Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri og grafisk produktion

Jeg er syg...

Skrevet af:
23. september 2011 | 2.521 Visninger| 23 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Jesper Norbøll fra MediaMouse

Ekspertblogger på Amino om iværksætteri og grafisk produktion

  En del af Jer, ihvertfald dem som har hørt nogle af mine fordrag, ved det allerede - men til Jer andre:

Jeg er en syg iværksætter.
Ikke ment på den måde at jeg er en "styrer for vildt"-iværksætter (hvilket jeg selvfølgelig ikke vil benægte), men at jeg vitterligt er syg.

Jeg har aldrig holdt det hemmeligt og jeg snakker også gerne åbent omkring det med dem som spørger til det, men jeg går dog ikke rundt med det tattoveret i panden.
Men nogle spørgsmål, som jeg fik på henholdsvis AminoTastic og mit sidste foredrag som jeg holdt for et hold JCI'er, lagde grundstenene til mine overvejelser omkring dette blogindlæg.

Ganske enkelt så gik spørgsmålene, foruden hvordan jeg egentlig havde det, på hvordan jeg overhovedet tør at drive virksomhed når jeg er syg.

For lige at ridse mit sygdomsforløb op:
Jeg har en kronisk sygdom der hedder Morbus Crohn.
Kronisk er ensbetydende med at det er en sygdom som jeg med stor sandsynlighed kommer til at leve med resten af livet - den er ihvertfald indtil videre ikke en man kan heldbrede folk for 100% da den er genetisk.
Morbus Crohn er en sygdom som i realiteten kan sidde i hele fordøjelsessystemet, men i størstedelen af tilfældene er det tarmsystemet som det går ud over. Morbus Crohn hører til i samme "familie" som Astma, Psoreasis og nogle ledgigt-sygdomme. Jeg plejer at bruge proreasis som eksempel når jeg skal beskrive min sygdom, da de fleste enten kender en som har det, eller ihvertfald har set det. Firkantet beskrevet skyldes psoreasis en overreaktion i imunforsvaret, som opfatter dele af huden som værende noget fremmed og derfor noget som der skal nedbrydes. Det giver symptomer fra mild kløe og tør hud til kroniske sår og betændelse i forskelle områder af huden. Morbus Crohn er det samme - bare indvendigt i tarmene. Så det siger også sig selv at det absolut ikke er rart at have sygdommen i udbrud, da man først og fremmest får problemer med maven. Jo større dele af tarmen der er ramt, desto mindre energi kan man optage fra det man spiser og da imunforsvaret kører i overdrive, så bliver man meget hurtigt drænet for energi. Sygdommen kræver i de fleste tilfælde medicinsk behandling, både for at behandle sygdommen ved udbrud, men også forebygge udbruddene, Hvis det er kraftige udbrud og de ikke bliver behandlet, så kan man rende ud i nogle ret uheldige ting. Uden at skitsere det alt for hårdt op, så kan man nok godt forestille sig hvad der kan ske med et stykke tarm som der langsomt bliver spist af betændelse. Så det er ikke en sygdom som man skal spøge med.

Jeg fik konstateret sygdommen for en 16-17 år siden og det var et ret "close call", da jeg bl.a. styrtede i vægt ned på 43,5 kilo og havde blodmangel. Siden da har jeg on-off været i medicinsk behandling, indlagt og opereret en hel del gange, indtil for en 5-6 år siden hvor det endelig lykkedes at få sygdommen stabiliseret. Jeg skal dog lige skynde mig at skrive at mit sygdomsforløb er noget utraditionelt end de flestes, da jeg i forvejen har et par mildere sygdomme, som er ensbetydende med at jeg ikke kan tåle en stor del af de mest benyttede typer medicin, eller at de bare ikke har nogen virkning på mig. De fleste der har Morbus Crohn får konstateret sygdommen, bliver sat i medicinsk behandling for at stoppe udbruddet og efterfølgende kan sygdommen holdes væk med forebyggende medicin. Men jeg har så ikke været så heldig på det punkt.

I dag er jeg på noget ret cool medicin som er noget af det mest avancerede som findes. Basalt set skal jeg stikke mig i en lårmuskel en gang hver anden uge med en fuldautomatisk engangssprøjte; Beskyttelseshætte af, sikringskappe af, sæt på ben, tryk på knap, vent 10 sekunder, Done. Den tager udgangspunkt i noget der minder om den måde virus fungerer på, men det vender jeg lige tilbage til. Men i bund og grund er det ikke meget jeg mærker til sygdommen bortset fra hvad jeg vil kalde nogle småting bl.a. i form af nogle bivirkninger. Men de er helt klart vand i modsætning til hvad jeg tidligere har været igennem.

Men tilbage til det med hvordan jeg overhovedet tør at drive virksomhed.
Først og fremmest, så var jeg allerede iværksætter da jeg fik sygdommen. Jeg var dog i et "normalt arbejde" da jeg fik det første udbrud.
Men jeg må indrømme at mine drømme vejede tungere end min sygdom. Så jeg ville ikke lade sygdommen sætte begrænsninger for mine ønsker og drømme.
Det var dog ved at koste mig dyrt på et tidspunkt midt i at dot-com-boblen braste. Lægerne kaldte det for "uagtsomt selvmord". På det tidspunkt havde jeg en virksomhed sammen med en gammel kollega og den var, ligesom størstedelen af alle andre virksomheder i internet-branchen på det tidspunkt, ved at gå konkurs. Så vi kørte hårdt på for at virksomheden skulle overleve - alt for hårdt set i bakspejlet da jeg lå på hospitalet. Lad mig sige det på denne måde; Jeg ved nu hvor min yderste grænse ligger - og den har jeg ikke tænkt mig at stifte bekendtskab med igen. Ligesom Thorborg, så lever jeg også efter mantraet "Iværksætter til jeg dør" - ikke "Iværksætter til jeg slår mig selv ihjel".

Da jeg holdt mit indlæg for JCI'erne, var der en som stillede mig det helt direkte spørgsmål: "Hvordan tør du at have din egen virksomhed, når du er syg?"
Spørgsmålet er egentlig ret godt og navnlig ret indlysende hvis man er lønmodtager. Og jeg må da også indrømme at det indimellem, i en tåge af mørke triste tanker, også godt kan ramme mig.
F.eks. da en af mine gode venner, som også har Morbus Crohn, blev ramt af udbrud flere gange i træk, efter ellers at have haft det godt i lang tid. Han endte med flere hospitalsindlæggelser og en operation.
Der måtte jeg også lige igennem et "reality-check" og se mig selv i øjnene en ekstra gang i spejlet.

Jeg har tidligere været lønmodtager af flere omgang imens jeg har haft sygdommen i udbrud. Og ingen af de situationer har været bedre end når jeg har været selvstændig.
F.eks. var jeg på et tidspunkt lige blevet ansat i en virksomhed, hvor jeg fik et udbrud kort i min prøveperiode. Det var tæt på at koste mig jobbet, men efter en aftale om en lønnedsættelse beholdte jeg jobbet.
Senere hen fik jeg et nyt udbrud i en anden virksomhed. Der var jeg syg on/off i en 3-4 måneder og kunne ikke passe mit arbejde fuldt ud. I den situation skulle kommunen så gå ind og dække en del af min løn med nogle sygedagpenge til arbejdsgiveren. Men der gik kuk i det på kommunen, hvilket var ensbetydende med at jeg ikke blot skulle slås med sygdommen, men også med en masse papirer og bøvl frem og tilbage imellem kommune og arbejdsgiver. I den sidste ende var jeg igen en hårsbredde fra at miste mit arbejde. Kommunen havde så den frækhed - efter at have klokket totalt i papirene og været tæt på at koste mig mit job - at kontakte mig og spørge om jeg havde brug for noget jobtræning, da de regnede med at jeg havde mistet mit job på det tidspunkt. I dagligdagen var det generelt også lidt en udfordring at få taget blodprøver, gå til kontrol m.m.

Men groft sagt er jeg, hver gang jeg har stået og stirret i spejlet, nået til den konklusion at jeg er ikke ringere stillet end hvis jeg har værret lønmodtager.
Jeg er så heldig at jeg har nogle dygtige medarbejdere, så jeg har faktisk mulighed for at lægge mig syg i et par dage, hvis det skulle gå helt galt - dog ikke uger.
Hvis jeg har brug for at køre til lægen, få taget blodprøver, tage til kontrol på hospitalet eller bare tage en "time-out" i løbet af dagen, så behøver jeg ikke at skulle bede en chef om lov. Jeg kan bare gøre det.
Jeg har mulighed for at tilrettelægge min arbejdsdag efter hvordan jeg har det. Nu har jeg gudskelov været ret stabil sygdomsmæssigt igennem længere tid, men ved regulering af min medicin kan jeg f.eks. godt lige få nogle dage hvor jeg ikke er helt på toppen. Der kan jeg så vælge at tage nogle kortere arbejdsdage, eller simpelthen bryde dem op i bidder - igen uden at skulle spørge nogen om lov.

En anden ting som jeg har fundet ud af, har sådan set ikke noget at gøre med det at være ansat versus selvstændig når man er syg, men mere omkring mentaliteten hos dem som er syge.
Jeg kender ret mange som fejler noget i form af en alvorlig kronisk sygdom eller tilsvarende, som de i en eller anden grad er præget af. Og fælles for dem alle sammen er det som jeg også kan genkende fra mig selv: De er noget mere "hårdhudet".
Ganske enkelt, så skal der noget mere til at slå dem af pinden og de har en langt stærkere viljestyrke. En stor del af dem har prøvet at kæmpe for deres sygdom og endda livet indtil flere gange. Så de kender også yderkanterne af hvad de selv kan holde til rent menneskeligt. De er derfor også gode tíl at finde ud af at tilpasse sig en situation eller skabe nogle rammer de kan fungere under - for det bliver de nødttil. Ganske enkelt, så er vi vant til at kæmpe. Og set med iværksætter-øjne, så er det nogle rigtig gode egenskaber at have.

Jeg ved godt at dette har været et noget anderledes blogindlæg end jeg ellers plejer at lave. Men jeg håber at det kan inspirere andre med en kronisk sygdom til alligevel at tage springet til at blive selvstændig, såfremt det er det som de virkelig drømmer om.

Nå ja, den avancerede medicin jeg er på i dag - Tja, skæbnen har også en hvis form for humor - Medicinen er lavet på baggrund af et syntetisk protein skabt ud fra.... En mus Geeked.

/Jesper

Læs også


Kommentarer

Daniel Frank  den 23-09-2011 kl. 23:48

Hej Jesper,

Tak for et par opmuntrende ord. Jeg er selv Morbus Crohn-patient, og det kan af og til være svært at tænke på de konsekvenser det vil få, at blive selvstændig. Der er mange hensyn at tage. På den anden side skal det ikke være mig nogen hindring.

Jeg håber det bedste for dig i fremtiden.

Mvh. Daniel Frank

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mr. A  den 24-09-2011 kl. 00:14

Jeg læste en historie den anden dag om en pige der føler sig kureret fra samme sygdom ved at drikke cannabis mælk, har du hørt om det?

community.dcfonline.dk/.../viewtopic.php

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lise Halskov  den 24-09-2011 kl. 12:05

Hej Jesper. Tak fordi du deler en mere personlig del af din iværksætterhistorie med os - der er virkelig stof til eftertanke i det du skriver. Jeg kan godt genkende den fighter-ånd du beskriver, fra et par stykker jeg kender med kroniske sygdomme, og det er jo bekræftende, at man også kan bruge det til noget andet end at overleve sin sygdom.

