Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Kenneth Boysen fra Sikkerhedseksperten Når kunden indtaster forkerte oplysninger

Når kunden indtaster forkerte oplysninger

9.480 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 July 2010

Det kan ske for de fleste at man i farten, får indtastet de forkerte oplysninger. Som e-købsmand koster det dig penge, mange penge og håb på det ikke sker for tit.

Købeloven vil du opleve ofte værende på køberens side, ikke underligt når nu det er en "købelov". Det betyder blandt andet at kunden skal holdes omkostningsfri ved evt. retur eller ombytning, og det koster altså penge for dig som købmand.

Jeg sendte for 7 dage siden 2 pakker med postdanmark, a 17 kg. Pakkerne kommer i går retur med "forkert adresse" og det viser sig at kunden uheldigvis har indtastet et forkert postnummer.
Nu sker det heldigvis ikke ofte, og havde det været en enkelt lille røgalarm der kunne sendes i en maxibrev, havde jeg nok gjort det uden at pive.

Men du bliver nød til at styre dine udgifter, så tingene ikke løber løbsk. Selvom det er nemt at smide nye pakkelabels på, er udgifterne mange. Se bare her:

Køber har betalt 270 kr. i fragt, for de 2 pakker og her ser du mine udgifter

Mine udgifter ved forsenelsen:
2 pakker a 135 kr. = 270 kr.
Forsendelse og håndtering 37,5 kr. for 2 pakker.

Mine udgifter ved returnering:
2 pakker a 
75 kr. = 150 kr.
Modtagelse og håndtering 37,5 for 2 pakker

Som du nok kan se, så løber det hurtigt op, og man skal godt nok have en super avance, hvis det meste ikke pludselig forsvinder.

Så hvad gør jeg?

Udover overstående beløb, som er udgifter jeg allerede har haft, og kun fået dækket de 270 kr., jaså kommer der altså forsendelses udgifter engang til. For kunden vil helt sikkert gerne have sine varer til den rigtige adresse.
Jeg kan vælge at være den flinke og gode købmand også bare sende pakkerne til ham igen. Dermed får jeg en merudgift på 270 + 150 + 37,5 = 457,5 kr., ikke så lidt endda.

Jeg kan også vælge at stå fast på at kunden skal betale mine mer omkostninger og dermed risikere accept, en sur kunde, eller en ordre der annulleres.

Min løsning bliver at ringe til kunden og foreslå vi deler skade.

Min pointe er egentlig, at du hele tiden skal være opmærksom på din udgifter. Det er de små ting der æder din avance op, og vel er det godt at være flink, men du skal også have brød på bordet, ikke?

Mvh Kenneth Boysen, passioneret e-købmand

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Boysen skriver Skriv dig op