Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Martin Leinstein Har du styr på reglerne på dine opfølgnings e-mails?

Har du styr på reglerne på dine opfølgnings e-mails?

4.507 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 October 2010

Jeg har fået mange henvendelser fra folk som ikke helt er sikker på hvordan de skal forholde sig til udsendelse af opfølgnings mails til deres kunder i et nyhedsbrev m.m

 

Jeg vil prøve og beskrive hvad markedsføringsloven siger paragraffen §6

Markedsføringslovens § 6 begrænser erhvervsdrivendes mulighed for at sende reklame. Fx er det som udgangspunkt forbudt at sende reklame via elektronisk post, sms, mms og fax. Det er derimod som udgangspunkt lovligt at sende reklame ved almindeligt brev, adresseret reklame og andre direkte markedsføringsmetoder til bestemte personer, medmindre personen har frabedt sig at få reklame på den måde. Adresseløse husstandsomdelte reklamer og reklamer på nettet er ikke omfattet af bestemmelsen. Telefoniske og personlige henvendelser (”dørsalg”) til forbrugere er omfattet af forbrugeraftaleloven og af pligten i markedsføringslovens § 6, stk. 3 til at tjekke den såkaldte Robinsonliste hos CPR over personer, der har frabedt sig adresseret reklame.

Bestemmelsen omfatter reklamehenvendelser i bred forstand – dvs. både reklame for konkrete varer eller ydelser, men også henvendelser, der alene har til formål at skabe opmærksomhed om den erhvervsdrivendes navn (branding).

Spam mv.

§ 6, stk. 1, forbyder udsendelse af reklamer via elektronisk post, telefax eller automatisk opkaldssystem. Forbuddet gælder dog ikke, hvis modtageren af reklamen forudgående har anmodet om at få reklamen på denne måde. Forbuddet gælder, hvad enten modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed.

Beskrivelse:
Hvis kunden har anmodet om at få henvendelser via elektronisk post eller opkaldssystem/telefax, må man gerne sende henvendelser til kunden. Der er ikke nogen begrænsninger for hver bredt man må sælge i disse henvendelser, så længe man holder sig inden for loven, og hvad kunden har accepteret at modtage.

§ 6, stk. 2, er en undtagelse til stk. 1. Erhvervsdrivende kan sende reklame for deres egne - tilsvarende - produkter ved brug af elektronisk post til kunder, der i forbindelse med en tidligere handel med den erhvervsdrivende har oplyst deres elektroniske adresse. Det er dog en forudsætning, at kunden ved afgivelse af sin e-mailadresse eller sit mobilnummer har mulighed for at sige nej til at få reklame. Siger kunden ikke nej ved afgivelse af oplysningen, skal kunden ved hver efterfølgende henvendelse have mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser.

Beskrivelse:

Har en kunde handlet hos dig, og har kunden haft mulighed for at takke nej til henvendelser i forbindelse med afgivelsen af sin e-mail adresse, må du markedsføre egen, tilsvarende produkter eller tjenesteydelser via elektronisk post.

Det kræver at kunden har haft mulighed til at takke nej - hvordan gør du det på din egen hjemmeside, jeg har taget en screenshot af en virksomhed jeg tidligere har ejet:

Som du kan se på den valgte side har de markeret check boksen på forhånd i købeprocessen. Det betyder, at de må markedsføre relaterede produkter i deres nyhedsbrev. Havde check boksen ikke været markeret på forhånd, måtte de markedsføre alle typer produkter de sælger. I denne købeprocess har kunden mulighed for at takke nej til at modtage henvendelser, det er desværre ikke nok at oplyse om at man tilmeldes et nyhedsbrev eller ligende i forretningsbetingelserne, kunden skal informeres tydeligt, og skal have muligheden for at takke nej.

Andre direkte henvendelser

§ 6, stk. 3, forbyder en erhvervsdrivende at sende reklame ved brev eller anden adresseret post til personer, der har frabedt sig direkte markedsføring. Personer kan frabede sig den nævnte markedsføring enten ved at give besked om det til den erhvervsdrivende eller ved at lade dette registrere på en liste i CPR registret (Robinsonlisten). Listen offentliggøres hvert kvartal. 

Beskrivelse:
Som erhvervsdrivende har man pligt til at tjekke listen, før man sender direkte adresseret reklame til personer. Du kan tjekke om folk er på Robinsonlisten her : https://www.conzoom.eu/find-dig-selv/robinson.aspx

Erhvervsdrivende skal dog ikke undersøge Robinsonlisten, før der sendes reklame ved brev mv. til en person, der har anmodet om at få reklame fra den erhvervsdrivende, jf. § 6, stk. 4, der er en undtagelse til stk. 3.

Når en erhvervsdrivende første gang sender reklame ved brev eller anden adresseret post, som nævnt i stk. 3, til en person, der ikke er registreret på Robinsonlisten, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde oplyse personen om muligheden for at frabede sig reklame fra den erhvervsdrivende, jf § 6, stk. 5. Den erhvervsdrivende skal samtidig give personen adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Tilbagekaldelse af samtykke mv.

§ 6, stk. 6, fastslår, at den erhvervsdrivende ikke må kræve betaling for at modtage eller notere en meddelelse om, at et samtykke til at modtage reklame med elektronisk post mv., jf. stk. 1, tilbagekaldes, eller at reklame sendt med adresseret post mv., jf. stk. 3 frabedes. Tilbagekaldelsen skal kunne ske let og gebyrfrit som ved tilbagekaldelse af samtykke efter stk. 2.

Straf

Overtrædelse af reglerne i markedsføringslovens § 6 straffes med bøde.

Du kan læse meget mere på forbrugerombudsmandens hjemmeside omkring spamvejledning - uanmodede henvendelser her :

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Martin skriver Skriv dig op