Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Vigtigst er ikke, hvad de siger, det er hvem, der siger det!

Vigtigst er ikke, hvad de siger, det er hvem, der siger det!

5.914 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 May 2014

Disclaimer! Jeg vil med dette indlæg ikke forsøge at sælge dig noget, og jeg vil heller ikke forsøge at overbevise dig om noget. Martin Thorborg er brugt som eksempel i indlægget, fordi han er et pisse godt eksempel. Jeg har intet imod Thorborg, og jeg synes, at han er en super inspirerende fyr, så der er intet ondt bag de eksempler, som indlægget indeholder. Bare så alle ved det, før vi går igang.

Ja, og hvad så?

Igennem historien har mange mennesker sagt nogle kloge ting, men ingen gad lytte. For disse mennesker, var på det pågældende tidspunkt ikke de rette, til at sige noget klogt. Eller sagt på en anden måde, de havde ingen autoritet hos lytterne. Vi har nemlig alle et "bull shit" filter, som sorterer de informationer vi får. Men kommer informationerne fra en vi kender, en vi ser op til eller en vi på anden måde har en relation til, er vi mennesker mere generelt åbne og lyttende, end hvis vi ikke kender personen. Derfor kan du også lettere bilde dine venner noget ind, end du kan bilde en fremmed noget ind (fra denne ligning fjerner vi lige blondiner og personer som er naive). Men hvor vil jeg så hen med dette? For det ved vi jo alle sammen godt!

Lad os starte med et par eksempler. Det er altid en god måde at vise noget på.

Michelangelo, her menes ikke ham den orange fra Turtles, tegnede verdens første helikopter. Selvom lighederne med den moderne helikopter er store, troede folk på den tid ikke på, at det skulle blive muligt for mennesket at flyve på den måde. Senere har det vist sig, at det blev muligt.

Jules Verne var en anden, som var lang tid foran sin egen tid. Hans bøger blev opfattet, som fiktion i datidens Frankrig, men også i resten af verden. Dog har flere af bøgerne vist sig, at være meget præcise beskrivelser af noget, som skete senere her. Det er blandt andet nedenstående bøger, som er interessante at kigge på:

  • En verdensomsejling under havet
  • Rejsen til jordens indre
  • Rejsen til månen (de 2 bøger "Fra jorden til månen" og "Omkring månen") 
  • Jorden rundt på 80 dage
  • Fem uger i ballon
Alle bøger, hvor selve det tekniske i bogens handling er langt foran tiden, som Jules Verne lever i. Jules Verne beskriver meget detaljeret i sine bøger, hvordan f.eks ubåden, rumraketten, luftballon mm er opbygget, virker og fungerer. Der er gjort meget ud af beskrivelserne, men opfindelserne blev i det store hele kaldt for fiktion. 

Hverken Jules Verne eller Michelangelo havde autoritet hos masserne. Og det får mig til at vende tilbage til vores kære Martin Thorborg. Vi har alle set, hvordan Thorborg har fået solgt Amino, Agera og Dinero til iværksætterne. 3 forskellige services, men jeg vil godt vædde med, at der er mange, som anvender alle 3 services, fordi de er blevet anbefalet af Thorborg! Det er der skam intet forkert i, men min pointe er blot, at Thorborg er ham, som den lille mand, her ment iværksætter, ser op til. Det er unge og mindre virksomheder, som beundre Martin, for det han har opnået, og derfor finder ham inspirerende.

Hvis jeg skal være lidt grov, vil jeg faktisk påstå, at Thorborg, hvis han ville lægge navn til det, sagtens kunne sælge en masse dårlige services, som han tjente kassen på. Hvad det skulle være for services, det er sådan set irrelevant for eksemplet her. Men Thorborgs evner, samt det brand han har fået opbygget, ville gøre, at han let kunne sælge disse services ene og alene på hans anbefaling. For Thorborg er en autoritet i blandt mange iværksættere, og derfor lytter mange automatisk.


Vi lytter til autoriteter!
Men hvad er en autoritet så? Ja det afhænger meget af situationen, men nedenstående klip fra Absurdistan på DR3 viser følgende.
  1. Vi har sjældent paraderne oppe, når autoriteter fortæller os noget
  2. Vi er totalt brandsuckers, som tror, at vi kan kende forskel på brands
  3. Vi kan let manipuleres af personer, som udgiver sig for at være "eksperter". Ordet ekspert dækker også over succesfulde personer, eller folk som ser succesfulde ud, f.eks via tøjet, biler og lignende.


Du vil måske mene, at de to værter i Absurdistan på ingen måde er en autoritet, og det kan der komme en meget lang diskussion ud af. Men før vi tager denne, skal vi måske lige se på, hvad en autoritet er, og hvorfor disse kan omgås vores "bull shit" filter.
 
Et andet godt eksempel er Ron Paul eller Peter Schiff.
Ron Paul forudsagde i 2002 en masse ting, som mange anså for værende tosserier. Se talen her:
 


Ron Paul har en høj autoritet hos personer, som har samme politiske og økonimiske synsvinkel, som han har. Men i den generelle befolkning, har han dog ikke den store autoritet.
 
Det samme gælder Peter Schiff. Han havde en autoritet hos få, før finanskrisen kom. Faktisk blev han ofte gjort til grin i direkte tv af dem, som den almene befolkning troede på. Se f.eks dette klip.




Mange mente, at han råbte ulven kommer, men det viste sig senere hen, at han havde ret i det, som han sagde og forudså. Men pga den manglende autoritet, var der bare få, som troede på ham.

Hvad er en autoritet?

Rigtig mange forbinder ordet autoritet med uniformer, politi eller myndighederne. Og det er ikke helt forkert, men ordet dækker over meget mere end det!

Læs f.eks denne beskrivelse på Gyldendahl. 

Læs f.eks denne beskrivelse på Wikipedia.
 
Læs f.eks disse beskrivelse på Kristelig Dagblad. 

 
Autoritet er nødvendigvis ikke en person, som er ansat i det offentlige, eller som bære en uniform. Det kan være en, som er ekspert indenfor sit felt, og som du har tillid til. Et godt eksempel er en læge. Hvornår har du f.eks sidst stillet spørgsmål ved den/de undersøgelser, som din læge har foretaget? Eller ved den medicin, som din læge har udskrevet? Svaret vil for langt de fleste være ALDRIG, fordi lægen er uddannet og har viden indenfor sundhed og sygdom. Og man stiller ikke spørgsmålstegn til dette.

Hvis du begynder at tænke autoriteter, som har indflydelse på din forretning, samtidig med at du især sammenholder det med beskrivelsen på Gyldendahl, vil du pludselig se et lidt skræmmende senarie. Nemlig at du bliver påvirket af en masse mennesker, som du troede var flinke, rare og blot venlige, når de delte deres viden eller hjalp dig, f.eks her på Amino. Virkeligheden er dog en lidt anden, da folk sjældent deler noget, fordi de synes det er sjovt. Der ligger i langt de fleste tilfælde en dybere mening, og her kommer vi så tilbage til Thorborg.

For Martin har altid været en ivrig deler. Han deler viden, oplevelser, giver gode råd, og han gør en masse for iværksætterne. Alt dette har betydet, at mange ser ham som en kompetent og dygtig mand. Og dermed bliver han en autoritet, som lettere kan komme uden om din "bull shit" filter. Vi så det blandt andet med lanceringen af Agera, og i endnu større stil, da Dinero blev lanceret. Martin solgte konceptet direkte til dem, som han vidste, ville være i målgruppen, men som også anså ham som værende noget særligt. Smart, dygtigt og genialt, hvis du spørger mig!

Og fordi han har denne position i folks bevidsthed, ville han kunne sælge alle produkter, hvis han ville. Alt lige fra de værste skod produkter til de bedste produkter, og dermed tjene en masse $$$$. Men hvorfor gør han så ikke dette? Svaret er igen ret simpelt. Hvis Thorborg tilbyder et produkt, som er dårligt, vil det med tiden betyde, at folk begynder at sætte spørgsmålstegn ved hans evner. Især dem som føler, at de har købt et værdiløst skod produkt. 

Derfor skal Thorborg, som alle andre beskytte det image, som han har opbygget, og det sker kun ved, at han tilbyder services og produkter, som er af en hvis kvalitet.

Hvad var pointen med dette indlæg? 

Ja hvad var pointen? Jeg ville blot fortælle dig, at du dagligt og hele tiden bliver manipuleret. At alle valg du træffer, ikke er dine egne, hvilket du også kan læse om i dette indlæg. Og især vil jeg opfordre dig til, at du skal være kritisk overfor alt du læser online. Hvis du ikke har kildekritik overfor selv personer, som har en høj autoritet, ender du med at falde i basale fælder. 

Dette gælder i alle aspekter i livet. Du skal stille spørgsmålstegn ved alt. Du skal måske ikke gøre det højt, men inde i dig selv, skal du stille spørgsmålstegn, når du hører, læser eller får fortalt noget.

Så næste gang din banksælger (bankrådgiver = en der rådgiver om bankforhold, og det gør en person i en bank IKKE) foreslår noget, skal du spørge dig selv, om hvilke interesser han/hun tilfredsstiller. Dine eller bankens? Næste gang du læser et blogindlæg om SEO, Facebook, konverteringsoptiming eller andet, skal du spørge, om det tjener dine mål, eller om det blot er for at sælge services. 
Du skal ligeledes stille lignende spørgsmål til dig selv, når du læser avis, når du ser tv og især når du ser TVAvisen eller nyhederne osv. Ja selv, når du får en historie fra en af dine venner, kan der være en skjult salgstale, som endda kan være ubevidst, men du skal passe på, at du ikke falder i...

Vær kritisk i alle aspekter af livet, og husk på, at mange tjener deres egne interesser, og selvom mange deler gratis viden og knowhow, så er der typisk et motiv bag dette. Og motivet er ikke, at de vil tilfredsstille dine behov, men fordi de før eller senere hen ønsker at sælge noget.....

Når du har læst dette indlæg, sidder du sikkert med en af følgende følelser. Enten synes du, at indlægget var spændende, og du fik et nyt syn på nogle ting, eller også sidder du tilbage med en kritisk følelse, hvor du spørger dig selv:"Hvad vil han sælge med dette indlæg?". Sidder du med den første følelse, bør du læse indlægget igen!!! Sidder du med den sidste følelse, har du forstået indlægget ;)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op