Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Din personlige forretningsplan

4.008 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 November 2009

En god start for en iværksætter bliver ofte sidestillet med dennes forretningsplan, til stor frustration for nogle og glæde for andre, men viser en forretningsplan nu det hele billede, og er den brugbar i forhold til den fremtidige succes.

I min optik er en forretningsplan et rigtig godt udgangspunkt for skabelse af ens forretning, og til det, findes der et hav af forskellige skabeloner, der kan benyttes såsom www.startvækst.dk, som har forskellige skabeloner til forskellige formål og som til en vis udstrækning er gode, men lad os lige stoppe op og kigge en gang på årsagerne til at lave en forretningsplan!

Først og fremmest giver det en rigtig god kvalitetssikring for en selv ved, at man kommer rundt om ens forretning og tænker nogle konstruktive tanker om alt lige fra investor profil til budgetter og sammensætning af holdet. En øvelse som for mange skaber nogle rigtig gode udfordringer undervejs, da vi alle har vores stærke og svage sider. For nogle ender projektet om den fremtidige forretning også her, da det bliver for omfattende, mens andre tager udfordringen op og kommer igennem de forskellige områder enten ved egen hjælp eller endnu bedre igennem support fra andre, der er stærke på områder, man ikke selv er.

En væsentlig ting i en forretningsplan eller nærmere bestemt etablering af en forretning er i højere grad, de udfordringer man møder udenfor den skrevne forretningsplan. Hvorledes forholder jeg mig til min forretning, og hvilken person er jeg i forhold til det nye liv, jeg planlægger igennem min nye forretning. Indeholder denne forretning også de ting, som jeg, som person helt inderst inde brænder for, eller er det blot en god ide, jeg har fået og som måske ikke, hvis jeg skal være helt ærlig er noget, som gør mig mere lykkelig og glad. Til denne øvelse er det enormt vigtigt, at man kigger udover de økonomiske aspekter og håb om en kæmpe indtægt, og hvad det kunne gøre for en umiddelbart.

Enhver ”forretningsplan” bør indeholde spørgsmål som:

  • Er dette en forretning jeg kan se mig selv i nu, om et 1 år og om 5 år.
  • Er dette en forretning som jeg virkelig føler passer til mig
  • Er dette en forretning hvor jeg elsker de roller, jeg skal påtage mig
  • Er dette en forretning som giver mig en følelse af sikkerhed personligt og professionelt
  • Er dette en forretning som giver mig den anerkendelse jeg søger
  • Er dette en forretning som udvikler mig
  • Er dette en forretning som giver mig de udfordringer jeg ønsker
  • Er dette en forretning som giver mig en platform til at være sammen med min familie og venner
  • Er dette en forretning hvor jeg føler, at jeg bidrager til mig selv, mine nærmeste og de fremtidige kunder
  • Etc.

Hvorfor, jeg mener det er essentielt at stille sig disse personlige spørgsmål er, at mange starter op med en forretning, hvor de efter et stykke tid ikke føler og de hører hjemme og lyster, da de enten var mest glade for etableringsfasen, driften eller resultaterne. Hvilket gør, at de ikke har lyst til hele deres forretning og måske ikke har det fornødne netværk eller ressourcer til at udfører de andre facetter i ens forretning med ligeså stor intensitet og passion. At finde ud af hvorfor man vil skabe en forretning på et personligt plan, er det der giver dig energien og lysten til at drive den i sidste ende. Der skal være en bro i mellem dine personlige årsager og de skrevne målsætninger, budgetter og marketingsplaner. Ellers risikerer du, at det blot bliver verdens bedste plan og ikke andet.

Forretninger ser jo også dagens lys uden traditionelle forretningsplaner, men ofte er det fordi, disse iværksættere har haft en så stærk personlig forretningsplan – personlige årsager til at starte den, at de ikke har kunne lade være. Ligeledes er det vigtigt at holde sig for øje at forretninger ikke behøver at være store forretningsplaner om verdens dominans om 5 år med salgspris på 6-7 og 8 ciferede beløb.

Vi lever i dag i en tid, hvor det at have frihed til at vælge og hvor muligheder på arbejdsmarkedet ændrer karakter i form af jobtyper og måder at arbejde på. Konsulenter, ”freelancere”, folk der dobbeltjobber og arbejder selvstændigt i forskellige udformninger bliver mere og mere udtrykt, og derfor er det jo vigtigt at have sig selv og sit liv med i dette.
Næste gang de får en ny ide, eller hvis du er lidt i samme situation, prøv da at sætte dig ned og mærke rigtig godt efter, luk øjnene og forstil dig selv i alle forretnings facetter og roller og se dig selv der om en måned, 1 år eller 3 år, og mærk hvor det føles godt og ikke, og du vil have et rigtig godt værktøj at tilføje din forretningsplan.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du udover store budget- og marketingsplaner kombinerer din forretningsplan med en handlingsplan og strategi for lancering af dine produkter og ydelser. En handlingsplan der angiver dine første og fremtidige handlinger, og specielt handlinger som du kan gøre for din forretning nu og her, og som du selvfølgelig ikke kan vente med at komme i gang med - vel?

Keep Swinging


Kim Kampp

I kampp´ens hede #30

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kim skriver Skriv dig op