Amino Ekspertblog

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Ingen vision er bedre end en dårlig vision

Skrevet af:
6. april 2012 | 1.553 Visninger| 8 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Gæsteeksperten

Her gæsteblogger eksperter om forskellige erhvervsrelaterede emner

Overfladisk, intetsigende og en ligegyldig vision der ikke giver mening, er hvad nogle virksomheder ”render” rundt med. Måske lidt hårde ord – men erfaringen viser at det nogle gange er tilfældet, og så er det bedre helt at undværre en vision. For tænk hvis nuværende kunder og potentielle kunder ser visionen og får den tanke at samme tilgang gennemsyrer hele virksomheden og dermed også virksomhedens produkter?

En god vision gør virksomheden interessant for kunderne. En god vision viser hvem og hvad virksomheden står for, og gør at kunderne higer efter at være en del af virksomhedens sfære. En vindervirksomhed® kigger fremad og arbejder via sin vision med at bringe sig i en gunstig position til de langsigtede strategiske udfordringer.

For at du og din virksomhed kan udvikle en god vision, skal du have fokus på hvad der menes med en vision, og hvilke krav vi skal stille til en god vision. Visionen defineres som:

Ledelsens valg af retning for virksomheden, hvor ledelsen har udviklet et mentalt billede

af en mulig og ønskværdig fremtidig position. Det afgørende i udviklingen er, at visionen

udtrykker en realistisk, troværdig og attraktiv fremtid for organisationen – en fremtid, der

på afgørende områder er bedre end den nuværende.

Kravene til en god vision er:

  • Forståelig: Enhver skal umiddelbart kunne forstå visionen – og få et gys.

  • Udsyn: Hvilken forestilling om fremtidens udvikling er bygget ind?

  • Spændvidde: Hvor bred er visionen i forhold til de forandringer der vil komme til at ske i branchen og samfundet?

  • Unik: Er der nogle overraskelseselementer i visionen – hvor er den unikke opfattelse af fremtiden?

  • Ultimativ: Visionen bør formuleres som et ultimativ eller endelig “sol” som alle kan stræbe efter; visionen bør fortælle om lederens mentale billede af fremtiden, der på afgørende punkter skal være bedre end den nuværende situation.

  • Handlekraft: Visionen bør vise en tæt kobling til virksomhedens markedsmuligheder.

Det er værd at bemærke at en god vision kræver et grundigt forarbejde. Virksomheden skal have styr på sin strategiske situation og sikre sig commitment blandt de væsentligste interessenter (ejere og ledere) om fremtiden.

I Vinderstrategi A/S anbefaler vi en proces som sikrer at virksomheden kommer hele vejen rundt i analysen af den strategiske situation og inddrager interne og eksterne strategifaktorer. Og til sidst udleder de væsentligste forandringsbehov. Hvis du holder dig ovennævnte for øje er du godt på vej til at undgå at din virksomheds vision ser ud til at være trukket i en tyggegummiautomat, og i stedet opnår du en vision som alle forstår, og som giver energi internt og eksternt i virksomheden.

Og kunderne – og de potentielle kunder – vil opsøge virksomheden. Og ikke omvendt!

Mikael Vest er partner og strategisk rådgiver i Vinderstrategi A/S. Desuden er han forfatter til bestselleren ”Strategi i vindervirksomheder

Kommentarer

Denni Pultz Gottfredsen  den 06-04-2012 kl. 14:07

Super godt indlæg!

Vil bare sige tak for bogen Strategi i vindervirksomheder - har haft den åben igen for bare en time siden.

Er kommentaren brugbar? 0 1
Kenneth Boysen  den 06-04-2012 kl. 18:00

Hej Mikael

Jeg har spændt været inde og læse lidt om din bog, og har lige et spørgsmål inden jeg køber.

Bogen Strategi i vindervirksomheder, hvor store/små virksomheder henvender den sig til? Jeg tænker på din målgruppe for bogen?

Mvh Kenneth Boysen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christoffer Hauthorn Boisen  den 06-04-2012 kl. 23:29

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvad du mener er forskellen på en virksomheds mission og dens vision.

Hvor går grænsen, og hvilken definition af de to følger du/I?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Mikael Vest  den 08-04-2012 kl. 14:35

Hej Kenneth

Fra starten har vi holdt fast i at Strategi i vindervirksomheder henvender sig til mindre og mellemstore virksomheder.

Vi gør meget ud af i bogen at vise, hvordan de strategiske emner er behandlet af konkrete virksomheder (cases).

Med andre ord; Strategi i vindervirksomheder er skrevet til og om mindre og mellemstore virksomheder!  

Vores erfaring er, at såvel små og store virksomheder i dag også bruger Strategi i vindervirksomheder. Enten som en "håndbog" (opslagsbog) og/eller som en god hjælp til at få struktur i egen strategiproces.

Hilsen

Mikael Vest

Er kommentaren brugbar? 0 1
Mikael Vest  den 08-04-2012 kl. 14:39

Hej Christoffer

Visionen er den ønskværdige fremtid, fx. 3 - 5 års sigt.

Missionen udtrykker virksomhedens nuværende eksistensberettigelse. Typisk giver missionen svar på: Hvilke kunder henvender virksomheden sig til?, hvilke behov hjælper virksomheden med at løse? Og hvordan gør virksomheden det?

Hilsen

Mikael Vest

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ole Juhl  den 13-04-2012 kl. 21:36

I Vinderstrategi A/S anbefaler vi en proces som sikrer at virksomheden kommer hele vejen rundt i analysen af den strategiske situation og inddrager interne og eksterne strategifaktorer. Og til sidst udleder de væsentligste forandringsbehov!

Der kommer som regel tyggegummi ud af en tyggegummiautomat. Helt fint med mig, når jeg nu bevidst har ofret mønten til formålet.

Spørgsmålet er hvad der kommer ud af Vinderstrategi A/S-automaten; vindfrikadeller eller bare helt tom luft?

Er kommentaren brugbar? 1 2
Karsten  den 19-05-2012 kl. 13:11

På bogens bagside står der " Studerende ved højere læreranstalter"

Er vi på universitets niveau??

Er kommentaren brugbar? 1 0
Til Ole juhl  den 13-10-2012 kl. 21:44

Det jeg har fået ud af vinderstrategi er helt tom og varm luft - intet brugbart eller værdiskabende udover de fantastiske formuleringer, floskler og store regninger.

Er kommentaren brugbar? 1 1
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Gæsteeksperten skriver


Hvem er Gæsteeksperten?

Gæsteeksperten er stedet hvor Amino inviterer eksperter til at blogge om forskellige spændende emner. Det kan være emner der enten er for "her og nu"-aktuelle eller "for små" til at have en dedikeret ekspertblog, eller det kan være eksperter der (endnu?) ikke har deres egen eksperblog på Amino.

Har du lyst til at læse flere gode blogindlæg af vores faste ekspertbloggere, så klik her.


Gæsteeksperten på Twitter

Hvis du vil have besked når Gæsteeksperten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:
 


Seneste kommentarer