Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs flemming Noget om at lave et skarpt pitch!

Noget om at lave et skarpt pitch!

5.369 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 October 2012

Hvad er et pitch ? Et pitch kan defineres som den "tale" du holder om dit virke og din virksomhed ved ethvert møde med en fremmed person. Egentlig stammer udtrykket fra baseball, hvor du har en pitcher ( vigtig spiller på holdet), som kaster/pitcher en hård skruet bold ind til slåeren.

Pitchet kan foregå til netværksarrangement ( fysisk ), et fysisk møde med en mulig nye kunde, i telefonen med et kundeemne, til en forsamling af investorer, der vil høre om dit spændende projekt etc etc.

Pointen er : et pitch laver du i MØDET med andre, der gerne vil høre hvad din virksomhed går ud på. 

Det vil ændre sig alt efter situationen. Således vil et pitch i telefonen være anderledes end pitchet til en forsamling investorer. 

MEN fælles for alle pitches gælder det om have fokus på følgende:

SKARPT, ENKELT OG KORTFATTET

Du har ofte kun 30-60 sek til at fange modtagerens opærksomhed og interesse, og det er vigtigt du ikke keder modtageren med en lang udredning af dit firmas historie. Hold dig til 3 argumenter, som klart rammer fordelene ind ved at få dig som leverandør. 

BLIV SIKKER PÅ: HVAD ER DIT FIRMAS USP-ER ( UNIQUE SELLING POINTS ) ?

Hvilke fordele kan du reelt tilbyde din nye kunde ?

DIT FIRMAS HISTORIE

Giv modtageren en kort beskrivelse af dit firmas historie. Hvad startede det med og hvor er du idag ? Det er altid et fascinerende emne.

LÆG OP TIL DIALOG

I dit pitch kan du åbne op for at din modtager kan stille spørgsmål, ved at vække hans nysgerrighed, og ikke fortælle det hele på en gang. Nye kunderelationer bliver skabt af den gode dialog, hvor det ikke kun er dig der taler, men netop en udveksling af synspunkter.

SKRIV PITCHET NED OG TRÆN DET MED DIN SØSTER/BROR/VEN EL.LIGN.

Det er vigtigt at få skrevet det ned, og dermed klargøre for dig selv hvilke USP-er du har for nye kunder, m.m. Og hvilke pointer du vil trække frem i samtalen med en person til et arrangement eller i telefonen. Og træn dig selv i at pitche.

Det var lige nogle få fokusområder, som du kan være bevidst om, når du sætter dig ved skrivebordet og skriver dit nye pitch......

Kanvassælgere - som mig selv- gør meget ud af at få lavet et skarpt pitch, før vi ringer ud til nye emner. Hvis du har en sælger i dit firma, vil han sikkert også kunne give sparring på dit pitch, så det bliver så skarpt og effektivt som muligt..

- udover det, så Google pitch, og du vil finde en masse viden og info om hvordan man skruer sådan en ting sammen.

Flemming

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Slettet skriver Skriv dig op