Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Innovations DNA

1.547 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 December 2009

Kim Kampp Julekalender 17 december.

Efter inspiration af en artikel i det seneste Harvard Business Review, har jeg valgt i denne blog at give et kort resumé af den artikel, jeg stødte på omhandlende innovation, og hvad er der karakteristisk ved de personer, der virkelige har slået i gennem med innovative produkter i det seneste årti.

Undersøgelsen omhandler interviews fra 3000 executives, 500 personer og studie af 25 fremtrædende innovatører fra firmaer som Apple, P&G, Ebay, Amazon m.m.

Ligeledes er der blevet lavet undersøgelse af tvillinger, som er blevet separeret ved fødsel, disse indikerer, at evnen til at tænke kreativt udspringer af følgende formel:

1/3 Genetisk

2/3 Gennem indlæring: Forstå, praktisere, eksperimentere og opbyggelse af tillid og tro.

Resultaterne af undersøgelsen er mangeartet, men overordnet deles en innovatørs DNA op i fem områder:

Associating: Evnen til at kunne kombinere og knytte forskellige produkter, tendenser, brancher m.m. sammen, En evne der rent mentalt fungerer som en muskel man træner, og dermed bliver bedre og bedre. Studier har vist at jo mere ofte folk forsøger at forstå, kategorisere og huske samt lagere forskellig information og viden, det bedre associerer ens hjerne,

Questioning: Det vigtige er ikke at finde de rigtige svar, men de rigtige spørgsmål: Hvorfor, Hvorfor ikke og Hvad hvis er essentielle spørgsmål, der konstant bør stilles om de ting, man oplever. Det at være ”djævlens advokat” skaber en naturlig kreativ tilgang til de begrænsninger, der dukker op. – Et godt eksempel er Google som i deres ni innovations principper har et princip, der lyder ”Creativity loves constraint”.

Observing: Tag de sociale forsker briller på ligesom antropologer gør det, undersøg hvad der ikke giver mening i folks, virksomheders, leverandørs eller kunders adfærd. Innovatører afprøver alle mulig teknikker for at se verden i et andet lys. Et andet godt eksempel er Akio Toyoda der jævnligt praktiserer dette i forhold til Toyota´s filosofi ”Genchi genbutsu” – going to spot and seeing for yourself.

Experimenting: I stedet for kun at observere er en vigtig bestanddel ydermere at eksperimentere og afprøve sine ideer med henblik på at se, hvad der virker eller ikke og i sidste ende fremtvinge en uortodoks adfærd. Dette skal praktiseres i en sådan grad, at det skal være en del af firma kulturen eller egen bevidsthed. Bezoz CEO fra Amazon udtaler ekempelvis i artiklen ”if we can get processes decentralized, so that we can do a lot of experiments without it being very costly, we´ll get a lot more innvoation.”

Networking: Rigtig mange netværker med det formål at fremme deres firma, egen position eller for at tilføre yderligere ressourcer til en selv eller firmaet. Innovative iværksætter netværker for at få andre ideer og perspektiver tilført deres eksisterende viden. Ideen til den originale Blackberry blev født på en konference, da deres CEO Michael Lazaridis hørte et foredrag om, hvorledes man brugte trådløs data overførsel ved Coca Cola´s automater i forbindelse med genopfyldning.

Øvelse gør mester:

  • For at vokse og udvikle tro på sine kreative evner er øvelse essentielt.
  • Skriv 10 spørgsmål ned hverdag, der udfordrer den nuværende tilstand i din virksomhed eller din egen person for den sags skyld.
  • Følg Richard Branson´s eksempel og skriv kontinuerligt notater om, hvad du oplever
  • Brug juleferien eller en anden ferie til ikke kun til at slappe af, men til at lære om andre folks livsstil og adfærd.
  • Opret din egen mentor gruppe ud fra de 5 mest kreative mennesker, du kender, og husk at lære igennem fejltagelser er en del af processen.

Keep Swinging

Kim Kampp

I kampp´ens hede #40

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kim skriver Skriv dig op