Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om E-handel og import/eksport

Sådan handler du 100 % sikkert online!

Skrevet af:
15. februar 2011 | 4.792 Visninger| 22 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Morten Kristensen fra Customfit

Ekspertblogger på Amino om E-handel og import/eksport

Vi har haft diskutionen mange gange på Amino, og tjekker man nettet, så er der mange, som spørger, hvordan de kan handle 100% sikkert online. Det er faktisk meget simpelt, selvom mange får det til at lyde kompliceret.

Der findes diverse mærkninger. E-mærket er nok det mest kendte i DK, men der findes også andre. Og krydser man DKs grænser, og bevæger sig ud i det store Europa eller den store verden, så vil sikkerhedsmærkningerne ingen ende tage. Du kan få mærkninger i alle mulige mærkelige farver, og de påstår alle, at de er kundernes sikkerhed for, at det er sikkert at handle på webshoppen.

Men lad os slå en ting fast med det samme. E-mærket eller andre mærkninger er INGEN sikkerhed. De sikre dig hverken mod svindel, mod dårlig service, mod problemer eller andet. E-mærket kan ALLE webshops få, hvis de lever op til nogle ret basale krav. Og det er altså krav, som de fleste online shops efterlever, for ellers er det svært at sælge online.
Men E-mærket er hos mange blevet opfattet, som et garanti-stempel for sikker handel, og det er altså direkte forkert!

Derfor MÅ DU ALDRIG, som forbruger eller virksomhed stole på sådanne emblemer. De har sådan cirka samme værdi, som pokemon kort. De er flotte, fine og gode at have, men man kan ik rigtig bruge dem til noget, ud over at lege med...

HVORDAN HANDLER JEG SIKKERT PÅ NETTET?

Der findes 3 måder, hvorpå du kan handle sikkert online. Den ene er dog ikke helt sikker, men vi tager den med alligevel.

Efterkrav!
Ved efterkrav betaler du ved leveringen. Dvs sælger skal levere en pakke før, at pengene for pakken kan opkræves af PD, UPS, GLS, TNT, DHL eller et andet fragtfirma. Dvs du er ved efterkrav sikker på, at du i det mindste får en pakke. Om pakken så indeholder de rigtige varer, eller om den er tom, se det er en anden side af sagen.
Men da der er risiko for, at blive snydt med indholdet, så er efterkrav ikke 100% sikkert. Men det er mere sikkert end E-mærket og bankoverførsel!

Afhentning!
Ja du bestiller dine varer online, og afhenter dem fysisk og betaler kontant. Det er helt sikkert den sikreste af alle handelsformer, men også den mest upraktiske. For bor man f.eks i Jylland, så er der rigtig langt til Sjælland eller UK. Der vil det kun kunne betale sig ved store ordre, og så kan man igen snakke stille spørgsmål ved, om det er den optimale handelsform.
Men ved afhentning er du 100% sikker på, at du får dine varer, og det er de varer, som du har bestilt. Men handelsformen kan være meget upraktisk!

KREDITKORT!
Kreditkort er den sidste mulighed, men også den nemmeste og sikreste (ligeså sikker som kontantbetaling)!
Det er værd at bemærke, at der står KREDITKORT. Dvs Dankort, som er et debitkort, altså IKKE tæller med her! Dankort er også sikkert, og har langt hen af vejen de samme sikkerhedspunkter som et kreditkort, men der er nogle undtagelser, hvor Dankort ikke dækker.
Kreditkort er 100% sikkert at bruge! Dvs handler du online, så køb KUN fra webshops, som tager imod kreditkort eller evt dankort.
Ved et kreditkort kan du nemlig via din bank foretage en chargeback, hvis varerne ikke bliver leveret. Dvs du underskriver et dokument, hvor du bekræfter, at varerne ikke er modtaget, og du derfor vil gøre indsigelse imod din betaling, hvis firmaet har trukket denne. Bankerne kan idag på få dage få dine penge retur, og bevisbyrden påfalder derefter webshoppen.

Der hvor kreditkort skiller sig ud fra et dankort, det er ved konkurser! Køber du f.eks flybilletter online, og betaler med dit dankort, så har du ingen sikkerhed for bestillingen, hvis selskabet går konkurs inden du får flyveturen "leveret". Dvs du løber altså en unødvendig risiko!
Det kan derfor kun anbefales, at du betaler med et kreditkort, hvis du køber varer/services, som har en lang leveringstid. Det kan f.eks være flybilletter, koncertbilletter, rejser, udflugter, arrangementer af diverse slags, malerier (dem som males efter dit ønske), varer med lang leveringstid (typisk produkter som ikke lagerføres eller specialfremstilles efter dine behov) osv. Du skal kræve, at butikken modtager din betaling som en Visacard eller Mastercard betaling, og ikke blot køre den via dankort. For så mister du dine rettigheder, hvis noget går galt i processen!
Køber du derimod varer, som kan leveres her&nu, så kan du godt betale via dit dankort. Det gælder f.eks tøj, sko, parfumer, solbriller, bøger, CD, DVD, mobiltlf, gadgets osv. Du løber stadigvæk en risiko, men den er altså minimal. Du skal bare huske at tjekke, hvor lang en normal leveringstid er hos det pågældende firma.

 

Så husk derfor følgende. Mærkninger er intet værd. De kan bruges vejledende, men de er ingen sikkerhed. Det eneste som er sikkert, er enten kontantbetaling eller kreditkort. Dvs kigger du på en webshop, så er det altså vigtigere at tjekke, om de tager imod kreditkort via en sikkert betalingslinie, end det er at tjekke design, firmaet bag osv. Accepterer de kreditkort, så kan du ALTID få pengene retur, hvis de ikke levere varerne.
Ovenstående skal selvfølgelig kombineres med sund fornuft. Mener du en webshop er utroværdig, har set mange dårlige anmeldelser af den, sælger falske varer eller på anden måde gør dig utryg, så skal du selvfølgelig ikke købe der, bare fordi de tager imod kreditkort. For der er ingen grund til at opsøge problemerne, hvis du kan undgå dem, ved at bruge din sunde fornuft og evt handle et andet sted.

Læs også


Kommentarer

Keld Bendtsen  den 15-02-2011 kl. 13:33

Hej Morten

Fin beskrivelse ad mulighederne, og deres pittfalls.

Hvad vil din anbefaling være, for en kunde som hverken har Dankort eller Visa, men fx har et Visa electron? Der er efterhånden mange som ikke har et kreditkort og derfor er lidt afskåret fra online handel.

Er sikkerheden den samme med electron, som med Visa?

-Keld

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 15-02-2011 kl. 13:57

@ Keld

Visa Electron er et debitcard på ligefod med dankort...

Så er det varer med længere leveringstid, så vil jeg anbefale, at du får et familiemedlem eller en ven til at betale varerne med deres kreditkort.

Især i disse tider, hvor konkurser pludselig kommer ud af den blå luft fra den ene dag til den anden. Der er ingen grund til, at løbe en risiko, hvis man nemt kan undgå det ;D

Er kommentaren brugbar? 0 0
Netmille  den 15-02-2011 kl. 15:32

Udemærket indlæg, men man kan vel også søge på f.eks. trustpilot og se om virksomheden har fået mange dårlige anmeldelser? ER det ikke op til 50.000 som man kan få igen ved konkurser manglende varer mm.?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 16-02-2011 kl. 01:45

@ Camilla

Ja men igen det er kun en vejledning. Det er på ingen måde en sikkerhed for, at alt er efter bogen...

Mig bekendt er der ingen øvre grænse, hvis du har betalt med kreditkort. Så er du sikret hele din indbetaling.

Har du betalt med dankort, Visa Electron eller andre debitcards, så er du simpel kreditor, og står bagerst i køen. Dvs du får penge ud af boet, når alle andre foran i køen har fået deres dækket. Og typisk giver det intet, da et firma som går konkurs ingen penge eller værdier har...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Giraffen01  den 17-02-2011 kl. 09:46

tak for godt indlæg.

Hvis man handler i udlandet er der så andre regler?

Hvis man oplyser kortoplystninger for en løbende ydelse i udlandet - hvordan er man så stillet hvis man ikke får "varen" leveret som aftalt?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bente  den 17-02-2011 kl. 10:03

Hvorfor er bankoverførsel ikke en sikker måde at betale på,hvis man er i dialog med firmaet? Kunden har en kvittering fra bankoverførslen som bevis.

Jeg har flere gange været uheldig med betaling af visa/dankort hvor kortnummeret er blevet hacket. Dette sker da Dankortet et stykke tid er ude i "rummet" før overførslen er gjort.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 17-02-2011 kl. 11:14

@ Giraffen01

Altså så længe du benytter kreditkort, så er du altid sikret i hoved og i røv som forbruger...

Så du kan trygt betale løbende over dit kreditkort. Sker der noget, så lavre du blot en indsigelse imod betalingen...

@ Bente

Jamen hvis du ingen varer får, så er der kun en ud vej, og det er en retsag. Du kan hverken få din bank til at gøre indsigelser eller hjælpe dig.

Jeg kan ik svare på dit sidste afsnit, da min tekniske viden er for lille på området. Men det lyder lidt underligt, hvis det foregår via SSL sikret gate...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin E. E.  den 17-02-2011 kl. 11:14

Tak for en udmærket indlæg.

Jeg har lige en kommentar, som jeg kan se, at også Bente kunne bruge. :)

Først vil jeg lige svare Bente med, at bankoverførsel ikke er sikret på samme måde som kreditkort betalinger - så lad endelig være med at overfør penge til sælger med mindre du kender vedkommende rigtig godt!

Hvorvidt det så er logisk at bankoverførsel ikke er lige så sikker, er så en hel anden diskussion - som helt klart bør tages op på højereplan, før der laves om på de love. o_o

Mht. hack og sikkerhed, så synes jeg dette punkt mangler lidt i indslaget.

Når du betaler med et kort (kredit såvel som debit), skal du ALTID sikre dig at den browser, du indtaster dine kort info på, er en HTTPS og ikke en almindelig HTTP. Du læser dette i URLen øverst til venstre i vinduet (foran hjemmesideadressen).

"S"ét i HTTPS står for "Secure" og sikrer at dine data indtastet på en ekstra godt krypteres side, som er væsentligt sværere at hacke, end en almindelig HTTP.

Håber I kunne bruge denne lille tilføjelse til et ellers godt indslag. :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Webshop Mærket  den 17-02-2011 kl. 11:19

Se også "De 10 shopping bud" her:

www.shopnyt.dk/.../gode-rad-om-handel-pa-nettet.html

Mvh.

Kurt, ShopNyt

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 17-02-2011 kl. 11:31

@ Martin

Ja det glemte jeg godt nok at nævne, men så var det godt, at du lige gad at tilføje det ;D

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bente  den 17-02-2011 kl. 11:58

Tusind tak for tilbagemeldingerne alle sammen. Jeg anede ikke det med HTTPS at "s" står for Secure, hvor er der meget at lære... he he. Tak

Er kommentaren brugbar? 0 0
Susanne, Slitage.dk  den 17-02-2011 kl. 12:57

Jeg synes at det er et forkert udgangspunkt, at netbutikker - i forhold til fysiske butikker - er useriøse, svindlere og bedragere.

Personligt gør jeg et stort stykke arbejde for at skabe tillid og vise at min virksomhed, www.slitage.dk er troværdig.

Vi er ikke svindlere, vi et en yderligere service til jer der ikke altid har tid til selv at drøne rundt og finde de rette, bl.a.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 17-02-2011 kl. 13:06

@ Susanne

Der er ingen, som siger at netbutikker er useriøse, bedragere eller svindlere!

Men som forbruger eller køber, er man bare idag nødtil at tage nogle forbehold før man handler online. Sådan har tingene og folks moral udviklet sig, og det er man nødtil at være forberedt på...

En fysisk butik kan ik snyde på samme måde, som en netbutik kan, da du får varerne med med det samme.

Og dette indlæg er mere skrevet, så alle der handler online kender deres rettigheder. Der er 117 teorier om, hvordan man kan handle sikkert, men der er kun reelt 2 måder, hvorpå man er sikret. Cash eller Creditkort. Det er fakta!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Bente  den 17-02-2011 kl. 13:36

Nej ikke alle netbutikker er svindlere, men gennem historien er det altid mindre tallet der ødelægger det for flertallet. Det er rigtig ærgeligt når man selv har en serieøs web-shop med bl.a. hatte til kvinder der har mistet håret p.g.a sygdom www.lidodesign.dk, jeg har i dag kun bankoverførsel da salget på shoppen er yderst minimal og derfor har kreditkort været et fordyrende led for mig. Jeg vil nu overveje ny betalingsmulighed.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Tina Galleri-Hebe.dk  den 17-02-2011 kl. 23:00

Super godt indlæg! Jeg har selv en mindre web butik, som ikke (endnu) har råd til en E-mærkning. Jeg lever op til alle krav, men betalingen er enorm for en lille nystartet butik. Og det desværre bare ikke nogen sikkerhed, som de desværre reklamerer med. Så hvad er det værd? Jeg har i stedet valgt at bruge min investering på mine kunder og har investeret i super gode varer og tilbud. Det har heldigvis allerede givet god gevinst :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jan Mortensen  den 18-02-2011 kl. 08:55

Hvordan kan det være, at der ikke er nogen, der omtaler PayPal?

Jeg har benyttet mig af PayPal et par gange ved køb i udlandet. En enkelt gang fik jeg ikke varen leveret. Efter lidt korrespondance med firmaet klagede jeg til PayPal og fik pengene tilbageført. Jeg oplever det som en god og tryg betalinsmåde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 18-02-2011 kl. 09:10

@ Bente & Tina

Har I overvejeet Paypal eller Moneybookers?

Det vil gøre, at mange flere kunder vil føle sig sikre...

@ Jan

Paypal er kreditkort betaling, hvis du betaler direkte.

Køber du Paypal-penge, så er du altså ik sikret på samme måde mere, og er ude i en usikker betalingsløsning!

Er kommentaren brugbar? 0 0
Dirch Svenningsen  den 18-02-2011 kl. 14:04

Hej Morten,

Dirch Svenningsen fra e-handelsfonden her.

Jeg har med stor interesse læst dit indlæg, og må rose dig for at formidle diverse løsninger til sikker nethandel. Det kan vi her i e-handelsfonden kun stå inde for. Jeg er dog ikke enig med dig i at man ikke skal bruge e-mærket som pejlingsmærke – men det kommer jo nok ikke som den store overraskelse. :-)

Nu når debatten er i gang, så håber jeg også at det er ok at jeg lufter nogle af e-handelsfondens erfaringer og vores simple råd til at handle sikkert. Emnerne efterkrav og afhentning springer jeg stille og roligt hen over, og skynder mig i stedet at bekræfte kreditkort snakken. Lad mig for god ordens skyld slå følgende fast: Sørg altid for at handle på en webshop som tilbyder betaling med kreditkort, så er du beskyttet af indsigelsesordningen og man kan i øvrigt ikke være godkendt af e-mærket uden at have en løsning hvor der kan betales med kreditkort.

Når det så er sagt, så har vi lykkeligvis de seneste 10 år set et fald i direkte svindel, altså kriminelle eller konkursryttere som snupper pengene og glemmer at sende varen. Samtidige må vi også erkende, at kriminelle med onde hensigter desværre aldrig uddør og vil man snyde så kan man snyde. Dette er vi også blevet opmærksom på i egne rækker, og har derfor måtte smide et par stykker ud ordningen de seneste år.

Jeg kunne dog godt tænke mig at udvide debatten om sikkerhed lidt mere end til blot at handle om betalingen, da vi ser denne del som en mindre del af det at skabe tryghed, og som sagt er det vel kun kriminelle man skal være ”bange” for, når man snakker om indsigelsesordningen. Disse udgør jo heldigvis en minimal del af webshop ejere i dag.

Som sagt har vi 10 års erfaring i at mægle mellem webshoppen og forbrugeren og vores erfaringer og oplevelser fortæller os, at de fleste udfordringer for forbrugeren i dag handler om eftersalgsservice, nogle vil omtale det som kundeservice, Altså reklamation, fortrydelses reglerne, tilbagebetaling af fragt og ikke mindst kommunikationen af alle disse regler ud til forbrugeren. De fleste forbruger ”af dem som vi taler med” kræver en tryg og sikker oplevelse hvilket omfatter eftersalgsservice (kundeservice), hvis de skal handle hos den samme webshop igen.

Af samme årsag blev e-mærkets retningslinjer fornyet i oktober måned 2010.

De nye retningslinjer skal i højere grad sikre forbrugeren i, at når de handler hos en e-mærket butik, så vil de f.eks. modtage en bekræftelses mail med info om hvad de kan forvente af behandlingstid osv. senest 24 timer efter de har sendt en reklamation. medlemmet skal have oprettet et kundeservice afsnit på deres webbutik med telefon nr. / mail til kundeservice med en forhåndsdefineret svartid. I samme afsnit skal vores medlemmer skilte med nummeret til e-handelsfondens Forbruger Hotline der giver forbrugeren mulighed for at ringe til vores tvistløsnings funktion som klæder forbrugeren samt webshoppen på.

I 2010 løste vi 9 ud af 10 sager med succes.

Altså sikkerheden i dag handler om at være der hvor forbrugeren er – som vi ser det.

Hvis man skulle være interesseret kan man se vores nye retningslinjer her:

www.e-handelsfonden.dk/.../tjek-e-maerkets-krav.aspx

Tak for opmærksomheden

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 18-02-2011 kl. 16:45

@ Dirch

Alle er velkommen til at kommentere, og slap af en smøre du fik fyret af ;D

Indlægget tager 100% udgangspunkt i sikker online handel. Det bunder i flere PBs herinde samt i, at flere af mine venner på det seneste har stolet på nogle mærkninger, som viste sig værdiløse, da problemerne opstod.

Jeg vil dele tingene op og sige, at kreditkort eller cash er den eneste form for sikker online handel, som der findes.

E-mærket, trustpilot og de 5 milliarder andre mærkninger (overdrivelse fremmer forståelsen) kan bruges som guidelines, men man må på ingen måde tro, at de er et symbol på sikker nethandel.

For hverken I eller andre mærkninger dækker evt tab, som en kunde bliver påført ved handel i en mærket shop. Derfor mener jeg, at mærkninger er en service, imens sikre betalingsformer er en sikkerhed...

Jeg er ret sikker på, at vi er 100% enige hele vejen igennem, og fokus i dette indlæg har kun været, hvordan man handler 100% sikkert online ;D

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Tychsen  den 08-03-2011 kl. 01:43

Jeg er helt enig - e-mærket er ingen garanti for noget som helst.

Er kommentaren brugbar? 0 0
unlinteft  den 02-04-2011 kl. 03:54

hvorfor ikke:)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Fashion-Seller  den 02-04-2011 kl. 15:01

@unlinteft

Fordi de ik garantere forbrugeren mod evt tab eller andet.

Det er et emblem, som alle og enhver kan få, men intet andet...

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Morten skriver


Billige designer solbriller

 

Se det store udvalg af designer solbriller fra Customfit -  klik her


Morten på Twitter

Hvis du vil have besked når Morten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer