Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

Sådan laver du en lille usability hjemme test - før konverteringsoptimering

Skrevet af:
10. februar 2010 | 2.159 Visninger| 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Karsten Lund fra Optimeria

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

 

kommunikationsmaaling.dk har gennemført en omfattende undersøgelse omkring danskernes forståelse af svære fagord på offentlige hjemmesider. Læs videre og find ud af hvad det har med dig at gøre…

 

I en artikel på jp.dk, konkluderes det at danskerne har svært ved svære ord.  

Baggrunden er en grundig undersøgelse lavet af kommunikationsmaaling.dk hvor man har spurgt 1.300 danskere om betydningerne af 25 ord. 

Konklusionen er – kort fortalt – at en stor del af danskerne ikke forstår meningen af en række svære ord, og derfor kan have svært ved at finde den information de leder efter.

 

Hvad kan du bruge det til i din e-forretning? 

Ja, det er jo lige det. Du har jo sikkert ingen problemer med måden du formulerer dig på – overhovedet - vel?? – eller… 

Nettet, om du er en stor offentlig virksomhed eller en kælder web-shop ejer, er til stadighed domineret af ”søgekulturen” – det vil sige – at folk, om de shopper eller leder efter lokalplanen, søger information & viden. 

Langt størstedelen har ikke på forhånd besluttet sig for at købe et produkt i din e-forretning, og selvom der er tale om gengangere, sker der altid lige en ”valideringsproces” hvor personen gør op med sig selv, om det lige er dig han skal handle ved, eller om det skal være en anden, eller måske om han skal handle i morgen i stedet. 

Det er din opgave at sørge for at hans proces bliver så uafbrudt som det overhovedet kan lade sig gøre.  Fagord, og svære sætninger kan være kæmpe flaskehalse, og måske er du slet ikke klar over, præcis hvilken negativ værdi det giver på din bundlinje – fordi – det er jo næsten umuligt at måle.

 

Lav først en lille hjemme-test

Hvis du gerne vil vide hvordan din e-forretning performer, så find 2-3 personer, du er ret sikker på ikke har indgående kendskab til din e-forretning. Det kan være naboen og hans teenager søn/datter og din onkel. Du kunne jo lokke med en god middag & vin efter testen (for testens skyld, er det en god ide at det er bagefter, specielt hvis der er vin involveret). 

På forhånd skal du kigge på dine produkter, og finde 3-4 stykker der i beskrivelsen muligvis kunne indeholde svære ord og sætninger.  Lav så en lille opgavebeskrivelse der involverer produkterne i en sådan grad at dine testpersoner bliver nødsaget til at læse teksten. Det kunne være at du beder dem om at finde Rørtangen med en diameter på 3,5cm og ligge den i kurven. 

Da du nu er i gang, ville det være godt at du samtidigt testede hvordan de ville finde frem til produktet, og dette kunne være ved at bede dem om at starte på google og søge efter ordet ”rørtang” (hvor du selvfølgelig ligger #1). Er det ikke muligt, så bare bed dem om at starte på forsiden. 

Alt efter hvor grundig du vil være, så bed dem om bare at tænke højt hvis der er noget de finder underligt. Vær meget på vagt overfor deres kropssprog og hvordan de bruger din side. Det vil højst sandsynligt give dig en masse ting til eftertanke.

 

Test derefter mulige løsninger

Sæt dig ned, med dine iagttagelser, og dine noter, og lav derefter en liste over ting som du gerne vil teste. I tilfælde hvor du mistænker teksten, er det bedste at sætte sig ned, og skrive den helt om. Lav evt. en ”for dummies” beskrivelse, som du næsten er flov over at skrive, og test denne – evt via google website optimizer (det er gratis, men kan være lidt tung at danse med). 

Hvem ved, måske finder du af at en større gennemgang af dine tekster måske kunne blive en ganske indbringende forretning for dig. Hvis ikke, garanterer jeg dig, at du i hvert fald har flere ting på din liste fra din hjemme-test som du kunne tænke dig at teste – men pas på – det er stærkt vanedannende, specielt når man finder og retter store fejl Smile

Kampen om den gode e-forretning

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Karsten skriver


Jeg konverterer flere salg...

Jeg hedder Karsten Lund, og jeg ejer firmaet Optimeria - hvor jeg hjælper mine kunder til at sælge mere - med samme trafik. 

Konverteringsoptimering er nok det mere præcise begreb. 



Karsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Karsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer