Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

3 kraftige virkemidler i konverteringsoptimering - hvis de bruges rigtigt

Skrevet af:
1. oktober 2010 | 2.784 Visninger| 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Karsten Lund fra Optimeria

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

 

Der er ingen facitliste, og heller ikke nogen gylden middelvej til en bedre konvertering. Det er kun gentagelser af optimeringsprocesser og fokus på læring omkring dine kunder der rigtigt virker. Læser du videre vil du komme til at vide en del mere omkring 3 kraftige virkemidler i kampen om en bedre konvertering.
 
3 midler der i ringe grad er repræsenteret i den danske e-handels fauna, men som hvis de er brugt rigtigt kan betyde rigtigt mange flere penge i kassen.
 
Sense of urgency, sense of scarcity and social proof. Disse tre midler er uhyre effektive, men før jeg går i detaljer med hvad de er, og hvordan de bruges vil jeg først lige forklare lidt omkring baggrunden for hvorfor de er så effektive.
 
Kampen om den gode konvertering (konverteringsoptimering), er i høj grad en kamp med dine besøgendes underbevidsthed. Jeg har tidligere beskrevet hvordan du tror du styrer din hjerne selvom hjernen faktisk styrer dig. Det har sin rod i at det rent faktisk er meget praktisk for hjernen at du ikke er helt bevidst om hvad den foretager sig.
 
Hvis du skulle være 100% bevidst om alt hvad du foretager dig, ville du ikke engang kunne trække vejret, og det er sådan set ikke særligt smart. Din hjerne behandler 11.000.000 indtryk - i sekundet, og det kan være alle mulige informationer den får fra alle områder af kroppen, og kun 40 af disse behandles på dit bevidste niveau. Det vil sige at kun 40 indtryk i sekundet er du faktisk klar over bliver behandlet.
 
Med andre ord, foretager vi os ekstremt meget på dagligt basis, som “ligger på rygraden”, og det er det du skal være opmærksom på når du tænker på hvorfor dine besøgende gør hvad de gør.
 
Viden om hjernens reaktioner og hvorfor vi gør hvad vi gør, vil jeg ikke gå så meget ind på i denne blogpost, men forståelsen for at vi reagere mere end vi logisk tager en beslutning er vigtigt at tænke på når du skal analysere det famøse klik på tilbageknappen.
 
Det forklarer også lidt hvorfor 2 af de 3 virkemidler indeholder ordet “sense” - der betyder følelse - fordi følelser er i deres rå form bare en måde vores underbevidsthed kommunikere med vores bevidsthed. Lykkefølelsen ved forelskelse eller shopping er bare hjernens måde at belønne dig på, og følelsen af frygt er bare en måde at holde dig fokuseret og klar i hovedet.

Selvom frygt normalt er noget som jeg for alt i verden vil undgå at besøgende føler, er der visse situationer hvor det er ganske effektivt at lege lidt med frygten.

Sense of Urgency

Dette virkemidel handler om at skabe en lille frygt for at tiden løber ud, eller at man mister noget hvis man ikke reagere inden for en given tidsperiode. Det er et virkemiddel der virker ekstra meget hvis man formår at gøre den personlig og målrettet. 


Muligheder for at bruge sense of urgency er for eksempel på produktsiden, hvor man kan gøre det klart at køber man inden for en given tidsperiode, sendes varen samme dag, eller en klar tilkendegivelse at en given rabat udløber inden for en begrænset tidsperiode.


Sense of Scarcity

På samme måde handler dette om at skabe en lille frygt for at man ikke kan vente særligt længe fordi en given action eller tilbud kun har et begrænset antal, og venter man, kan det være at nogle af alle de andre kommer først og der derefter ikke er noget tilbage.

Dette virkemiddel har en forstærkende virkning hvis man formår at sammensætte det med social proof, da effekten af sense of scarcity i høj grad er styret af opfattelsen af at man ikke kan vente, og skal beslutte sig nu og her.

Du skal i dine overvejelser før du tester det holde i mente, at sense of scarcity i realiteten kan modvirke at du ex. agrresivt skilter med at en vare er på lager - det ene udelukker ikke det andet, og de kan sagtens med succes bruges sammen, men det kommer meget an på dine besøgendes motivation for at tage beslutningen nu og her.


Social Proof

Social proof handler i bund og grund bare om at give dine besøgende følelsen af at de er en del af noget større, at der er andre der også handler i din shop, og at de trygt kan gøre det samme. Social proof er en betegnelse for elementer der indikere og forstærker effekten af at din besøgende ikke er alene om deres besøg eller interesse.

Der er mange muligheder for at integrere social proof i din shop, men ikke alle er i alle situationer særligt effektive for din konvertering. Nogle gange er det faktisk det stik modsatte. Som beskrevet under sense of scarcity kan det faktisk være forstærkende at bruge disse elementer sammen, og det samme gælder også for sense of urgency.

Et eksempel kan være hvor mange gange en vare er solgt, eller hvor mange du har tilmeldt dit nyhedsbrev, eller hvor mange der følger dig på facebook osv.


Brug med omtanke

Træerne vokser ikke ind i himlen, og min erfaring er, at disse virkemidler alle er effektive, men det handler meget om hvor dine besøgende er i deres beslutningsproces og hvor stor en involveringsgrad denne beslutning kræver. Det kræver for eksempel ikke megen involvering at tilmelde sig et nyhedsbrev, men at købe en bil kræver meget.


Med Venlig Hilsen 

Karsten Lund



Mød mig på magento kursus den 4 november 2010 i Kolding

OBS - KUN 20 PLADSER - 25% AMINO RABAT - OBS

Har du en magento shop, og vil du gerne vide mere om hvordan hjernen virker og hvad du selv kan gøre for at sælge mere i din webshop, er du heldig. Den 4 november 2010 er jeg at finde i Kolding til magento kursus. 8 timer sprængfyldt med værdifuld information om hvordan du gør din magento webshop til en bedre forretning. 
Få 25% rabat hvis du oplyser dit AMINO brugernavn ved tilmelding.  
Gælder kun indtil Søndag d. 3 oktober kl 23.59

Læs også


Kommentarer

www.anyhed.dk  den 01-10-2010 kl. 13:16

Læs og lær mere omkring Sense of Urgency, Sense of Scarcity og Social Proof. Hvad er det og hvordan bruges de bedst.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Reene Andre Nielsen  den 01-10-2010 kl. 14:58

Virkelig spændende læsning er der nogle steder det er til at læse mere om dette emne, jeg tror det bliver noget der kommer meget mere frem over de næste år.

Det er jo noget ligende vi gør med lyset og indretningen af butikker idag.

Kan man få impulskøb med ved webhandel helt ubevist kan det være store summer at hente.

Skriv mere om dette emne, Tak.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Karsten Lund  den 01-10-2010 kl. 15:15

Hej Reene

Rigtigt meget af den teori der kommer online, handler om en modificeret udgave af det som detailhandelen er så super dygtige til - nemlig at sælge hyldeplads - og sørge for den maksimale kurvstørrelse.

Jeg tror faktisk at ret stor del af nethandelen er impulskøb, men dog ikke på samme måde som i detailhandelen. Man er der fordi man undersøger, men kan med de rigtige virkemidler og fokus fra e-shoppens side faktisk godt overtales til at købe, selvom det ikke var hensigten til at starte med.

Ps. Jeg har ikke stødt på deciderede artikler eller bøger der er målrettet netop disse emner, men jeg er sikker på de findes.

-Karsten

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ian Stokholm  den 02-10-2010 kl. 18:58

Teorien er meget benyttet i salgs branchen.

Noget man skal holde sig for øje er platformen man kommunikere på og det attention span som brugerne har online. Budskabet skal leveres knivskarpt og lynhurtigt.

Hvordan kommer man ud med sit budskab, klart og tydeligt og ikke mindst hurtigt uden at gå på kompromis med det værdisæt som man ønsker at opbygge omkring virksomhedens brand?

Min pointe er, at ovenstående råd er rigtige gode at overvejer men ikke nødvendigvis - den eneste løsning.  

- Ian  

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Karsten skriver


Jeg konverterer flere salg...

Jeg hedder Karsten Lund, og jeg ejer firmaet Optimeria - hvor jeg hjælper mine kunder til at sælge mere - med samme trafik. 

Konverteringsoptimering er nok det mere præcise begreb. 



Karsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Karsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer