Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jeppe Laponnel Er du klar til success? Få en 2 siders strategiplan her....

Er du klar til success? Få en 2 siders strategiplan her....

22.506 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 December 2010

Du er klar med dine ideer og du står sikkert som en galophest i boksen og har planer om at gøre dit projekt til det bedste nogensinde. Nu skal den BARE have alt den kan trække!!!

Hvis du er har din plan krystal klar og du ved nøjagtig hvad du skal tage fat på, og hvor du skal sætte ind, så tilhører du et mindretal. Populært sagt et mindretal på kun 3% af befolkningen. Det er nemlig – desværre – de færreste små, mindre og mellemstore virksomheder der har en klar strategi. Du har sikkert hørt til hudløshed, at de mennesker der lægger planer, og ikke mindst får det sat ned på papir, har meget større succes end dem der ikke gør det.

Virksomheder der har en klar strategi, har en væsentlig bedre indtjening og vækst, og de er også mere innovative, viser mange undersøgelser. Forskellen mellem dem der har succes og dem der fejler, er oftest om de har en klar strategi, eller ej.  

Men hvorfor har vi så svært ved at få fingeren/fingrene/hånden/armen ud, og komme i gang med at lave nogle ordentlige strategier, når det nu er så tydeligt og lysende klart, at det er vejen mod succes, glæde og den ny bil?

En af de væsentligste grunde til det er nok, at det med at lave strategi får gaberefleksen frem i de fleste. Vi vil hellere i gang med noget mere praktisk og man synes det er super kedeligt at nørkle med strategi i lang tid.  De første gange jeg skulle lave strategi fik jeg fat i en kompleks og avanceret skabelon, som jeg ret hurtigt gik helt fast i. Det var absolut ikke en succes. Den var alt for tidskrævende og besværlig at arbejde med, og så synes jeg den var lavet til en stor virksomhed. OG det var vi ikke lige på det tidspunkt.

Men jeg fandt en enkel og meget let tilgængelig skabelon som jeg gerne vil give dig.  

 

SKAL det være så svært?

Det at lave strategi behøver nemlig slet ikke at være så hulens besværligt, som mange gør det til.

Når du laver strategi er der sådan set kun tre elementer du skal have med:

  1. Hvor befinder du/din virksomhed sig nu? Hvad er din situation og dine udfordringer? Altså det vi kan kalde din Nuværende situation.
  2. Hvor vil du gerne være henne – f.eks. ved samme tid næste år? Hvad med om 5 år? Det vi kalder din Ønskede situation.
  3. Hvordan kommer du fra der hvor du er nu (Nuværende situation) til der hvor du gerne vil være (Ønskede situation)? Altså hvordan du udfylder dette GAP (mellemrum).

Så enkelt kan en strategi være. Piece of cake – ikke sandt.

 

Men det bliver endnu bedre....

Men for at gøre det endnu lettere for dig, har jeg, som sagt, været i mine gemmer og støvet et par goe et/to siders skemaer af, som jeg gerne vil give dig.

Det er en to siders strategi skabelon. Det tager kun et par timer at udfylde den, og den kan virkelig gøre underværker. Den får dig ikke sikret en håndfuld millioner hos en angel investor - men den kan skabe en go grobund for en RIGTIG full blown strategi.  

Du kan downloade den kvit og frit her:

 

Strategiplan – Word

 

Den er lavet både i PDF og Word format. I Word format kan du ændre den efter dine behov.

For at give dig lidt inspiration til, hvordan du kan udfylde skabelonen har jeg lavet et eksempel til dig. Det er et tænkt eksempel, men det giver dig alligevel en ide om, hvordan du kan bruge skabelonen.

Det kan være du har behov for andre felt navne, men så ændrer du dem bare i Word skabelonen, så de passer ind i dit liv.  

Nu er dette skema rigtig simpelt, så det kan være du har behov for at lave flere sider til planen.

For eksempel:

  • En side med yderligere strategier til at nå dine mål. Der er jo ret begrænset skriveplads på de to sider, så derfor kan du jo bare lave flere sider hvis du får behov.
  • En side med dine styrker og svagheder, og strategi for hvordan du kan udnytte dem/styrke dem.
  • En oversigt med din økonomiske situation- og hvor du gerne vil hen. En slags mini budget med hvilke nøgletal du vil gå efter.
  • Det kan være du også har brug for en oversigt over, hvilket udstyr du har behov for det næste år, mere personale, uddannelse af dig selv/medarbejdere eller andet.

 

Men det allervigtigste her er – LAV DIN STRATEGI - og BRUG DEN.

Hvis du bare laver strategien og kommer den ned i skuffen i løbet af uge 2, så hjælper den ikke et hak. Så er tiden bedre brugt på at se alle sidste års afsnit af Paradise Hotel. Du skal bruge planen/strategien aktivt. Du kan have den med til jeres interne møder. Tal om hvordan det går med at nå de mål I har sat jer. Sæt dine medarbejdere ind i strategien, så alle trækker samme vej.  

Hvis du er et enmandsfirma er det en god ide at have en sparringspartner med på sidelinjen, som kan hjælpe dig med at holde dig til planen.

Her skal du også huske, at en plan heller ikke er noget statisk. Det er altid godt at revidere dine planer nogle gange i løbet af året, for tingene ændrer sig altid hen ad vejen. Det kan være hvert kvartal eller hvad der nu passer ind hos dig.Og husk også du kan sagtens lave flere af disse strategi planer ad gangen. Det kan være hvis du har flere firmaer, eller forretningsområder. Så kan du for lave en plan for hvert område/firma og så en overordnet for dem alle.

Hvis du vil så kan du også lave disse strategi planer for andre private dele af dit liv.

For eksempel:

  • Dit golfspil
  • Din træning
  • Dit vægttab (aiiii)
  • Din fritid
  • Renovation af hus/sommerhus

Og så videre….. Mulighederne er uendelige.

 

Jeg håber du kan bruge strategi planen...... Glæder mig til at høre dine kommentarer. 

Jep Laponnel Mindbugz ApS 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jep skriver Skriv dig op