Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Eva Gøttrup, Businessudvikler Derfor skal du bruge dine medarbejderes kreativitet

Derfor skal du bruge dine medarbejderes kreativitet

3.266 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 October 2014

For en del år siden, deltog jeg i et kursus om kreativitet. Kurset blev holdt af nogle reklamefyre, der kom fra reklamebureauet Saatchi og Saatchi. De underviste efter principperne i det, de kaldte ”The Tribe”. Sjældent har jeg oplevet så meget kreativitet vælte ud af så mange mennesker, på så kort tid.

En af idémagerene til ”Tribe”-processen er Patrick Isaak, der dengang var nordisk kreativ direktør og medlem af The European Creative Board på Saatchi og Saatchi. Jeg lavede et interview med Patrick Isaak til Bogen ”Brug din kreativitet og udfold dit potentiale”. Dette er et uddrag, citeret fra bogen, hvor Patrick siger:

”Til at begynde med skal man vide, hvad problemet er. Idéer er ikke målet i sig selv. Det er et middel til at løse en konkret problemstilling. Jeg kan rigtig godt lide den definition, hvor man siger, at kreativitet er en løsning på et problem. Fordi jo dygtigere du er til at formulere problemet, jo nærmere er du løsningen af problemet.”

”Du kan ikke dømme idéer og udvikle idéer samtidig. Det er fysisk umuligt,” siger han, og trækker fire punkter frem, som skal være til stede i en vellykket kreativ proces. Det er netop essensen af det ”The Tribe” står for:

  • Undgå at dømme, mens du genererer idéer.
  • Generer så mange idéer som muligt.
  • Registrer alle de idéer, der opstår.
  • Forfin idéerne.

Udviklingen af ”The Tribe” skete, da Patrick var på Saatchi & Saatchi: ”De ekspanderede helt vildt. Asien skulle erobres. Firmaet udsendte nogle ældre og erfarne englændere og amerikanere, som havde været mange, mange år i den kreative branche. De ville gerne oplære en ny generation af thailændere eller singaporeanere i at tænke konceptuelt, i at udvikle reklamen, i at forstå hvad et budskab er og præsentere det overfor en given målgruppe på en fed måde.

De blev mødt af en hel masse unge mennesker, som ikke anede en skid om det hele. De udsendte kreative blev frustrerede og regionsdirektøren måtte gøre noget. Han fik dem til at samle de opgaver, de havde rundt omkring i Asien med det største potentiale. Så samlede han sine udsendte hver tredje måned og lukkede dem ind på et hotel i 24 timer. Her idéudviklede de sammen på hinandens oplæg. Det lyder superbanalt, men det var enormt produktivt, at så mange mennesker kiggede på en opgave i kort tid, og så gik videre til den næste.”

(…) ”Så vi lavede fem teams med de ti personer, der var til stede. Vi fik en time til at løse opgaven, mens vi sad på hver sit værelse. Dengang fik man normalt en brief, som man kunne tænke idéer til over to dage. Så holdt man et lille evalueringsmøde. Nu var de to dage skåret ned til en time. Det var ikke et team, det var fem teams, og det, der er tankevækkende og interessant, var, hvor mange idéer, der kom på en time. Ved at bruge mange teams på en opgave, fik vi mange vinkler på.” Her var der så lagt et grundlag for en ny form for kreativ proces.

(citat slut)

Involver medarbejderne med ”Tribe” processer

Jeg har siden brugt principperne mange gange, når jeg har faciliteret kreative processer i virksomheder.

Det sjove er, at alle tænder på konceptet, forskellige medarbejdere byder ind med deres vinkel, hvilket giver meget mere facetterede idéer, når man samler dem sammen til den endelige idé og der opstår en energi og et overskud blandt medarbejderne, fordi de bliver medskabere i de processer eller produkter de arbejder med i deres hverdag.

Der er altså mange fordele ved at udnytte den kreativitet, der ligger internt i medarbejderstaben. Mange medarbejdere længes efter at føle sig mere hørt og set. De vil gerne føle sig som en medskabende del af virksomheden og mærke at de er en del af noget større.

Så udover, at man kan skabe nogle fantastiske idéer på meget kort tid, får man også nogle medarbejdere, der er meget mere dedikerede til virksomheden og til at føre projekterne ud i livet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Eva skriver Skriv dig op