Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

Ny webshop? Start enkelt - og byg mere på

Skrevet af:
6. marts 2010 | 2.823 Visninger| 18 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Karsten Lund fra Optimeria

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops
Når du står foran at skulle lave din første webshop, er det vigtigt at du ikke lader dig blænde af ønsket om at gøre det perfekt fra starten. Det er som regel den største fejl du kan gøre i forhold til at give din nye webshop den bedste start rent konverteringsmæssigt. De fleste "out of the box" løsninger man ser rundt omkring er spækket med bling bling, og features, og det kan være svært ikke at falde for dem alle sammen. Hvorfor skulle dine besøgende ikke have den fede flash i starten, anmeldelser, ønskelister, nyhedsbreve, mængderabat og hvad man ellers kan tænke sig, når nu din nye webshop skal lancheres.
 
Features sælger shopløsningen til dig - og ikke dine produkter til dine kunder
Features er til som en hjælp for at sælge webshop-løsningen til dig, ikke til dine kunder. Det er salgsteknik, og i meget ringe grad noget der er relevant for dig - i hvert fald i starten. Jeg siger ikke at de enkelte features er dårlige, men det er jo som at slippe en fed dreng løs i en slikbutik. Der skal du være kold. Du skal virkelig tænke på at starte helt plain - helt skrabet og helt og holdent med din besøgendes formål i hovedet.
 
Jeg mener virkelig skrabet. Det eneste du skal fokusere på er at holde den besøgendes fokus, og skabe den nødvendige sikkerhed for at du er reel og ikke en plattenslager. Hvis du overholder dette, og ellers sørger for at den mest relevante "action" (såsom -tilføj kurv) er klart den mest dominerende så garanterer jeg dig, at du får den bedste start på dit e-eventyr som du overhovedet kan.
 
Giv ikke hele magten til designeren - han magter den ikke
Jeg har den største respekt for de virksomheder som leverer flotte, smukke og professionelle webshop designs, men vogt dig... En designer har sjældent indsigt nok i usabillity og konvertering til at du bør stole 100% på hans kreationer. En designer skal holdes i kort snor med hensyn til at skabe grobunden for din indtjening. Designeren kan give dig et godt skub fremad med hensyn til at skabe det professionelle look, der er vigtig til at skabe den første relevante sikkerhedsfølelse blandt dine besøgende, men så slutter festen også der. Han/hun har en god grund til også at prakke dig nogle features, og bling bling ting på, som reelt set ikke er god for din forretning. Det ser godt ud, og pryder velsagtens også dennes refferenceliste - men betyder det måske noget for den besøgende der første gang besøger dit site?
 
Jeg er generelt et meget positivt menneske, der ikke kunne drømme om at tro at designere gjorde dette med overlæg, men jeg har i meget lang tid set masser af designs der pryder mere på designerens refferenceliste end det gør på indehaverens bankbog, og derfor er jeg også af den overbevisning at alt for mange giver alt for meget magt til designerne. Det samme kan siges om programmørerne der også gerne vil brilliere med det allersidste nye på AJAX / JAVASCRIPT / FLASH fronten der bare flyver hen over siden, og presser budskaber direkte ned i halsen på den besøgende. Er det nu også så godt for din e-forretning?
 
Det var selvfølgeligt et retorisk spørgsmål, fordi jeg har stadigt tilgode at møde den e-shop der -dokumenterbart- har haft gavn af at lade designere, programmører og features der er gået amok. 
 
Start enkelt - Det betaler sig på bundlinjen
For 6 måneder siden blev jeg kontaktet af en dansk designer - Mille Rostock - der gerne ville til at sælge hendes kreationer direkte på nettet. Hun havde heldigvis en meget spartansk holding til hvad der skulle være, og det krævede ikke meget overtalelse fra min side af, for at overbevise hende om at det enkle design og opsætning var det bedste for hendes forretning. Vi brugte en del tid på at finde det helt rigtige miks af elementer, men resultatet er ikke til at tage fejl af. Nu her 4 måneder efter at vi lancherede e-forretningen, ligger hendes konvertering mellem 3-4%. Jeg har allerede en actionplan på 6-7 områder, hvor vi kan løfte konverteringen endnu mere, samtidigt med at vi selvfølgelig fokuserer allermest på at få mere trafik til hendes site (det er den gode Frank Hellerup Madsen der står for det, da jeg ikke er SEO ekspert)
 
Min holdning er: Sørg for at få et professionelt indbydende design, der ikke er for pompøst eller oversælgende så det ikke overdøver dine muligheder for at holde dine besøgendes fokus. Sørg derefter for at det er nemt at komme rundt i din e-shop, og hold alle forvirrende elementer væk. Tag din shop udbyders feature list - og strip den helt ned til benet, med mulighed for at langsomt bygge flere elementer på efter du ser mulighederne for det. Ganske enkelt - hold tingende enkelt fra starten, og byg flere ting på efterfølgende.  

Læs også


Kommentarer

Boysen | 6. marts 2010

Du glemmer altså en vigtig og alt afgørende ting når vi taler webshop ejere og valg af webshop.

For hvad er der lige der sker efter de 6 måneder? Først der har man som nystartet shop ejer, det rigtige billed af HVAD man i realiteten har brug for....og ja hvad man ikke har brug for. Derfor er det altså alt afgørende at man fra start bygger på det rigtige fundament, et fundament der tillader at der rent faktisk kan bygges videre, frihed og også frihed til rent faktisk at kunne teste rent teknisk.

Så jeg vil gerne give dig ret i at starten skal være KISS, men du mangler vigtigheden i at bygge på det rette fundament fra start.

Mvh Kenneth

Karsten Lund | 6. marts 2010

Hej kenneth - med fundament må jeg formode du taler om valg

af platform?

Jeg synes oprigtigt talt ikke at dette er det altoverskyggende

grobund i for konverteringen - hvilket er baggrunden for mit blogindlæg.

Igen og igen har den diskussion ledt ind fanatismens skygge -

og har fortalt mig at valget af platform, foruden de allerværste af

slagsen mere er et spørsgmål om religion end reelt godt e-købmandskab

Jeg har formået at skabe en fornuftig konvertering på langt de fleste

platforme, og når jeg sætter det op imod det faktum at langt de

fleste af de webshops jeg møder generelt har begået de fejl jeg belyser i denne artikel... Kan jeg ikke nikke genkendende til at valget af platform skulle være det vigtigste i forhold til konvertering

Platformen er meget lig valg af bil - vær kritisk, fornuftig og stil krav men se det som et transportmiddel der kan få dig fra A til B.

-karsten

Boysen | 7. marts 2010

Jeg taler jo ikke om konvertering kontra valg af platform, jeg taler om at vælge en platform der i længden kan komme lang videre end hvad en webshop ejer har brug for i starten.

Jeg ser det bestemt ikke som værende en religion at skulle vælge en platform, men en spændende udfordring. Nej de eneste der mener det er religion, er dem der udvikler dem.

Hvis man vil drive en professionel webshop, skal man altså se shoppen som mere end bare et transport middel. Du bliver nød til at kikke hele veje rundt, også om det er muligt at få den til at kører 50 km/t hurtigere, senere.

Kan shoppen automatisere, hvad med regnskab, lagerstyring, kundeopfølgning, lette administrationen, kobles op med gode statestik programmer, SEO, forskellige former for markedsføring, teste osv. der er altså mange aspekter som, hvis man bare tænker lidt over det, kan betyde man ikke skal skifte platform efter 6 måneder.

Men du må ikke holde de 2 ting på i mod hinanden, for det går jo hånd i hånd, dog syntes jeg din beskrivelse nedprioritere platformen voldsomt.

Men alt dette er netop en del af det at være webshop ejer, at skulle guide imellem gode råd hvor de fleste taler fra egen faggruppe.

Mvh Kenneth Boysen

Karsten Lund | 7. marts 2010

Jg nedprioriterer måske platformen, men det er kun fordi en simpel søgning på AMINO vil vise at dette emne er blevet debatteret igen og igen, og jeg ville være ked af at dette indlæg skulle ende på samme måde.

Når jeg skriver at man skal være kritisk og stille krav dækker dette jo blandt andet over det som du beskriver - jeg ville bare give et forhåbentligt - nyt og varieret syn på den debat - et syn som jeg selv føler bliver nedprioritere pga den debat du selv prøver at henlede opmærksomheden på. De går hånd i hånd - men derfor behøver hvert eneste indlæg ikke handle om det samme. Jeg er sikker på at folk der er interesseret i at starte op seriøst allerede er opmærksom på problematikken omkring platform - jeg ville bare prøve at give et syn som alt for få giver meget spalteplads - men som ligger mit hjerte meget nært :)

Bo Kalvslund | 8. marts 2010

Fin artikel med et godt budskab.

http://www.millerostock.com/ er en flot shop - og med klare signaler - og smukke kreationer.

Vh. Bo

Christian Langhoff | 11. marts 2010

Interessant indlæg

Jeg læste med stor interesse dette indlæg og er både enig og uenig.

Når man vælger webshop er det korrekt, at der ikke er grund til at investere 50000 kr. for at komme godt fra start. Flash og andet bling bling sælger ikke og kan som beskrevet fjerne fokus fra det meste relevante på webshoppen, nemlig produkterne og de service shoppen tilbyder.

Jeg har set mange Webshop´s som er utrolig pæne både med og uden flash. Når man så bevæger sig rundt på shoppen og kommer ind på det der virkelig har betydning for mig som kunde, går det ofte helt galt.

Den mangelfulde produktbeskrivelse

Man kommer ind på en flot shop med masser af flash og bling bling. Når man så endelig finder produktet, er skuffelsen total. Produktbeskrivelsen er mangelfuld og forklare intet om produktet. En god produktbeskrivelse skal som min. fortælle detaljeret om produktet, hvad er der med i pakken, hvem er producenten, hvad er størrelsen på produktet, hvorfor er dette produkt så fantastisk etc. Etc.

Dårlige produktbilleder

Som butiksejer er det utrolig vigtigt at dine produkter præsenteres professionelt. Et lille billede på 150px x 150px. Som i øvrigt ikke er skaleret korrekt vækker ikke appetitten hos mig og formentlig ikke hos andre kunder.

Det at kunne se produktbilledet i stor størrelse evt. ved ZOOM signalere kvalitet og troværdighed. At kunne se produktet fra flere vinkler mener jeg ligeledes er en vigtig faktor. Så gerne 3-5 gode produktbilleder.

Dårlig kategorisering

Mange shops har 30 eller flere kategorier man kan vælge imellem. At finde det produkt man søger kan derfor være en jungle og man mister tålmodigheden og forlader shoppen. I mine øjne bør en webshop have 10 hovedkategorier og en række under kategorier samt en rigtig god søgefunktion.

Valg  af platform

Det er så her jeg ikke er enig. Der findes en række rigtig gode og billige platforme som har en masse brugbare funktioner såsom Relaterede produkter. Det er jo væsentlig at vise kunden, at man også sælger forbrugsvarerne til printeren når han jo alligevel har den i kurven. Så jeg vil vove den påstand at valg af platform er en af de vigtigste faktorer for at få succes. Hvis man vælger en standard skabelon og så efterhånden ”sminker ” den efterhånden som salget stiger tror jeg man opnår den største succes. En anden vigtig faktor er platformens mulighed for SEO og mulighed for kunden selv kan skrive artikler.

Så mit absolut bedste råd til folk der drømmer om at få succes som online handels mand er:

- Vælg en platform der opfylder dine behov.

- Vælg et flot og brugervenligt design evt. standard skabelon.

- Sørg for at give dine produkter, produktkategorier og produktbilleder den største opmærksomhed

- Lav en ordentlig markedsføringsstrategi. Tro ikke kunderne kommer af sig selv. De fysiske butikker kæmper om den bedste plads på strøget. Som e-butik kæmper du for den bedste placering på nettet.

Martin Tychsen | 24. marts 2010

Lækker webshop, med relativt lille og godt sortiment :)

Michael Hansen | 30. marts 2010

Jeg står for at skulle oprette en webshop indenfor de næste 3-4 måneder. Alle jeres kommentarer er taget med. For at gøre det enkelt, vælger vi vores hostingsfirma standard webshop. Vi kan kun indsætte logo, ikke ændre farver, ej heller tilføje flash og andet bling bling. Det der er vigtigt for mig, det er, at vi kan komme relativt nemt og billigt i luften. Jeg ved godt at jeg går på kompromis med de ønsker jeg har om 12 måneder, men jeg ved jo ikke endnu om der overhovedet er et marked for vores varegruppe af både nye og brugte indretnings- og brugskunstartikler. Tid og ressourcer er også vigtige, selvom jeg er super teknisk interesseret i løsninger mv. kan det jo ikke nytte noget at bruge mere end 100 timer på en webshop, måske en 25k - 50k hvis jeg ikke kan trække kunderne til og hvis mine varer ikke kan sælge.

Dette var blot et par kommentar fra en der sidder med de indledende øvelser

Karsten Lund | 30. marts 2010

@ Christian - jeg er enig med dig på alle dine underpunkter - minus den med platformen - det er som sagt diskuteret til døde.

Jeg vil gerne tage fat i din argumentation for relaterede produkter fordi som udgangspunkt er jeg meget imod at give grønt lys for en sådan feature når jeg ser det største problem nye webshops har er at overbevise den besøgende om overhovedet at handle der - derfor giver relaterede produkter ikke så meget mening før der er skabt den fornødne tillid.

Jeg taler er for det meste om mindre niche shops - det er. Selvfølgelig klart at hvis der er 10000 produkter i din nye webshop. Bliver dit behov for overskuelige features større - men hvis du har under 1000 produkter når du starter - og du ikke har en anderkendt dominerende status - så bliver dit første problem at skabe tillid.

det kunne være interessant at høre hvor vi ligger rent prismæssigt for en begynderbutik med et begrænset varesortiment og funktionalitet. hvad får man fx for 5-10.000?

Frank Rasmussen | 30. marts 2010

Jeg kan ikke være mere enig med Langhoff, det lige præcis den fremgangsmåde jeg selv har valgt at bruge i min egen shop (som endnu ikke er klar) men det skal være enkelt og simpelt for kunden, jeg kan kun tale for mig selv men jeg skal overhovedet ikke have noget bling bling eller flash på min side, det for popsmart og forvirrer kunden, ligesom lyd på et website er bandlyst "i mine øjne"

Ang platform, hvorfor bruge tid på at diskuterer dette. Er det ikke bare Magento ?  

Ellers spændende læsning af Karsten Lund, jeg vil tage han råd til mig og bruge i min egen e-butik :-)

Puntoline | 30. marts 2010

Jeg suuuuuger til mig... SUUUUUGER!!! Tak for alle indlæggene ;-)

hansenmichael | 30. marts 2010

Hej Flemming: kr. 3000 ex moms pr. år. for webshop og betalingsgw. kr. 500 i oprettelse.

Så er jeg igang og kan gøre mig mine erfaringer.

Med 2-400 vare numre til at begynde med, har jeg indtil videre vurderet at det er en god begyndelse. Alle varer er allerede på lager, dog ikke fotograferet endnu.

Her til at starte med har jeg vurderet at Magento er noget mere lækkert at arbejde med, men at det vil tage for meget tid at få op at køre.

Vi skal igang, ud til vores kundegruppe, og se om de hugger til på hjemmesiden.

Ved succes om 12 måneder vil vi jo nok overveje Magento eller lign.

Vores største udfordring bliver jo at få hentet kunder ind på webshoppen, det er der vi vil ligge vores kræfter.

Jeg syntes tit at det kommer til at gå op i design og funktionalitet, og det kan jo ikke hjælpe hvis kunderne ikke kommer ind på webshoppen

Hej Michael, tak for svaret. hvilket system bruger du? kan være jeg kan hjælpe dig med fotograferingen iøvrigt

Karsten Lund | 1. april 2010

Tak alle for jeres kommentarer, der kommer snart et nyt spændende indlæg i bloggen :)

Michael Hansen | 7. april 2010

Danhost har en standard opsætning. Tak for tilbuddet om fotografering.

Gode kommentarer på denne blog, også at sproget er godt

renem | 10. april 2010

Hej Alle

Rigtig gode indlæg og gode råd, som jeg alle vil tage i brug til min kommende webshop.

Jeg laver og sælger mad fra min butik idag. Jeg har et hav af kontokunder, som jeg godt vil konverterer til at bruge en webshop istedetfor at ringe ind.

Kan nogen anbefale, eller henlede opmærksomheden på en madrelateret webshop der bare spiller ( det vil sige opfylder kundens behov og ku kundens behov 100% )

Mvh.

Renem

Karsten Lund fra Optimeria | 25. oktober 2010

Når det handler om virkemidler i eksempelvis konverteringsoptimering , så er noget at det

 

Om denne blog


Få besked når Karsten skriver


Jeg konverterer flere salg...

Jeg hedder Karsten Lund, og jeg ejer firmaet Optimeria - hvor jeg hjælper mine kunder til at sælge mere - med samme trafik. 

Konverteringsoptimering er nok det mere præcise begreb. 



Karsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Karsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer