Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Martin Leinstein Hvordan skal mit nyhedsbrev se ud?

Hvordan skal mit nyhedsbrev se ud?

5.701 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 November 2010

 

Hvordan skal mit nyhedsbrev se ud?  

Alle som starter op med nyhedsbrev går ofte igang med deres projekt med stor entusiasme. Mine erfaringer viser at man ofte har for stor fokus på for mange detaljere og glemmer helt nogle grundlæggende principper for at få et godt resultat.

Jeg vil her under prøve og give nogle gode tips som du kan benytte dig af når du vil optimere nyhedsbrevet til at få mere effekt ud af det.

1: Indhold og layout
Der findes ikke nogen formel på hvordan et nyhedsbrev skal se. Nyhedsbrevmodtageren vil i længden finde dit nyhedsbrev kedeligt fordi alle nyhedsbreve ville være bygget over samme opsæt, så hvis du i stedet leger lidt med dit nyhedsbrev og finder det rigtigt opsæt til din kunder. Et nyhedsbrev behøver ikke at indholde nyheder, men informationer om hvad som helst, så længe det tilføjer modtageren informationer og oplysninger der har værdi.

Hvad der fungerer bedst i dit tilfælde må du teste dig frem til.

Men hvis du følger nogle af de retningslinjer nedenfor her så er du godt på vej.

Et layout i en spalte virker i de fleste tilfælde rigtig godt. Her styrer du læseren oppefra og nedover, og igennem en og en artikel. På den måde kan du styre læseren skal se først på dit nyhedsbrev. Hvis du vælger en spalte layout forvirrer du heller ikke læseren, men præsenterer dit indhold artikel efter artikel. Dit nyhedsbrev tager for af en e-mail og virker derfor mere personlig. Et nyhedsbrev med flere spalter står ofte roet i vinduet hos modtagerens e-mail klient.

Hvis du ønsker at bruge flere spalter i dit nyhedsbrev som f.eks avis med annoncer, blogindlæg, rapportager ect. Er det derimod en god ide at have flere spalter (gerne 2 spalter) i dit nyhedbrev. Her placere man hovedenyhederne på venstre side og det øvrige indhold til højre side i dit nyhedsbrev. 
Her skal man ofte koncentrer sig om overskrifter og vælge korte brødtekster så modtageren præsenteres for så mange nyheder / artikler som muligt.

Bredden på dit nyhedsbrev skal være højst 600 pixlar. Omkring 500 pixlar er nok bedst idet mange som læser dit nyhedsbrev læser det i forhåndsvisning i f.eks outlook. 
Spaltebredden spiller en stor rolle for læsbarheden, så tænk over det når du skal lave dit nyhedsbrev. 
Jeg plejer også at anbefale udsendelser på ca. 65 tegn pr linje i dit nyhedsbrev dette gør læsbarheden god og hurtig.

Har du færre end 10 artikler i dit nyhedsbrev, så anvend gerne billeder til dine artikler - Et farverigt billede kan vises til overskriften eller med brødteksten og løfte artiklen. Brug ikke clipart billeder.

Skriv ikke “Læs mere” efter dit links i hver nyhed. Men brug i stedet “Modtag flere tips om nyhedsbreve her...” 

Sælger du fysiske produkter så vil dine modtager gerne se dine produkter. Undgå derfor lange tekster, som forklar for meget. Vis stedet produktet i form af et billede, du kan da henvise produktbeskrivelsen ved klik på et links som du kan lægge ved dit billede.
Udsendelse af personlig meddelelser er det en super god ide, at scanne din signatur ind og lægge det ved dit nyhedsbrev. 

2: Billeder og tekst
Frameldning af dine nyhedsbrev må du gøre synlig i dit nyhedsbrev for at undgå folk klassificeret dit nyhedsbrev som spam. Det kan umiddelbart virke trist at gøre denne funktion synlig og let for modtageren, men det er bedre at blive afmeldt end at blive klassificeret som spammer. Hvis man for mange spam complaints gør det kun sværere i længden for dig selv (afsendernavn og domæne) Så værn om dit afsenderrygte og navn.
Lav ikke dit frameldning af dit nyhedsbrev som et billede link men som et tekstlink da nogle modtagerklienter har fravalg billedevisning.

Spamfilter gennemsøger tekstindhold i dine nyhedsbreve og leder er mistænksomme ord. Så tænkt over hvad du skriver i dine nyhedbreve, hvis du er usikker på hvilken ord du ikke kan bruge anbefaler jeg dig at gå i din spammappe (uønskede mail) og se hvilken form for breve og ord der ligger i dem, du vil ofte se breve som omhandler det samme emne eller ord.

Undgå knald røde tekster i dit nyhedsbrev - farven rød anvendes ofte i billige salgsmails og derfor trigger denne farve af spamfilter.

Balancen mellem tekst og billeder er mega vigtigt. Nogle spamfilter reagerer hvis mail kun har billeder eller lavet som et stor image. Så sørg for at have lidt tekst og billeder, så der er  større chance for at dit nyhedsbrev ikke havner i spamfiler.

Det var nogle tips til dig - så håber jeg du kan få succes med dit nyhedsbrev.

Rigtig god fornøjelse med dit nyhedsbrev. Du er selvfølgelig velkommen til at give lyd fra dig i kommentarfeltet, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til ovenstående indlæg.


Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Martin skriver Skriv dig op