Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs PR Bloggen Få opmærksomhed uden at bruge en formue!

Få opmærksomhed uden at bruge en formue!

1.282 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 October 2011

Medier og pressemeddelelser

Jeg vil i en lille serie her på bloggen tage dig med på en rejse ud i Public Relations, image og markedskommunikation. Jeg vil i en række indlæg give dig en række håndgribelige råd og værktøjer, som jeg gennem min karriere har set virke, og som alle sigter på, at give dig mere forretning.

Første afsnit handler om den gode historie og medierne.

De sidste års finansielle krise har fået mange små og mellemstore virksomheder til at skære ned på markedsføringen. Det har blandt andet vi konsulenter kunne se og mærke. Men der findes råd. Du kan nemlig godt skabe opmærksomhed for din virksomhed eller dine produkter – uden du behøver bruge en formue.

Find din historie
En god historie kan vi huske. Vi kan gengive den. Den gode historie fortæller os, hvad du står for, hvad du sælger, og hvordan du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Historien er dit budskab!

Jagten på din historie kan starte med et par basale spørgsmål: Hvordan er det, at din virksomhed eller dit produkt hjælper os? Hvad er det nye? Kunsten er at skabe et behov, som det kun er din virksomhed eller dit produkt der kan opfylde. Men vær nu helt ærlig!

Brug medierne
Din historie kan være fundamentet for at skabe opmærksomhed uden at indrykke dyre annoncer. Hvis du har dit budskab klart, kan du begynde at arbejde med PR. Det kan fx starte med en pressemeddelelse eller kontakt til en journalist. En omtale af dig, din virksomhed eller dit produkt er langt mere troværdigt end en annonce. En artikel i avisen gør os nysgerrige og vi husker artikler bedre. Specielt hvis din historie er god.

Men kan jeg selv skrive en pressemeddelelse?
Ja, det kan du. Men det kræver lidt øvelse. Der findes mange gode kilder på internettet, som giver dig brugbare skabeloner. Se fx denne skabelon over verdens bedste pressemeddelelse. Men øvelse gør mester. Har du ikke mod på at begive dig ud i en pressemeddelelse, så kan du trøste dig med, at det for det meste er langt billigere at få skrevet en pressemeddelelse professionelt, end det er at få udarbejdet og indrykket en annonce. Til annoncens fordel tæller dog, at du er garanteret, at den blive optaget. Men følger du disse 10 råd er du godt på vej til omtale:

1 – Nyhed
Find det nye i din historie. Nyheden er et væsentligt kriterium, som redaktionen kigger efter.
2 – Aktuelt
Din pressemeddelelse skal være aktuel. Skriv om noget der sker, eller kommer til at ske. Hvis det er en begivenhed som har fundet sted, skal næste punkt som minimum være opfyldt.
3 – Væsentligt eller sensation
Er det væsentligt for læserne? Har mange deltaget i begivenheden? Blev der slået en rekord? Vandt den lille over den store? Osv.
4 – Lokalt er godt
Er dine kunder i lokalområdet – så skal din historie naturligvis også være lokal. Skriv om det.
5 – Billeder siger mest
Husk et godt billede. Billedet skal være retvisende, aktuelt og fængende. Frem for alt skal det være af en god kvalitet. Og fald nu ikke for fristelsen til at downloade et tilfældigt fra Google. Det må du nemlig ikke bruge.
6 – Kend din målgruppe
Endelig skal du sende pressemeddelelsen til de medier, hvor dine kunder er. Vær selektiv og kritisk. Undersøg det, hvis du kan. Du får ikke mere omtale af at sende bredt ud. Men du får omtale, hvis det er relevant for mediets læsere.
7 – Og så er der lige det med sproget
Skriv fængende. Skriv kort. Skriv korrekt. Brug overskrifter og aktivt sprog. Men sæt ikke dit produkt i overskriften – med mindre du har et gennembrud eller sensation! Brug gerne citater. Og pas så på tillægsordene. Din tekst og dit produkt bliver jo ikke bedre af klicher og smarte tillægsord.
8 – Afsender
Husk tydelig afsender. Redaktionen skal helst kunne få fat på dig, hvis de nu ville vide mere…
9 – Kontakt redaktionen
Ja. Det kan godt betale sig med en kontakt til redaktionen eller journalisten. Du kan fx ringe før du sender pressemeddelelsen for at sikre, at den havner det rigtige sted. Du kan også forhøre dig, hvem på redaktionen du skal sende til osv. Endelig kan du ringe når du har sendt pressemeddelsen. Spørg om den er modtaget, og om de fx fandt historien interessant. Det kan give anledning til en snak om fx dit produkt – og her kommer din historie på banen igen.
10 – Vær tålmodig
Send ikke pressemeddelelsen to gange! Journalister og specielt de store dagblade modtager hver dag flere hundrede pressemeddelelser. De fleste bliver læst igennem, hvis de opfylder ovenstående. Men vær tålmodig – det er jo ikke sikkert vi andre syntes, at din historie er lige så spændende, som du gør. Få den derfor set igennem af flere.

Og ps: Farvet papir virker lige så lidt som røde æbler…

God fornøjelse!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Claus skriver Skriv dig op