Kenneth Boysen fra Sikkerhedseksperten

Køb et Amino Sponsorlink

Seneste indlæg

Tags

Syndication

  • E-mail: Abonner
  • E-mail abonnenter: 15

Arkiv

Drop sociale medier og nyhedsbrev

Godaften webshopejere

Jeg sætter i dag en streg i sandet, og konkludere, at sociale medier og nyhedsbreve, ikke er tiden værd, når du driver en niche webshop eller en webshop med begrænset kundegrundlag (hvis du fx. sælger flyvemaskiner :))
For at der ikke opstår misforståelser, så er min fortolkning af en niche shop, en shop der ikke bare begrænser sig til et bestemt område, men også en shop der fx. har begrænset antal besøgende. 

Selv har jeg en niche shop, der handler med sikkerhedsudstyr. Vi har mellem 150 - 200 besøgene per dag, der laver 3-4 ordre pr. dag.... et godt eksempel på en nicheshop.

Jeg har interesseret mig meget for sociale medier, siden jeg hørte Martin Thorborg fortælle om det for et par år siden, i Herning. Jeg har også fulgt mange andre shops, og har set hvordan de gør det... fx. er Helle fra House of kids, dygtig til det med facebook, og hun forstår at udnytte mediet. 
Men det arbejde der skal ligges for at få succes med facebook, twitter og andre sociale medier, er "næste" det sammen uanset antallet af besøgende. Du skal lave unikt kvalitets indhold som dine brugere gider læse, og det er uanset om du "taler" til et lille publikum eller et stort publikum, og som så meget andet, så skal man ligge mange krafter i, for at få succes.

Når vi taler nyhedsbreve, så er det nøjagtig samme koncept. Men der er meget stort forskel på at have 4000 tilmeldte i en nicheshop, eller 40000 i en tøjforretning der har 50 ordre pr. dag. Men nyhedsbrevet skal være af samme kvalitet og tager samme tid at udarbejde.

Men ingentvivl, skulle jeg starte en webshop med tøj, ville jeg fra dag 1, fokusere på sociale medier, og få sendt en masse fede nyhedsbrev ud! 

Min pointe?

Jo pointen er, at det simpelthen  det tid du skal ligge i arbejdet for at gøre det 100 %, er bedre brugt andre steder. Jeg er såmen ikke i tvivl om at man kan skabe omsætning og meget andet via disse former for markedsføring, men det kan bare ikke betale sig, med niche shops.Brug i stedet for at din tid og energi på at få afklaret præcis hvem din målgruppe er, og find dem der hvor de er!. Samtidig kan du fjerne unødvendig "støj" fra hjemmesiden som sociale medier og nyhedsbreve, ..... støj er unødvendigt. 

Selv har jeg stadig et par logo'er, men de er på vej væk. I stedet kan jeg fokusere på min målgruppe 100 % 

Mvh Kenneth Boysen, passioneret e-købmand

Skrevet: jul 28 2010, 07:56 afBoysen| med7 kommentarer| | 1.273 Visninger

Kommentarer

Fashion-Sellersagde:

Jeg har haft præcist samme tanke, og kan kun give dig 100% ret!

Enten er man mainstream (her menes de produkter/varer, som man sælger) og går "the mainstream way", eller også er man sig selv (niche), og går sine egne veje...

#den 28-07-2010 kl. 20:51
Er kommentaren brugbar? 0 0

Mette Ko og Kosagde:

Interessant tanke - og du har ret iu en ting...der skal lægges det samme arbejde i et nyhedsbrev eller en FB opdatering til 10000 som til 1000 modtagere.

Men samtidig ville jeg bestemt ikke undvære mine nyhedsbreve selvom jeg også er i niche-enden af kategorierne. Det er min erfaring at salget stiger så snart nyhedsbrevet er ude, og alt salg er velkomment :)

Nichevirksomheder har som regel mere at fortælle, mere facts der kan have interesse for andre end en mainstream tøjbutik, derfor synes jeg de sociale medier er en vigtig del af markedsføringen/brandingen. Er man mainstream som alle de andre er man i mine øjne ikke interessant hvis man ikke har noget unikt at komme med - en nicheforretning er i sig selv unik og dermed (i de fleste tilfælde) interessante.

Måske er det fordi jeg er kvinde og nyder at snakke med mine kunder :) og ikke kun kommunikere i forbindelse med salg. Men for søren hvor er den tid jeg bruger på de sociale medier, på fora osv. godt givet ud... Jeg vil så som en sidste bemærkning sige at jeg giver dig ret i at FB er svær at holde gejsten oppe ved når der kun er få "modtagere" der aktivt deltager og jeg er heller ikke sikker på at det er et sted man skal lægge en masse kræfter :)

Men tak for en interessant tanke...

:) Mette, Ko og Ko

#den 29-07-2010 kl. 08:50
Er kommentaren brugbar? 0 0

Bjarne Ravnsagde:

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, Kenneth. Jeg arbejder selv med hovedsageligt B2B i niecheområder. Ja, i flere områder. Det betyder mange forskellige nyhedsbreve med forskelligt indhold. Det tager en masse tid, og det er svært at tilføre ny værdi hver gang. På den anden side stiger salget altid efter en udsendelse, såååå ....

Jeg tror, man skal finde sit eget balancepunkt - eller finde et nyt marked for et mere egnet produkt, hvis man helst vil sælge via internettet.

#den 29-07-2010 kl. 13:47
Er kommentaren brugbar? 0 0

Agentsagde:

Hej Kenneth.

At fokuserer 100% på sin målgruppe lyder selvfølgelig rigtig - så langt er vi enige. Men at det ikke kan betale sig med nyhedsbrev, der er jeg ikke enig.

At fokuserer 100% på sin målgruppe betyder vel bl.a. at de har forskellige ønsker om information de søger og læser. Dette kan netop sikres ved brug af personlige nyhedsbreve.

Jeg arbejder til daglig med at få virksomheder til at øge deres salg, ved at optimerer deres nyhedsbreve. Det handler om hvor sofistikeret de er.

Som #Bjarne Ravn rigtigt skriver kan der være tale om flere forskellige nyhedsbreve med forskelligt indhold - hertil vil løsningen muligvis være dynamisk indhold.

Jeg kunne godt komme med flere eksempler, men ellers er her et (langt) link hvor du kan læse lidt om hvordan du evt. kan arbejde med dine nyhedsbrev i tillæg til at fokuserer 100% på din målgruppe.

www.corerelations.com/.../126-boost-roi-by-investing-most-effectively-in-email-marketing

Ellers skriv til mig på Amino - så kan jeg helt sikkert komme med flere input.

/Flemming

#den 29-07-2010 kl. 15:47
Er kommentaren brugbar? 0 0

Kenneth Boysensagde:

Hej Flemming og Jer andre

Enige, det behøver vi ikke være, men jeg holder nu 100 % fast i mine holdninger. Selvfølgelig taler jeg kun udfra egne erfaringer, med egen shop og det jeg har oplevet hos andre jeg har sparret og delt erfaringer med.

Flemming, du arbejder professionelt med nyhedsbreve, kommer der en forbi der professionelt arbejder med facebook er jeg ikke et sekund itvivl om at han ville lave et lignende indlæg, og tale for facebook.

Men I er jo "nørder" indenfor Jeres fag og skal en webshopejer kunne få nok ud ud af det I en niche webshop, så skal der bruges masser af tid på det.

Men realiteten er en anden, realiteten er den at webshopejerne skal holde masse af bolde i luften, og gør man flere ting halv udebliver successen for det meste.

Kun de færreste webshopejere skriver og laver nyhedsbrev som dig Flemming, ej har de heller tiden til at teste og optimere de enkelte breve. For der er lige 100 andre ting der også skal laves.

Vi er som reglen ikke flere end os selv, og markedsføring er en af de opgaver vi skal mestre. Nyhedsbreve er ikke bare sådan lige til at tjene penge på, i dag er det svære end tidigere at få konvertering, da folk bare ikke er så glade for nyhedsbreve som tidligere.

Så skal det gøres, skal man være knald dygtig til at skrive og ramme målgruppen og selv om man er god, kommer man ikke langt med en liste på fx. 500 adresser. Alternativt kan man hyrer en som dig Flemming, men igen så skal du (din løn) også kunne løbe rundt, selv med begrænset antal modtagere.

Jeg kan sagtens skrive en god nyhedsbrev og få konverteringer ud af mine modtagere, men den energi og tid det tager, er bedre brugt andre steder, også rent økonomisk.

Husk Flemming, der er meget stor forskel på om jeg sender et nyhedsbrev udfra min blog www.brandinspektoeren.dk. Det er også et niche område, men det er ikke en webshop og derfor er modtagerens interesse i at modtage nyheder også stører og når der ikke er salg imellem parterne, er det bare nemmere.

Sender du nyhedsbreve fra en niche webshop, så skal der masser til, før det kan betale sig. Jeg har endnu ikke set eksempler på andet, men er åben for at ændre holdning.  

Mette fra ko og ko er et godt eksempel på hvad et nyhedsbrev ellers kan bruge til, ja også arbejdet med sociale medier og meget andet. Nemlig at kommunikere med sine kunder og ikke kun gøre det for at sælge.

Men spørgsmålet er om det økonomisk kan betale sig at gøre? Om der ville være plus på bundlinjen når tid er sat op i mod indtjening?

Jeg tvivler stærkt, og tvivler på om du ved det Mette. Men pointen er, at du  ikke behøver dette engagement for at forsætte det arbejde og den service du levere. Du får meget andet ud af det end penge.

Salget stiger efter udsendelsen af nyhedsbreve, det vil jeg ikke sætte spørgsmål ved. Salget stiger også hvis man aktivt arbejder med sociale medier, det håber jeg da.

Men hvor meget tid har du brugt på det? Kunne du have fået mere ud af at skrive en artikel til et fagblad indenfor din niche og få dem til at trykke den?

Jeg syntes det er en spændende debat, og jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle eksempler på bordet. Nogle eksempler hvor det kan bevises at det rent faktisk virker, og hvordan det så er gjort.

Mvh Kenneth Boysen

#den 30-07-2010 kl. 00:28
Er kommentaren brugbar? 0 0

Christina Klitsgaardsagde:

Hej Kenneth

Spændende at læse dine betragtninger om nyhedsbreve og sociale medier.

Du skriver, at du kun har få læsere og det derfor ikke er besværet værd i forhold til den tid, det tager fx at skrive et nyhedsbrev.

Da jeg startede med at skrive nyhedsbreve havde jeg sådan cirka 4 læsere - mig selv, den pige jeg deler kontor med og et par andre fra inderkredsen. I dag har jeg mange, mange hundrede.

Pointen er, at nyhedsbrevslæsere sender dit nyhedsbrev videre til andre (potentielle kunder) hvis ellers indholdet er godt. Og NETOP fordi, du har så smal en niche, er det nemt at anbefale dig - du kan definere præcist HVEM, du hjælper med HVAD.

Det er en rigtig god idé at opsøge de steder, hvor dine potentielle kunder er - men skal de ikke have mulighed for med jævne mellemrum at blive mindet om, at du er der?

En tommelfingerregel siger, at en kunde skal påvirkes op til 8(!) gange, før det generer et salg.

En amerikansk undersøgelse viser, at kun 3 % af dine potentielle kunder ved hvad du laver og hvad de kan bruge dig til, hvis du arbejder indenfor en niche.

Et nyhedsbrev er genialt til at pille ved det tal.

Kh

Christina Klitsgaard

#den 02-08-2010 kl. 00:28
Er kommentaren brugbar? 0 0

Hans Stokholm Kjersagde:

Hej Kenneth

I den lokale ende af mit firma sælger jeg annoncer i mit månedsmagasin - der er ca. 500 firmaer i kundekartoteket.

Jeg sender ca. 4 gange om året nyhedsbrev til udvalgte grupper af tidligere eller faste annoncører. Det tager mig vel en times tid at skrive brevet og det indeholder altid et godt, aktuelt tilbud, som forudsætter, at man reagerer før en bestemt frist.

- Og det giver altid ordrer, som jeg ellers ikke ville have fået for den samme indsats.

Op til sidste jul, sendte jeg et fysisk julebrev til næsten samtlige kunder i mit kartotek (du må selv have fået et eksemplar). Brevet handlede om, hvad Kjers Kommunikation har bedrevet i 2009. Brevet kostede mig et par timer og nogle tusinde kr. i frimærker (jeg har en gang skrevet de præcise tal i et debatindlæg, som jeg ikke kan finde). Ud over en glædelig julestemning gav brevet et betydeligt antal ordrer - flere af dem fra kunder, der købte andre ydelser, end de tidligere har købt. Disse ordrer ville ikke være kommet af sig selv, og jeg ville nok ikke have tænkt på at markedsføre disse ydelser til disse kunder.

Min pointe er, at nyhedsbreve betaler sig, når blot de er målgrupperettede, og når blot du er helt bevidst om, hvilken handling du ønsker at påvirke din målgruppe til at foretage.

mvh Hans Stokholm Kjer

www.kjers.com

#den 03-08-2010 kl. 00:49
Er kommentaren brugbar? 0 0