i debat

Om denne blog

PR Bloggen
 

Syndication

 

News

  • Kontakt: [email protected]
 

Guide til Iværksætter-PR

Skrevet  21-11-2011 07:55  af  Claus Johnsen 

Som nystartet virksomhed er det utrolig vigtigt, at du får skabt opmærksomhed om dit produkt og din virksomhed. Selv om blomsterbutikken ligger midt i hovedgaden, skal vi jo vide, hvorfor vi skal købe buketten lige præcis dér.

Husk vores kunder har rigtig mange muligheder i dag. Detailhandlen har fx flyttet en stor del af omsætningen på internettet. Som forbruger har vi derfor aldrig haft flere valgmuligheder. Produkterne søges nu globalt, og markedspladsen er enorm.

4 gode råd, når du vil i medierne

  • Historien skal være målrettet din modtager
  • Tænk på mediets målgruppe – er det det rigtige sted at gå hen med min historie?
  • Kend mediet! Hvad skriver de om? Og hvornår har de sidst bragt noget tilsvarende?
  • Hvem kan støtte din historie? Alt for mange gange er vi forblændet af vores eget produkt og de fortræffeligheder, der følger med. Vi glemmer derfor nogle gange verden udenfor. Hvorfor skulle det være interessant for andre at læse om?

Ikke alle start-ups eller iværksættere har store marketingbudgetter, og ikke alle starter som et kendt navn. Men det hjælper, hvis du kender spillereglerne for at få omtale. Jeg har tidligere skrevet et par indlæg om PRog omtale, som kan hjælpe dig i gang.

Det er måske ikke nyt, men PR er ikke længere en disciplin, hvor pressemeddelelser er vejen frem. Medielandskabet er eksploderet og inkluderer nu både bloggere og vores kunder via sociale medier. PR handler i dag om kommunikation, kundeservice og web marketing. God PR handler med Brian Solis’ord om at få relationer tilbage i Public Relations. Det er kritiske tider for virksomhederne. De opstartsvirksomheder, der forstår det fulde potentiale ved PR, vil være bedre til at tiltrække investorer og kunder.

Påstår vi – men vi lever naturligvis også af PR-rådgivning

Journalister har travlt!

Prøv bare at ringe til en redaktion. Der er nemlig i dag langt flere PR-folk end journalister. Og flere ønsker at komme i medierne med deres historie. Journalisterne leder dog stadig efter den gode historie. Men blot fordi din historie er ny eller aktuel betyder det ikke, at den kommer i medierne, eller at en business blogger ønsker at beskæftige sig med den. Derfor må du se kritisk på din historie. Du må hjælpe journalisten eller bloggeren med at forme historien.

Din egen indsats er vigtig

Det skader aldrig at få en relation til en blogger eller journalist. Introducer dig selv, når lejligheden byder sig. Deltag i debatter på bloggen, læs og kommentér i mediet, eller deltag i konferencer og netværksarrangementer. Relationer skaber ikke sig selv. Du må deltage aktivt. Husk dog, at når du deltager i debatter, poster videoer, billeder eller opdaterer din profil på sociale netværk – ja, så fører det direkte tilbage til din virksomhed eller dit brand.

Hvis De vil vide mere (som en avis siger):

10 gode råd til PR http://johnsenpr.dk/2011/06/10-pr-rad/

PR tips uden brug af PR bureau: http://onstartups.com/tabid/3339/bid/6383/Startup-PR-Tips-For-Getting-Publicity-Without-A-PR-Firm.aspx

Techcrunch: Guide til Startup PR: http://techcrunch.com/2008/05/25/pr-secrets-for-startups/


Kategorier: , ,