Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om SEO for begyndere

Link til dig selv!

13. februar 2011 | 3.370 Visninger| 26 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Frank Hellerup Madsen fra Synlige Sider

Ekspertblogger på Amino om SEO for begyndere

Links fylder meget i SEO-snakken - også her på Amino.

Men det er altid sådan, at der er en type links, der bliver lidt overset størstedelen af tiden. Og det er endda de links, du har allerbedst styr over. Nemlig de links, der findes på din egen hjemmeside, som linker til de andre sider på samme site. Interne links, som de kaldes.

Dem skal vi lige brug lidt tid på i dag, fordi de er virkelig vigtige i dit SEO-arbejde af forskellige årsager.

Linkstruktur

Linkstrukturen på dit site, dvs. hvordan der bliver linket rundt mellem de forskellige sider, er vigtig i SEO-henseende fordi den tjener mindst 2 formål. 1) At hjælpe Google med at finde rundt på siden, så den kan finde vej til al dit indhold. 2) At hjælpe til at prioritere indholdet på siden.

1) Hjælp Google med at finde rundt på dit site

Når Google skal crawle en side, dvs. finde rundt på siden og læse indholdet, så foregår navigationen via links - ganske som var Googles søgerobotter en bruger på din side. Forestil dig, at Google starter på forsiden og herefter finder rundt på siden via de links, den kan finde og "klikker" på dem. Herefter klikker den så på alle de links, der forefindes på det første sæt undersider osv.

Det betyder, at du skal sørge for, at der bliver linket til de sider, som Google skal finde. Husk også, at Google afsætter begrænsede ressourcer til at gennemgå din side, hvorfor den ikke altid når til bunds og får set på alle sider. Har du sider, som ligger begravet mange klik nede i sitet, risikerer du, at Google aldrig finder dem. Skal der 10-12 klik til fra forsiden, før Google finder din produktside med den unikke håndmalede havenisse, kan det meget vel ske, at havenissen må leve videre i skyggen og ikke får nogen plads i en søgemaskine. Der er en tommelfingerregel som siger, at det er optimalt, hvis der kun er 3 klik fra forsiden til enhver side på sitet. I praksis kan 3-klik-reglen være noget nær umulig at leve op til, men det er værd at huske på, at der ikke må blive for langt ned til bunden af siden.

(Her er der også forskel på sider. Google er mere tilbøjelige til at bevæge sig meget langt ned i sitet hos dr.dk end på din hobbyside om økologisk håndmalede havenisser fra Bornholm).

2) Hjælp Google med at prioritere indholdet på din side

Linkstrukturen på din side hjælper også Google med at prioritere indholdet. Links fra en side fordeler linkværdi til de sider, der linkes til. Er der mange sider, som linker til den samme underside, prioriterer Google den side højere, fordi den må være vigtig for sitet.

Det gælder også her, at afstand fra forsiden er en faktor. Har du en underside, der befinder sig 8 klik væk fra hovedsiden, ser Google det (med rette) som, at den side ikke just er blandt det højst prioriterede indhold på dit site. Mens en side, der får et link fra forsiden, må være vigtigere. Så her er endnu en grund til at arbejde på at få en "flad" opbygning af din hjemmeside, så man ikke skal klikke sig gennem alt for mange andre sider for at komme ned til relevant indhold.

Linktekster

Linkteksten eller "ankerteksten", som den også kaldes, er den tekst, som der linkes med. Her linker jeg f.eks. til Aminos underforum om SEO med linkteksten "SEO-debat". Det fortolker Google som en retningspil om, hvilket emne den side handler om. Og derfor får den side nu en højere grad af relevans på søgeordet "SEO-debat".

Derfor er det vigtigt, at du ikke blot linker rundt på din hjemmeside med linktekster som "klik her", "læs mere" og den slags, som ikke sender signaler om, hvad siden handler om. Så må du hellere linke med tekster som "læs mere om SEO".

Hav teknikken i orden

Et sidste lille punkt er at sikre sig, at dine links findes i et format, hvor Google kan læse dem, og der tildeles en linktekst til dine links. Det er bedst og mest problemfrit, hvis dine links kan findes i ren html-kode. Hvis f.eks. din menustruktur er kodet i flash eller andre fancy programmeringsformer, kan du risikere, at Google ikke kan læse dine links. Det vil være et voldsomt handicap for navigationen rundt på siden.

Har du udpræget brug af links fra billeder i stedet for fra tekststykker, så er det heller ikke optimalt, og her skal du sørge for at udnytte den såkaldte "alt-tekst" på billederne. Teksten siger noget om, hvad billedet forestiller - og i denne sammenhæng bruges den faktisk som en erstatning for linkteksten. Har du en fancy menu med billeder i, skal du altså sørge for, at der på billeder, som fører til havenisser bliver skrevet en alt-tekst, hvori ordet "havenisser" indgår. På den måde kan du være med til at sikre, at Google forstår relevansen og sammenhængen.

Husk brugerne - alt med måde

Husk nu, at som med alt andet SEO skal man ikke overdrive. Hav interne links med måde. Pas på, at dit site ikke kommer til at ligne wikipedia med links overalt. Og hav brugerne med i tankerne, når du designer siden. Det er nu engang vigtigst, at dine brugere kan navigere fornuftigt rundt på siden uden at blive forvirret eller irriteret.

Visse undersøgelser viser også, at man kan komme galt afsted, hvis man insisterer på at linke med de samme søgeord til den samme underside fra samtlige sider på sitet. Så alt med måde.

Læs også


Kommentarer

Nikolaj Astrup Madsen  den 13-02-2011 kl. 16:51

Hej Frank,

Godt og relevant indlæg. Problemet med links i billeder er også relevant med generel tekst. Man ser stadig webdesignere der kan finde på at lave lange tekststykker i billeder - uden en god ALT-tekst.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Hellerup Madsen  den 13-02-2011 kl. 16:56

Åh ja, det ser man stadig alt for mange eksempler på rundt om på ellers fine websites. Alt-tekster er generelt undervurderet.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 13-02-2011 kl. 17:05

Er der en tommelfingerregel der siger at der faktisk helst skal være 3-4 links på hver side, er der peger mod en anden side, internt ? Det synes jeg bare at have hørt ..

Og hvad er det for en producent af havenisser som alle jer SEO pros modtager kæmpe affiliate beløb fra ? Jeg synes godt nok at ordet havenisser optræder mange gange hos mange af jer .

Deep dark secrets of SEO & Affiliate ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Hellerup Madsen  den 13-02-2011 kl. 17:13

Jimi,

Jo, der er en tommelfingerregel om, at enhver side helst bør have 3-4 indgående links fra andre sider på samme site.

Er der andre SEO-folk end mig, der bruger havenisser som eksempler? Dengang jeg skulle til at blogge om emnet, valgte jeg havenisser, fordi der måtte være den mindst mulige sandsynlighed for at vælge søgninger og eksempler med den store kommercielle interesse i. :o)

Men kender du nogen med en havenisse-geschæft, kan vi måske godt forhandle noget affiliate på plads. ;o)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jimi Hove  den 13-02-2011 kl. 17:27

Ok , det var så den anden vej rundt end det jeg sagde. Men tak.

Ja har da hørt det nogle andre steder først. Du har sikkert startet en lille trend :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Koludabyg  den 13-02-2011 kl. 17:43

Super indlæg Frank.

Som altid vel skrevet, og forklaret en smule om SEO så alle kan være med.

Er kommentaren brugbar? 0 0
x-tra  den 13-02-2011 kl. 17:51

Hej Frank

Helt sikkert et overset emne det med at linke til egne sider. Til dem der bruger Wordpress, kan jeg anbefale følgende link : wordpress.org/.../screenshots

Det opretter automatisk links til andre relaterede posts på din side.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Hellerup Madsen  den 13-02-2011 kl. 17:59

Hej x-tra,

Ja, det er helt sikkert en god start for en blog at linke til relaterede indlæg. Det bidrager i en fart med at skabe en hel del interne links.

På samme måde som links til "Relaterede produkter" eller "Andre kunder købte også" kan være guld værd for en webshop.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Krabbe  den 13-02-2011 kl. 18:27

Udmærket artikel. - Det er vigtigt at blive mindet om disse ting i ny og næ. - Som ægte "spaghetti-programmør er det ikke altid, man tænker over det, når man sidder og programmerer html-koden.

Det er i hvert fald temmelig tit, jeg skriver: Læs mere her, hvor linket er "her"..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Haahr  den 13-02-2011 kl. 23:11

Godt indlæg Frank!

Dejligt lige at få den frisket op. Må da lige tjekke interne links, på min side, når jeg får tis (Ja den tid der er for lidt af!) hi hi

Mvh

Michael Haahr

www.maler-maling.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian  den 13-02-2011 kl. 23:55

Hej Frank

Jeg har overvejet at ligge nogle link ned i bunden af min side. Linkene skal laves ud fra nogle relevante ord som så kan lede brugeren vider til undersider som omhandler emnet. Netop for at udnytte nogle af dine pointer i teksten.

Der er naturligvis ikke tale om spam-agtig man ord, men relevante søgeord som også bruges andre steder i SEO'en

Det ses jo ofte, men er det klogt? I princippet vil de samme links komme til at stå på alle sider (ca. 30).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Hellerup Madsen  den 14-02-2011 kl. 01:26

Hej Brian,

Hvis det kan lade sig gøre at indarbejde links nærmere på selve indholdet på den enkelte side, vil det være at foretrække frem for sådan en omgang ekstra navigation i bunden af siden.

Er det ikke muligt, så sørg i hvert fald for at lade være med at overdrive de her footerlinks, så du får en halv roman stående dernede i linkform.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Opti-web.dk | Henning  den 14-02-2011 kl. 18:26

Godt indlæg

Nogen der vil give et bud på hvor lang må en alt tekst være

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tonny Skov Pedersen  den 14-02-2011 kl. 22:08

Altid rart med en forklaring, som selv jeg kan forstå - Og det bedste er, at det ser ud til jeg har fulgt din opskrift uden at vide det.

Tonny

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Rosenstand  den 15-02-2011 kl. 00:12
Er kommentaren brugbar? 0 0
Lise Halskov  den 15-02-2011 kl. 22:05

Hej Frank

Tusind tak for gode tips - specielt det med link tekster, var rigtig nyttig info som jeg ikke var klar over, så det vil jeg da lige overveje fremover.

Mange hilsener Lise

PS: Godt at få opklaret det med havenisserne - jeg var også begyndt at tro, at det var sådan en standard ting for SEO eksperter. En søgning her på Amino giver adskillige sider med ordet Havenisse... ;-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bernt Lassen  den 17-02-2011 kl. 09:29

Hej Frank.

Mange tak for et super indlæg. Meget lærerigt. Vi er netop ved at sætte et nyt site i søen så jeg vil forsøge at bruge dine guldkorn.

Er kommentaren brugbar? 0 0
René  den 17-02-2011 kl. 09:47

Bør man ikke ligeledes tale om opbygning af sitemap, når man snakker linkstruktur og linktekster???

Efter min opfattelse er et sitemap, dets opbygning samt dertilhørende linktekster utroligt vigtigt og lækkert for Googlerobotten når den crawler rundt på ens website/shop.

Måske et kommende indlæg?

René

Er kommentaren brugbar? 0 0
Frank Hellerup Madsen  den 17-02-2011 kl. 10:55

René, Et sitemap kan meget vel indtage en rolle i et websites interne linkstruktur - og ja, det kan godt blive et emne til et fremtidigt indlæg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian  den 17-02-2011 kl. 13:01

Hej igen Frank

Jeg har nu arbejdet med links, ud fra det du skrev. I første omgang er det blevet til lidt links i teksten der hvor det kan lade sig gøre, og så har jeg lavet et såkaldt "udviklingsindeks" i bunden af siden.

Hvis du har tid og lyst er du velkommen til at smide en kommentar til resultatet.

Se siden her: www.ScandinavianTeambuilding.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lena Øjerson  den 17-02-2011 kl. 14:13

Hej Frank

Tusinde tak for gode råd - de er lette at forstå og at anvende, også for en edb handicappet som jeg.

Med venlig hilsen

Lena Øjerson

Rebild Huset

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Jørgensen  den 21-02-2011 kl. 09:30

Hej Frank

Man ser mange sites hvor usability-folk har sørget for at topmenuen fungerert som dropdown menu hvor man kan vælge alle underkategorierne fra alle sider. Dette kan gøres i CSS, javascript, Flash m.m. men når det er gjort i CSS kommer hver side hurtigt til at have 400+ links, hvoraf størsteparten er til de samme sider. Valget af menu-implementering har således indflydelse på sityets link-arkitektur.

Jeg selv mener at det i sådanne tilfælde kan være på sin plads at lave "Link sculpting" på sådanne sites, men hvordan ser du på denne problemstilling?

Mvh Jesper

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin   den 25-02-2011 kl. 19:09

Tak for et fedt indlæg Frank!

Kan helt sikkert bruges til meget andet end SEO på sider med havenisser! Jeg har brugt det en del på min nye side www.nemtpatent.dk. Du er meget velkommen til at kigge.

Jeg vil blive glad for en kommentar..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Christian Kubstrup  den 02-03-2011 kl. 16:59

Tak for godt indlæg med nyttige tips :-)

Jeg er igang med at SEO-fisere mit site, så det er godt med både grundlæggende og mere avancerede indlæg.

Arbejder pt. på www.saconsult.dk/Karriereudvikling.html - du er velkommen en tur forbi :-)

Mht. links. Vægter Google også links ud af sitet? Eller er det kun udefrakommende links der betyder noget for den generelle rating af sitet? Links er king - som en anden SEO ekspert udtrykker det!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lykke Larsen  den 09-03-2011 kl. 13:29

Super, at du tager dig tid til at skrive så selv en bruger kan forstå det. Det er ikke altid let at finde vej i "den der jungle", til trods for flere bøger "For Dummies"... Jeg kan bestemt bruge links på min side www.astroblog.dk - nu skal jeg bare finde ud af, hvilke knapper i Wordpress jeg skal trykke på.

Er kommentaren brugbar? 0 0
unlinteft  den 01-04-2011 kl. 16:35

hvad jeg ledte efter, tak

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Frank skriver



Frank på Twitter

Hvis du vil have besked når Frank og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer