Udgiv dit arbejde i bogform - Fotobøger Blog - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Udgiv dit arbejde i bogform

Skrevet  04-04-2015 19:41  af  oniatapa 

Fotobøger inden for kunst, industri og handel

Fotobøger kan være en del af en forretningsmodel eller laves for at hædre medarbejdere og forretningspartnere. Derudover kan de bruges til at gøre reklame for diverse produkter og hjælpe til med at sælge dem.

I mange familier er det populært at lave en flot fotobog, der trykkes i ét eksemplar, eller i flere eksemplarer, så bedsteforældrene også får glæde af fotografierne. Mange virksomheder udnytter også fordelene og kvaliteten ved de professionelle fotobøger, der fremstilles stykvist i fotolaboratorier. Det giver dem mulighed for at eksperimentere med forskellige billeder og layouts og samtidig minimere mængden af reklamemateriale. Konkurrencen på markedet for online-fototryk er hård, og virksomheder drager fordel af fotolaboratoriernes lave priser og høje kvalitet.


Mange virksomheder og institutioner støder på fotobøgerne, når de leder efter en afskedsgave til en medarbejder, der takker af efter lang tids tro tjeneste. Gode fotografier har evnen til at fortælle virksomhedens historie og kollegaerne foreviges i flotte fotografier på bogens sider. Langt de fleste er begejstrede for resultatet. Det varer som regel ikke særlig længe, før chefen også ønsker at få lavet en firma-fotobog.



Hvorfor skal firmaer trykke fotobøger i små oplag?

Virksomheder skal præsentere sig selv og deres arbejde på en måde, der gør indtryk på omverdenen – hvad enten det drejer sig om små familieforetagender eller store koncerner. Arkitekter eller tømrere med stort kreativt potentiale skal være i stand til at vise eksempler på deres kunst i forsøget på at anskaffe nye kunder. Gode frisører har allerede igennem længere tid benyttet sig af denne metode. Bøger med forskellige frisurer forkorter ventetiden i frisørsalonen, og frisøren har mulighed for at påvirke kundernes ønsker og krav sine med egne kreationer.

Kreative personer

Kreative personer elsker fotobøger – og det samme gælder naturligvis for personer, der arbejder inden for kreative fag. Snedkere, tømrere, indendørsarkitekter, badeværelses- og køkkenplanlæggere osv.: Alle bruger de fotobøger, så de kan vise eksempler på deres kunnen og præsentere forskellige stile og afsluttede projekter. Naturligvis er deres billeder også tilgængelige på internettet, men det virker mere professionelt at vise kunderne en bog, eller at have bøger liggende i receptionen eller udstillingslokalet.


Stor værdi – lille oplag

Producenter af dyre maskiner og værktøj, som fremstilles i få eksemplarer, bruger fotobøgerne som produktkataloger. Katalogerne kan fremstilles, så de passer til en kundes specifikke interesser og behov. Det er billigere at trykke en fotobog, end at lave en PowerPoint-præsentation – og resultatet virker meget mere overbevisende.

Corporate Entertainment

Store virksomheder har ofte betydelige udgifter i forbindelse med sponsorater af sportsbegivenheder og til at underholde forretningspartnerne til disse events. UBS eller BMW bruger således tusindvis af euro på at sende invitationer ud til kunderne, eksempelvis når der afholdes hestevæddeløb eller racerløb. Når der bruges så store beløb på at opbygge forbindelser til kunderne, er det en fremragende idé at forære dem en personlig fotobog, der fastholder erindringen om en vellykket eftermiddag eller aften. En fotobog er et varigt minde, som ikke går under i strømmen af den sædvanlige forretningskorrespondance.



Velgørende arbejde
Verdensnaturfonden (WWF) har produceret små oplag af fotobøger, som dokumenterer aktiviteterne i Afrikas naturparker. Disse bøger gengiver på imponerende vis naturbeskytternes arbejde og de opnåede resultater. Nogle gange udkommer bøgerne også på et forlag, hvorved de naturligvis kommer ud til et endnu større publikum.

A la carte

Restaurantkæderne trykker deres kulørte menukort i tusindvis af eksemplarer, som alle ser mere eller mindre ens ud. Restauranter, der gerne vil skille sig ud fra mængden, fremstiller i stedet for interessante menukort med illustrationer, som fortæller om restaurantens historie osv. Til dette formål benytter de sig af fotobøger.

Kurser
På kurser, hvor der formidles en speciel faglig viden, er der brug for specielle dokumenter. Interessante tekstbøger er vigtige for at gøre indlæringen til en succes. Hvis en tekstbog er "skræddersyet" til det pågældende kursus, er den et populært værktøj for både underviserne og deltagerne.

Friskoler

Friskoler såsom Rudolf Steiner-skolerne eller Perse, en af de førende skoler i Cambridge, har gerne fotobøger med fotografier fra forskellige arrangementer og udflugter liggende i deres modtagelsesværelser. Bøgerne er overordentlig populære; de blades velsagtens igennem mange tusinde gange om året.

Pleje- og alderdomshjem

Besøgende på pleje- og alderdomshjem har kun sjældent mulighed for at besigtige hele hjemmet uden indskrænkninger. Men med et par fotobøger i receptionen kan hjemmet præsentere sig selv, teammedlemmerne, indretningen og hjemmets serviceydelser.


Souvenirer

Souvenirbutikker fremstiller gerne plakater, fotobøger, kalendere, puslespil og postkort. Små oplag er forbundet med store omkostninger pr. eksemplar, men de giver mulighed for at reducere lagerudgifterne og forøge udbuddet. En del hoteller og spabade trykker altid en række postkort i små oplag og finder hurtigt ud af, hvilket motiv, der er det mest populære. Derefter trykker de dette motiv i et større oplag.



Arkitektens portefølje

En portefølje med illustrationer giver arkitekten adgang til nye projekter. En fotobog er ideel til at præsentere tegninger, planer og billeder fra allerede afsluttede projekter.

Bryllupper

Bryllups-fotobøgerne har for længst afløst bryllupsalbummet. Mange bryllupsfotografer fotograferer til festen og stiller resultaterne til rådighed på en cd, så bryllupsparret kan bruge fotografierne efter eget forgodtbefindende. Andre bryllupsfotografer tilbyder fotografering, tryk og bryllups-fotobøger i én samlet pakke.



Arrangementer
Arrangører og hoteller bruger fotobøger for at vise, hvilke arrangementer og fester, de allerede har organiseret. Dermed viser de udbuddet af mulige arrangementer og fester og præsenterer samtidig arrangementslokalerne.

Klatreanlæg

Klatreanlæg er lig med sjov for hele familien, og er også i stigende grad populære på firmaudflugter, når der skal planlægges et aktivitetsprogram. Mange oplevelses- og klatreanlæg, for eksempel Klettermax, tilbyder fotobøger, når der finder særlige begivenheder sted.



Udlejere af veteranbiler og bryllupsvogne

Alle biludlejningsfirmaer har i dag hjemmesider. Hvis kunden imidlertid allerede står i receptionen, er det mere passende at vise ham eller hende en fotobog med firmaets tilbud. Fotografier, der er lavet til hjemmesiden, kan nemt finde anvendelse i en fotobog, hvor det gælder om at præsentere udbuddet af veteranbiler og bryllupsvogne.

Konditorier og bryllupskager

Konditorer udfolder al deres kreativitet, når de laver bryllupskager. Med en fotobog kan de vise eksempler på deres kunst og præsentere forskellige muligheder med hensyn til udformningen af bryllupskagerne.



Fotomodeller

Modellerne fra et modelagentur i Rumænien har hver deres egen portefølje i bogform. Det gør det nemmere for de håbefulde modeller at finde et job i reklame- eller modebranchen.

Hvordan hjælper fotobøgerne med til at øge omsætningen?
Brugen af fotobøger i forretningsverdenen er meget alsidig – og de påvirker også omsætningen på mange forskellige måder. Ofte sælges fotobøgerne som serviceydelser (for eksempel inden for bryllupsfotografi), eller de er en bestanddel af en bestemt serviceydelse (for eksempel særligt uddannelsesmateriale). I andre brancher bruges fotobøgerne som produktkataloger eller som menukort i restauranter. Fotobøger hjælper til med at præsentere og sælge de udbudte produkter. Men fotobøger understøtter også salgsarbejdet på en mere subtil måde, for eksempel som gaver til minde om en fest eller et sportsarrangement, hvor et firma optræder i rollen som sponsor, eller hvor virksomheden har inviteret sine forretningspartnere til begivenheden. I alle disse (og mange andre) tilfælde hjælper fotobøgerne til med til at øge omsætningen.

En fotobog: Hvor og hvordan?

Når der skal laves en fotobog, er det vigtigt at vælge en udbyder, hvor der ikke sættes grænser for kreativiteten. Ved første øjekast synes brugeren at kunne vælge og vrage blandt et overvældende stort antal udbydere. I virkeligheden er det dog foretagender såsom MyPhotobook (se Printing-1), en af Europas ældste udbydere af fotobøger, eller verdens største fotobogsudbyder CEWE Color (for eksempel FotoInsight), der står bag de forskellige udbydere. Derudover findes der en række fotobogstilbud, som for det meste kommer fra USA, for eksempel hos Kodak (tryk med den gamle "Nexpress"-teknik) og Snapfish ("Indigo"-tryk). Selvom deres websider er udmærkede til at dele fotos online, er deres udbud af fotobogsmuligheder for det meste ret begrænset og præget af manglende speed og fleksibilitet. To af de bedste fotobogs-tilbud til forretningskunder, FotoInsight og Printing-1, er blevet sammenlignet i en fotobogs-test.

 


Besøg vores andre hjemmesider :