Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

10 SEO-råd over sidste salgsdato

16.619 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 August 2011

Google ændrer hele tiden større og mindre ting ved de algoritmer og systemer, der ligger til baggrund for søgeresultaterne. Mange af ændringerne er mindre justeringer af dette og hint - men andre er mere omfattende.

Det betyder, at der er nogle SEO-teknikker, som med tiden bliver uvirksomme - eller måske endda decideret skadelige. I dag ser jeg nærmere på en stribe SEO-råd, der har overskredet sidste salgsdato og som du ikke bør lytte efter, hvis du hører dem.

(Som bigevinst kan du også bruge denne liste til at vurdere den basale SEO-viden hos folk, der giver råd - eller om et givent forum er værd at frekventere. Mange udenlandske SEO-fora er f.eks. fyldt med information, som mildest talt ikke er up-to-date.)

Men husk nu også, at fordi folk i ældre indlæg måtte have foreslået nogle af nedenstående råd, behøver de ikke være SEO-imbecile. Mange af dem var faktisk gode råd på et tidspunkt. Nok indledning, her er de 10 SEO-råd, som du IKKE skal lytte til:

Du skal udfylde meta keywords for bedre placering i Google

Google læser slet ikke meta keywords. Det har de selv sagt her. Derfor skal det ikke være for Googles skyld, at du fylder indhold i Meta Keywords.

Sæt nofollow på udgående links for at "samle" linkjuice eller pagerank

Tanken her var, at Google ikke overførte linkværdi gennem links, der har fået tilføjet den såkaldte "nofollow" attribut. Og hvis man ikke overførte linkværdi til andre sites, så kunne man beholde det for sig selv. Men Google har ændret på metoden, så der ryger den samme værdi til et link, uanset om det har nofollow eller ej. (Læs selv mere her hos Matt Cutts fra Google i sommeren 2009 - hvor han skriver, at det har været sådan i mere end et år).

Opdatering: Når jeg skriver, at den samme værdi ryger til et link, uanset om det har nofollow eller ej, betyder det, at før i tiden ville en kombi af 5 almindelige links og 5 nofollow-links betyde, at de fem almindelige links hver især overførte 1/5 af linkværdien. Men efter justeringen, betyder det, at de nu overfører 1/10 af den samlede linkværdi. Der tildeles altså en andel af linkværdien til nofollow-links også - men denne værdi overføres ikke til modtageren af linket.

Lad være med at linke til andre sider for beholde link værdien

I forlængelse af ovenstående kan man så møde anbefalingen om, at man helt skal lade være med at linke til andre sider, fordi man ikke skal sende linkværdi væk. Det skal du heller ikke lytte til. Google kan bedst lide sider, der hænger sammen med resten af nettet. Så link til andre, hvis du har lyst og det giver dine besøgende værdi.

Sæt nofollow på udvalgte interne links for at kunne sende pagerank

I forlængelse af ovenstående råd om nofollow, var der også mange, der brugte nofollow på interne links, så værdien kunne sendes derhen på sitet, hvor den gjorde mest gavn. Derfor blev det anbefalet at sætte nofollow på links til forretningsbetingelser, "om os"-sider, "kontakt" m.m., der sjældent kan optimeres meningsfyldt til at ranke på søgeord, der kan bringe omsætning til huse.

Men i og med, at der ryger den samme værdi til et link uanset, så mister dit site samlet set linkværdi ved sådan en manøvre. I eksemplet ovenfor med de 10 links, vil nofollow på 5 af dem betyde, at du ødelægger ca. halvdelen af den linkværdi, som ellers ville være distribueret rundt på dit site. Så hold dig fra nofollow på interne links.

Du skal udveksle links med så mange som muligt

Linkbytte var engang i tidernes morgen en god teknik til at skaffe besøgende (især før søgemaskinernes indtog) - og på de første års søgemaskiner også en god teknik til at komme til tops i søgeresultaterne. Undersider smækfyldt med links til linkpartnere var god latin. Det kan ikke anbefales længere. Google bryder sig ikke om storstilet linkudveksling med det formål at øge sine placeringer. Link gerne til udvalgte partnere, hvor det giver værdi (håndværkere til arkitekter, jyske fotografer til anbefalet samarbejdspartner på Sjælland osv.). Men drop det storstilede linkbytte.

Keyword stuffing

"Du skal bare bruge dit søgeord så meget som overhovedet muligt". Sådan lød rådet engang - fordi det virkede. Evt. i noget tekst langt nede på siden, så dine besøgende ikke skulle få øje på det. Men sådan gælder det afgjort ikke mere. Jeg har set eksempler, hvor en ellers godt placeret side nærmest øjeblikkeligt faldt 15-20 pladser, fordi den blev keyword stuffet. Sørg for at holde sproget naturligt og lad være med at bruge de samme ord igen og igen for at opnå gode placeringer.

Du skal gå efter en søgeordstæthed på x%

En mere sofistikeret version af ovenstående råd. Det er ikke optimalt at sætte en formel på, hvor ofte et præcist søgeudtryk bør indgå i en tekst. Tidligere har man hørt råd i retning af, at "du skal sørge for at ordet "havenisser" udgør 3-5% af din tekst". Men det er altså en gammeldags teknik. I stedet for at følge en præcis formel, bør du sikre dig, at det præcise udtryk indgår nogle gange - og herefter sikre dig en god sproglig variation med andre bøjningsformer, synonymer og relaterede ord. Foruden "havenisser", er det også ord som "havenisse", "nisse til haven", "havefigurer" osv, der skal med.

Skjult tekst og links

Før søgemaskinerne blev kloge nok til at gennemskue det, så kunne man blot skrive med hvid tekst på hvid baggrund, hvis man gerne ville være synlig på nogle ord, uden at vise dem til de besøgende. Sådan er det ikke mere. Google og co bliver bedre og bedre til gennemskue den slags, så bare lad være. Skriv teksten, så den kan ses og vis dine links til de besøgende også.

Links fra .edu og .gov-sites er mere værd end andre

Det her er egentlig ikke et SEO-råd, der har overskredet sidste salgsdato. For i forhold til Google er det bare en myte. Men der findes i hvert fald det råd derude, at du skal gå efter at få links fra domæner med "efternavnet" .edu (amerikanske sites indenfor undervisning) eller .gov (amerikanske sites indenfor det offentlige), fordi disse links skulle have en særlig værdi. Men det passer ikke. Læs/hør det evt. fra hestens egen mund her.

Det er rigtigt, at der kan være en sammenhæng mellem, at flere .edu/gov sider er høj kvalitet - men det er fordi siderne i sig selv er høj kvalitet og bliver linket hyppigt til. Ikke fordi de har "efternavnet" .edu eller .gov.

Sproget på sites, der linkes fra er ligegyldigt

Det her er også en myte. Nemlig, at det er ligegyldigt, om du får links fra sites på dansk eller på alskens andre sprog. Sproget spiller en rolle. Hvis du vil have gode placeringer på dansk, så er det en fordel for dig også at få links fra andre danske sites. Især hvis du gerne vil beholde dine gode placeringer på sigt.

(og ja, det er muligt at spamme sig kortvarigt til tops i googles søgeresultater med en mængde links fra indiske blogs osv, men det varer sjældent så længe, kan jeg observere derude i søgeresultaterne).

- - - -

Listen her er ikke komplet fyldestgørende, men dækker dog en ganske stor del af de forældede råd, som du kan møde derude i gamle SEO-bøger, på alskens fora og en sjælden gang også her på Amino. Mine medkumpaner udi SEO er meget velkomne til at bidrage med yderligere eksempler i kommentarerne.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Frank skriver Skriv dig op