Mange hilsener Lise

Er kommentaren brugbar? 0 0
Andreas Linde  den 24-09-2011 kl. 20:31

Er det humira, du tager?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Norbøll  den 24-09-2011 kl. 20:51

Lise < Mange tak for din kommentar :-)

Daniel < Jeg er glad for at du har fået noget ud af at læse mit indlæg. Jeg håber at det kan hjælpe dig i beslutningen om at blive selvstændig. Det burde ikke være det som stopper dig, men det kommer selvfølgelig an på hvor syg du er og hvad du har muligheder. I lige måde! :-)

Andreas < Jeps. Blev startet op på Remicade men kom så med i en test-gruppe med Humira. Det er unægteligt noget lettere at have med at gøre end Remicaden. Er du selv på Humira?

Mr A < Jeg er læst og hørt mange historier om folk der er blevet helbredt med alt muligt fra at drikke litervis af alovera og spise urter til at begynde at ryge eller skrue forbruget af alkohol i vejret. Men min personlige holdning er at det er meget individuelt hvad der virker. Der er nok også noget "troen flytter bjerge" ind over. Jeg har selv prøvet en masse forskeligt, men intet ha virket og noget har endda gjort mig endnu mere syg. MC er en sygdom som er genetisk. Så hvad man end kan gøre er i alle tilfælde at fjerne symptomerne eller dæmpe sygdomsaktiviteten - ikke helbrede, ihvertfald ikke endnu.

/Jesper

Er kommentaren brugbar? 0 0
Andreas Linde  den 24-09-2011 kl. 21:28

@Jesper - nej, men lægen overvejer om jeg skal på det. Sygdommen kan ikke kontrolleres af entocort og imorell. Hvilke bevirkninger oplevede du med redicaden, og hvilke oplever du med humira?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Imran  den 24-09-2011 kl. 22:42

Jeg tager hatten af for jer alle sammen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Erik Hamre  den 24-09-2011 kl. 22:50

Hej Jesper,

Respekt for dit indlæg og dig som person. Jeg har også haft perioder med bøvl med helbredet og det er bestemt ikke sjovt. Hensynet til helbredet må altid komme først! Jeg håber du har og får held med din forretning så du kan bruge din tid og penge på at blive så rask som muligt.

Alt godt herfra!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Angrybird  den 24-09-2011 kl. 22:51

Imran --> Gør jeg altså også, får sgu helt ondt af folk med kroniske sygdomme og især når det er maven.. Har selv haft problemer med tarmene, satme ikke sjovt..

- Emil

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hanne Christensen  den 25-09-2011 kl. 12:34

Tusind tak for dit indlæg.

Du kommer til at stå som lys i mørke for mange, der har mistet modet til at komme videre både som selvstændig og som lønmodtager.

Der skal virkelig vilje og styrke til både at kæmpe med en kronisk sygdom og at få et værdigt arbejdsliv.

Du ønskes rigtig god vind fremover, jeg er ikke i tvivl om, du vil lykkes med det du vil.

De bedste hilsner

Hanne Christensen

Er kommentaren brugbar? 0 0
TM2Byg  den 25-09-2011 kl. 17:43

Der er et nyt lægemiddel på vej (Myoconda), har været brugt i Australien i 20 år med gode resultater.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Dalsgaard  den 26-09-2011 kl. 13:19

Hej Jesper. Det er et modigt indlæg du her har skrevet, men også et vigtigt og relevant. Nogle af de mest fantastiske iværksætte jeg har mødt har haft alle odds imod sig.

Da du er iværksætter, og jeg er sikker på at have snakket med dig til fx aminotastic, ville det bare være SÅ rart at kunne genkende her og ikke mindst næste gang vi mødtes.

Mødte faktisk også Andreas Linde til aminotastisk, men lavede første linket til hans online persona bagefter, hvilket er lidt ærgerligt.

Nå, men jeg håber du vil overveje at få en avatar som i det mindste ligner dig. Ligner du en pink mus med store sorte ører, så bare glem denne besked :-)

Al mulig held til dig og din virksomhed!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Andreas Linde  den 26-09-2011 kl. 14:37

Jens@ Ja, det var ærgerligt, at du ikke kunne sætte ansigt på mig. Mit gamle aminerede ansigt lignende mig ikke godt nok! Håber det nye (foto) ligner bedre! :=)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Myhren Thomsen  den 26-09-2011 kl. 15:53

Hej Jesper,

Tak for et velskrevet og meget tankevækkende indlæg. Mange andre af de der går og piver over små-problemer kunne have godt af at læse, hvad du har skrevet. En del mennesker har jo efterhånden den automat-reaktion, at arbejde er det side de vil tænke på, så snart helbredet ikke er på skinner.

Arbejde kan efter min opfattelse i mange tilfælde have en vis helbredende effekt - det holder hverdagen i gang og sygdommen på afstand. Selvom man er et offer for dårligt helbred betyder det jo ikke, at man skal opføre sig som et offer i alle andre henseender. Det er vel i mange tilfælde et spørgsmål om indstilling og livsholdning...

Nok om det. Egentligt ville jeg skrive noget helt andet. Jeg vil helst ikke belære andre om hvordan de skal leve deres liv, men jeg har dog gjort én erfaring, som jeg synes det er værd at dele - især i relation til din sygdom. Du har muligvis hørt det allerede, men så må du bære over med mig.

Personligt har jeg kendskab til et antal personer som har døjet med hhv. Crohn og Colitis. Flere af dem har ligesom dig haft meget alvorlige og langstrakte sygdomsforløb og har prøvet alverdens medikamenter, diæter og velmente råd - til ingen verdens nytte. I dag har ingen af disse personer nogen væsentlige symptomer, og dette er fordi de har droppet kulhydrater som primær energikilde - dvs. ingen brød, ris, pasta, kartofler, slik, kager osv. Til gengæld spiser de meget fedt - masser af kød, smør, fløde, fisk, ost osv - og masser af (ikke stivelsesholdige) grøntsager. I et af tilfældene slap en af personerne for en forestående operation.

Jeg har selv i mange år døjet med allergier, maveproblemer, træthed og meget andet. Da jeg droppede kulhydraterne, så forsvandt alle problemerne på ganske få dage. Jeg fik også masser af energi som følge af et stabilt blodsukker, jeg gik ned i vægt og jeg sover mindre end nogensinde før. I Sverige hvor jeg opholder mig meget, er det blevet meget udbredt at spise LCHF (dvs. LowCarbHighFat) - og tusinder af mennesker er her sluppet af med overvægt, diabetes, allergier osv. Selv min stakkels hund som i årevis døjede med allergi og svamp kom på ret køl efter vi droppede tørkosten (som er proppet med kulhydrater) og gik på råt kød og grøntsager. Jeg spiser dog maden tilberedt :-)

For mig er der meget som tyder på, at kulhydrater er noget djævelskab (i hvert fald for nogle mennesker) - og jeg anser det for temmelig sandsynligt at især de hurtige kulhydraters fremmarch hænger sammen med udviklingen i overvægt, diabetes, allergi og kræft. Jeg kan ikke se, hvad der ellers skulle kunne forklare det. Kombinerer man LCHF-kosten med økologi og fødevarer af høj kvalitet, så ender man efter min mening tættest muligt på det, vi mennesker oprindeligt er designede til at spise. Drop så mange industriprodukter, læskedrikke og tilsætningsstoffer som du overhovedet kan. Rigtig mad er efter min mening vejen frem.

Erfaringsmæssigt er der en hel del, som er temmelig uenige i at kulhydrater er noget skidt. Bl.a. er det jo en udbredt skole, at kulhydrater og top-sportspræstationer hænger uløseligt sammen. Dette er for længst modbevist - bl.a. af flere og flere elitesportsfolk i især Sverige. Björn Ferry vandt guld i OL på æg og bacon. Personligt padler jeg en del i havkajak, og min styrke og mit energiniveau er langt højere uden kulhydraterne.

For de fleste, inkl. undertegnede, var det en stor overvindelse at droppe kulhydraterne. Især brød og kartofler er for de fleste danskere noget helt elementært, og meget af den etablerede forskning er baseret på den gamle kostpyramide. Lægemiddelselskaberne tjener buler af penge på de ulykker kulhydraterne forårsager, og de har ingen interesse i at belyse sagen bedre - de kan jo ikke leve af, at folk ikke propper sig med medicin... Nå, nu må jeg hellere slappe af.

Som du muligvis kan fornemme, er jeg blevet ret religiøs på dette område. Synes du det er noget pladder, så ignorér mit indlæg - men har jeg vakt din interesse, så søg på nettet eller giv mig besked og jeg sender dig en stak links.

Uanset hvad, vil jeg ønske dig alt godt.

Venlige hilsener,

Jens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Norbøll  den 26-09-2011 kl. 20:07

 Tak for alle Jeres gode kommentarer.

Dalsgaard < Nja, du kommer nok til at se på den lyserøde mus som avatar i lang tid endnu :-) Men jeg tager gerne en skjorte, polo eller tilsvarende på, med musen på, til næste arrangement. Så kan du genkende mig på den måde. Hvis du gerne vil se og høre mig, så tag et kig på f.eks. dette blogindlæg som er en video: www.amino.dk/.../luk-skidtet.aspx

Endvidere var jeg også den ene af de to som delte præmierne ud på scenen til AminoTastic 2011 (jeg kan så ikke lige huske hvad jeg havde på, men det var ikke noget med en mus på).

Andreas < Det primære problem med Remicaden var først og fremmest at den holdt op med at virke. Jeg blev immun over for den efter et år. Så jeg kan få lige så høj dosis som muligt og allerede to dage efter var den effektløs. Det andet problem var at det kræve en halv dag på hospitalet hver 6-8 uge for at få medicinen (gives i drop). Men send mig endelig en PM eller mail hvis du vil snakke noget mere om det.

TM2Byg < Det er en "cocktail" af flere forskellige typer medicin, som man i forvejen har benyttet til behandling, som så er samlet i ét produkt - Og helt enig, der er mange som har gavn af den, så jeg tror også på at der er mange her i DK som vil have glæde af det. Det store problem for mit vedkommende at et af de aktive stoffer er jeg allergisk over for og et af de andre som jeg er immun over for :-(

Thomsen < Jamen, jeg er skam helt sikker på at det har en virkning på nogen. Jeg kender også til en enkelt som er flyttet til Kreta og siden ikke har mærket til sygdommen. Så det er meget individuelt. Men vi kan være enige om at selvfølgelig har det betydning hvad man stopper i hovedet. Og kombineret med det jeg tidligere skrev med at troen kan flytte bjerge, så er der absolut ikke nogen tvivl om det fra min side af. En af mine læger sagde på et tidspunkt helt ligeud, at hvis han kunne tage noget græs og lave en pille ud af og så give til en kvinde som ikke kunne blive gravid - og hun så kunne blive gravid, så ville det basalt set være ligegyldigt om hvad det rent lægefagligt set havde af indvirkning: Hovedsagen for kvinden var at det virkede og så kunne resten være lige meget. Og derfor har jeg også rigtig meget respekt for alt alternativt, kostomlægning, meditation m.m. Men jeg har også været rundt om en stor del af det og desværre uden success.

Er kommentaren brugbar? 0 0
ArtTalents  den 28-09-2011 kl. 15:49

Skøn og ærlig beretning. De mange kommentarer viser med al tydelighed at iværksættere har andet på hjertet end økonomi, vækst og bundlinie.

Keep it up Jesper!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Sexologen  den 29-09-2011 kl. 18:07

Tak for din personlige fortælling.

Har kun arbejdet med morbus Crohnpatienter og den gang var Remicade og Humira på forsøgsstadiet, og såvidt jeg husker noget krads stads, men bare det virker.

Jeg tror mange kæmper med et eller andet, og det giver dem bare så meget mere drivkraft.

Held og lykke med det hele herfra.

Er kommentaren brugbar? 0 0
SchmitzIT & Graphics  den 27-10-2011 kl. 13:02

Strongest is the positive mind - er mit motto. Og det er du et godt eksempel på.

Bedste tanker herfra og held & lykke med det hele!

Lykke

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ida Dyhr · Gesheft  den 30-10-2011 kl. 09:37

Hej Jesper

Tak for et vigtigt og relevant indlæg!

Der er en fantastisk fordel i at være selvstædig, hvis du har sygdom, fysiske eller psykiske skavanker. Det at kunne tilrettelægge din arbejdstid, så den passer til din livsrytme, er afgørende hvis du har off-dage med nedsat arbejdsevne.

For mig har det, at jeg ikke skulle møde på et fast tidspunkt, været guld. Det gav mig en ro, så mine skavanker ikke fik overtaget - men at jeg selv kunne styre og bestemme.

Jeg kan kun anbefale folk med periodisk nedsat arbejdsevne, at blive selvstændig. Det kræver dog at du endelig sørger for at blive sygeforsikret!

Et godt eksempel i det at være sejlivet, er din historie Jesper. Og tro mig, der er nok mange Aminoer der kan nikke genkendende til din historie.

Når jeg havde opgaver og fx fik influenza, ja så skulle opgaven laves alligevel ... ja så var det op på motionscyklen, svede igennem og når opgaven var afleveret ... så kunne man give efter :) ja ja ja det hører altså også med i det at være selvstændig!

Et godt råd til dig der har skavanker, find dig en backup person!!! Jeg ved godt at du ikke kan erstattes, men én der kan lave brandslukningsopgaver eller passe telefonen.

Det er vigtigt, for at du kan give slip når det kræves.

Gode efterårshilsner til dig Jesper og i andre :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mads A.  den 30-10-2011 kl. 09:42

Der har jeg den modsatte holdning, det er utrolig hårdt at være selvstændig og det kræver at du er frisk og ikke syg.

Man arbejder tit 12-16 timer om dagen og der er kundemøder, opgaver m.v. der skal passes og er man tit syg, så går det ikke, det holder man ikke til i længden. Firmaet vil miste kunder og du må lukke ned.

Det er ikke alle dette vil ske for, men sandsynligheden er kraftigt til stede.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ida Dyhr · Gesheft  den 30-10-2011 kl. 09:56

Ja Mads, du har ret i at mange selvstændige arbejder ufattelig meget. Og ja i opstartsfasen kræves der ekstra meget.

Men i visse brancher er det nemmere at være freelance eller selvstændig. Der er nogle iværksættere der ikke har haft brug for at arbejde mere end max 8t dagligt. De findes faktisk, og jeg var én af dem. Jeg var selvstændig i 9 år, og det var de bedste år i mit arbejdsliv!

For mit eget vedkommende var det grafisk design, og jeg kunne tillade mig at have huller ind i mellem.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Opti-web.dk | Henning  den 30-10-2011 kl. 10:10

Man kan få fleksjob i eget firma, det ved jeg ikke om du har men selvfølgelig kan det lade sig gøre og drive firma fordi man har en kronisk lidelse, og til sortseeren der mener man må lukke ned til sidst, mener jeg det er meget generaliserende at udtale sig sådan, vi ved ikke hvordan strukturen er i hans firma, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Jeg arbejder selv under samme vilkår hver dag.

Så Jesper de bedste ønsker herfra, men du ved selv hvad du er værd når du har levet med den lidelse inde på kroppen i så mange år. Godt gået

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Norbøll  den 30-10-2011 kl. 20:01

 Tak for at I fortsat kommer med kommentarer til dette indlæg :-).

Ja, der er ingen tvivl om at det er hårdt at være selvstændig. Det understreger jeg også over for alle som kommer til mig og spørger om hvor hårdt man skal regne med det er. Hvis man regner med at det er kræver mindre indsats end ved et normalt fuldtidsjob, så tager man grueligt fejl.

MEN, jeg vil dog stadig holde ved at for en del mennesker (der i blandt undertegnet og Ida) kan det at være selvstændig faktisk være "lettere" end at være ansat. For det kan godt være at du arbejder mere og nok også har flere bekymringer, men først og fremmest er det dig selv som styrer din arbejdsdag og omfanget - i nogle tilfælde.

Og det er også her hvor Mads delvist har ret. For det kommer selvfølgelig an på hvad man laver som selvstændig og hvad det kræver.

I mit eget tilfælde var jeg f.eks. på et tidspunkt ansat som IT-sikkerhedskonsulent i en konsulentvirksomhed. Og det havde jeg til tider svært ved at kunne få til at hænge sammen med min sygdom - og jeg er slet ikke i tvivl om at det overhovedet ikke ville kunne fungere hvis det var det jeg ville gå ud og være selvstændig med. En stor del af det arbejde foregik ude hos forskellige kunder - og navnlig i kolde serverrum. Det var oftest "udrykninger" med meget kort varsel og det kunne komme uventede situationer hvor man så endte med at stå 5-6 timer i træk hos kunderne. Og sådan noget dur ikke hvis man har en periode hvor man er syg i maven... for at sige det ligeud.

Så hvor vidt man kan være selvstændig eller ej - og om det er bedre end at være lønmodtager - kommer meget an på hvad man arbejder med.

Jeg har aldrig benyttet mig af muligheden for flexjob, da jeg ikke har følt behovet for det og for at sige det ligeud, så har det også virket for uoverskueligt for mig at skulle igennem den mølle med kommunen. Omkring strukturen i mit firma, så var det i starten sådan at jeg var alene. Og det var også ensbetydende med at jeg indimellem blev nødttil at "regulerer" opgaverne, når jeg var i en periode med udbrud i sygdommen. Igennem tiden er antallet af kunder, størrelsen på opgaver og også selve virksomheden vokset. Det er så heldigvis fulgt ad, således jeg i dag har nogle gode og dygtige medarbejdere, som også kan "aflaste" mig, hvis der er brug for det.

Hvad angår sygeforskring, så få den tegnet INDEN du bliver syg. Jeg kan ikke tegne en eneste form for forsikring som har noget med som helst at gøre med mit helbred. Jeg har dog en ulykkesforsikring, men det er udelukkende fordi jeg tegnede den tilbage da jeg var en 18 år gammel og derved også inden jeg blev syg. Problemet er så blot at jeg aldrig vil kunne flytte den til et andet forkringsselskab, da ingen vil forsikre mit helbred nu.

/Jesper

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jesper skriver


Jesper Norbøll

"Du kommer aldrig foran dine konkurrenter hvis du altid træder i deres fodspor..."



- Hvem er jeg så?
Jeg er Iværksætter, 36 år og bl.a. stifter af det grafiske produktionshus MediaMouse, som er det jeg primært beskæftiger mig med i dag.
Jeg er ekspertblogger på Amino inden for generelt iværksætteri.

- Og hvad gør at jeg mener jeg ved noget om dette?
Jeg har drevet virksomheder on/off siden jeg var 18 år gammel - eller rettere; jeg har haft CVR/SE-nummer siden jeg var 18 år. Jeg har været med til at starte, vækste og lukke virksomheder, så jeg mener også at jeg har prøvet lidt af hvert og med udgangspunkt i disse oplevelser er det så at jeg blogger om iværksætteri, livsstilen og det at opstarte og drive virksomhed. 


Jesper på Twitter

Hvis du vil have besked når Jesper og ligesindede amino-bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: 




Seneste kommentarer

  • Jesper Norbøll kommenterede
    Jeg er syg... Tak for at I fortsat kommer med kommentarer til dette indlæg :-). Ja, der er ...
    30-10-2011 kl. 20:01
  • H∑nning kommenterede
    Jeg er syg... Man kan få fleksjob i eget firma, det ved jeg ikke om du har men selvfølgelig...
    30-10-2011 kl. 10:10
  • Ida Dyhr · Gesheft kommenterede
    Jeg er syg... Ja Mads, du har ret i at mange selvstændige arbejder ufattelig meget. Og ja i...
    30-10-2011 kl. 09:56
  • Mads A. kommenterede
    Jeg er syg... Der har jeg den modsatte holdning, det er utrolig hårdt at være selvstændig o...
    30-10-2011 kl. 09:42
  • Ida Dyhr · Gesheft kommenterede
    Jeg er syg... Hej Jesper Tak for et vigtigt og relevant indlæg! Der er en fantastisk fordel...
    30-10-2011 kl. 09:37