Amino Ekspertblog

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Reklamefilm anno 2013

Skrevet af:
26. februar 2013 | 3.160 Visninger| 25 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Gæsteeksperten

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

TV-reklamer har været det mest væsentlige reklamemedie igennem mange årtier, men det har samtidig været omkostningsfuld markedsføring fra dag 1. Reklameblokkene på landsdækkende TV skriger efter de store brands, og vil aldrig blive relevant for mindre virksomheder eller iværksættervirksomheder. Men så kom internettet os til undsætning…

Tak til YouTube

I 2013 har alle virksomheder uanset størrelse en internetside, som er et lettilgængeligt talerør ud til eksisterende og potentielle kunder. Takket være YouTube er det endda muligt at indsætte en reklamefilm på sit website helt gratis for at supplere tekst og billeder. Hvorfor så gøre det? Jo, nu skal du høre.

  • Video gør dit website levende og interessant i modsætning til lange tekstblokke
  • Video holder de besøgende på dit website i længere tid
  • Video kan bidrage til at styrke dit brand og øge dit salg
  • Video kan laves personligt, og dermed skabe tætte relationer til dine kunder
  • Video kan laves relativt billigt - meget billigere end du tror
  • Video giver din hjemmeside værdi i forhold til søgemaskineoptimering
  • Video skiller sig ud i søgeresultaterne på Google
  • Video gør dig synlig på verdens 2. største søgemaskine, YouTube

Er du nu i tvivl om værdien af video anno 2013? YouTube tilbyder dig at fremvise din reklamefilm gratis, så du ikke skal bekymre dig om at hoste den selv. Tilmed giver din tilstedeværelse på YouTube en helt ny dimension til din synlighed på internettet generelt, og hvis man som virksomhed ikke allerede bruger video i sin markedsføring, så lyder min opfordring; kom i gang hurtigst muligt!


Spred din video på sociale medier

Udover at have din video liggende på dit website og YouTube.com har sociale medier som Facebook, Twitter og Google+ nu gjort det muligt at sende videoen ud til alle dem der følger dig. Igen taler vi om markedsføring der er helt omkostningsfri.

Såfremt videoen er godt lavet og bringer værdi til seeren, er der kæmpestore muligheder i, at denne vil markere sin begejstring ved at klikke ”like”, ”+1”, ”del”, ”retweet” osv., og dermed sprede videoen ud til et endnu større publikum.


Videoproduktion er billigere end nogensinde

Den smartphone du har i lommen filmer i HD-kvalitet – for få år siden var dette forbeholdt videokameraer til +100.000 kr. Den teknologiske udvikling har gjort det muligt for alle at optage videoklip i HD når som helst og hvor som helst.

Dermed ikke sagt, at du bør lave din reklamefilm selv, for det er i mange tilfælde ikke hensigtsmæssigt. Èn ting er at have et HD-kamera; det kræver meget mere at kunne lave en virkningsfuld video – både med hensyn til teknik og indhold. Det interessante ligger derimod i det faktum, at det er blevet langt billigere for os videoproducere at investere i professionelt kameraudstyr, og priserne for at få produceret en professionel reklamefilm er derfor - i nogle tilfælde - også faldet tilsvarende.
 

Case: Så billigt kan det gøres

Over de seneste par uger har jeg arbejdet med denne præsentationsvideo af Casper Blom og hans iværksætter-liv. Udstyret til videoproduktionen har kostet mig 45.833 kr., bl.a. indeholdende et professionelt videokamera fra Canon, den nyeste iMac med ekstra stærk indmad til redigering samt lyd- og lysudstyr som efter min mening leverer rigtig flotte resultater.

 

45.833 kr. er selvfølgelig også penge, men sammenlignet med hvad et professionelt setup kostede for blot få år siden er det småpenge, hvilket så betyder, at jeg producerer videoklip til det jeg mener er en meget overkommelig pris. Eksempelvis kunne jeg producere følgende video for Drinkster.dk for blot 2.000 kr. + moms, idet den kun krævede en enkelt dags arbejde, samt havde relativt få omkostninger til udstyr forbundet med sig.

Alle virksomheder bør i mine øjne have minimum én reklamefilm liggende på internettet, både til fremvisning for besøgende på hjemmesiden, men også for potentielle kunder der surfer rundt på Google eller YouTube uden endnu at kende virksomhedens firmanavn.

Uanset om du er enig eller uenig i de synspunkter jeg kommer med i dette blogindlæg, så vil jeg elske at høre fra dig i kommentarfeltet herunder.

Tobias Ehlig er selvstændig videoproducer i enkeltmandsvirksomheden Tobias Ehlig Video i en alder af blot 19 år. Blogger om omkostningseffektiv videoproduktion, samt video marketing på internettet.

Læs også


Kommentarer

Tambou.dk  den 26-02-2013 kl. 13:45

"Alle virksomheder bør i mine øjne have minimum én reklamefilm liggende på internettet, både til fremvisning for besøgende på hjemmesiden, men også for potentielle kunder der surfer rundt på Google eller YouTube uden endnu at kende virksomhedens firmanavn."

Det er jeg helt enig i - når jeg producerer professionelle videoer til internettet starter priserne ved. kr. 2.500,-, så der skal ikke mange ekstra besøg til på en hjemmeside, før den omkostning er tjent hjem.

Mange hilsner

Michael, tambou.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
leGreve.com  den 26-02-2013 kl. 14:26

Jeg savner lidt den indgangsvinkel der også drøfter at kvalitet følger prisen, og hvordan man hjælper kunden til at træffe det "gode" valg.

ALLE kan lave en reklamefilm, specielt med indtoget af mere eller mindre gode DSLR kamera.

Desværre medfører dette også at nettet og virksomheders markedsføring bliver forurenet, simpelthen fordi kunderne ikke kan skelne mellem produktions værdig og pris.

Der er en grund til at større virksomheder går ud og bruger 10-20x mere end 2.500 kr for en "professionel" video.... fordi man godt kan se forskel og fordi den skiller sig ud fra de resterende hobbyister og håbefulde amatørers produktioner.

Mærsk knaldede fx. 12 millioner af på deres 12 minutters video. Hvorfor? Well, de fik et godt navn til at gennemkøre den og så lyder det heller ikke dårligt at den har kostet 12 millioner. Men hvis man har set videoen, så vil man også være enig i at de penge dælme er godt givet ud.

Og undskyld mig... men de to ovenstående burde heller ikke koste mere end 2.000kr + moms. Jeg synes det er fedt du er gået igang og det kører for dig, men forsøg dog at højne kvaliteten frem for at faldbyde på produktionsværdien og dermed prisen.

Er kommentaren brugbar? 4 0
Tobias Ehlig  den 26-02-2013 kl. 14:28

Hej Michael,

Det har du helt ret i. I langt de fleste tilfælde vil videoproduktionen være betalt hjem i løbet af meget kort tid, og med den udvikling der har været de seneste år på det her område, så bliver det kun mere og mere vigtigt at være tilstede på YouTube.

Google tillægger efterhånden YouTube-videoer så meget værdi, at det for mange er den klart bedste mulighed for at komme på side 1 på konkurrenceprægede søgeord på Google. Derudover er der som nævnt værdien i YouTube som søgemaskine i sig selv.

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tobias Ehlig  den 26-02-2013 kl. 14:45

Hej leGreve.com,

Selvfølgelig er der til en hvis grad en sammenhæng mellem kvalitet og pris, men jeg mener ikke denne er så entydig som mange vil gøre den til. Eksempelvis mener jeg ikke, at et kamera til 40.000 filmer dobbelt så godt som et kamera til 20.000. Jeg vil nærmere påstå, at man ikke kan se forskel.

Jeg har forståelse for at hele den her bølge med online YouTube-videoer rammer hardcore film-skaberes hjerter. Videoerne bliver komprimeret både i billede og lyd, og der forsvinder uundgåeligt detaljer fra videoen, men det er som jeg ser det blot en del af den udvikling der er i gang med demokratisering af videomediet, som i dag i langt højere grad er allemandseje end det var for blot 5-10 år siden.

I min virksomhed fokuserer jeg mere på hvordan jeg sammen med kunden får det rigtige indhold proppet ind i videoen, samt hvordan vi sørger for at videoen når ud til kunderne, end at de helt små videotekniske detaljer, som YouTube alligevel ikke giver særlig meget for, er på plads.

Det er absolut et interessant emne, som sagtens kunne have dannet grundlag for et helt blogindlæg i sig selv.

Det du også skal tænke på helt konkret i forhold til dette blogindlæg er, at mange af dem der læser med er små, nystartede virksomhedsejere, som har et meget begrænset budget til online markedsføring. Det er specielt denne gruppe, som den nævnte demokratisering af videomediet kommer til gode.

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tambou.dk  den 26-02-2013 kl. 14:54

Vedr. pris og kvalitet - det er en svær diskussion, fordi billigt ikke behøver at være dårligt og dyrt ikke behøver at være godt, hvilket nedenstående eksempel viser.

Denne 3 min. kortfilm, som var i finalen i Riedley Scott konkurrencen, er lavet af Torben Bech med et budget på kr. 800,-

Se filmen her: http://www.youtube.com/watch?v=g4bm69P603I

Om konkurrences her: http://politiken.dk/kultur/film/ECE1053960/dansk-kortfilm-i-finalen-i-ridley-scott-konkurrence/

Jeg mener at den ideelle kvalitet til YouTube ligger et sted mellem amatør og proffesionel, med vægten mod det professionelle.

Der er en tendens til at når det bliver for fint, gider Youtube folket ikke se videoerne, med mindre det er musik og når det bliver for dårligt er betingelsen for mange seere, at der er nogen der kommer til skade.

Maersk filmen nævnt oven for har haft 53000 hits på YouTube og med et budget på 12 mio. kr. svarer det til ca. 225 kr. pr. visning.

Se den her: http://www.youtube.com/watch?v=qjD9VvhXJrE

Mange hilsner

Michael

Er kommentaren brugbar? 2 0
Tim J. Nielsen  den 26-02-2013 kl. 15:03

Jeg er fuldstændig enig, Tobias.

Og er egentig forundret over, at man kan sidestille kvalitet og pris, for et medie som i bund og grund handler om at fortælle en god historie.

Mange vil mene, at internettet 'forurenes' med dårlig kvalitet, nu hvor alle kan bikse noget sammen.

JEG mener, at nu hvor alle kan bikse noget sammen, åbner det op for, at nogen med en fantastisk idé, ikke længere er begrænset af mangel på tekniske muligheder.

Det betyder, at indhold vinder over form; den gode historie vinder over lækker produktion; etc.

For mig, er det en demokratisk triumf: De gode videoer (dem med substans, indhold, eller en god/sjov historie) bliver helt automatisk videredistribueret viralt, det gør de dårlige videoer ikke, uanset hvor mange millioner der er pumpet i dem.

Så lad folket dømme ;)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Emil Blücher  den 26-02-2013 kl. 15:14

Hej Tobias

Først og fremmest godt at du vælger at tage fat i netop video her på Amino. Selvom at Mikael Johnsen gør et godt stykke arbejde som blogger om video, er det altid dejligt indlæg - jeg er sikker på at vi kommer til at se meget mere til video de næste par år.

>>Google tillægger efterhånden YouTube-videoer så meget værdi, at det for mange er den klart bedste mulighed for at komme på side 1 på konkurrenceprægede søgeord på Google. Derudover er der som nævnt værdien i YouTube som søgemaskine i sig selv.

Her må jeg dog rette dig. At ranke med en YouTube video på et meget konkurrencepræget søgeord, er ikke bare noget som man gør - her skal der som oftest meget arbejde til. På de mindre konkurrenceprægede søgeord derimod, er chancerne for "nemme placeringer".

Dem af jer som kunne tænke jer at læse lidt mere om Video SEO, bør tage et kig på http://emil-blucher.dk/blog/video-seo/ som har løbet med en SEMAward. Her er der samlet en række gode tips til optimering af videoer.

- Emil

Er kommentaren brugbar? 3 0
Bjørn  den 26-02-2013 kl. 15:30

Naturligvis handler det i bund og grund om den gode historie, og budskaber, men pris og kvalitet hænger sammen. Drinkster videoen er jo fin nok som sådan, men man er jo heller ikke i tvivl om, at der er tale om et billigt produkt.

Med en af kunder jeg sidder med, veksles der meget mellem quick n dirty film lidt som drinkstereksemplet, og større produktioner til 10, 20 30 gange så så meget. Nogen gange skal der også sendes et signal med bedre video. Bedre kameraer, lyd, lyssætning, klipning osv.

At sige alle har brug for video, er det samme som at sige, at alle virksomheder bør have en facebook side. Altså komplet ude af proportioner, men der er naturligvis mange, der kan have glæde af det.  

Bare min mening - men godt indlæg

Er kommentaren brugbar? 2 0
Tobias Ehlig  den 26-02-2013 kl. 15:47

@Michael: Gode pointer. Jeg er langt hen af vejen enig med dig her, og dit eksempel med Mærsk er meget relevant, om end det selvfølgelig er sat på spidsen. Men det ved du sikkert også.

@Tim: Lige præcis. Det er også min pointe med "demokratisering af videomediet" - alle har mulighed for at blive hørt, uanset størrelsen på ens marketingbudget.

@Emil: Tak for de pæne ord - vi er helt enige om, at video er en stor del af fremtiden. Vedr. at ranke med videoer, så er det selvfølgelig nemmere at ranke på søgeord med lav konkurrence, men jeg mener alligevel, at man ved de svære søgeord har en bedre chance med video end tekst.

@Bjørn: Respekt for dit synspunkt, men af ren nysgerrighed: Har du et eksempel på en virksomhed som ikke kan have gavn af video?

mvh

Tobias

Er kommentaren brugbar? 1 0
Bjørn  den 26-02-2013 kl. 16:20

Det er svært at se hvad eksempelvis en revisor, skal bruge en video til. Hvis formålet udelukkende er at vise en person frem, er det i min optik sjældent gavnende, med mindre det er en person med meget stor kameratække, alt andet kan hurtigt være mere skadende end gavnende.

Det kan også være, terapeuter, advokater, de fleste der ikke sælger et "håndgribeligt" produkt eller fremstiller noget. Men igen, det er mit synspunkt. Fordi jeg ikke gider se de videoer skal jeg jo ikke afvise, at der er nogen der vil.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tobias Ehlig  den 26-02-2013 kl. 16:47

Hej Bjørn,

Der er vi så uenige. Selvfølgelig er brugen af video mere oplagt for nogle virksomheden end andre, men jeg vil sagtens kunne se idéen i at en terapeut, advokat eller lign., havde en video på forsiden af sin hjemmeside. Begge dele er personlige sager, og derfor vil give et kæmpe troværdigheds-boost at se og høre personen inden man eventuelt taget kontakt.

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
itdealer  den 26-02-2013 kl. 17:45

har lige bestilt et videokamera, dog ikke så fansy så jeg kan prøve at lave nogle videoer til mine sites:)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 26-02-2013 kl. 20:18

Fedt indlæg - og kunne jeg være mere enig. VIDEO er sagen - og det er lige meget, hvad du end laver. Video giver modtageren nærhed, troværdighed og helt lavpraktisk: hvem står bag virksomheden.

Men inden folk kaster sig ud i videoproduktion, så er det vigtigt, at det fremstår professionelt og videoen er gennemtænkt. Det nytter ikke noget, bare at sidde foran et kamera og tale om sig selv - tænk i din virksomheds value propositions (USPer) og tænk ALTID: hvad er vigtigt at sige, hvis jeg har 60 sekunder. Ofte begår folk den fejl, at de laver en film, som tager for lang tid inden man når ind til kernen. En kort forfriskende kommentar og så færdig er også fin.

Se her nogle af de videoer, jeg har fået produceret:

http://www.tokekruse.com - den personlige "hvem er jeg"

http://www.grandmas-secret-recipe.com - "info om bogen"

http://www.dengeniale.dk - "info om bogen og forfatteren"

http://www.billyconvalley.com "den personlige, familiære og venskabelige, sjove, platte"

God aften - video er vejen frem! :-)

Toke Kruse

Er kommentaren brugbar? 2 0
Tobias Ehlig  den 26-02-2013 kl. 23:53

Hej itdealer,

Det lyder rigtig spændende. Video kan virkelig være med til at sparke gang i din side, så det bliver interessant at se i hvor høj grad du kan se en effekt.

Jeg har en del tips og tricks både som tekst og video på vej til alle aspekter af videoproduktion, som jeg alt sammen vil dele på min Google+-profil, som du er meget velkommen til at følge: https://plus.google.com/101351964503474031179

Hvis du har konkrete spørgsmål er du også altid velkommen til at hive fat i mig direkte: http://tobiasehlig.dk/kontakt/

Held og lykke med at komme i gang med video!

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tobias Ehlig  den 27-02-2013 kl. 00:02

Hej Toke,

Tusind tak for din kommentar!

At video er vejen frem er vi tydeligvis ikke uenige om, og din pointe med '60 sekunder' er rigtig god. Det er tydeligt at du brænder igennem i dine videoer, og det er meget positivt at du formår at holde dem alle sammen nede omkring de 60 sekunder i længde. Det gør dem ekstremt appetitlige for seeren.

Held og lykke med alle dine projekter og reklamefilm fremover! :-)

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
Toke Kruse  den 27-02-2013 kl. 00:11

Hej Tobias,

Tak for din feedback. Længden er selvfølgelig ikke altid afgørende - jeg kommer med en 30 minuttes film om en måneds tid - skal nok sende besked på Amino om det.

For resten, så ved jeg, at http://www.svoemmeundervisning.dk (bare sig, at jeg har sendt dig derover) har brug for en film (1-2 minutter) - det er et helt nyt firma, så de har ikke budget til de store udfoldelser, men hvis du giver dem en god pris, vil der sikkert være flere film at hente :-)

Hilsen

Toke

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tambou.dk  den 27-02-2013 kl. 08:40

Interaktivitet er en god måde at få seeren til at blive længere tid på din side og her egner små korte videoer sig bedst. Det rigtig gode er at brugeren får kontrol over handling og forløb i filmen. Det bedste eksempel jeg har set indtil nu er "A Hunter Shoots a Bear!". Must see: http://www.youtube.com/watch?v=RcGaTzFV-pw

Mindre kan også gøre det hvis man bruger anoteringer i YouTube til at linke til næste sekvens eller valg. Her er en serie på tre jeg selv har lavet til mig selv for at eksperimentere lidt med systemet.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tambou.dk  den 27-02-2013 kl. 08:42

UPS! linket kom ikke med i det sidste afsnit

Mindre kan også gøre det hvis man bruger anoteringer i YouTube til at linke til næste sekvens eller valg. Her er en serie på tre jeg selv har lavet til mig selv for at eksperimentere lidt med systemet.

http://www.youtube.com/my_videos_annotate?v=1dX8BPtVy4I&feature=vm

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tambou.dk  den 27-02-2013 kl. 08:45

Måske skulle jeg bare være blevet i min seng...

Her er det rigtige link: http://www.youtube.com/watch?v=1dX8BPtVy4I

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tobias Ehlig  den 27-02-2013 kl. 19:03

Hej Toke,

Tak for henvisningen - jeg sender dem en mail med det samme.

Glæder mig til at se din nye video. Den bliver helt sikkert også et hit!

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tobias Ehlig  den 27-02-2013 kl. 19:06

Hej igen Michael,

Interessant at du nævner annoteringer. Har du erfaring med hvorvidt det er let/svært at blive godkendt til at benytte disse? Og giver det meget direkte trafik fra YouTube?

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tambou.dk  den 27-02-2013 kl. 20:22

Hej Tobias

Jeg er ikke blevet godkendt - jeg bruger dem bare - det tror jeg alle kan - eller?

mvh

Michael

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jonas Krogslund  den 28-02-2013 kl. 07:36

En såkaldt "reklamefilm" for 2.000 kroner. Jeg forstår ikke helt, hvordan sådanne en produktion kan løbe rundt?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tambou.dk  den 28-02-2013 kl. 09:04

Hej Jonas

Hvad en given produktion koster er vel op til producenten, men forklaringen i mit tilfælde er meget lave faste omkostninger, kreativitet, høj arbejdsmoral, tidbesparende værktøjer og horisontal integration af alle processerne fra idé til aflevering.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tobias Ehlig  den 01-03-2013 kl. 20:48

Hej Jonas,

For mit vedkommende er det ret simpelt. I min virksomhed har jeg næsten ingen faste udgifter ved driften, hvorfor jeg kan bruge 95 % af indtægterne på udstyr og løn til mig selv.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

mvh

Tobias Ehlig

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Gæsteeksperten skriver


Hvem er Gæsteeksperten?

Gæsteeksperten er stedet hvor Amino inviterer eksperter til at blogge om forskellige spændende emner. Det kan være emner der enten er for "her og nu"-aktuelle eller "for små" til at have en dedikeret ekspertblog, eller det kan være eksperter der (endnu?) ikke har deres egen eksperblog på Amino.

Har du lyst til at læse flere gode blogindlæg af vores faste ekspertbloggere, så klik her.


Gæsteeksperten på Twitter

Hvis du vil have besked når Gæsteeksperten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer