Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Andres succes kan blive din fiasko!

Andres succes kan blive din fiasko!

6.373 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 May 2014

Inden vi går til selve indlægget, så læs lige overskriften, og "tyg" på den et par gange. For dette indlæg vil med stor sandsynlighed omhandle noget andet, end du lige gik og forestillede dig!

Du sidder sikkert og tænker, at det er logisk, hvis din konkurrent får stor succes, at det måske går ud over omsætningen i din virksomhed. Med mindre den succes smitter af på alle i branchen. Men jeg kan allerede nu afsløre, at det slet ikke er bagtanken bag hverken overskriften eller artiklen. For med succes, der menes alle der får succes uanset, om det er dine konkurrenter, venner, familie eller bekendte. Deres succes kan være din største fjende!

Alle elsker succes, men...

Alle elsker succes. Medierne elsker at skrive om personer eller firmaer, som får succes, fordi læserne elsker at læse disse historier. Læserne elsker at læse andre, som realiserer deres drømme, hvis de vel og mærke skal være ærlige, og misundelsen ikke spiller et puds. Ja selv her på Amino tilbeder vi alle succeshistorier, store som små. Og er der noget, som er let, så er det at få andre til at fortælle disse succes historier videre.

Du kender det sikkert fra dig selv, at du læser et eller andet i en avis, eller du læser et blogindlæg om en, som har gjort det godt. Næste gang du snakker med nogle, om noget der relaterer til dette, har du det med at nævne denne artikel/dette indlæg, eller anvende dele af denne artikel/blogindlæg i din samtale. Det er helt naturligt, og på den måde overbringer vi andres succes historier i rene eller personligt redigeret formater. Men alt denne snak om andres succes, kan være en tikkende bombe under din egen forretning, og det værste af det hele er, at du sikkert ikke ved det!

Du må ikke stole blindt på din egen hjerne

Langt de fleste mennesker formegentlig inkl dig selv tror, at de styrer deres egen hjerne. Fakta derimod er, at vi kun har kontrol over meget lidt, når det gælder in puts og informationer, som vores hjerne opfatter.

For at dette afsnit ikke skal blive alt for nørdet, og alt for mange skal falde fra, vil jeg anbefale, at du bruger ca 7 minutter på at se dette klip med Derren Brown. Se det her.

Derren Brown er kendt for, at være god til manipulation, og i dette klip viser han, hvor let det faktisk er at påvirke andres hjerne, uden at de selv er klar over det!
De to marketing folk i videoen, ved ikke, at de er blevet manipuleret, og at de tanker som underbevidstheden giver dem, ikke er deres egne tanker, men ideer som er plantet der.

Videoen med Derren Brown er blot et eksempel på, hvordan vi i vores hverdag påvirkes af reklamer, selvom vi måske ikke direkte kigger på dem, eller tænker over dem. Underbevidst kan vi blive påvirket rigtig meget, og vi kan få skabt præferencer for et produkt, selvom vi aldrig har smagt eller anvendt det før. Alt sammen fordi, vi er blevet manipuleret til at have denne opfattelse.

Hvis vi overfører ovenstående tanker til drift af et firma, så kan andres succes let blive din fiasko, også selvom du ikke selv er klar over det. For du kan sikkert godt lide succes historier, og disse ender også i din underbevidsthed, og de har en meget større indflydelse på dig, end du lige går og tror!

Er valget dit?

Når du læser om andres succes, booster det typisk kort varigt en selv, og man er klar til at give det hele en skalle. Men effekten forsvinder hurtigt, for de fleste allerede indenfor få timer. Det der derimod ikke forsvinder, det er historien om andres succes. Underbevidst kan du måske holde fast i, hvilke valg andre har truffet, hvilke ideer andre havde, hvilke måder andre løste et problem på osv.
Bliver du eller jeg eller en anden ofte påvirket af, at vi læser en succeshistorie, kan alle disse indtryk i længden påvirker vores valg. Det lyder vanvittigt, men det er faktisk meget simpelt. Ellers gense videoen med Derren Brown.

Når vi som mennesker bliver presset, er det ikke altid, at alt vi gør er gennemtænkt. Noget er instinkt, andet kommer fra underbevidstheden, mens det sidste er vores egne tanker. Instinkterne er noget, som vi er født med, og dem kan vi ikke gøre noget ved. Informationer samlet i underbevidstheden er ligeledes svære at ændre, og disse informationer påvirker i stor stil vores tanker og handlinger. 

Når du læser historier om, at nogle har haft succes f.eks med et bestemt tiltag eller koncept, lagres disse informationer i underbevidstheden. Når du skal tænke over nye tiltag til, hvordan dit firma kan udvikles, får du ideer, som du har læst om. Hvis du skal være ærlig overfor dig selv, og tjekker de sidste mange tiltag, som du har foretaget, samt tænker over, hvad du har læst af andres succes oplevelser, hvor mange af dine tiltag stammer så fra disse? Mit gæt er, at ret mange gør, nok flere end de fleste lige går og tror!

Hvorfor virker det ikke? Det virkede hos konkurrenten...

Du skal passe på med, at du ikke laver den klassiske fejl, nemlig at gå i andres fodspor. Fordi en eller anden har haft succes, med f.eks en kampagne på Facebook, eller med at lave f.eks en grafik eller andet, er det langt fra sikkert, at du nogensinde kan opnå samme succes, heller ikke selvom du brugte 10 gange så mange penge på markedsføring mm. Det kan måske lyde skørt, men det er altså sjældent, at 2 firmaer har sammen grundlæggende forudsætninger ved et tiltag. Faktisk vil jeg vove at påstå, at hvis 100 mennesker alle skulle starte en webshop med det samme produkt, så ville 95 af disse være forskellige. Det samme ville tilgangen til markedsføringen, brandingen osv.
Bevares mange ville sikkert vælge Adwords, Facebook annoncering eller affiliate marketing, som en af markedsføringskanalerne, men når de store overordnede kanaler fjernes fra regnestykket, begynder forskellighederne tydeligt at træde frem. Og idag er der sindsyg mange måder, hvorpå noget så simpelt som markedsføring kan udføres på. Faktisk er fantasien ofte begrænsningen.

Hvis grundlaget for to forretninger er forskellige, er det også indlysende for de fleste, hvorfor samme tiltag ikke vil nødvendigvis vil blive en succes i begge forretninger. Og et tiltag er heller ikke bare et tiltag, det er ligeledes måden, hvorpå tiltaget føres ud i livet, som også spiller en kæmpe rolle.

Skal vi se nærmere på, hvilke ting, der grundlæggende er forskellige, er herunder en liste:

  • Sidens/shoppens design
  • Opbygningen af siden
  • Teksterne
  • Facebook sidens informationer, samt de personer som har liket siden
  • SEO strategien
  • Måde at lave SEO på
  • Og sådan kan vi blive ved

Når du nu sidder og tænker over tingene, vil du sikkert komme frem til, hvorfor noget kan virke for et firma i en branche, mens det failer for konkurrenten. Eller hvorfor noget virker for et firma, mens andre firmaer ikke får succes, når de laver lignende tiltag.

Ud over ovenstående skal du altid have i baghovedet, at jo flere der gør noget, des mindre er nyhedsværdien, og des større er chancen for, at den store effekt udvandes. Derfor kan det være meget farligt, hvis du blot kopiere andres tiltag og succes, fordi der kan være mange årsager ud over selve tiltaget, som er grunden til den egentlige succes. Og succes er sjældent noget, som kan kortes ned til få ting, men det er mange parametre, som hver især spiller en lille, men afgørende rolle i strategien, som ender med at blive succesfuld.

Hvordan undgår jeg at lave fejlen?

Hvordan undgår du så at lave fejlen, hvor du forblændet af andres succes, laver de samme tiltag, og derefter ender det som en stor og dyr fiasko? Svaret er meget simpelt, og det hedder sparring. Hvis du få neutrale øjne til at se på ideer, tiltag eller muligheder, får du et meget mere neutralt svar, end hvis du selv skal vurdere dem. For din vurdering er farvet af, at du har set, at det virkede for andre, og derfor vil du med stor sandsynlighed selv gerne have, at det samme skal virke for dig. Især hvis det er en succeshistorie om en, som du synes godt om, eller som du ser op til.

Når du vælger en sparringspartner, er det vigtigt, at denne arbejder i en anden branche, end den du er i. På den måde, kan du få friske øjne til at se på dit firma, og på den måde kan du få nye og friske ideer, som du måske kan støbe til dine egne succes tiltag i fremtiden.

Og husk på, at der ikke er noget galt i at finde inspiration i andres ideer, tiltag, succes eller lignende, men problemet opstår, når du ikke selv formår at lave tiltagene i dit firma personlige, eller at sætte dit eget præg på tiltagene. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op