Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Start småt

1.460 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 December 2016

Store planer er gode, når man vil starte virksomhed. Ja, de er måske faktisk nødvendige. Iværksættere er altid fyldt med optimisme og gåpåmod – og de ser muligheder frem for problemer. Dog kan de store planer resultere i, at munden bliver fyldt alt for hurtigt. Derfor kan det være en fremragende idé at starte småt og derefter arbejde sig hen mod sine drømme. Jeg vil dele dette kapitel op i tre afsnit, hvor jeg vil forklare, hvordan det kan være yderst godt at starte småt på forskellige punkter. De tre afsnit vil lyde som følger: kapital, test og konkurrence.

Dette er et kapital fra min gratis E-bog, du kan læse mere om her: http://kaspermfriis.dk/e-bog-ung-ivaerksaetter-under-18/ 

Case: For at forklare dette bedre og fremme forståelsen, vil jeg benytte mig af følgende case: Du ønsker at starte en webshop, der sælgere elektronik. Din store drøm er at sælge alt elektronik, hvor du både har et bredt og dybt sortiment. Du ønsker altså alt fra mikrobølgeovne, køleskabe og blendere til spillekonsoller, telefoner og kameraer.

 

Kapital

Som ung er det de færreste, der har flere hundredtusinder eller millioner stående på kontoen – jeg har ikke i hvert fald. Og de største virksomheder kræver typisk kapital for at starte. Det efterlader dig med to muligheder: 1) rende hovedløst rundt efter kapital eller 2) starte ud småt med den kapital, du er i besiddelse af. Jeg skal ikke afvise, at det kan være en god idé at få kapital fra starten af; specielt hvis du får dygtige investorer med om bord. Det er bare ikke altid muligt at få rejst ekstern kapital, og det skal ikke slå dig ud, hvis du ikke kan. Derfor kan du starte småt og senere hen arbejde dig imod dit mål. Man skal også huske på, at der ofte vil medfølge et ansvar, når man modtager penge fra en investor. Det kan være, du bliver tvunget til at gøre noget, du synes er en dårlig idé. Så tjek lige efter en ekstra gang, hvem du ”lukker ind i butikken”.

Case: At starte den kæmpe webshop, du ønsker, kræver megen kapital. Der skal købes et varelager ind, du skal have en stor webshop og der skal naturligvis også et fornuftigt markedsføringsbudget til. Alt dette kan lyde uoverskueligt og langt ude, hvis ikke kapitalen er til stede for dig. Derfor vælger du at starte småt. Som beskrevet tidligere, er din drøm at starte en webshop, der sælger alt elektronik. Men kapitalen er ikke til rådighed, hvorfor du starter med blot at have mikrobølgeovne. Dette udelukker ikke, at du senere hen kan udvide dit produktsortiment, så din drøm om en stor webshop kan opnås. Når du starter småt ud kun med mikrobølgeovne, så kan din kapital følge med.

 

Test

Alle nye ting indebærer en risiko – det gælder også, når man starter virksomhed. Det er derved umuligt at vide, før du går i gang, om dit koncept og din idé er god eller dårlig. Mange ting spiller ind. Alt fra konkurrenter til forhold i verdensøkonomien kan have betydning for, om din idé kan blive en succes. At starte småt ud og teste sin idé på markedet kan derfor være en rigtig fin måde at gøre det på. Det betyder også, at du har nogle kompetencer med i bagagen, når du ønsker at udvide din forretning.

Case: Du starter, som skrevet tidligere, din webshop ud med kun mikrobølgeovne i dit produktsortiment. Dette gør, at du får en fornemmelse af, hvordan markedet fungere. Du lærer, hvordan du skal markedsføre din virksomhed. Du lærer, hvordan dine kunder skal håndteres, hvilke tekster der skal skrives og meget, meget andet. Det er altid bedre at tage fejl med 500 kroner end med 50.000 kroner. Derfor starter du så småt, at du får en masse erfaring og viden om markedet og produktet, så du er bedre klædt på til at føre din webshop videre, så den kan indeholde en masse forskellige produkter, som du drømmer om.

 

Konkurrence

Med mindre du har opfundet noget nyt, vil du højst sandsynligt opleve, at der er andre konkurrenter på markedet. Nogle af de konkurrenter er måske endda store i forvejen. Og det er klart, at der er en masse fordele, når man er en større virksomhed. For eksempel har man typisk mange flere midler til rådighed til at markedsføre sig – hvis det er en rigtig stor virksomhed, du konkurrer imod, kører de måske endda TV-reklamer. Men der er stadigvæk mulighed for at få succes, selvom du starter småt. Det kan du gøre ved at specialisere dig. Hvis du holder dig til at have få varer at sælge, så kan du blive ekspert inden for den vare. Altså du bliver meget bedre til den enkelte varer, end en stor butik nogensinde kan blive. Så når man ikke er stor og har meget kapital, så må man udnytte at specialisere sig. Fordi hvis man vil konkurrere på lige vilkår med en stor virksomhed, der har mange penge, så bliver det rigtig svært – for ikke at sige næsten umuligt.

 

Case: Din webshop er nu kørende, og du sælger mikrobølgeovne. Men nu opdager du, at et andet firma har et kæmpe sortiment og også sælger mikrobølgeovne samt meget andet elektronik. Det konkurrerende firma er kæmpe stort, hvorfor de markedsfører sig i fjernsynet og meget på Facebook. Uha, det kan virke svært…. Du kæmper mod en stor virksomhed – hvad gør man? Her er det godt, du har valgt kun at fokusere på mikrobølgeovne. Det giver dig muligheden for at holde fokus på et enkelt slags produkt. Den anden virksomhed, du konkurrer med, har mange hundrede produkter – derfor har de ikke tid til at specialisere sig og fokusere på et produkt. Men det kan du! Derfor bliver du nu ekspert på mikrobølgeovne, og det betyder, at hvis en kunde skal købe en mikrobølgeovn, så kan kunden få mere hjælp og vejledning hos dig end hos den virksomhed, du konkurrerer med. Så det vil sige, at en kunde, der kun ønsker mikrobølgeovn, vil komme til dig – så på et enkelt produkt har du overgået din konkurrent. Det er perfekt!

 

Hvad gjorde jeg?

Da jeg fik ideen til at hjælpe andre med at finde job, startede jeg småt. Hvis jeg skulle hjælpe alle i Danmark med at finde job, skulle jeg konkurrere mod store virksomheder – det var jeg ikke i stand til. Derfor valgte jeg naturligvis at starte småt. Mit fokusområde blev unge under 18. Det skal faktisk siges, at i begyndelsen fokuserede jeg kun på Silkeborg; det er virkelig et småt område, men jeg lærte en hel masse af at starte så småt, og det er jeg glad ved i dag. Alt dette gjorde også, jeg kunne starte op uden kapital. Det kostede mig faktisk kun 225 kroner at komme i gang – og så mange penge har de fleste til rådighed; ellers kan man samle flasker en lørdag nat. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kasper skriver Skriv dig op