Kan alle starte en webshop? - Hans Jonas Hansen - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Kan alle starte en webshop?

Skrevet  28-06-2017 08:28  af  Hans Jonas Hansen 

Det korte svar er ja.

Selvfølgelig kan du starte en webshop, men det kræver selvfølgelig, at det er noget, som du gider. Sådan er det med alle typer af virksomheder. Jeg har læst mange holdninger til, om man skal starte en webshop eller ej. Inden sociale medier ville jeg faktisk give alle dem ret, som sagde, at man ikke skal starte en webshop.

Der, hvor jeg har ændret holdning. er, at hvis du har en blog med mange læsere, Instagram konto med mange følgere, mange Youtube følgere så er det blevet ufattelig interessant at have en webshop.

Jeg bor i Los Angeles, og her snakker ufattelig mange ikke længere om at have et 9-5 (8-16 i DK) job. Holdningen er, at alle har noget at sælge, men med markedsføring bliver du nødt til at vise omverden, at du har noget at sælge.

Hvis du vil kende den gængse holdning til, hvorfor du ikke skal starte en webshop, vil jeg anbefale Lars Holdgaards glimrende indlæg Hvorfor du ikke skal starte en webshop.

Faktisk bør du læse dette indlæg, inden du læser resten af mit indlæg. For jeg er enig i stort set det hele, dog har han ikke noget med om personlig branding, og som jeg ser det, er det din eneste metode til at få succes med en webshop, hvis du skal konkurrere mod større og dygtige konkurrenter, som Lars Holdgaard også påpeger.

Men du kan stadigvæk tjene penge på en webshop.

Hvad har personlig branding at gøre med din webshop?

Når man har en lille webshop, så vil du gerne promovere din webshop alle steder, hvor det er muligt. Du promoverer selvfølgelig din webshop gennem AdWords, Facebook annoncer osv.

Herudover skal du tænke over, hvordan du som person kan markedsføre din webshop. Inden for markedsføring og salg bliver der hele tiden skabt nye begreber, og det helt nye lige nu er, at man ikke længere sælger b2b eller b2c. I stedet sælger du H2H.

H2H betyder, at du sælger menneske (human på engelsk) til menneske. Ja, det har man selvfølgelig altid gjort, men det er selve tanken bag, som er interessant. Hovedtanken er, at folk i dag ikke køber for webshops, de køber produkter fra andre mennesker.

Derfor skal du køre dig selv i stilling som en branding person, hvor du viser dine kunder, hvem du er. Hvis du ikke bruger dig selv i din markedsføring, så ser du bort fra den letteste metode til at promovere dine produkter.

Vælg dit medie - alle har et medie

Alle bør være til stede på et medie, hvor de giver den 100% gas af den simple grund, at alle har noget at sælge.

Personligt har jeg altid haft undskyldninger for, hvorfor jeg ikke gjorde det. Den primære undskyldning var, at jeg havde andre ting, som var vigtigere. Men der er ikke noget, som er vigtigere, så nu sætter jeg min. en time af om dagen til at personlig branding. Jeg har fundet ud af, at jeg er mest tilbøjelig til at gøre det om morgenen, inden jeg går i krig med alle dagens opgaver.

Du har helt sikkert en historie, som du kan fortælle andre. Når du er sammen med andre mennesker, så snakker du om et eller andet. Vis alle hvem du er, når du har gjort det længe nok, skal der helt sikkert nok komme nogle unikke muligheder.

Se på det på den måde at personlig branding er endnu en markedsføringsplatform for dig. Som lille webshop kan du blive udkonkurreret på alle andre områder end et. Nemlig at være dig.

Skal du gøre som Simon Spies?

Eftersigende skulle Simon Spies have sagt, at alt omtale er god omtale. Selvfølgelig er der noget omtale, som er bedre for din virksomhed end andet, så det er en god idé at lægge en personlig branding strategi. Hvad vil du gerne ud med? Hvad er dit hovedbudskab? Hvorfor sælger din webshop de produkter, som den gør?

Hvis du kan svare på disse spørgsmål, så er der også en god sandsynlighed for, at du finder frem til en god strategi.

Dog vil jeg sige, at du ikke skal holde dig tilbage med at dele emner, som ikke nødvendigvis har noget med din webshop at gøre. Et menneske er mere end sit arbejde, så folk finder dig hurtigt uinteressant, hvis du kun snakker om din webshop og dit arbejde.

En god strategi er at blande det hele lidt op, så du kommer til at fremstå som det hele menneske, som du er.

Valg af webshop platform

Det er svært for udviklere på Amino at forstå, hvorfor folk ikke vælger open source, når de skal vælge en platform til deres webshop.

Så lad mig opsummere det helt kort: Du skal ikke bruge din tid på at arbejde med alt det tekniske, når det kommer til din webshop. GLEM DET!!!!

Når du vælger en open source platform, bør du sætte mange timer af til det, eller hyre en der kan hjælpe dig med det. Alle mine erfaringer er, at der altid opstår problemer, og hvis du vælger at gøre det hele selv, så er vi tilbage til Lars Holdgaards indlæg om, at du ikke bør starte en webshop.

Glem det tekniske. Start på en simpel platform. Hvis du er open source entusiast og læser dette, så tænker du helt sikkert, at jeg er idiot, fordi der er mange problemer på de lukkede platforme. Jeg er helt enig. Hvis du vælger Shopify, så kommer du til at opleve mange ting, som du ikke kan forstå, kan være et problem. Jeg skrev tidligere et indlæg om det, men der kommer snart en opdateret version, fordi jeg sidenhen har opdaget mange ting, som er mere væsentlige end det, jeg nævnte i det gamle indlæg. Du kan læse det gamle indlæg her.

Start billigt og kom i gang hurtigt. Fokusér på markedsføring af din webshop og især dig selv, da du er din webshop. Jeg har tidligere skrevet om, at det ikke behøver at være dyrt at gå i gang.

Du kan kun vinde på at være dig

Pointen i Lars Holdgaards indlæg er sådan set simpel. Der er så mange ting, som du skal være god til, når du starter en webshop, og derfor er det nærmest umuligt.

Det er hele grunden til, at du ikke skal fokusere alt din tid på alle de ting, som du alligevel aldrig kommer til at vinde på. Du skal stadigvæk bruge tid på det, men du skal især sætte masser af tid af til at promovere din webshop der, hvor du kan være bedst. Nemlig at være dig.

Der er ikke andre, som kan være dig, og derfor er det din bedste mulighed, hvis du vil have succes med en webshop. Min tanke er, at hvis du kan skabe et buzz om dig selv, så kan du helt sikkert også sælge produkter.

Det er ikke, fordi det er let at blive stor på sociale medier, for det kræver hårdt arbejde ligesom alt muligt andet, men det giver ikke mening, hvis du ikke bruger alt din tid på sociale medier, for det er den bedste måde at markedsføre dine budskaber på.

Du kan blive udkonkurreret på alle parametre, end det at være dig selv.

Webshop kan sælge dine produkter

Det er også hele grunden til, at en webshop giver mening for dig, for det er en platform, hvor du kan sælge dine produkter. De fleste mennesker har et eller andet, som de brænder for, og det er så det, som du kan vælge at sælge i din webshop.

Egentlig undrer det mig mere at ikke flere har en webshop med produkter, hvor de kan sælge deres ydelser eller produkter. Som min. bør man have et digitalt produkt, som man kan sælge.

Når det er sagt, så har jeg heller ikke tidligere gjort det, og der er egentlig ikke nogen undskyldning for, hvorfor jeg ikke har gjort det endnu. Det er noget, som jeg arbejder på i øjeblikket.


Tilføj en kommentar

 
 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fire + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll