4 timers arbejdsuge - i virkeligheden
Næsten alle der læser Timothy Ferriss's bog "4 timers arbejdsuge" bliver meget inspireret af den. Det er en fantastisk bog om hvordan Tim lever og arbejder, når og hvor han vil. Han tjekker e-mail en gang om ugen eller mindre og alligevel har han en blomstrende forretning.
De fleste får virkelig lyst til at lave totalt om på deres liv når de har læst bogen - men som det som regel sker når man har læst en bog om personlig udvikling, så lægger man bogen fra sig, og hopper på det gamle kendte hamsterhjul igen.
Det er meget få der virkelig foretager ændringer i deres liv. De fortsætter hen ad samme vej. Selvfølgelig er der nogle meget få der virkelig tager hans råd - springer ud af hamsterhjulet og virkelig gør noget aktivt ved det.
Andre igen ender med en nedgraderet version af hans råd. Så i stedet for at få en 4 timers arbejdsuge, så bliver det måske en 4 eller 6 timers arbejdsdag, eller måske en 4 dages arbejdsuge.
Og alle disse ændringer kan jo ses som et fremskridt og at bogen HAR haft en virkning.
Men hvad nu hvis du KUN havde 4 timer om ugen til at få gjort de ting du skulle?
Hvad ville du så gøre anderledes? Jeg ved godt det ikke er praktisk muligt for de fleste af os - men tankeeksperimentet er alligevel virkelig nyttigt til at sætte det hele i perspektiv.
Prøv at tænke på, hvor produktiv du kan være om fredagen eller lige inden en ferie. Der er bare knald på, for du vil gerne have alle hængepartierne væk. Du prioriterer og er super effektiv (ikke dermed sagt du ikke er det andre dage - hvad ved jeg om det J).
Hvad nu hvis du kunne have endnu flere af den slags dage?
Hvad nu hvis jeg kun havde 4 timer om ugen til mit arbejde - hvad ville jeg prioritere op - og hvad ville jeg holde op med at gøre?
Her er der nogle tips og inspiration til denne lille "leg":
- Uden at ændre på dine vaner - så prøv i løbet af de næste dage at holde styr på hvordan du bruger din tid. Det kan være via en lille notesblok, eller bare mentalt - hvad du nu foretrækker.
- Når du har overvåget dig selv i nogle dage og du har din liste klar, prøv så at kategorisere det du har lavet, ind i grupper (f.eks. telefon opkald, administration, salg, udvikling, storetanker, personale, indkøb træning og så videre...)
- Prøv at se hvor du kan samle opgaver der ligner hinanden i grupper i din kalender - derved undgår du for meget skift i dine opgaver, og derved kan du bedre fokusere. Der går en masse spildtid med at skifte mellem opgaver.
- Læg mærke til hvor du laver hjulspind - altså der hvor du bruger energi uden at bringer dig nogen vegne imod dine mål. Prøv at finde måder, hvor du kan eliminere eller minimere disse aktiviteter. En af mine favorit teknikker er at bruge min Iphone´s timer til at holde mig fokuseret på vigtige opgaver. Hvis du for eksempel skal skrive et salgsbrev - så sæt timeren på 50 minutter - som så er din deadline for at få stykket brevet sammen.
- Begynd at delegere opgaver og aktiviteter du enten: ikke er god til, ikke mener er god brug af din tid, og ting du hader.