Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Dropshipping - Hvordan gør jeg?

Dropshipping - Hvordan gør jeg?

28.677 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 September 2010

I de seneste par uger har der været utrolig mange tråde på Amino fra personer, som ville starte en webshop, og hovedløst ledte efter et produkt. Fælles for dem alle var, at produktet var lige gyldigt, bare det var på dropshipping, og at de ingen investering skulle lave. Jeg tager mig til hovedet hvergang at disse indlæg kommer, og forsøger at banke lidt fornuft ind i trådstarterens hoved. Og Ole fra Fairtime har ligeledes brugt meget krudt og energi på disse tråde.

Faktisk er dropshipping blevet moderne. VI har alene på Amino i år fået over 130 forespørgsler fra folk, som ville åbne en  webshop som sælger solbriller, tasker, bælter mm. Og det er selvom, at vi selv sælger på det danske marked, og at vedkommende faktisk ville blive vores direkte konkurrent! I mine øre en uigennemtænkt løsning, som hverken gavner den ene eller den anden!

Sammenholdt med flere PBs, hvor folk spørger indtil råd omkring dropshipping mm, så besluttede jeg at lave dette indlæg. Eller dvs dette er del 1, hvor du ser hele problemstillingen fra webshoppens side, som ønsker at sælge varer via dropshipping. Del 2 omhandler firmaet/mærket, som ønsker at sælge sin varer via dropshipping. Del 2 følger i næste uge!

Lad os lige fra start slå en ting fast. Uanset om du har en webshop med et varelager eller du har en webshop, som benytter dropshipping, så er arbejdet og arbejdsgangene meget ens. Dvs der er ikke mindre arbejde bare fordi du benytter dropshipping. Eller jo du slipper for pakningen. Men alle andre ting er de samme!
Derfor er din webshop med dropshipping varer ingen vej til hverken nemme penge eller et kæmpe salg fra dag 1. Dropshipping er faktisk totalt irrelevant, når du kigger på selve salgsdelen!

Herunder følger 10 punkter til ting, som du skal have på plads inden du åbner en webshop med en dropshipping aftale.

  1. Find for guds skyld et unikt produkt!
    Når du nu skal til at investere en masse tid og kræfter i en webshop, så lov mig at finde et produkt, som du mere eller mindre har eneret på i DK. Du skal ikke finde et produkt, som 14 andre webshops sælger fra samme leverandør, da du blot løber ind i en ekstrem konkurrence, hvor prisen mere eller mindre er eneste parameter.
    Derfor bed din leverandør om eneret, så du har arbejdsro til, at skaffe en masse ordre i hus. Det gavner både dig og din leverandør, både på den korte og den lange bane!
  2. Find et produkt som interessere dig, og som du brænder for!
    Alt for mange søger ikke specifikt nok, når de leder efter et dropshipping produkt til deres webshop. De er åbne overfor alt! Og hermed ikke sagt, at man ikke skal være åben overfor nye tendenser og muligheder.
    Men det hjælper altså ikke noget, at du finder et produkt eller en branche, som hverken interessere dig, eller som du brænder for. Det kan godt være, at du i starter synes det er fedt, fordi du stadigvæk har $ $ i øjnene. Men efterhånden som tiden går, og det igen bliver hverdag fra drømmene, så kan du risikere at miste interessen mere og mere, og det er en skam, når du har lagt mange timer i webshoppen.
    Derfor find noget du synes er spændende, og lad vær med at tænke på $$, som det første. For dropshipping er ikke en pengemaskine, hvis du ikke ligger arbejdet i det! 
  3. Leverandør i Asien, Europa eller USA?
    Det er ikke lige meget, hvor i verden din leverandør er. Selvom verden er blevet mindre, så er det MEGET vigtigt, at du finder en leverandør i EU. Dette skyldes flere ting.
    For det første er EU et lukket marked, hvilket betyder toldmur. Sendes varerne fra USA eller Asien, så bliver modtager pålagt moms, evt told + diverse gebyre. Og det er altså de færreste kunder, som acceptere dette. Du får måske succes i starten, men de navn bliver hurtigt ødelagt af sure opstød rundt omkring på nettet. Og hele manøvren er iøvrigt ikke lovlig, med mindre du eller din leverandør betaler alle indfortoldning og alle omkostningerne.
    Det er derfor spild af tid, at sidde og lede på diverse sider i USA eller Asien. Fokuser på EU, og find evt nogle spændende produkter i udlandet, som endnu ikke er kommet til DK
  4. Du skal have klare aftaler med din leverandør!
    Inden du begynder at sælge varerne, som du har fundet, så sørg for at have ALLE AFTALER på plads. Og det SKAL være skriftligt!
    Aftaler omkring pakning og forsendelse, betaling, returnering, reklamation, spørgsmål om produkter og kommunikation skal være 100% på plads. Det er altså ikke godt nok, at du TROR eller MÅSKE mener, at I har forstået hinanden. Selv i lille EU er der store kulturelle forskelle, og arbejdsmoralen er meget forskellig fra Tyskland til Grækenland eller Portugal. Det er derfor vigtigt, at du sikre dig 100% at i har samme ambitioner, service niveau og intentioner med samarbejdet. Og dette kan ikke gøres via en mail på 4 eller 8 linier. Nej det skal PENSLES ud i en skriftlig kontrakt!
    Det er faktisk en god ide, at benytte en advokat til kontrakt delen, så du sikre dig selv bedst muligt. På den måde undgår du også dumme begynderfejl. Det koster lidt kroner, men de er helt sikkert givet godt ud...
  5. Jeg har ingen penge :S
    Godt nok omhandler dette indlæg dropshipping, men hvis du tror, at du kan starte en webshop med dropshipping for 12,25 kr + 2 æbler og 3 bananer, så er det allerede nu på tide at revurdere dit koncept!
    Selvom salget foregår via dropshipping, så skal der altså penge til at holde webshoppen igang.
    Du skal evt betale penge til en designer og programmør
    Der er løbende udgifter til NETS (tidligere PBS) eller en anden gateway udbyder
    Du skal finansiere reklame fremstød og adwords
    Der kommer hele tiden uforudsete udgifter til diverse ting
    mm.
    Det er altså nødvendigt, at du har et rådighedsbeløb tilgængeligt, ellers er det ikke muligt at drive forretning. Og det er uanset, om du lagerfører varer eller sælger via dropshipping! Beløbets størrelse kan diskuteres... 
  6. Et produkt er et produkt. WRONG!!!
    Du kunne faktisk ikke tage mere fejl. Et produkt er ikke bare et produkt. Produktet er din forretning, og det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i det.
    Du skal være eksperten og vide ALT. Det kan godt være, at du ikke ved, hvordan man indstiller en dims, eller hvilke stoffer cremen indeholder. Men det må du altså læse dig til, og lære hurtigst muligt.
    Hvis du selv gik ind i en butik, så forventer du vel også, at ekspedienten kan rådgive og besvare dine spørgsmål. På samme måde forventer kunderne i din webshop, at du kan besvare alle spørgsmål med kompetente og seriøse svar. Og det er uanset spørgsmålets karakter.
    Så du tager gruelig fejl, hvis du bare tænker at et produkt er et produkt, og alt andet er ligegyldigt, fordi du sælger det på dropshipping!
  7. Er du seriøs?
    Måske et lidt sjovt spørgsmål, men prøv at spørg dig selv, nu du er nået til punkt 6. Mener du dette seriøst, eller er det bare en nødløsning, fordi du gerne vil starte et firma, men ingen ideer har?
    Som et gammel udtryk sige, så kommer man ikke foran, ved at gå i andres fodspor. Derfor skal du altså spørge dig selv, om du virkelig mener dette alvorligt, og om du er klar til at ofre det, som projektet kræver!
    Er du i tvivl, så læg det på hylden for en stund, og lad dig inspirere af livet eller andre ting, som har din interesse. Når du evt senere hen føler dig klar, så kan du altid oprette en webshop og sælge nogle varer. Men gør det ikke, fordi du føler dig presset eller er forblændet af andre succes!
  8. Webshop?
    Du har forhåbentlig nu fundet et produkt, men problemstillingerne stopper ikke her. For produktet kan ikke sælges, med mindre du har en salgs platform. Du skal med andre ord have fat i en webshop.
    Jeg skal ikke sidde og anbefale hverken webshop systemer eller programmøre, men du skal altså have fat i nogen, som kan sætte din shop op. Og det er ikke billigt!
    Derfor slipper du ikke for en investering. Måske er du god til programmering, og kan selv lave webshoppen, men så skal du have fat i en designer. Du løber sikkert ind i problemer på et tidspunkt, hvor du skal have en professionel til at hjælpe. Så vil du noget seriøst med dit projekt, så skal du også være klar til at investere, selvom det foregår via dropshipping.
  9. Kunder?
    Ja sjovt nok, så kommer kunderne ikke væltende af sig selv. Det kræver arbejde enten via reklamering eller SEO. Du skal derfor gøre op med dig selv, hvordan du vil skaffe dine kunder. Og her løber du ind i samme problemer, som tidligere omtalt. Har du ingen penge, så får du heller ingen Adwords eller SEO guy til at fikse noget for dig.
    Som det sikkert allerede er gået op for dig, så kommer du ingen vegne, hvis du ikke er klar til at investere penge. Og da du er ved punkt 9, så bør du overveje kraftigt, om du er klar til det hele? Er projektet først sat igang, så er det altså forsent at fortryde.
  10. Kræver dropshipping virkelig så meget arbejde?
    Supprice Big Smile Her gik du og troede, at dropshipping var nemt, og den rene pengemaskine uden det store arbejde. Men som du kan læse dig til, så kræver det enormt hårdt arbejde, og der er faktisk kun en forskel på det og en lagerførende shop. Og det er pakningen.
    Er du klar til at ofre, hvad projektet kræver, eller synes du dette lyder indviklet?
    Jeg håber indlægget har givet dig en smule indtryk af, at det kræver overvejelse og interesse at starte en webshop, uanset på hvilke vilkår og premisser du starter den.

    Held&Lykke med projektet herfra ;D 
Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op