Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit ONLINE SALG I EU: Guiden til at indtage Sverige med succes!

ONLINE SALG I EU: Guiden til at indtage Sverige med succes!

9.909 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 July 2010

På opfordring fra flere efter dette indlæg på Amino, så kommer her første del i en blogserie, som får navnet "ONLINE SALG I EU"...

Hvert blog afsnit vil omhandle et EU land på godt og ondt. Hva skal man være opmærksom på? Hvor dummer man sig? Hvilke betalingsformer? osv. Der er lavet en 10 punkts oversigt, som behandler alle de vigtigste emner.
Så kan du i ro og mag forberede dit nye eksport eventyr! Flere af punkterne kan ligeledes overføres til personligt salg i en butik i det pågældende land, hvis det er sådanne planer man går med!

Guiden er skrevet meget objektivt, og der vil være store branche udsving. Derfor SKAL du selv lige undersøge markedet for dit produkt, før du kaster dig blindt ud i det, og tror denne guide hjælper mod alt!

1: Som skrevet på Amino, så foretrækker svenskere at handle lokalt. Med lokalt menes ik i den nærliggende by, men i Sverige som helhed. En meget stor del af svenskerne føler sig meget usikre, når de skal handle udenfor Sverige, med mindre det foregår face to face. Derfor er det vigtigt, at man altid har i baghovedet, at dette problem er af større karakter, og prøver at undgå via et par smarte tricks.
- Hvis salget kunne foregå igennem et registreret svensk firma, så sparre du en masse bøvl med kunderne. Men så kommer der bare en administrativ byrde, og den skal du lige overveje!
- En svensk adresse eller returadresse er altid en god ting! HUSK at skrive evt svensk returadresse på din website
- Svenske referencer eller partnere er ligeledes et guldkorn, som skaber troværdighed og mere sikre kunder.

2: Mange laver den klassiske fejl. De får en side oversat, og tror så at nu kan markedet indtages uden problemer! Men sådan er virkeligheden slet ik!
En oversættelse forpligter, hvis du vil ind på det svenske marked. Du skal have et helt service setup, som er tilpasset mod Sverige. Dvs alle mails SKAL besvares på svensk, og du har ligeledes svensk tlfservice. Hvis du ik har de sidste ting med, så er oversættelsen faktisk spild af tid! Tro det eller lad vær, men den skaber faktisk flere misforståelser og problemer, end den reelt gavner!
Så enten skal du gå helhjertet ind på markedet med et svensk setup, ellers er det bedre at du gør det via et engelsk setup.

3: Betalingsmåder er et punkt, som sikkert interessere mange. Og her er der MEGA forskel på Sverige og Danmark. Du har sikkert handlet ved enten CDON.com eller Nelly.com, og oplevet at du får varerne tilsendt sammen med en faktura og et girokort. Og det er faktisk Svenskernes foretrukne måde at betale på. En svensker vil se varen og evt prøve den før de betaler. Og da Sverige er et meget langt land, med relativt få store byer, så har postordre eksisteret i en menneskealder.
Så skal du ind på det svenske marked, så SKAL du kunne tilbyde følgende betalingsmåder. De er listet efter vigtighed!
- Betaling pr faktura (husk det kræver et specielt setup, så du er sikret mod svindel.) Et forslag kunne være disse: SVEAEKONOMI
- Efterkrav
- Visa/Mastercard
- Paypal/Payson
- Bankoverførsel

4: En svensker vil ik betale en mega fragtpris. Som sagt så er Sverige et land med store stolte postordre traditioner, og her forventer man en fair lav fragtpris, når man handler hos et firma.
Dvs du som shopejer har to valg. Enten at etablere forsendelse fra Sverige eller bide i det sure æble, og tage et tab på fragtkontoen og sende fra DK. Du kan ALDRIG få 175-200 kr i fragt for en forsendelse! ALDRIG!
Alternativt så kan du sende dine varer som maxibrev, men der er en væsentlig risiko, som du bør holde op mod ordrens værdi!

5: Svenskere er rigtig dårlige til, at omregne valuta. Det er derfor et MUST HAVE, at de kan se priserne i svenske kroner, og at der kan betales i svenske kroner. For viser du dem en pris i svenske kroner, men hæver beløbet i f.eks danske kroner, så bliver beløbet højere pga kursafvigelser. Og så opstår balladen.
Den kloge vil så sige, at man bare kan sætte kursen lavere på svenske kroner... Men der er ingen grund til at tro, at ingen svenskere kan regne, og på den konto vil det igen se ud, som om webshoppen snyder kunden. Så enten gør det helhjertet ellers lad værd! Ellers er du dømt, som taber før eller sidenhen!

6: Det kan anbefales, at man laver en clon af sin webshop, og lægger den på et .se domæne. På den måde, så kan man opfylde flere af punkterne i denne guide, og skabe en meget større troværdighed og sikkerhed omkring ens webshop. Hvis du har shoppen liggende på et .se domæne, så kan du have svensk som sprog, og svenske kroner som valuta. Dvs du får det til at ligne en svensk webshop. Har du dertil en svensk returadresse, så er du allerede godt på vej ind på det svenske marked! Dog kræver denne måde mere SEO arbejde, men Google i Sverige er knap så konkurrence præget, som f.eks i DK eller andre EU lande. Så SEO delen burde være til at overkomme!

7: Nethandel i Sverige afspejler meget postordre handlen. Dvs der er få store spillere indenfor hver branche, som styre det mest at markedet! Det er sjældent set, at der er mange webshops indenfor en branche, som kæmper om online markedet. Ik engang mærketøj er der mange webshops indenfor (når landets størrelse tages i betragtning).
Så du skal være forberedt på, at det ofte er pengestærke selskaber, som du skal konkurrere med! Og disse er ofte klar til at gå langt, for et beholde deres placering og ry i Sverige!
Fordelen ved en eller flere store spillere er, at reklamemæssigt og f.eks Adwords mæssigt er det knapt så dyrt, at få en rigtig god placering!
Så der er både fordele og ulemper...

Desuden er Sverige ik så langt fremme på online handel siden. Flere varegrupper forhandles generelt ik online, da forbrugerne stadigvæk foretrækker at se varen, før de køber den. Det er især gældende indenfor Elektronik og Hvidevarer.

Nethandel i Sverige er desuden meget styret af den yngre generation. Dvs 15-30 årige! Man har ik formået at få den ældre generation med på samme måde, som det er lykkes i Danmark...

8: Rent geografisk så er Sverige et meget landt land. Dvs at der er store kulturelle forskelle fra Malmö i Syd til Luleå i Nord. Forskellene er både i handelsmønster, påklædning, fødevarer osv.
Så du skal undersøge, om dit produkt kan sælges i hele Sverige, eller om du skal satse på storbyerne eller evt områder.
Dertil kommer at Svenskerne er vantil, at udvalget er meget ens. Det er de samme konceptbutikker der ligger i de fleste byer. Så mulighederne er store, hvis man griber det rigtigt an!

9: Som tidligere nævnt, så bør returadressen være i Sverige, hvis man går helhjertet efter en entre på det svenske marked. Svenskerne betaler som sagt meget via faktura, og derfor er returraten også højere end f.eks i DK eller Tyskland. Og når varerne skal sendes retur, så skal det helst være nemt, praktisk og overkommeligt rent prismæssigt. Så derfor kan en returadresse i f.eks DK afskrække rigtig mange!

Andet: Man skal være meget opmærksomme på, at svenskerne både går i andre tøjmærker/tøjstile, og beklæder deres bolig anderledes end i DK. Dog elsker de dansk design og danske produkter (ik kun Rød Aalborg osv ;D)
Så der er muligheder for made in Denmark varer, men også for generelle varer. Du bør dog gennemgå markedet nøje, da den svenske stil faktisk afviger væsentlig fra den danske, og ofte mere end danskere generelt tror.
Danske fødevarer rangere også højt i Sverige, og det er et nemt marked at indtage, fordi der bor mange danskere i Skåne!

En anden ting, som adskiller Sverige fra mange andre lande, det er deres blogging mentalitet. Sverige har rigtig mange bloggere, og der er nogle bloggere, som faktisk har flere besøgende hver mdr, end nogle af de større danske websites. Derfor er bloggere blevet en attraktiv måde, at reklamere via, og mange firmaer gør det med stor succes. Inden du kaster en masse penge eller produkter efter en blogger, så er der lige et par ting, som du bør huske. For det første skal du have strategien klar. Hva vil du opnå? Og hvordan?

Dernæst skal du overveje, hvordan reklamen bliver effektiv på lidt længere sigt. Du kan nemt opnå en masse besøgende her&nu, men hvis du vil brande en shop, så skulle der gerne skabes en jævn strøm af besøgende. Dertil kommer at flere af bloggerne koster en del, og så skal man opveje effekten vs adwords osv. Men gør du dette rigtigt, så er effekten enorm!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op