Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om innovation, iværksætteri og autentisk markedsføring. Kåret af Berlingske til én af Danmarks 100 mest lovende ledere. Tidligere vinder af e-handelsprisen og Computerworld's Edison Award samt nomineret til IVÆKSTprisen. Direktør for innovations-virksomheden Listen Louder. Holder foredrag og workshops om innovation, iværksætteri og marketing.

Tre ting jeg gør anderledes, når jeg #prøverigen

10. juli 2014 | 3.561 Visninger | 6 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jonathan Løw - direktør Listen Louder

Ekspertblogger på Amino om innovation, iværksætteri og autentisk markedsføring. Kåret af Berlingske til én af Danmarks 100 mest lovende ledere. Tidligere vinder af e-handelsprisen og Computerworld's Edison Award samt nomineret til IVÆKSTprisen. Direktør for innovations-virksomheden Listen Louder. Holder foredrag og workshops om innovation, iværksætteri og marketing.

Flere danske iværksættere, bl.a. Nikolaj Astrup, Halfdan Timm og Lars Skjoldby har startet en trend, hvor de under hashtagget #prøverigen fortæller om de gange, de har fejlet som iværksættere. Dén tråd vil jeg gerne følge op på i dette indlæg.

Jeg har startet fire virksomheder. Tre af dem er blevet til fornuftige vækstvirksomheder, hvoraf den ene endda fik international succes.

Da jeg stødte på initiativet #prøverigen, fandt jeg det oplagt at skrive en artikel om den start-up, der gik galt. Det var min allerførste virksomhed, og havde jeg ikke haft troen på, at man skal #prøveigen, så kunne det også nemt have vist sig at være den sidste.

Jeg var 20 år på det tidspunkt, hvor jeg startede eForlag.dk. Fyldt med drive, tro på egne evner og en okay evne til at tale min sig, hvilket tiltrak interesse fra både medier og investorer.

Visionen med eForlag.dk var at gøre e-bøger tilgængelige for mennesker i hele Europa – med Danmark som vores startmarked. Det lykkedes os tidligt i forløbet at sikre investering fra en dansk internetboghandel og investorfirmaet Brandts.com.

Siden bragede vi ud i medierne, kækt ignorerende dot-com boble-snakken, og spredte det glade budskab: http://www.computerworld.dk/art/159562/gratis-danske-e-boeger-fra-eforlag

Et år senere så overskrifterne i medierne imidlertid noget anderledes ud: http://bogmarkedet.dk/artikel/eforlagdk-truet-af-lukning
http://mediawatch.dk/Migrerede_artikler/article5136220.ece

Den vigtigste læring, jeg efterfølgende har kunnet trække ud af forløbet, er disse tre ting:

-          Der er stor forskel på tid og timing

-          Der er stor forskel på idéer og iværksætteri

-          Du skal aldrig love mere, end du kan holde.


Der er stor forskel på tid og timing
Da jeg for nyligt blevet inviteret til at holde en TED Talk omkring begreberne ”Time and Timing”, slog det mig, at den forskel var noget af det, jeg aldrig havde tænkt nærmere over i min første start-up.

Vi var så fascinerede af tanken omkring at være iværksættere, at vi gladelig bidragede til fortællingen om, at iværksættere er nogle, der arbejder rigtig mange timer i døgnet, fordi de ganske enkelt ikke kan lade være.
Efterfølgende har jeg måttet konstatere, at vi måske nærmere var håbløst naive, underbetalte og forholdsvis søvnløse unge mænd, der fuldstændig havde glemt at forholde os til, hvorvidt timingen for vores produkt var rigtig.

De efterfølgende år har dokumenteret, at vi var alt for tidligt på den med vores idé. Der er således gået 13 år, indtil en anden iværksætter med praktisk talt den samme idé slog igennem med produktet. Han hed Morten Strunge, og servicen hedder Mofibo (www.mofibo.dk).

Der er stor forskel på idéer og iværksætteri
eForlag.dk var en god idé på papiret. Det mente både mine venner, familie, netværk og journalisterne. Tænk sig en fantastisk tanke at vi kunne tilbyde folk ubegrænset læsning, når de ville og hvor de ville, direkte på deres e-bogslæsere.
Problemet var bare, at idéer og iværksætteri er to vidt forskellige ting. Idéer er noget, vi kommer på hver eneste dag – alle sammen – uanset om vi står under bruseren eller er ude og løbe en tur. Hjernen kan faktisk slet ikke lade være med at producere idéer, og vi elsker at fortælle hinanden om vores nyeste idéer, fordi det er sjovt, ufarligt og uforpligtende.

Iværksætteri er ligeledes sjovt (til tider), men det er hverken ufarligt eller uforpligtende. Iværksætteri handler om at sætte iværk og få ting til at ske, og så snart en idé bliver til virkelighed, kræver den tid, penge og hårdt arbejde for at lykkes.

Når jeg tænker tilbage på eForlag.dk dagene, så forelskede vi os alt for meget i vores idé. Vi ville ikke erkende, at vi var for tidligt på den, og at e-bogs læsere kun så småt var begyndt at slå igennem i USA, men langt fra i Europa.
 
Jeg har siden erfaret, at verdens dygtigste iværksættere netop er de mennesker, der er mest forandringsvillige og er i stand til at ”Kill Your Darlings”. Det er de mennesker, der har en klar vision og drøm, men som er villige til hele tiden at forandre deres produkt og den måde, de gør tingene på, igennem en tæt dialog kunder og øvrige samarbejdspartnere.

Du skal aldrig love mere, end du kan holde
I dag driver jeg virksomheden Listen Louder ud fra tilgangen: Lov noget, levér mere.
Tilbage i eForlag.dk dagene, og til dels også i min første internationale start-up engodsag.dk, lovede vi simpelthen mere, end vi kunne holde: http://markedsforing.dk/artikler/vis/artikel/bogmekka-opsiger-samarbejdet-med-eforlagdk
Med engodsag.dk var det faktisk så grelt, at vi blev beskyldt for at snyde, hvilket dog senere blev tilbagedokumenteret og anklagerne måtte trække alle beskyldninger tilbage: http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-8633893.html (jeg har ikke brugt engodsag.dk-casen i denne #prøverigen artikel, da virksomheden først kom i problemer, da jeg ikke længere havde tilknytning til den).

Ingen af gangene skete det ud fra ond vilje eller i forsøget på at manipulere folk. Det skete, fordi vi troede på, at vi rent faktisk kunne levere disse fantastiske resultater.
Derfor opfordrer jeg i dag andre iværksættere til at love lidt mindre, end de ved de kan holde, og give deres kunder wauv-effekten af, at:

- en regning bliver betalt alt for tidligt
- et produkt kan meget mere end man var blevet lovet
- en IT-løsning eller opdatering rent faktisk kommer til tiden og uden at lægge hele systemet ned.

#prøverigen event i Danmark
Lad mig slutte min egen #prøverigen historie med en opfordring til de gode folk, der læser med derude.

I San Fransisco USA har en række fantastiske iværksættere taget initiativet til en række events, der nu har bredt sig til det meste af verden, men endnu ikke til Danmark. Navnet er FailCon (http://thefailcon.com/).
Modsat TED Talks, der ofte hylder de fantastiske enere, som vi alle kan se op til og som kan synes som fejlfrie idealer, så handler FailCon netop om at #prøveigen
Eventens hovedtalere kan kun få en plads på scenen, hvis de minimum har prøvet at gå ned med én virksomhed og er lykkedes med en anden.

Hos FailCon tror man på, at iværksættere, ved at dele deres fejl med andre, sammen kan finde mønstre i disse fejl, så man undgår at begå dem igen. Jeg ser #prøverigen som et bud på noget af det samme og håber derfor, at nogen vil gribe bolden og bringe FailCon her til landet.

Læs også


Kommentarer

Mogens Bertelsen  den 10-07-2014 kl. 10:53

Hej Johathan, pisse godt indlæg. Jeg kan især godt lide dine betragtninger om at "Kill your Darling" Hvis mange flere gjorde det og har tankegangen; det handler ikke om at have en Plan A; men det handler om at have en Plan, der virker. Og som udvikles i tæt samarbejde med de kommende kunder. Så ville der sikkert være færre historie fra #prøveigen.

I Jylland kalder vi det forresten APSI - "A`Prøver Sgu Ijen"

Er kommentaren brugbar? 4 0
Dukkemageren  den 10-07-2014 kl. 11:13

Super godt indlæg. Der er nok lang vej til at man i Danmark kommer dertil, at det bliver okay at have været dum som en dør. På den anden side, byder de sociale medier op til dans for den yngre generation, så jeg synes dette hashtag ligger lige i tiden. Lad os krydse fingre :-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
Jonathan Løw - Listen Louder  den 10-07-2014 kl. 11:48

Mange tak Mogens og "Dukkemageren" for jeres venlige feedback :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Morten Kruse  den 10-07-2014 kl. 12:36

Tak for et godt indlæg Jonathan,

Tanken om timing er virkelig væsentlig og en vigtig diciplin at forholde sig til. "Firstmover" er et stempel vi gerne vil have, og tanken om at gå forrest og forvandle en god idé til et forretningsmæssigt bæredygtigt setup, er jo meget tiltrækkende. Særligt tænker mange nok at der er store forretningsmæssige potentialer forbundet med at være den første på markedet indenfor et felt.

Og det er også sandt. Den anden side af mønten er jo imidlertid den du også tager hul på: Er du den første, vil der være mange fejltrin, der bare vil blive begået, for at afsøge et jomfrueligt område, og der skal ofte investeres ufattelige mængder af tid og ressourcer i at kortlægge markedet og gøre potentielle kunder opmærksomme på at der nu er nye muligheder i markedet.

Her er det så at mange vil opleve at blive overhalet indenom af "early-movere". De venter på at markedet er blevet undersøgt og på at kunderne er begyndt at interessere sig for det nye produkt. Og så slår de til.

Det minder mig igen om hvor vigtigt det er at sætte det rigtige hold omkring en start-up virksomhed, så der både er plads til idealisten med den nye idé og den forretningsmæssige tilgang til virksomheden.

Tak for et godt indlæg, der satte konstruktive tanker i gang.

Rigtig god sommer til alle

Er kommentaren brugbar? 5 0
Iman Bouzidi  den 16-07-2014 kl. 00:46

Hej Jonathan,

Super indlæg, tak!

Vil dog tilføre at der er stor forskel på:

- Hvordan folk opfatter dig og hvordan de kan opfatte en anden m. præcis samme ide.

Derfor! er

- Personal branding

- Likeability

- og stærke salgs -teknikker alfa omega når det kommer til iværksætteri og succes.

God sommer,

Iman

Er kommentaren brugbar? 3 0
Carsten Bo Larsen  den 16-07-2014 kl. 09:23

Super indlæg, som altid spænende læsning.

Der er vel også en fordel i ikke at være den første, her tænker jeg når man ved der er konkurrence mv. så ved både du og jeg samt investorer at der forligger et aktivt marked, og at man ikke skal ud og overbevise folk om den nye smarte "ting".?

Derudover er det også vigtig at indse man måske ikke lykkes med den første geniale ide man har, men at man betragter det som lærling tiden. :)

Ha en go sommer.

/ Carsten  

Er kommentaren brugbar? 3 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jonathan skriver


Jonathan Løw

Jeg arbejder til daglig med startups og vækstvirksomheder, som jeg hjælper med PR, forretningsudvikling og kapitalfremskaffelse. Det sker i regi af min nuværende virksomhed Listen Louder, hvor foredrag og workshops også er en del ”af pakken”.

Min seneste bogudgivelse er GURUBOGEN – www.gurubogen.dk

I bogen har jeg inviteret 100 førende iværksættere fra det meste af verden til at skrive om iværksætteri, innovation og autentisk ledelse. Bogen indeholder artikler af folk som Johan Bülow, Jørgen Mads Clausen, Mette Lykke, Simon Sinek, Guy Kawasaki og mange flere.


BH Jonathan.

    


Jonathan på Twitter

Hvis du vil have besked når Jonathan og ligesindede blogger har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer