Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Det er besværligt, men det er pengene værd i sidste ende

Det er besværligt, men det er pengene værd i sidste ende

5.731 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 July 2012

Dette indlæg bliver et af de kortere indlæg, men der kommer et langt spændende indlæg meget snart (dog et andet emne). Jeg fik et spørgsmål i sidste uge fra en bruger, som jeg gerne lige vil dele.

Vedkommende spurgte om det kunne betale sig at få taget egne billeder til en webshop. Og hvis ja, hvor meget energi han skulle lægge i det.

Der er sikkert mange forskellige meninger omkring dette, men jeg vil inddrage et eksempel fra vores shop blot for at vise fordelene. Der er også store forskelle fra branche til branche, og derfor er indlægget meget generelt. 

Men som udgangspunkt er det en god ide at bruge den ekstra tid og ressourcer på at tage egne billeder. Der er der flere årsager til, som er listet herunder:

  • Du får unikke billeder som du kan brande din shop med
  • Du bestemmer selv hvordan produktet skal vises
  • Du har mulighed for at skabe stemningsbilleder eller vise produktet i brug
Lad mig slå fast med syvtommersøm at det er sindssygt vigtigt at man tager billeder helhjertet. Glemt alt om at spilde tid, penge m.m. på produktfotos hvis du ikke gider gøre det ordentligt. For du får det igensom du investerer. Derfor kræver det enten at du finder en dygtig fotografsom kan trylle med et kamera når det gælder produktbilleder, eller at du investerer i de nødvendige materialer hvis du vil tage dem selv. Sidstnævnte kan du læse meget mere om HER.

Branding via produktfotos
Hele ideen bag egne produktfotos er at du skiller dig ud fra konkurrenterne. Derfor er det også en god ide at du laver din egen stil. Hvordan og hvorledes er sådan set helt op til dig selv. Men der er mange muligheder, så enten kan du finde inspiration på andre sider, eller du kan teste dig frem indtil du kommer frem til et tilfredsstillende resultat. Nu er jeg inden for modebranchen, så derfor er det mest her jeg kender gode sider. Men f.eks Nelly.com, Abercrombie.com og HM.com er 3 forskellige måder at fremvise de samme produkter på. Hver måde har sine fordele og ulemper, men de nævnte eksempler er bare 3 af de mange måder som du kan løse en lignende fotoopgave på. Som du sikkert kan se, så tiltaler de forskellige måder forskellige målgrupper. Det skal du også huske på inden du kaster dig ud i fancy fotoeksperimenter.

Når du tager dine egne produktfotos, så bør du også benytte disse aktivt i din markedsføring. Gør billederne til en del af dit image, og lær kunderne at forbinde billederne med din shop. Det er lidt samme princip som f.eks H&M eller Coca Cola benytter.

Egne produkfotos giver frihed
En anden fordel ved egne produktfotos er friheden. Du kan selv vælge hvordan billederne skal tages, fra hvilke vinkler billederne skal tages osv. Udnyt denne frihed til enten at skille dig ud eller til at gøre dine billeder bedre end konkurrenternes. Der er fordele og ulemper ved begge strategier, så det afhænger meget af branchen hvilken du bør vælge. Men uanset hvad du vælger, så udnyt den frihed som du får.

Mangler du inspiration til dette, så er Ebay et fantastisk sted at lede. De bedste Ebay-sellers formår virkelig at trylle billeder frem. Ikke bare billeder, men billeder som giver kunden den tryghed at han eller hun tør købe varen, også selvom den skal sendes fra den anden side af jorden. Kan man gøre dette, så er billederne med sikkerhed en succes!

Skab en stemning med dine egne billeder
Sidst, men ikke mindst, så kan du gøre dine produktfotos endnu mere sælgende. Det gør du ved at vise produktet i brug. Dette er især godt hvis du sælger produkter som skaber en stemning. Det kunne være stearinlys, boligartikler, møbler og lignende. Vis kunden hvordan produktet ser ud i brug; det sælger, skulle jeg hilse at sige. Men det er altså ikke i alle brancher, at det er lige godt, skulle jeg hilse at sige!

Så stor forskel kan der være
Tidligere benyttede vi mest billeder fra mærkerne. Og det var nu meget godt, men det har sikkert betydet en del tabte salg på nogle af mærkerne. Det er ihvertfald noget som er tydeligt efter at vi begyndte konsekvent at tage alle billederne selv.

Link til billed et. Dette er et produktfoto fra en leverandør. Tom Ford er vel dette årtusindes hotteste solbrillemærke til kvinder. Billedet er okay tydeligt, og modellen er en af de bedre. 

Link til billed to. Dette er vores eget billed. Iceberg er et nærmest ukendt brand i DK. Det er italiensk, og det er primært stort i Sydeuropa. Modellen er en af de bedre fra Iceberg. Billedet kan du selv vurdere.

Det sjove ved ovenstående er at selvom Tom Ford er meget mere kendt, og modellen er meget mere eftertragtet end Iceberg-modellen, så er der MEGA forskel på hvordan de sælger. Hvis vi kigger på Skandinavien (jeg orkede ikke at sortere i tallene, så vi kun fik DK), så sælger Iceberg-modellen 851 % bedre end Tom Ford-modellen. Og det er altså for et mærke som ikke rigtig er kendt i Skandinavien. Man kan så diskuterer fra nu af og til påske om udseendet har noget at sige, men kigger man på salgstallene fra en anden solbrillewebshop (insider-viden), så sælger Tom Ford-modellen hos dem 1780 % bedre end Iceberg-modellen. Og det er med deres egne billeder hvor begge solbriller fremvises på identiske vilkår. Derfor må det mindre gode leverandørbilled spille en rolle på vores webshop. For ellers ville tallene ikke se meget anderledes ud.

Så tager du ikke allerede dine egne billeder, så bør du kraftigt overveje det. Mange webshops taber meget salg på dårlige produktbilleder (inkl. os), og det er direkte tåbeligt når kunden allerede er i butikken. Det er altså salg som du ikke skal kæmpe for at få, men som ene og alene kommer på grund af bedre og tydeligere billeder :) 
Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op