Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om innovation, iværksætteri og autentisk markedsføring. Kåret af Berlingske til én af Danmarks 100 mest lovende ledere. Tidligere vinder af e-handelsprisen og Computerworld's Edison Award samt nomineret til IVÆKSTprisen. Direktør for innovations-virksomheden Listen Louder. Holder foredrag og workshops om innovation, iværksætteri og marketing.

Apps er soooo last-year

16. marts 2017 | 3.166 Visninger | 26 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jonathan Løw - direktør Listen Louder

Ekspertblogger på Amino om innovation, iværksætteri og autentisk markedsføring. Kåret af Berlingske til én af Danmarks 100 mest lovende ledere. Tidligere vinder af e-handelsprisen og Computerworld's Edison Award samt nomineret til IVÆKSTprisen. Direktør for innovations-virksomheden Listen Louder. Holder foredrag og workshops om innovation, iværksætteri og marketing.

”Vi har udviklet en app, der…”

Som business angel har jeg hørt den indledning på et pitch flere hundrede gange i de forløbne år. Jeg forestiller mig, at min mavefornemmelse, når endnu en begejstret entreprenør begynder at appe løs, må være på linje med dengang, Paul Potts trådte ind på scenen i Britain’s Got Talent, og Simon Cowell sad hovedrystende i dommerstolen.

Nu skulle det vise sig, at Paul Potts sang opera som en drøm, og indenfor appverden findes der selvfølgelig ligeledes sådanne lysende stjerner på den mørke himmel. Vi har da ganske rigtigt Endomondo, Subway Surfers, Reshopper og DMI’s byvejr for den sags skyld, men de kan tælles ved hjælp af en overskuelig mængde hænder. Endnu færre fingre har man brug for, hvis man tæller de apps, der rent faktisk har evnet at monetisere på deres popularitet.

Tal fra analysefirmaet Gartner viser, at der ved udgangen af 2017 vil være under 0.01% af samtlige apps i verden, som oplever økonomisk succes. Naturligvis udvikler virksomheder også apps ud fra andre strategiske ønsker end at tjene penge. Det kunne være brand- eller produktkendskab, loyalitetsopbygning etc. Men kigger man på de forretningsmodeller og iværksættere, som tager afsæt i appen som platform, så er billedet mørkt som nattehimlen.

Der er flere end 6 millioner apps i verden, når man lægger tallene fra Google Play, Apples App Store m.fl. sammen. Hver af disse har i gennemsnit taget 4-6 måneder at lave, så udviklere, designere, usability folk etc. har tilsammen investeret over 30 millioners arbejde på det app-udvalg, vi kender i dag. Jeg tør slet ikke regne dette om til mandetimer og kroner og ører.

Virkeligheden er den, at vi bruger de samme og ganske få apps hver eneste dag – næsten uanset bopæl.
Vi sender beskeder igennem WhatsApp, Messenger og Viber. Interagerer på Facebook, Instagram og Snapchat. Dater via Tinder, Happn og OkCupid. Betaler med Mobile Pay og Paypal. Finder vej på Google Maps. Spiller sjove spil og henter nogle få andre random apps. når vi keder os.
I det store hele er det disse få store spillere, der sidder på markedet og indtægtsstrømmene, mens alle de tusindvis af andre iværksættere og startups brænder penge og tid af på app-hypen.

Dertil må man tilføje, at næsten alle succesfulde apps i verden er enten gratis eller i det mindste designet med et intelligent freemium koncept. Hvis man tror, at apps grundet nyhedsværdien har et mere tålmodigt publikum, så må man også tro om igen. Faktisk viser studier, at kravene til brugervenlighed og hastighed overstiger dem, vi har til det øvrige mobile indhold, hvilket ligeledes gælder vores ønsker om løbende opdateringer og forbedringer.
Endelig er du på linje med en webshop-ejer, når det kommer til app-brugernes forventninger til en simpel tilmeldingsproces, et smidigt flow samt mulighed for in-app kommunikation via chat, reviews etc.

Jeg er ked af, hvis ovenstående helt har taget app-modet fra dig. Naturligvis vil vi også i fremtiden se Paul Potts, Susan Boyle, One Direction og andre stjerner overraske det krævende dommerpanel og blive lysende stjerner på himlen. Det er blot nærmere reglen end undtagelsen, så tænk dig om en ekstra gang, hvis I lige nu sidder og designer et forretningskoncept, hvor app’en er den bærende platform, kommunikations- og indtjeningskanal.

Læs også


Kommentarer

Carsten Jacobsen  den 23-03-2017 kl. 19:34

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Apps er ikke det lukrative marked det har været. Jeg læste for noget tid siden en artikel om en virksomhed som lavede en app der kunne bruges til at redigere billeder med. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste artiklen, eller hvilken virksomhed det drejede sig om (den var ukendt for mig).

Men virksomhedens stifter fortalte i artiklen om, hvordan de i starten nemt kunne tage $30 (tror jeg det var) pr. download. Så blev App Store fyldt med billige apps, så over noget tid landede prisen på $1.99, men det varede kun kort, for der kom hurtigt en holdning til, at brugere ikke vil betale for apps længere. Og så blev de nødt til at konvertere til en freemium model.

Og jeg tror bare at det er sådan status på app markedet er i dag. Der skal meget til at få folk til at betale for en app. En virksomhed kan ikke længere regne med at tjene på app downloads, der skal mere til. Ideelt er app'en vel mere en del af en større helhed.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Cookie - John Hannover  den 23-03-2017 kl. 20:33

Velskrevet - og enig - mange overvurderer helt indtjeningspotentialet ved at skabe en ny app. Enig i at der er stjerner og vil komme nye men de er få og det ikke lige der de fleste vil få finansieret tilværelsen

Jeg er også helt enig med Carsten i at mange APP har fuld berettigelse, ex fordi de kører til Netbank,SKAT, Dinero osv og der givet skaber en indtjening som IKKE ligger i selve appen, men i den virksomhed som appen "servicerer"

vh John Hannover

Er kommentaren brugbar? 2 0
Dennis O. Madsen  den 24-03-2017 kl. 08:03

Er også enig i artiklen overordnet (Carsten formulere det ret spot on) -  men hvis man har en service folk ellers ofte benytter, så forventer kunderne stadig en app.

Personlige små firmaer der gerne vil have en app for deres advokat firma eller deres webshop => spild af penge. Den praktiske lille app der kan beregne xyz => som Carsten rigtigt skriver det => dårlig forretningside.

Sagen er bare den at selv om det er rigtigt at det er få servicer folk bruger meget. Så kan de "special services" folk bruger dagligt variere meget. Johns eksempel med Dinero er et fint et, Single.dk, Bilbasen, DBA, Netbank eller lignende kunne være et andet eksempel (faktisk er der virkelig mange relevante eksempler) - og de slipper ikke uden om at få udviklet en app.

En meget brugt forretningsmodel er derfor også at tage penge for den service som appen høre til, og finansiere den derigennem. En anden er at have premium tilkøb der åbner funktioner op, hvor man når at blive hooked, før behovet for tilkøb aktiveres.

Dertil er der selvfølgelig hele markedet for mobile spil, og lignende underholdnings apps der bestemt ikke er dødt (de nye apple tv osv, vil understøtte dette område, så der har vi kun set toppen af isbjerget endnu).  (Space Heads, Subway Surfer, Camel Run).

Men yeah, overordnet er jeg enig, tiden hvor der var store penge i at udvikle en spændende app i sig selv er for længst forbi - det er ikke engang sidste år, det var 2006 oder so xP  

De bedste hilsner,

Dennis

(PS: der er en grund til at vi ikke udvikler APPS).

Er kommentaren brugbar? 2 0
A.Windekilde  den 24-03-2017 kl. 11:39

Jeg er som jer andre også meget enig. Jeg står så og laver apps i form af spil, men indtil videre kun den kommercielle vej til spil i forbindelse med reklamekampagner, og der er er jeg sikker på vi slet ikke har nået toppen endnu.

Nogen spil finder igennem de mange millioner der allerede er der, men det kræver mange penge på markedsføringen og en godt gennemarbejdet plan fra start til slut. Vi prøver også lykken med det store spil som er vores eget, og har gået efter mellemøsten. Der ikke så mange spil der har den specifikke målgruppe. Vi krydser fingre og glæder os til at se hvordan det går.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Dennis O. Madsen  den 24-03-2017 kl. 11:57

Til dem der ikke ved det, så er jeg ret sikker på det er Allan i overstående besked, som står bag spillet Camel Run som jeg nævnte tidligere. :-)

Du er så beskeden Allan, (de har ry for at være dygtige).

Er kommentaren brugbar? 2 0
A.Windekilde  den 24-03-2017 kl. 13:18

Det er rigtigt, vi har lavet Camel Run, hvor vores markedsføring går direkte mod markedet i mellemøsten. Det bliver spændende hvordan det kommer til at gå.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Morten Aagaard  den 24-03-2017 kl. 13:32

Tjah, hvis man har muligheden for at ramme en niche som ikke er dækket af andre, så er der penge at hente:

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/342063/midtjysk_ivaerksaetter_saelger_populaer_fartkontrol-app_for_millionbeloeb.html

Er kommentaren brugbar? 1 1
Jonathan Løw - Listen Louder  den 24-03-2017 kl. 14:34

Kære Morten.

Pointen med bloggen er jo netop, at der altid vil findes cases som Martins fine salg af fart-app'en, men at de klart udgør mindretallet. Talene taler desværre deres eget tydelige sprog, og rigtig mange iværksættere spilder tid og penge i deres tro på app'en som fremtidens forretningsmedie.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Realkreditkonsulenten  den 24-03-2017 kl. 17:53

Meget spændende indlæg Jonathan.

I mit firma har vi netop udviklet en service som man let kunne havde lavet som en APP, men vi valgte en "almindelig" hjemmeside, som naturligvis er mobilvenlig.

Vi overvejede klart APP vejen, men fandt at der ikke var noget vi ikke kunne lave med en hjemmeside, som APP'en ville kunne.

Tænker også det er sværre at konvertere til et app-download, end et website besøg?

Tak for et godt og brugbart indlæg.

dbh

Martin

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mark Junge  den 25-03-2017 kl. 17:15

Godt skrevet

Jeg er ny i gamet, for bare 2 år siden ville jeg tro på at en app var løsningen til alle mine ideer, jeg er dog blevet klogere😃

I mange henseender tror jeg dog på at en app kan anvendes som en brik i en markedsstrategi, eller måske som et redskab til processtyring i virksomheder, dermed kan den give en indirekte indtjening, som ikke nødvendigvis er medregnet i denne betragtning.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Thomas  den 26-03-2017 kl. 14:34

En app, med det rigtige indhold kan sagtens generere indtægt. Men mange undervurderer eller ignorerer den rigtige markedsføring!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Morten J. Nielsen  den 26-03-2017 kl. 19:59

Det her indlæg minder mig lidt om dengang Thorborg for 5 år siden skrev at facebook var døden nær og det kun var et spørgsmål om tid inden folk droppede facebook... Kære venner, apps er kommet for at blive, og ja der bliver helt sikkert lavet for mange af dem i forhold til hvor mange der er brug for. Det betyder ikke at apps dør.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Jonathan Løw  den 27-03-2017 kl. 12:38

Kære Morten J. Nielsen

Det må være rart at være så sikker på, som du tilsyneladende er :-) Kan du nævne nogle solide argumenter for den meget sikre forudsigelse, du gør dig? Hvad er det, der gør app-formatet fuldstændig uundværligt og særligt i fremtiden?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Thomas Frost  den 27-03-2017 kl. 13:27

@Løv

Jeg er enig i at ALT for mange spilder penge på app-projekter som aldrig bliver profitable.

Når det er sagt så mener jeg dog at app-formatet stadig, også i fremtiden, vil være nærmest uundværligt.

En app kan nemlig aktivere funktioner i telefonen, som en hjemmeside ikke kan.

Hvis jeg ikke gider hente noget mad her i Yogyakarta (Indonesien) hvor jeg bor, så bruger jeg enten Grab eller GoJek. Her får jeg en liste over næsten alle restauranter i byen, og så vælger jeg noget fra deres menukort, og via GPS´en i telefonen får jeg det bragt til min lokation.

Dette gælder også kl. 03.30 om natten, efter en bytur, hvor man lige vil have en burger.

Hvis jeg vil købe nyt hus, eller et stykke land, bruger jeg OLX, så jeg kan stå i det område jeg søger i, og få vist grunde og huse til salg.

Den slags praktiske apps tror jeg der kommer mange flere af, derfor er app-formatet uundværligt i fremtiden. Men der spildes stadig alt for mange penge på tåbelige apps.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dennis O. Madsen  den 27-03-2017 kl. 14:03

Thomas Frost, feks. hjemmesider kan i dag aktivere / have adgang til præcist de samme funktioner. *men læs evt. mit svar ovenover*

Håber det hjælper.

De bedste hilsner,

Dennis O. Madsen

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 27-03-2017 kl. 15:11

@Dennis

Lad os bare tage et enkelt eksempel.

Af ren nysgerrighed, hvordan vil du så notificere en bruger om et eller andet som man jo kan med en app, selvom app´en ikke er åben?

Lad mig komme med et eksempel. Min Google maps fortæller mig automatisk om der er meget trafik her i Yogyakarta, og jeg bliver automatisk notificeret under "Notifications", hvis det er en dag med meget trafik.

Når man kan kalde de samme funktioner på en hjemmeside som i en app, så må man jo også kunne det, eller hvordan?

Eksempel 2:

En skole bruger en app hvor man kan lave GPS-løb, så elever skal ud at gå/løbe en tur, og når de kommer til en post skal de svare på et spørgsmål, og derefter videre til næste GPS-post. Et spørgsmål kan besvares med tekst, billeder, lyd eller kamera.

Oplevelsen for eleven (som ved install godkender diverse tilladelser til kamera, GPS m.m.) er altså IKKE det samme som hvis man lavede samme løb på en hjemmeside. På app´en foregår det hele virkelig "smooth", hvilket det ikke kommer til at på hjemmeside.

Undervejs i løbet er der ingen page reloads, der er ingen ventetid på download af spørgsmål eller content (da app´en kan køre i offline mode), og der er ingen tilladelser der skal indhentes fra brugeren undervejs.

Afslutning

Selvom en browser kan få adgang til nogle af de samme funktioner som en app kan, så betyder det ikke at brugeroplevelsen er ens, og det er netop brugeroplevelsen der får mig til at vælge en app f.eks. til bestilling af mad, fremfor at rode med en mobil hjemmeside.

Hvis du kender en hjemmeside der ud fra brugeroplevelsen fungerer ligeså nemt som en app hvad angår billeder, video, lyd, GPS, som alt sammen fungerer sammen, og lige så smooth som på en app, så smid gerne et link.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dennis O. Madsen  den 27-03-2017 kl. 15:22

Thomas der er API i alle enheder der giver en browser lige så meget adgang til dine devices som din app har det - det kræver bare brugeren giver adgang når de besøger siden. :-)

1. Folk kan annoncere på notifikationer via en hjemmeside, og få meddelelser på den igennem notifikations centere på deres device (ios, android, macos, eller windows) præcist på samme måde som de kan med din app.

Har du aldrig lagt mærke til at feks facebook (og 10000 andre hjemmesider) spørger din om de må sende dig notificationer når de besøger siden? :-)

2. Hjemmesiden kan sagtens have samme adgang til telefonens gps. prøv at gå ind på google maps hjemmeside :-)

En browser kan ikke få adgang til NOGLE af de samme funktioner, APIen i ios, android, windows, de fleste linux distributioner, macos giver stort set adgang til de samme funktioner.

=> Hjemmesider: prøv feks facebook.com for notificationer eller google.com/maps for gps. Jeg håber ikke du ser seriøs med billeder video lyd - der er ingen der giver åbne en app for at se en video eller et billede, medmindre appen hedder noget i stil med youtube, photos eller lignende. :-)

Man har kunne tilgå de fleste devises api i mange år fra en browser.

----

Læs dog igen mine tidligere post, for hvornår folk gider bruge en app, og hvornår de ikke gør.

Håber det hjælper

De bedste hilsner

Dennis O. Madsen

Er kommentaren brugbar? 2 0
Dennis O. Madsen  den 27-03-2017 kl. 15:39

PS: jeg ville feks aldrig gide at installere en app for at bestille en pizza, medmindre jeg bestilte fra den service to gange om ugen. og undersøgelserne viser bare at sådan er der flere og flere der får det.

Hell jeg bruger justeat og hunry tit, men jeg kommer aldrig til at installere deres apps. Det er simpelthen hurtigere, nemmere og mere effektivt for mig bare at slå dem ind på den mobile browser i det sekund jeg får lyst til at bruge dem, frem for at skulle have appen installeret.

Det sidste scenario jeg nævner der har jeg dog allerede dækket i min første post.

Der er masser af apps der har berettigelse: men pointen er at apps i fremtiden kun vil komme til sin ret, under særlige betingelser.

De betingelser findes: feks har jeg installeret både netbanks app, spotify, dinero, facebook, osv på mine enheder.

Pointen er nok nærmere noget med at brugen af apps har ændret sig meget.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 27-03-2017 kl. 15:41

@Dennis

1. Så en hjemmeside man har lukket ned kan sende notifikationer? Det må jeg indrømme jeg ikke viste. Tak for information.

Jeg har i øvrigt aldrig besøgt facebook.com fra min mobil, ej heller app´en. Jeg bruger hovedsageligt FB til mit arbejde, og det er kun desktop jeg tjekker den på en sjældent gang imellem.

2. Jeg sidder og overvejer om du har læst hvad jeg har skrevet. Jeg skriver intet sted at GPS ikke virker i en browser, hvor ser du det? Hvorfor skulle jeg besøge Google maps, når jeg ikke skriver GPS ikke virker i en browser?

Jeg skriver om en specifik app, og hvordan oplevelsen for brugeren vil være en meget anden hvis den form for GPS-løb skulle afvikles i en browser. Er du ikke enig i det?

Omkring billeder, lyd og video, så overvejer jeg igen om du har læst hvad jeg skriver. Jeg skriver ikke noget om at se video og høre lyd på app´en, men at eleven kan svare med billeder, lyd eller video.

For at gøre det helt simpelt så forestil dig denne process.

Eleven scanner en QR kode --> får vist et map med punkt for næste post --> elev når koordinatet og får et spørgsmål --> kamera aktiveres da der skal svares med en video --> eleven sendes til næste GEO post --> nyt spørgsmål, der denne gang skal besvares med lyd --> osv osv osv.

Selvom en browser kan kalde de samme funktioner, vil oplevelsen på en app stadig være langt mere flydende for brugeren af app´en, i dette tilfælde en elev.

Er du ikke enig i det?

Der skal ingen tilladelser hentes undervejs, ingen page reloads af nogen art, og hurtig respons da det kun er map der bruger interadgangen.

Det kan en browser altså ikke. Enig?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 27-03-2017 kl. 15:53

De tre apps jeg nævnte tidligere har en del flere funktioner end kun at bestille mad, man kan også bestille en taxa, eller en tur på Scooter og en del andet.

Alene til Android er de installeret 10-50 millioner gange hver.

Gotek Indonesien - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gojek.app&hl=en

Grab - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.grabtaxi.passenger

OLX indonesien https://play.google.com/store/apps/details?id=com.app.tokobagus.betterb&hl=en

Jeg er enig i der er alt for mange dårlige apps som aldrig kommer til at tjene nogle penge, men det er bestemt stadig penge at tjene på apps, så længe man finder det rigtige marked, og det kan sagtens ligge udenfor DK.

Ps. på et tidspunkt skriver jeg et blogindlæg om hvordan GoJek ændrede en hel industri hernede, nærmest overnight. Det var ret vildt at opleve.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dennis O. Madsen  den 27-03-2017 kl. 15:59

1. Ja da, det kan den præcist :-)

Jeg har programmeret hjemmesider med push notifications til feks ios, android, macos osv. siden 2010 tror jeg :-)

Prøv at sætte dig ind i Push API:

https://www.w3.org/TR/push-api/.

"The Push API enables sending of a push message to a webapp via a push service. An application server can send a push message at any time, even when a webapp or user agent is inactive. The push service ensures reliable and efficient delivery to the user agent. Push messages are delivered to a Service Worker that runs in the origin of the webapp, which can use the information in the message to update local state or display a notification to the user."

"The term webapp refers to a Web application, i.e. an application implemented using Web technologies, and executing within the context of a Web user agent, e.g. a Web browser or other Web runtime environment.

The term application server refers to server-side components of a webapp.

"

2. Hvordan er oplevelsen af GPS anderledes i en app end den er i en browser? ...

Jeg kan sagtens se hvordan en app potentielt kan være anderledes / mere statisk.

Men pointen er jo netop at folk til mange ting ikke ønsker en statisk app.

Oplevelsesmæssigt kan kan en webaplikation give den samme oplevelse.

Du kan endda programmere den, så hvis du ikke selv har startet den, så kan du næppe kende forskel på om du sidder i det ene eller det andet.

En app er på ingen måde givet at være mere flydende end en webapplikation overhovedet.

3. QR koder skal med på listen over ting der er last year (og med year så mener jeg 10 år forældet).

Når det er sagt, så vil hjemmesiden da kunne modtage præcist den samme QR kode, som din app kan det, ved brug af mobilens kamera.  

=> Den applikation du nævner der kan sagtens laves webbaseret.

=> Problematikken er derfor en hel anden: nemlig hvornår vil folk i fremtiden installere en app i deres telefon, og hvornår vil de ikke. Hvornår vil de foretrække bare at gå ind via den mobile browser og hvornår vil de installere en app for at gøre det.

Her ændre trendsne sig drastisk.

Jeg påstår på ingen måde apps kommer til at uddø, men markedet for apps har ændret sig voldsomt.

De bedste hilsner,

Dennis O. Madsen

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dennis O. Madsen  den 27-03-2017 kl. 16:02

Summa Summarum: om en app bliver en success handler ikke BLOT om det er en god eller en dårlig APP.

Det er nok det mindste! Sådan var det måske for 7 år siden!

Det handler om måden folk bruger deres devices på.

Hvilken type funktioner bruger de apps til, og hvilke type funktioner gider de ikke bruge apps til.

Det har meget lidt med teknologien at gøre, da web teknologi i dag stort set kan det samme som app teknologi kan det.

Derfor er det noget andet end teknologien der definere hvornår folk foretrækker hvad.

Det handler mere om hvornår man ønsker et statisk "program" form for noget man tilgår ens browser.

De bedste hilsner,

Dennis

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dennis O. Madsen  den 27-03-2017 kl. 16:11

Når du siger eleven så går jeg ud fra du snakker om at sælge en app til skoler til et løb eller lignende... der er apps jo en fin nok forretningside.

Men taxiselskabet der køber en app ala den du snakker om ovenover, vil næppe opleve at folk installere deres app for at få adgang til en taxi.

Du skal tit også se lidt dybere når du skal forklare hvilken success en bestemt app har: jeg kan feks pege på de første 100 forklaringer i overstående, som intet har at gøre med at de apps du nævner, kan noget som ikke ville kunne lade sig gøre fra en webside *og det er jo lidt det vi diskuterede* :-)

De bedste hilsner,

Dennis O. Madsen

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 27-03-2017 kl. 16:52

@Dennis

Har du ikke nogle gode eksempler på hjemmesider som fungerer ligeså "smooth" som mange apps gør. Jeg er ikke stødt på nogle, men jeg besøger også et ret begrænset antal sider fra mig telefon, så det ville være rart med nogle gode eksempler.

Du må gerne fremhæve nogle af de projekter du selv har lavet. Ananas i juice er tilladt :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Thomas Frost  den 27-03-2017 kl. 17:03

P.s. mente "Ananas i egen juice er tilladt :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Dennis O. Madsen  den 28-03-2017 kl. 10:27

Det mener jeg sådan set de fleste hjemmesider du kender fra alle de store gør i dag.

Du kan jo prøve at gå ind i googles app shop til webapps og lege løs:

https://chrome.google.com/webstore/category/apps?hl=da

Der er en grund til at facebook har flyttet messenger ud som webapp på messenger.com

Det betyder self ikke folk ikke installerer Spotify lokalt (det gør jeg da også), men det er en anden ting.

Hele pointen er at der er sammenhænge hvor lokale apps er at foretrække - spotify vil selvfølgelig være en af diss. Så har du den næste afløser for Spotify, eller din pokemon go agtige ide så lav da endelig en app ... Men ideen om at de fleste virksomheder får noget ud af en app bare den er lækker nok, holder ikke vand mere - og har ikke gjort det længe.

Markedet og måden folk bruger deres devices på har ændret sig gevaldigt bare de sidste 3 år.

Ang. Ananas i egen juice så arbejder vi faktisk lige nu på en webshop der også bruges som kasseapparat for virksomhedes måske 50 mobile enheder der hverisær køre ud på en route med produkter til erhvervskunder. *kan self ikke fortælle i bund om konceptet, da det ikke er launchet endnu*

Her får alle de mobile enheder en route med leveringsadresser, hvor de vha ipaddens gps kan se hvor de skal hen, og så kan lederen derhjemme tjekke om de rent faktisk også er og leverer de steder som de skal.

Der skal ikke installeres nogen app: personerne skal bare tildeles en bruger, logge ind på urlen, trykke tillad når iphones/ipaddens popup popper op, så har de fullscreen kasseapperat, og gps styret leveringsliste, så vel som kamerafunktionen i enheden bruges som bevis for levering - alt sammen via browseren.

Der kunne godt havde været forsvaret med en app faktisk (det anbefalde jeg faktisk, og måske bliver løsningen udvidet til det. Det var rent økonomiske årsager der gjorde den anden løsning blev valgt.) Anyways du vil næppe kunne se for forskel på om dette system er programmeret i swift eller de web-programmerings-teknologier vi har brugt. .

Anyways jeg syntes din vinkel der lidt bliver et røgslør der trækker os væk fra Johnatans pointer, og det der egentligt diskuteres:

Faktum er at det primært ikke er kvaliteten der gør at det kun er 1:10.000 apps der slår igennem i dag (men self er kvaliteten og markedsføringen et krav). *se min første post igen*

Du kan lave jordens lækreste app, det betyder ikke folk vil bruge den hvis ikke den passer ind i bestemte workflows. (din skole pokemon go agtige app skal skolerne self nok bruge).

Passer din app ind i et koncept eller en service hvor folk forventer en app, så skal de have en app ... gør den ikke så kommer de aldrig til at installere den ligegyldigt hvor mange penge du kaster efter den, og ligegyldigt hvor dygtige udviklerne er :-)

De bedste hilsner,

Dennis O. Madsen

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jonathan skriver


Jonathan Løw

Jeg arbejder til daglig med startups og vækstvirksomheder, som jeg hjælper med PR, forretningsudvikling og kapitalfremskaffelse. Det sker i regi af min nuværende virksomhed Listen Louder, hvor foredrag og workshops også er en del ”af pakken”.

Min seneste bogudgivelse er GURUBOGEN – www.gurubogen.dk

I bogen har jeg inviteret 100 førende iværksættere fra det meste af verden til at skrive om iværksætteri, innovation og autentisk ledelse. Bogen indeholder artikler af folk som Johan Bülow, Jørgen Mads Clausen, Mette Lykke, Simon Sinek, Guy Kawasaki og mange flere.


BH Jonathan.

    


Jonathan på Twitter

Hvis du vil have besked når Jonathan og ligesindede blogger har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer