Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

Ny test af e-mærket, +18,54% flere salg

Skrevet af:
12. januar 2011 | 4.718 Visninger | 48 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Karsten Lund fra Optimeria

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

Jeg har tidligere skrevet om en test af e-mærket hvor der var en forbedring af konverteringen med hele 32% på houseofkids.dk- nu har jeg afsluttet den første af en række test bestilt af e-handelsfonden, og den giver skobutikken ByKier et øget salg på 18,54% ved brug af e-mærket.
 

Kort om e-mærket


e-mærket er som navnet antyder en mærkningsordning der styres af e-handelsfonden stiftet i 2000 af bla. Erhvervsrådet, FDIH, forbrugerrådet og dansk industri. Mærket skal gennem strengere krav til webshop ejerne, juridisk bistand og konfliktmægling øge forbrugernes tillid til de webshops der er tilknyttet ordningen.
 
Selve mærket er derfor et tryghedsskabende mærke, eller tryghedsmærke, der har til hensigt at signalere til besøgende der muligvis er i tvivl, at der trygt kan shoppes her. På samme linje har vi også herhjemme trustpilot, der har en meget anderledes tilgang til hvordan trygheden opbygges - her er det brugerne der kan bedømme en webshop ud fra deres egne erfaringer.
 

Kort om resultaterne


Resultatet af testen er som nævnt tidligere at ByKier opnåede en forbedring af konverteringen - og derved øgede antallet af salg - med hele 18,54%. I tesperioden nåede vi at måle på et samlet antal salg omkring 1.200 stk og vinderen opnåede en statistisk validitet på 98%.
 

 
 

Opstilling og kort om baggrunden


Vi lagde os igen op af den tidligere test, for at placere e-mærket, og der blev lavet en lille hurtig test der skulle vise om det skulle placeres over kurven eller under kurven. Placeringen for selve testen blev besluttet skulle være over kurven.
 

 


Baggrunden for valget af netop den placering er - at det giver mest mening. Når man klikker rundt på et site, bliver man utrolig hurtigt blind for statiske grafiske elementer, og e-mærket vil derfor - ligemeget hvor den placeres statisk - hurtigt bliver offer for “bannerblindhed” og ikke blive bemærket. Ved at placerer den i direkte nærhed til kurven, vil en besøgende der ender med at ligge en vare i kurven automatisk scanne siden endnu en gang for at finde kurven, for derved (igen) at opdage e-mærket. Herved opnåes den potentiel bedste eksponering for e-mærket - i et vigtigt øjeblik i beslutningsprocessen.  
 
I selve opsætningen af testen benyttede vi os af en såkaldt dobbelt kontrolside til at verificere validiteten i resultatet. En dobbelt kontrolside er reelt set bare endnu en kontrolside (uden e-mærket), der meget gerne skulle have det samme resultat som kontrolsiden.
 
Som resultatbilledet viser, benyttede vi os også af muligheden for at verificere e-mærkets nye guidelines til implementering af selve e-mærket, og effekten er tydelig. Der er stadig en fordel ved at bruge e-mærket (E-mark (link) variationen - se øverste billede) selvom den gøres “klikbar” på tværs af hele sitet, men den fulde effekt opnåes først når e-mærket implementeres kun med mulighed for at klikke - kun på forsiden (E-mark (no-link) variationen - se øverste billede).  
 

Hvad med egne tryghedsmærker


Det naturlige spørgsmål opstår hver gang at et tryghedsskabende element testes - kunne man med lige så god effekt (eller måske bedre) lave sit eget billede der prøvede at fortælle de besøgende at det var sikkert at handle her.

Spørgsmålet er her, ønsker man - på kort sigt - forbedring af konverteringen, eller - på lang sigt - en ordning der arbejder for at alle forbrugere skal blive mere trygge ved at handle online, og som giver nogle gode muligheder for at løse konflikter der potentielt kan komme til at skade forretningen hvis de lander i pressen.

Jeg er stærk fortaler for at man forsøger at gøre de mest relevante fordele så tydeligt for den besøgende på det trin af beslutningsprocessen som giver mest mening - og med det mener jeg at man absolut ikke skal afholde sig fra at påpege sikkerheden i en krypteret ssl betalingsside, en fordelagtig kundeservice med direkte tlf nummer, en udvidet fortrydelsesret eller andet lignende - men ønsker man at lave et falsk mærkningsordning - så er jeg kraftigt imod det.

E-mærket og kritikken


Der har været en offentlig debat omkring de krav som e-mærket stiller webshop ejerne overfor der potentielt kan betyde at man mister salg, og jeg vil indskyde at disse tests jeg laver, ikke tager højde for hvordan konverteringen ville være, hvis man eks. tillod bank overførsel.  

Det er et meget mere kompliceret test-setup som stiller store krav til den platform man operere med, samt også indsamlingen af konverteringer.

Hvis man eksempelvis ville tage bankoverførsel med i en test, skulle konverteringen jo først måles når det også var verificeret at pengene var overført.

Denne test er ikke til for at tegne et rosenrødt billede af e-mærket, som så meget andet hvor der skal tages beslutninger kræver det at man tager alle relevante hensyn med i sine overvejelser.

E-mærket vs Trustpilot


På samme måde opstår problematikken, hvad nu hvis man testede e-mærket op imod eksempelvis trustpilot. Jeg har selv tidligere vendt problematikken og opfordret til denne debat.

Mit eget synspunkt er at det ville være interessant, men at man skal holde sig meget for øje at e-mærket og trustpilot er meget forskellige, og svære at teste direkte op mod hinanden.

Min overbevisning er at det klart bedste ville være at benytte sig af begge, fordi de begge har nogle meget stærke elementer - hver for sig.

Læs også


Kommentarer

Jesper Nielsen  den 12-01-2011 kl. 15:16
Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 12-01-2011 kl. 16:02

Der kan man bare se, jeg forudså bare en debat ud fra debatten sidste gang - men det kan se ud som om e-handelsfonden har lyttet :)

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Lasse Janerka  den 12-01-2011 kl. 16:20

God artikel.

Jeg har tidligere arbejdet meget med onlineforbrugertilfredshed, bl.a. igennem mit studie på ASB. - og jeg er bestemt kommet til samme konklussion som dig, at e-mærket og Trustpilot fungerer godt hver for sig, men bedst i fællesskab!

Har man en lille butik, og derfor kun har råd til en af dem, hvis overhovedet nogen. Så er jeg størst fortaler for TP. Jeg føler man får mere for pengene med TP, selvfølgelig skal man have en god rating, men behandler man sine kunder godt, skriver de også pænt om en, så det sørger man selv for.

Der findes også tests af TP, som viser at virksomheder, med deres hjælp, har opnået fornemme konverteringsresultater Jeg vil give en kritiker ret i, at TP har kæmpet med nogle børnesygdomme, men så vidt jeg kan se, er de fleste huller efterhånden lappet. Jeg føler ganske enkelt, at man kommer tættere på sine kunder med TP i forhold til e-mærket, hvilket for mig er udslagsgivende.

Anyways, når jeg får råd og bliver klar, tager jeg dem. :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Sexkanin.dk  den 12-01-2011 kl. 19:18

Jeg vil desværre nok aldrig finde ud af om e-mærket kan betale sig for min webshop bokseudstyr.dk da jeg synes prisen for e-mærket er sindssygt høj.

AnsøgningsGEBYR på 1.950,- + moms er måske forståeligt da der jo skal udføres et stykke kontrolarbejde, men et årsGEBYR min. 4.600,- + moms grænser efter min mening til tyveri.

At det skal være dyrere både for ansøgningen og for årsgebyret jo flere ansatte man har, er også fuldstændigt hul i hovedet. Der er ikke jo ikke mere arbejde for e-mærket bare fordi der er flere ansatte i shoppen.

Alt i alt synes jeg det minder mere om en pengemaskine end om en service til forbrugerne.

Mvh.

Kurt

Er kommentaren brugbar? 0 0
Sund-og-Smuk.dk  den 12-01-2011 kl. 19:40

Spændende gennemgang :)

Prisen på e-mærket skal selvfølgelig tages i betragtning, test som denne afslører klart om det kan betale sig eller ej.

Det kunne være sjovt at teste med en ekstra garanti fra butikkens side, f.eks 30 dages returret eller lign, og sætte den i toppen af indkøbskurven, og se om det var ligeså godt :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristoffer Hjerrild  den 12-01-2011 kl. 19:50

Jeg er som udgangspunkt enig med Ditbrugtmarked da jeg mener man kan bruge pengene bedre.... Dog kan man da overveje at smide 4600 om året efter det hvis man har en rigtig stor shop og det fylder lidt i budgettet.

Ellers god artikel :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 12-01-2011 kl. 20:44

Jeg synes det er ærgerligt at testen ikke er blevet forsøgt på andre brancher. Børnetøj er en meget specifik målgruppe, det kunne være interessant at se på andre målgrupper og sites. Men sådan er det vel altid.

Men jeg vil da sige at jeg overvejer at lave en test hos made4men.dk.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 12-01-2011 kl. 20:46

Sjovt at bemærke at begge shops stadigvæk linker til e-handelsfonden fra logoet... :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
ATM Engros  den 12-01-2011 kl. 21:22

Jeg skal til at have e-mærket, men jeg har endnu ikke test for b2b webshops. Tror I at e-mærket har samme effekt på b2b som på b2c?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 12-01-2011 kl. 23:19

@Kurt - Jeg forstår dig udemærket, og det er klart at man skal overveje hvilken effekt det ville have for ens e-forretning. Det er ikke sort/hvidt det hele, men alene punktet om antallet af salg er dog til at tage og føle på.

Hvis du regner med en forøgelse af konverteringen med 10% (lavere sat end begge tests, for at være på den sikre side), så ville det kræve en e-forretning der - efter man har trukket faste og variable omkostninger fra - der tjener mere end 50.000 / året for at det skal kunne betale sig at betale et gebyr på 4.600. For mig at se, udelukker det nok nogle, men der er stadigt mange der på baggrund af det alene kan se det gavne i e-forretningen.

Så er det bare tilbage om man så reelt set tror på at det også virker med de 10% - altså om man selv tror på effekten.

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 12-01-2011 kl. 23:24

@hvejsel - Jeg ville elske at se disse tests over et bredt spektrum - og det er jeg sikker på at der kommer - e-handelsfonden har i hvert fald bestilt flere. Det eneste er jo så om indehaverne er så åbne overfor det at teste som houseofkids og ByKier har været.

- og ja, det kan nogengange være lidt svært at tro på at det kan gøre så meget om der er link eller ej - begge steder har i hvert fald fået nøje beskrevet hvad der skal til, for at opfylde de kriterier der lå til grund for testene.

@ATM - jeg ved ærligt talt ikke om effekten vil være det samme, bedre eller værre - det må jo komme an på en test :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 13-01-2011 kl. 07:10

Jeg har lige tilmeldt mig e-handelsfonden, og jeg afkrydsede feltet at jeg var interesseret i at A/B Split teste. Så det kan være du kan få lov at teste lidt på mænd, hvis det er dig der tester.

Ihvertfald har e-handelsfonden fået en kunde mere på grund af dine tests :-)

I øvrigt kunne det være fedt at se et indlæg om visualwebsiteoptimizer. Jeg er lige begyndt at bruge det, og det tegner til at være et rigtigt fedt værktøj.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Wedege-Mathiassen  den 13-01-2011 kl. 07:35

Jeg syntes også at prisen på E mærket er sindsyg høj, især for os mindre webshops, og jeg har svært ved at forstå hvad man præcis som forbruger får at sikkerhed, for der er vel ingen garantier, jeg mener de dækker jo ikke kundens eventuelle tab.

Jeg hører aldrig om kunder der har fået noget ud af at kontakte e-handelsfonden i forbindelse med en dårlig oplevelse, har i?

Jeg ville derimod helle ønske at der var nogle helt klare retningslinier til alle webshops i DK, der er jo i dag ikke nogen kontrol af noget som helst.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Bolander Hansen  den 13-01-2011 kl. 09:03

E-mærket kalder sig non-profit. Ja det er meget godt men de ansatte i E-mærket får løn og andre udgifter skal betales så kroner skal der til og dem får E-mærket så rigeligt kradset ind ved de virksomheder der vil betale for det.

Samtidig håner direktøren for e-mærket ved enhver given lejlighed alle os andre hårdt arbejdende webshop indehavere ved at hævde at man aldrig skal handle i webshops der ikke er e-mærket og at e-mærket er den eneste måde at sikre (hvilket e-mærket iøvrigt ikke gør) en sikker handle.

Der er over 10.000 webshops i Danmark og under 1.000 er e-mærket, så ifølge e-mærkets direktør er der 9.000 svindel webshops i Danmark. Nej hr. Direktør det er der ikke, men der er 9.000 hårdt arbejdende webshops der ikke synes om at betale små 5.000,- om året blot for at du skal kunne hæve din fede direktør løn, og når du så samtidig har brugt så mange kræfter på at svine os andre til for at promovere dit e-mærke, så vil jeg sgu hellere miste 15% omsætning end jeg vil lade mig presse til at købe e-mærket.

E-mærket er helt vildt konkurrence forvridende da prisen for mærket er relativt MEGET lavere for store butikker, så de små butikker, der ofte lever af at levere super service, er dem det går ud over, kan det virkelig være meningen.

Håber det offentlige (staten/forbrugerrådet) på et tidspunkt indser det helt uretfærdige i den her ordning og laver en ordning der ikke straffer den lille forretning økonomisk.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Bolander Hansen  den 13-01-2011 kl. 09:08

Min idé til et retfærdigt e-mærke

Alle nethandlende med en PBS aftale til modtagelse af Dankort skal have lov at skilte gratis med e-mærket. I fald butikken svigter at efterleve afgørelser fra forbrugerklagenævnet eller har ubetalt lang tids forfalden gæld til det offentlige gives butikken påbud om at fjerne e-mærket til forholdet bringes i orden og evt. i en given periode efter.

Fjernes mærket ikke frivilligt skal der kunne udstedes bøde og evt. sanktioneres yderligere f.eks. ved at PBS fjerner muligheden for at betale med Dankort hvilket reelt er lig med en lukning af butikken. Ved også at inddrage de offentlige kreditorer vil mærket udover forbrugerbeskyttelse også tjene til at ærlige moms og skattebetalende forretninger får bedre mulighed for at konkurrere på lige vilkår.

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 13-01-2011 kl. 09:33

Hej Karsten

Jeg vil ikke betvivle dine testresultater i denne test, men jeg synes det er ærgerligt at du er ansat af fonden til at foretage testene, frem for at det foregår uvildigt hos webshops. Det giver desværre fra start noget utroværdighed i resultatet i mine øjne. Vi ved fx ikke om du har testet på 10 shops, hvoraf 9 af dem gav et ringere resultat og og denne ene der gav en bedring så er den eneste, der omtales.

Alt godt Karsten, jeg forsøger ikke at genere dit udmærkede arbejde, men jeg håber du forstår mit savn på uafhængighed ift. resultatet...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 13-01-2011 kl. 10:09

Hej Jacob.

Selvom jeg forstår dit argument synes jeg måske det er lige rigeligt at anklage mig for bevidst vildledning - jeg blev ikke betalt for den første test, og efter jeg havde lavet den henvendte e-handelsfonden sig og bad mig om at udføre nogle flere - mod betaling - de fleste af os er forretningsfolk - og kan vel godt forstå at man stadig kan udføre det arbejde man er bestilt til, uden at vildlede.

Alle kunder der deltager i disse undersøgelser får fuld indsigt - og adgang - til testen i hele test perioden, og resultaterne bliver løbende diskuteret med dem.

Hvis jeg skulle gemme resultaterne for 9 ud af 10 (eller for den sags skyld 1 ud af 10) af vores tests bare fordi de var negative, ville jeg løbe en kæmpe risiko, og jeg bliver jo betalt ligemeget om testen er positiv eller negativ.

Det ville jo være det samme som at grave sin egen grav.

Jeg er ikke bestilt til at producere positive tests, og måden der testes på holdes indenfor nogle faste rammer, så der kan laves en naturlig og reel sammenligning.

Omvendt synes jeg jo også det er beklageligt at en så - ren - en test skal stilles til tvivl alene fordi der er personer der betvivler selve forretnings-setup'et bag e-mærket.

Tydeligvis er det jo ikke noget som de besøgende bekymrer sig om, og det er dem jeg forholder mig til, når jeg optimerer online-forretninger.

Alle andre strategiske og økonomiske aspekter af et valg eller fravalg af e-mærket er ikke, og bliver ikke mit bord.

Det er ene og alene op til beslutningstagerne at tage den beslutning - alt jeg kan gøre er at give en smule indsigt - en smule viden - som ikke var der før i samme omfang.

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 13-01-2011 kl. 10:22

Som Karsten siger, så handler det om at tage en beslutning. Jeg er overhovedet ikke tilhænger af e-handelsfonden.

Men hvis jeg for 5000 kan købe et mærke der kan sikrer mig 20% mere omsætning så er det en god investering for mig. Hvis det ikke er det for dig, så er det helt okay.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Bolander Hansen  den 13-01-2011 kl. 10:46

@hvejsel

Det vil sansynligvis være en god forretning for mig også at betale de kr. 5000,- men jeg er bare så tilpas stædig at jeg ikke vil finde mig i at blive presset til at punge ud, med de helt uanstændige metoder som e-mærket anvender for at miskreditere alle os der ikke køber mærket.

@Karsten Lund

Nu anklager Jacob dig altså ikke for  "bevidst vildledning" som du skriver så hvor mon det kom fra?

Du hævder at du helt uvildigt har lavet denne test og at du ikke vil blande dig i andre diskussioner omkring e-mærket. Der er bare flere forskellige problemer som gør at dit indlæg ikke helt lever op til den præmisse. For det første havde det måske været på sin plads med en oplysning om at det er e-mærket der har betalt testen. Dernæst forholder du dig, udover din egen test, også med egne holdninger til Trustpilot og "egen" tryghedsmærker (hvad du så mener med det). I mine øjne ligner hele indlægget ikke blot en betalt test men en betalt reklame for e-mærket, og det er helt typisk i e-mærkets stil at lave sådan et nummer.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 13-01-2011 kl. 11:33

@techmaster - bevidst vildledning er min tolkning af det udsagn at jeg kunne tilbageholde 9 af 10 tests der var faldet negative ud, og kun fremvise den ene der var positiv - i den hendseende synes jeg ikke det er forkert tolkning - hvis du har en anden tolkning, lytter jeg meget gerne.

Nu synes jeg slet ikke jeg undlader at fortælle at e-mærket har betalt for testen, i det jeg allerede i min indledning siger at dette er første resultat af en række af test bestilt af e-handelsfonden.

Ja, jeg forholder mig med mine egne holdninger til Trustpilot, og jeg synes slet ikke at jeg beskriver Trustpilot negativt, tværtimod fremhæver jeg det på lige fod med e-mærket og noterer at jeg synes at begge bør bruges. De er forskellige, og havde jeg muligheden testede jeg hellere end gerne trustpilots effekt.

Med egen tryghedsmærke, mener jeg det at skabe sit eget tryghedsskabende element - jeg vender de muligheder som jeg bifalder - altså at fremhæve krypterede betalingsforbindelser, udvidede fortrydelsesretter & direkte tlf til kundeservice - det er netop elementer der i sagens natur er tryghedsskabende.

Det jeg fremhæver som jeg personligt er imod, er at skabe en "falsk mærkningsordning" - noget lignende at man stiller et mærke op der siger eksempelvis "Godkendt af -sikkert sted at handle online-" der insinuere at sitet er godkendt af en tredje instans, når det ikke er.

Det synes jeg er en forkert måde at opnå en højere konvertering på, og nu er jeg ikke jurist, men det kan måske være ulovligt. På alle måder er det i hvert fald ikke - i min verden - en moralsk acceptabelt måde at opnå en højere konvertering på.

At du synes det er ren reklame for e-mærket, så vil jeg meget gerne have uddybet dine kritikpunkter - jeg svarer hellere end gerne med mine egne meninger og holdninger - men repræsenterer på ingen måde e-handelsfonden eller e-mærket.

At jeg måske har en positiv indstilling til e-mærket er ikke fordi at de har betalt mig for en række tests, men mere fordi jeg efterhånden har kørt en del tests og lavet en del optimering af online forretninger, og meget lidt kommer op på siden af de resultater i forhold til den nødvendige indsats samt integrationsmulighederne - at det så koster nogle penge for mine kunder - lader jeg helt være op til dem. Jeg er ikke på et korstog for at omvende webshop ejere til e-mærket - det skal give mening at have det - også for ejerne selv - jeg er ikke her for at ændre på nogens mening - blot levere mere viden.

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 13-01-2011 kl. 12:44

I øvrigt har du testet på hvis e-mærket heller ikke er valideringslinket på forsiden?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 13-01-2011 kl. 12:51

@Hvejsel - Nej - ikke med konklussion - der har været variationer i bla. houseofkids testen hvor der testede helt uden link, men ikke med noget der endte med noget konkluderbart.

Dertil kommer det at der også bør være en klikmulighed / valideringsmulig et eller andet sted, ellers er det for nemt at kopiere.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Freelancerbasen  den 13-01-2011 kl. 13:04

Godt indlæg. Tænkt hvad sådan nogle mærker kan øge indtjeningen.

De bedste hilsner

Freelancerbasen.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 13-01-2011 kl. 23:23

Freelancebasen - mange tak :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Pedersen  den 14-01-2011 kl. 01:38

Jeg har det helt som hvejsel. Jeg mener i bund og grund ikke beløbet man betaler, overhovedet svarer til den arbejdsindsats og det rå produkt man egentlig får. Man betaler for et brand, noget genkendeligt, og både TP og e-handelsfonden, tager hvad de tager, fordi de kan, selvom det selvfølgelig koster mange penge at få opbygget et pålideligt brand.

Men hvis man som e-shop alligevel yder en høj service, så man får positiv respons, og dermed måske kan løfte ens omsætning 10-20% ved at have det, er det jo dumt ikke kraftigt at overveje begge dele, hvis ens omsætning langt overstiger de 50000. Så er det en billig investering, selvom man kan føle det ikke kræver meget at kigge ens side igennem og slippe 7000 om året for det.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Dataindsamling  den 14-01-2011 kl. 12:28

Selvom du er ansat af dem til at lave denne test eller ej, så syntes jeg stadig det er en rigtig god artikel.. :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 14-01-2011 kl. 12:38

Mange tak Dataindsamling :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 14-01-2011 kl. 13:05

I øvrigt Karsten...

Hvordan laver du en test hvor der er link på forsiden, men ikke andre steder?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 14-01-2011 kl. 13:25

Hej Hvejsel.

Det er så en smule kompliceret, men det handler om at indføre en lille del javascript inde i header'en - via visual website optimizer, der tilføjer linket når en side matcher ex. forsiden.

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 14-01-2011 kl. 13:41

Okay... det lyder fancy...

Kan være jeg er nødt til at hyre dig en time på et tidspunkt... Men det er der vel nok heller ikke noget galt med.. :-)

Regner med at køre en test med trustpilot i forskellige udgaver nu her, med to kontroller...

Derefter en stor test på trustpilot, e-handelsmærket, begge dele, en øget fokus på eksisterende tryghedsting, og to kontroller...

Det hele køres på made4men.dk

Er kommentaren brugbar? 0 0
Steen  den 14-01-2011 kl. 13:50

Der er ingen tvivl om at det hjælper at have e-mærket samt anmeldelser fra Trustpilot og pricerunner.

Det er så bare spørgsmålet hvad der skal placeres hvor.

Jeg er dog overrasket over at det kunne give hele 18,54% flere salg.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 14-01-2011 kl. 14:00

Hej Hvejsel.

Det skulle der ikke være nogen hindring for - det lyder meget spændende :) - har du nok volumen til at lave den slags test - med flere variationer.

Du bør som minimum - have 3-4 konverteringer - per variation - per dag, ellers kan den komme til at køre meget længe.

@steen - Ja spørgsmålet er netop hvor det skal placeres for at opnå den højeste effekt - det er derfor det er godt at mange flere tester - men endnu bedre, hvis man kunne finde sammen om et fælles setup - så testene kunne sammenlignes bedre.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 14-01-2011 kl. 14:05

Ja, jeg vil mene der er volumen er til at lave sådan en test... Uden at komme nærmere ind på vores ordre antal... :-)

Jeg tænkte at det kunne være en spændende test at få trustpilot med indover i testen... Og en ny målgruppe testet af...

Min tese hedder at effekten er noget lavere på vores målgruppen 18-35 årige mænd.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 14-01-2011 kl. 14:06

Hvejsel

Spændende at få testet den tese af :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Steen  den 14-01-2011 kl. 14:10

Ja det kunne være cool med et fælles setup så man kunne få det fast lagt. Hvis altså testene giver samme resultat :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Bolander Hansen  den 14-01-2011 kl. 14:47

@Karsten

Om man vil det eller ej så er det jo god reklame for e-mærket når nogle skriver at det hæver konverteringen, men det skal du selvfølgelig ikke klandres for.

Du svarer jo godt for dig, og jeg erkender at mine udfald er en "anelse" præget af at e-mærket virker som en rød klud på mig. De irriterer mig simpelthen så meget.

Især Lars Schmidt Larsen (direktør for e-handelsfonden) irriterer mig grænseløst med hans nedværdigende og urespektløse nedrakning af ikke e-mærkede butikker.

Enhver har lov til at have de holdninger de har, problemet med e-handelsfonden er bare at det er et delvist offentligt drevet projekt i form af forbrugerrådets kraftige involvering, og dvs. vi er alle sammen via vores skat med til at betale til en forening hvor en glat og medievant  direktør ved enhver given lejlighed offentligt rakker ned på 9 ud af 10 webshops(ikke e-mærkede).

Det må da være åbenlyst for enhver at noget er galt. Hvilken webshop vil ikke gerne skilte med at de er troværdige osv. ? Det tror jeg vi alle gerne vil, og alligevel har e-mærket på mange års eksistens kun opnået en tilslutning på under 10% af landets webshops.

Nok om det her det har jo ikke så meget med din test at gøre, jeg vil om tiden tillader det, oprette en tråd på Amino om emnet og forsøge at samle branchen omkring en ændring af mædkesystemet sådan at vi kan få en retfærdig ordning hvor det ikke er et spørgsmål om man kan/vil betale tusinder af kroner for at deltage.

Når det er sagt så har jeg da lige et andet lille input til test debatten. Jeg vil mene testresultatet har meget at gøre med hvilken shop man tester. Jeg nægter at tro på e-mærket ville hæve min konvertering med blot tilnærmelsesvis de rater som dine tests viser.

Jeg ligger i forvejen med en pæn konvertering i forhold til andre jeg hører om i branchen og jeg oplever aldrig kunder der henvender sig og giver udtryk for usikkerhed omkring shoppen.

Det er klart hvis man vælger at teste på en shop der på flere områder udstråler usikkerhed (og dem skal jeg hilse og sige der er mange af) så vil e-mærket formentlig have en eksplosiv væksteffekt på konverteringen.

For mange af disse shops vil man kunne komme rigtig langt ved at bruge "e-mærke pengene" på lidt konsulentarbejde for at få shoppen i sig selv gjort bedre og fremtræde mere troværdig. En god del adwords annoncering kan man også få for kr. 5000

Det jeg vil sige med ovenstående er at nogle tests på konkrete shops der viser en stigning i konverteringen, ikke hovedløst kan overføres til at enhver webshop vil kunne profitere af e-mærket set i forhold til andre tiltag med samme udgift.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 14-01-2011 kl. 15:52

Hej Karsten,

Lige en side bemærkning

Hvordan tjekker du at alt kører som det skal når man i visualwebsiteoptimizer har sat en test op på alle sider?

I preview kan man kun se at den virker på den specifikke side?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 17-01-2011 kl. 15:45

Hej Hvejsel.

Med mindre du piller ved stylesheet på en måde, der er forskelligt på andre sider end den du har sat som "test side" - så skulle der altså ikke være noget galt med at kun checke den side.

Det er faktisk heller ikke muligt p.t. at tjekke om hvordan andre sider er - en ting man kunne gøre, var at starte testen, og lige hurtigt selv løbe det igennem, for derefter at stoppe den, rette evt fejl, og "flushe" alle data, før du sætter den igang igen.

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 17-01-2011 kl. 21:05

Karsten: Jeg beklager hvis du opfatter det som en beskyldning for vildledning - det var ikke meningen.

Min pointe var kort og godt at det er ærgeligt at en ellers spændende test bliver påvirket af at du er hyret af dem der sælger aben. Det giver automatisk et forbehold for resultatet, om du vil det eller ej. Jeg betvivler ikke e-mærkets koncept, kun om det virker ;-)

Kan du åbne sløret for om der var forskel i effekten i forhold til trafikkilde? Var dem der kom direkte fx ligeglade med mærket eller gav det netop øget konvertering her?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Helle  den 18-01-2011 kl. 01:52

Super spændende..

Jeg er ved at skulle starte en webshop, og det er præcis sådanne oplysninger man har brug for..Tak for det

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 18-01-2011 kl. 13:17

@Jacob (webanalytiker)

Jeg kan sagtens se din pointe, men det må jeg leve med :)

Jeg ville ELSKE at det havde været muligt at få VWO integreret med google analytics i selve testen.

Dog er jeg blevet enig med E-handelsfonden at det bør være en af kriterierne for valget af det næste set tests der skal sættes igang - der er mange ubesvarede spørgsmål - og vi SKAL dybere ned.

@helle - Mange tak.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 19-01-2011 kl. 10:32

@techmaster

------------------

"Når det er sagt så har jeg da lige et andet lille input til test debatten. Jeg vil mene testresultatet har meget at gøre med hvilken shop man tester. Jeg nægter at tro på e-mærket ville hæve min konvertering med blot tilnærmelsesvis de rater som dine tests viser."

------------------

- Det kan jeg bestemt ikke afvise, men det høre til historien, at ByKier faktisk har en enddog meget god konverteringsrate i forvejen. Mange af dem der besøger sitet har allerede set og mærket kvaliteten.

ByKier har mange repræsentanter ude i det danske land, der hjælper med at øge interessen for deres produkter, så reelt set har mange allerede interesse i produktet, set og følt det - ja for nogle er det kun en ren formalitet - og bør derfor ikke være så "bange" for at handle der - men hvorfor øges konverteringen så stadigt?

- Jo, som så mange andre, har shoppen nået det punkt hvor de med de virkemidler de har i dag, ikke overtaler flere besøgende - ved at påvirke "måske" gruppen af købere på en måde der gør den mere troværdig og "sikker" - ja, så i selve den situation hvor beslutningen skal tages - gør det en forskel.

Der kan være situationer hvor denne "måske" gruppe er hæmmet af andre forhold, eller andre elementer på shoppen der vejer tungere end den tryghedsfølelse som e-mærket giver, og effekten derfor mindskes eller helt frafalder. Det kan jeg bestemt ikke afvise.

------------------

"Jeg ligger i forvejen med en pæn konvertering i forhold til andre jeg hører om i branchen og jeg oplever aldrig kunder der henvender sig og giver udtryk for usikkerhed omkring shoppen."

------------------

Det er ret usandsynligt at en kunde vil henvende sig for at fortælle dig, at de ikke gennemførte et køb fordi de var usikre på din shop - det bevidsthedsstadie er milevidt fra det stadie som fungere lige omkring beslutningstidspunktet. Dine besøgende vil - altid - rationalisere anderledes - fordi vi er programmeret til at skulle lave en logisk konklussion på en beslutning, og ikke en følelsesmæssig konklussion.

De vil sige til sig selv - "det er heller ikke lige tiden" - eller "måske skulle jeg lige kigge andre steder også" - eller "farven er jo alligevel noget der går af mode om 2 mdr".

De vil aldrig sige til sig selv - "jeg har en følelse af at jeg måske ender i en situation hvor jeg ikke vil ende", eller "jeg føler ikke kan jeg finde ud af hvordan jeg kommer videre her" - også selvom det faktisk er den reelle grund til at handlen afbrydes - i det milisekund hvor beslutningen tages.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 19-01-2011 kl. 10:37

@techmaster:

----------------

For mange af disse shops vil man kunne komme rigtig langt ved at bruge "e-mærke pengene" på lidt konsulentarbejde for at få shoppen i sig selv gjort bedre og fremtræde mere troværdig. En god del adwords annoncering kan man også få for kr. 5000

----------------

Jeg er helt enig med dig, hvis shoppen er på det stadie, at man rent faktuelt kan få mere end 10-15% højere omsætning ved at investere 500 kr. ekstra i mdr på ex adwords - ja så er det selvfølgelig det der skal gøres - beslutningen om det ene og det andet skal jo som sagt give mening.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Hjulskov  den 19-01-2011 kl. 15:38

Tak for gennemgangen og fremlæggelsen/analyse af testen, samt diverse interessante kommentarer fra erfarne folk. Som følge af denne tråd og de fakta der er fremlagt, så har vi nu valgt at ansøge om e-mærket. Primært fordi vi har nået en omsætning hvor det kan betale sig (forhåbentligt)

Vi synes ligesom flere andre, at det er for dyrt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Brian Bolander Hansen  den 19-01-2011 kl. 16:06

Jeg kan ikke lade være med at smile når folk skriver de vil "ansøge" om e-mærket. Samme smil breder sig over mine læber når jeg læser på webshops at de er blevet "tildelt" e-mærket.

Min bilforhandler tildelte mig også lige en ny bil forleden. Så tildelte jeg ham nogle tusinde kroner til gengæld  :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael  den 03-02-2011 kl. 12:22

Så fik vi e-mærket på http://www.petfoodnord.dk og vi kan faktisk allerede efter nogen få dage se en fremgang. Måske skyldes det e-mærket, men jeg tror også at det skyldes meget de sidste detaljer som man får styr på, under godkendelses processen. Vi har i hvert fald fået kigget på nogen detaljer som gør folk trygge, såsom tydelig åbningstid og bedre handelsbetingelser og meget andet. Vi har også fået gode råd af juristen som kiggede på vores site.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 07-02-2011 kl. 15:55

Så er vores test sat igang. Den bliver delt op i to steps umiddelbart. Det gøres da vores checkout er specielt opbygget og derfor vil jeg gerne teste hvor meget effekten er på at vise den kun på vores almindelige sider og ikke på checkout og derefter kun på vores checkout.

Derudover tester jeg følgende:

- e-mærket for sig selv

- Trustpilot for sig selv

- Kontrol

- E-mærket og trustpilot

Alt afhængigt af hvilken en der vinder, kan det være jeg følger op med endnu en test. Derefter vil jeg teste vores checkout på samme facon.

Bliver spændende at se resultaterne...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Hvejsel  den 07-02-2011 kl. 16:55

Jeg bestemte mig så til sidst for at droppe dobbelt testen. Altså både e-mærket og trustpilot. Der kommer så istedet en mellem test. Jeg vidste jo ikke hvilken en der bør være øverst det ved jeg efter den første test. Så der kommer en mellem test på websitet.

Det skal også siges at alle links på sitet i første omgang bliver med links til såvel trustpilot som e-mærket.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Karsten skriver


Jeg konverterer flere salg...

Jeg hedder Karsten Lund, og jeg ejer firmaet Optimeria - hvor jeg hjælper mine kunder til at sælge mere - med samme trafik. 

Konverteringsoptimering er nok det mere præcise begreb. 



Karsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Karsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer