Amino Ekspertblog

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Hvad burde man lære på skolen om entreprenørskab?

9. maj 2012 | 1.352 Visninger| 2 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Gæsteeksperten

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Uddannelsesguiden skriver: ”Uddannelser i entreprenørskab er uddannelser, der giver dig kvalifikationer i at planlægge, iværksætte og udvikle produkter eller oplevelser inden for et hav af brancher.”

Og det er der efterhånden mange som gør. Nogle bedre end andre. Nogle mere specialiseret og nogle mere generelt, nogle mere praktisk og de fleste langt mere teoretisk.

I mit arbejde møder jeg mange som ønsker at blive entreprenører, ligeledes mange som er entreprenører.

Disse entreprenører er godt nok meget forskellige hvad angår ledelsesstil, ambitionsniveau, succes mv., men der er nogle ting som går igen:

  • Interessen og passionen for sine produkter og/eller tjenester

  • Viljen til succes

  • Evnen til at engagere folk

  • Modet til at overvinde modgang

Når man taler med iværksættere og spørger ind til hvad skolen eller deres uddannelse har givet dem, så får man som regel svar som: faglig viden, værktøjer, og nogle gange er det enkelte lærere og medstuderende som har betydet en verden af forskel for dem. Ret hurtigt kommer man dog ind på hvad de ikke fik med fra uddannelsen, og hvad de burde have fået med sig og lært. Selvfølgelig kan en skole og en uddannelse ikke favne alt, men det er alligevel tankevækkende svar man får (jeg har samlet og omskrevet de indspil jeg har fået, uden hensyn til verificering):

  • Det handler om handling
    Der er alt for meget fokus på forretningsplaner der desværre ikke kombineres med implementering, tilpasning og det at starte noget op. Modgang og det at lave fejl er en vigtig del af det at udvikles og stå bedre rustet til at lykkes i fremtiden. Modet til at starte noget og viljen til at lære undervejs er en forudsætning.

  • Salg er afgørende
    Det hører man også på uddannelserne, men det skal prioriteres højere. Det at teste og lykkes med salg og markedsføring - dvs. at skaffe en kunde - er helt essentielt. I særdeleshed da man i den spæde start tit skal kunne sælge en idé til investorer og samarbejdspartners uden at man reelt har kunnet bevise dets værdi.

  • Skabe værdi for andre
    Man vælger ofte et fag fordi det interesserer en. Desuden er man som opfinder eller iværksætter ofte meget glad for sit eget produkt. Men det er ikke sikkert at andre ser det geniale i ens iværksætteridé. Derfor er nøglen til succes altid at holde sig for øje hvilket behov man løser med sit produkt, og hvilke muligheder man åbner for sine kunder.

  • Fokus og prioriteringer
    Døgnet har kun 24 timer, og man må prioritere og vælge hvad man ønsker at bruge dem til. At fokusere betyder ikke at man ikke skal lade sig inspirere og lære af andre, men for at lykkes som entreprenør må man opgive visse ting.

  • Løse problemer og stole på sig selv
    Gennem hele vores opvækst går vi i en skole hvor vi præsenteres for opgaver som vi så skal løse iht. de metoder vi har lært. Virkeligheden er mere kompleks, tit findes der ikke rigtige svar, og man er nødt til at prøve sig frem og have tillid til at man selv har eller finder svaret.

  • Som entreprenør bygger man en virksomhed
    Når man skal vokse, så skal man håndtere nye udfordringer og muligheder. På skolen drejer det sig om den enkelte, dennes læring, projekter og karakterer. Når man bygger en virksomhed så skal det flere folk til, og succes kræver at man skaber en kultur på højt niveau rundt samarbejde og eksekvering.

  • Nysgerrighed og forestillingsevne
    At være undersøgende, spørgende og eksperimenterende er kvaliteter, som ikke kan overvurderes. At finde sammenhænge, se hvad som virker, at spørge ”hvad hvis…”, det driver alt sammen udvikling. Ligeledes er det muligt for virksomheder at finde nye veje og skabe innovation ved at tænke fremad, drømme, koble idéer etc.

Listen,som sådan er ikke udtømmende, men mere et udvalg af refleksioner fra forskellige entreprenører.

Så, kan man skabe uddannelser som dyrker disse kvaliteter og håndterer disse behov bedre? Ja, hvorfor ikke? Men vi er nødt til at arbejde mere ud fra de studerendes præmisser og se skolen i højere grad som en støttefunktion ift. at skabe entreprenører og virksomheder. Og her kan skolen komme til at spille en langt større rolle end blot i det tidsrum, man faktisk går på skolen som elev.

Og helt til slut: Man skal ikke lære om iværksætteri og entreprenørskab, man skal trænes i det. Det burde også gælde for lærerne og skolerne.

Christer Windeløv-Lidzélius er CEO og rektor for KaosPiloterne i Århus. Siden 2006 har han haft ansvaret for at udvikle fremtidens ledere og lederskab. Christer er selv tidligere KaosPilot-studerende og har en MBA fra Herriot-Watt University i Edinburgh. Tidligere har han startet flere virksomheder og arbejdet som strategi/management konsulent. Igennem sin karriere har han fået en dybdegående erfaring og forståelse af at udvikle og strukturere forretningskoncepter og organisationer. Han har været key note speaker og projektleder i det meste af verden - fra Korea til Chile og fra USA til Rusland. Hans entreprenante baggrund stammer fra start-ups i hele Skandinavien. Besøg KaosPiloterne her.

Kommentarer

Kristian Knag  den 09-05-2012 kl. 14:12

Det er et meget interessant indlæg du kommer med her, men jeg vil dog mene at nogle af tingene desværre hver for sig allerede bliver brugt i undervisning forskellige steder. For eksempel har jeg næsten afsluttet en HTX uddannelse nu her og kender derfor efterhånden de forskellige ungdomsuddannelser ret godt i og med at vi har haft lokaler og samarbejdet med handelsskolen.

Det det er særligt fokus på, på HTX er produkt udvikling og samarbejde, hvor i mod man tænker meget mere i teoretisk slag på handelsskolen, dermed har de iværksettere der kommer fra HTX ikke fokus på salg og ved formentlig sjældent præcis hvordan de gør det, hvor imod en handelsskole student godt kan sælge noget i teorien, men ikke altid har noget reelt at sælge. Derfor er networking vigtig allerede på ungdomsuddannelserne, hvilket også har været i fokus fordi at en enkelt person sjældent vil være i stand til at kunne samtlige ting du nævner.

Det jeg vil sige med det er at fokus måske ikke mangler på de forskellige ting man skal bruge for at være succesfuld iværksætter, men der skal gøres noget mere for at sørge for at skabe noget netværk allerede på ungdomsuddannelserne.

Er kommentaren brugbar? 3 1
Hans Stokholm Kjer  den 10-05-2012 kl. 00:46

Jeg har faktisk et "projekt iværksætterskole" liggende i skrivebordsskuffen.

Det bliver desværre ikke realiseret, da der ikke har vist sig interesse nok for det.

Men grundideen i projektet er, at det første, eleven får udleveret, når han starter på skolen, er en virksomhed.

En virksomhed med cvr-nummer, formål, professionel bestyrelse og det hele.

Nu skal han så få virksomheden til at fungere og tjene penge.

De første penge bliver i virksomheden, men når egenkapitalen er stor nok til at stifte virksomheden som ApS, gørest dette. Nu kan eleven overtage virksomheden selv, eller han kan afstå fra det, og lade den blive i "skolen".

På skolen gives der kurser i salgstræning, grundlæggende regnskab, web, strategi og så videre - alt efter elevernes behov.

Eleverne sparrer med hinanden og bruger en del af skoletiden på at løse hinandens opgaver og problemer.

Når en elev har fået sin virksomhed til at vokse til det mål, man har sat undervejs, er han bestået - og så er han iværksætter.

Jeg ved godt, at der er et vist mål af naivitet i min iværksætterskole - men jeg er sikker på, at den virker.

For din slutsætning er nemlig helt central. Iværksætteri skal iværksættes - ikke teoretiseres.

Hans

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Gæsteeksperten skriver


Hvem er Gæsteeksperten?

Gæsteeksperten er stedet hvor Amino inviterer eksperter til at blogge om forskellige spændende emner. Det kan være emner der enten er for "her og nu"-aktuelle eller "for små" til at have en dedikeret ekspertblog, eller det kan være eksperter der (endnu?) ikke har deres egen eksperblog på Amino.

Har du lyst til at læse flere gode blogindlæg af vores faste ekspertbloggere, så klik her.


Gæsteeksperten på Twitter

Hvis du vil have besked når Gæsteeksperten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer