kan sagtens se pointen i det dit/dine indlæg Kim, men jeg kan kun forstå den i de ekstreme tilfælde som X-factor osv.

Som der tidligere er nævnt, hvis man ikke drømmer udvikler man sig ikke, hvis alt skal være reelt så bliver der aldrig skabt noget nyt. Der skal brydes grænser for at opnå udvikling.

Havde det ikke været for drømme så var Farrah Gray, Mark Zuckerberg, Sean Parker, Richard Branson, Warren Buffet m.fl. aldrig blevet til noget.

Så her til mit spørgsmål, disse personer har opnået en succes/drøm som de mente var mulig. Alle de nævnte har mødt modstand, og fået at vide at det ikke kunne lade sig gøre. Hvem skal stille sig som dommer overfor dem, og fortælle om hvorvidt deres drøm er reel eller ”just another dream”…?

Jeg er selv i gang med et stort projekt, som de fleste jeg kender, synes er både urealistisk og langt over min evne. Af alle de selvstudier og selvbiografier jeg har læst, har jeg lært EN TING. Stol på dig selv! mange vil fortælle dig at det aldrig lykkedes.

Jeg har også et personligt eksempel: Et familiemedlem ønskede at vise hvad han virkelig kunne, og ønskede at blive ingeniør. Under hans tidlige studieår, fortalte hans lærer ham (hun var bare en blandt mange): Du bliver aldrig til noget, du kan ikke finde ud af noget, du er dum, og du er kun her for at din mor har en dagplejeplads. Mange år senere var han bygningsingeniør, og har i dag været med til at opfører en række store bygningsværker, i både indland og udland.

Jeg synes dit indlæg er en smule dansk jantelov.

"Det er kun fantasien der sætter grænser", og du bestemmer selv om du kan opnå dine mål/drømme.

Med venlig hilsen

Tai Lovatt Ørlund

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 25-04-2011 kl. 13:51

Hej Tai

1000 tak for din kommentar

Jeg tror ikke vi er så uenig som du indikerer i dit svar, og jeg skal beklage hvis det ikke er kommet til udtryk i mine tidligere besvarelser.

Ligesom jeg nævner i besvarelserne og min video er det et paradoks og problemstillingen ligger i, når man gør det reelle forkert. Jeg er stor tilhænger af, at vi alle skal gå efter vores mål og drømme, men hvorledes og metoden til at nå disse er, hvad jeg har forsøgt at beskrive  i bloggen.

At baserer sine handlinger på det reelle udelukker jo ikke, at man er fast besluttet på at nå sine mål, tværtimod ser jeg ofte, som nævnt i tidligere eksempler at dette besværliggøres, hvis man ikke gør det

Nu kender jeg ikke de personer du nævner i din tråd udover hvad man læser, hører og ser, og ved derfor ikke hvorledes de har nået deres mål, men jeg ser ikke noget i vejen for, at de har haft et klart mål man nået dem igennem reelle handlinger og herigennem udviklet sig og sin forretning(er) til, hvad de er i dag. – Facebook eller Branson startede jo ikke med den forretning(er) de har i dag, det er jo blevet udviklet gennem tiden.

Dbh.

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Rolf Høegh  den 25-04-2011 kl. 17:56

Hej Kim

Jeg må erkende jeg for en gangs skyld er HELT UENIG med dig - især overskriften.

Havde du givet overskriften mere afbalancering, forstår jeg godt hvad du mener. Men at starte med at sige DROP DINE DRØMME OG MÅL er for mig komplet uforståeligt.

Mange læser kun overskriften - lige som i Ekstrabladet. Og så husker de de ord. Det er ærgerligt.

For uden drømme og mål, når mennesker ikke langt. Du siger faktisk også i videoen at drømme og mål er godt.

Men du har ret i at hvis man LEVER PÅ SINE DRØMME i en urealistisk verden, så er det forkert. men det er en helt anden historie som intet har med at droppe sine drømme og mål.

Men til jer alle.

BEVAR JERES DRØMME OG MÅL.

Hvis du ikke har et mål, ja så kan du jo i sagens natur ikke nå det, vel?

Uden den overskrift, havde du sluppet for mine kommentarer.

Hilsen

Rolf

Resultatskaber.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tai Lovatt Ørlund  den 25-04-2011 kl. 17:56

Hej Kim

Tak for det hurtige feedback.

Jeg beklager hvis jeg helt har misforstået din information.

Synes dog det er meget utydeligt hvis det du mener, er at du anerkender drømme, og det at man benytter dem som motivationsfaktor og målsætning.

Mit motto vil I dette tilfælde være: I’m living to dream, and not dreaming to live.

Jeg mener ikke at man skal være realistisk (som du kalder det), og sige: ”Hvad har jeg, hvad kan jeg opnå med dette”.

Derimod lige modsat: ”Hvad vil jeg opnå, og hvad skal jeg gøre for at opnå dette”.

Jeg mener at der er stor forskel i tankegangen.

“Comfort is the enemy of achievement. It’s when we feel most comfortable on life, that we literally hold our self back from our goals, dreams and aspiration.”

(citat af Farrah Gray)

Her er lidt info til dem der skulle være interesseret: www.youtube.com/watch

Det er ikke det perfekte link, men et link der understøtter mine argumenter.

Men jeg er også bare en uvidende ung mand, uden erfaring ;-)

Med venlig hilsen

Tai Lovatt Ørlund

PS. Derudover er det en super god diskussion at bringe op, da der er mange faktorer der spiller ind.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tai Lovatt Ørlund  den 25-04-2011 kl. 18:02

Jeg beklager at linket ikke virker.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 25-04-2011 kl. 18:41

Igen tusind tak for jeres kommentar, det er enormt dejligt at få en masse gode vinkler og inspiration. - Det er jo i sidste ende min drøm og mål med bloggen, udover den tilfredsstillelse det giver at skrive, da det for mig er en af de bedste mentale øvelser vi har. NÅ, men nok om det også alligevel ikke.

Jeg er klar over at overskriften kan virke misvisende eller mere præcist provokerende, men jeg må tilstå, at det var med fuld overlæg, da mit mål netop var at skabe en diskussion, hvilket i den grad også er lykkes, så jeg håber selvfølgelig at i ligesom mig selv har fået og får en masse ud af diskussionen!

Rolf: Vi er jo enig meget hen af vejen, lige bortset fra overskriften - men lidt "salg" skal der jo til. Ekstrabladet er helt rigtigt 100 meter mestre i gode overskrifter, forskellen er bare at deres artikler og fuldstændig uden indhold og ofte baseret på halve sandheder.

Tai: Ud fra min optik er vi jo enige meget hen ad vejen, og jeg betragter så absolut ikke dig som udvidende. Ligeledes beklager jeg selvfølgelig, hvis du finder bloggen og mine kommentar meget utydelige, men håber da du har fået noget ud af bloggen alligevel.

Dbh.

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Rolf Høegh  den 30-04-2011 kl. 23:38

Hej Kim

Jeg synes du er go. Som sagt er det kun overskriften som jeg blev ked af.

Men tak for dit venlige svar

Hilsen

Rolf

Resultatskaber.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 01-05-2011 kl. 09:27

Hej Rolf

1000 Tak for din venlige kommentar :-) og overskriften bliver vi nok ikke enige, men er sikker på, at vi i det store og hele deler samme holdning.

Ha en super dag

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
Teddy Carlsen  den 01-05-2011 kl. 12:07

Det var en svær en, jeg forstår godt pointen, men hvordan du kommer der hen er jeg ikke med på.

Du taler om det reelle og sandheden i klippet som værende det samme, men i teksten under klippet skriver du at de er i modsætning til hinanden? hvad er sandheden? og hvem definere den?

Du beskriver at det der sker når man bliver utilfreds med det reelle, er at man skaber ønsker og drømme, men hvad er det for en mekaninsme der gør det? hvorfor bliver adfærden ikke noget andet end at producere ønsker og drømme?

Hvad er det der gør at der opstår konflikt imellem det reelle og ønsker og drømme? Ønsker og drømme vil jo altid have udspring i det reelle, og at have ønsker og drømme er ikke ensbetydende med, at de er urealistiske og uopnåelige!?

Til sidst et stort tilykke med at du har fundet ud af hvad der er årsagen til stress, depression, angst og spiseforstyrrelser.

Mvh. Teddy

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 02-05-2011 kl. 09:39

Hej Teddy

1000 tak for din kommentar og interesse for bloggen

Jeg skulle lige finde den sætning du refererede til, og kan se det var i teksten på youtube kanalen. jeg kan godt forstå du blev forvirret, da det selvfølgelig er konflikten i mellem det reelle, sandheden og så de drømme og mål man har.

Et anden betegnelse for den proces der sker i forbindelse med, at man bliver utilfreds med det reelle er et indbygget behov, vi alle har for udvikling. Dette selvfølgelig subjektivt fra person til person, men det er min overbevisning, at vi alle har det behov - (spændende tanke er jo at tænke på hvad det modsatte er eller hvad alternativet er, hvis vi ikke har det behov).

At behovet for udvikling så manifesterer sig i drømme og ønsker er en naturlig udvikling herfra, dette er der så absolut heller ikke noget i vejen med, da det jo som jeg tidligere har nævnt i kommentarerne er vældig positivt for den enkelte og mennesket som sådan. Paradokset - og det er netop et paradoks, sker når man ikke tager hensyn til det reelle og gør det forkert. "Jeg har ofte hørt udtrykket at uden et mål kan man ikke score nogle mål, hvilket er korrekt men til det at score et mål hører også træning, medspillere, en bold, en fodboldbane etc".

Læg mærke til, at jeg siger "kan" og "ofte" - hvilket er helt bevidst, da jeg selvfølgelig er klar over at dette ikke er hele nøglen til stress, depression, angst og spiseforstyrrelser men derimod et hyppigt mønster.

Endnu engang tak for din kommentar og i princippet tror jeg, at vi spiller på samme "fodboldbane"

Dbh.

Kim Kampp

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Kim skriver


Kim Kampp

Min passion er at finde nøglen til, hvorfor vi gør som vi gør - personligt som professionelt. En passion som danner grundlag for min virksomhed House of Visions, hvor jeg hjælper virksomheder og private med at danne bro over den kløft, der ofte eksisterer i mellem det, man gerne vil og reelt opnår.

Baseret på mit coachingvirke, 20 år erhvervserfaring og opstart af 15 forskellige virksomheder tilbyder jeg personlig coaching og erhvervscoaching. Find mere information her og indløs samtidigt dit gavekort på 750 kr. for et 1/2 års coaching forløb for alle Amino-medlemmer ved at skrive dit brugernavn i beskedfeltet ved bestilling - klik her


Kim på Twitter

Hvis du vil have besked når Kim og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer