Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

Er konverteringsoptimering kun for SEO’ere?

Skrevet af:
4. januar 2010 | 1.004 Visninger| 14 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Karsten Lund fra Optimeria

Ekspertblogger på Amino om konverteringsoptimering i webshops

 

Jeg er meget glad over at kunne læse at konverteringsoptimering bliver et varmt emne i 2010, men jeg er nok også ret subjektiv i mit syn på emnet. Det der undrer mig, er at ”Conversion Rate Optimization” (CRO) ofte bliver kategoriseret under SEO – altså søgemaskine optimering.

På den ene side kan jeg godt forstå det, fordi langt størstedelen af trafikken som skal bruges til at bygge sin online forretning på, kommer fra søgemaskinerne, men jeg ser mere SEO som en katalysator for CRO.

Det er et fornuftsægteskab mere end det er et ægteskab bygget på kærlighed. Som i ethvert ægteskab, er der en der har bukserne på, og til stadighed og i dagens marked, sidder SEO solidt på magten, men CRO er så småt begyndt at se de værdier der ligger gemt, og på de områder hvor SEO og CRO er modsætninger tror jeg vi til stadighed vil se flere og flere kigge på begge områder før de implementerer en ny strategi.

Der er utroligt mange analytiske faktorer der binder emnerne sammen, men modsat SEO, binder CRO sig også sammen med bla. usability der handler om reelle fysiske tests.

Man kan vel sige, at SEO er den dominerende faktor i starten af ægteskabet, hvor man så langsomt men sikkert vil se et skift i magtbalancen. Man skal jo tænke på at man indenfor SEO trods alt kun skal beskæftige sig med en mindre række fokuspunkter (google, bing, yahoo osv), mens CRO i sin grundsten jo har hr. og fru. hansen som fokuspunkt, hvilket udpensler hvorfor det er vigtigt at tænke på CRO som et selvstændigt punkt.

Jeg kommer til at lyde helt rødstrømpe-agtig, men jeg ser frem til den dag, hvor CRO ikke længere er en kategori der ligger under SEO, men som over en bred kam er respekteret som en individuel strategi med mange andre facetter end SEO.

Jeg håber alle har haft en god jul, og et godt nytår. Min jul, og mit nytår, blev en blandet fornøjelse af sygdom, svigerfamilie, kulde og stress, men nu er jeg vendt tilbage.

Med Venlig Hilsen

Karsten Lund

Konverteringsspecialist - www.optimeria.dk

Læs også


Kommentarer

Glenn Kibsgaard | 4. januar 2010

Hørt.. Hørt  :o)

Men det er vel også godt at der er mange som ikke kan se pointen med det du skriver, for så er der jo mulighed for at vinde deres kunder.

Top læsning :o)

Godt nytår Karsten.

Ole Thorup | 5. januar 2010

Så sandt som det er sagt. Det er et område, som jeg vil beskæftige mig meget mere med i 2010

Måske kan vi køre nogle A/B tests sammen?

Karsten Lund | 5. januar 2010

@Glenn - ja det kan du selvfølgelig have en pointe i ;)

@Fairtime det lyder spændende - du er mere end velkommen til at kontakte mig på karsten {snabel-a} tracemedia.eu

Michael Pedersen | 5. januar 2010

Hej Karsten,

Super indlæg - mange tak!

Har du nogle gode inspirationskilder til avanceret niveau af CRO? Bøger? Sites? Kurser?

dbh,

Michael

Thomas Rosenstand | 5. januar 2010

Hej Karsten

Det er en abstrakt diskussion. Uden SEO i en eller anden form vil der ikke være trafik at optimere på. Og uden CRO er SEO uden virkning.

Når vi på et tidspunkt kommer forbi diverse pubertære diskussioner om, hvad der er vigtigst og lærer, at de er lige vigtige, skabes der virkelig dynamit.

Jeg har kaldt kombiinationen af SEO og CRO for 360 graders optimering siden engang i midten af forrige årti - men jeg har aldrig dygtiggjort mig nok på feltett CRO til at udbyde det. Derfor har vi et strategisk samarbejde med Benjamin Gundgaard på det felt.

Du må gerne være rødstrømpe - og jeg tror faktisk, at du en dag vil se, at SEO og CRO smelter sammen til netop "optimering".

Ægteskabet mellem de to discipliner er langt fra ligeværdigt i dag hos flertallet af danske virksomheder - men det kommer. Og i vanlig stil bliver det de virksomheder, der tager det ægteskab alvorligt nok, der vinder.

Jimi Hove | 5. januar 2010

Jeg er bange for jeg ikke helt forstår ? Konverteringsoptimering har altid eksisteret i marketing. Men det måske webshop ejerne, der nu skal til at lære det , eller hvordan ? Jeg spørger fordi jeg stadig er ny i online-marketing verdenen.

I så fald er det jo gammeldaws marketingsfolk , der skal nærme sig SEO folket, hvis de vil sælge noget online altså.

Men som Thomas siger , så det kan godt udvikle sig til en lidt ærgelig diskussion, da SEO folkene ofte bliver anset lidt som nogle gøglere ( er min opfattelse ). Jeg ser dem nu mere som motormekanikere, der får mit site til at race op af hitlisten.

Du får heller ikke en bildesigner til at glemme motorens ydeevne. Eller jo det gør man så nogle gange, men det en anden sag

God fornøjelse med ægteskabet. Kan ikke se det skulle være så svært at mødes

Jimi Hove | 5. januar 2010

Ps:

Jeg har muligvis misset din pointe, som er at du synes der skulle være noget mere fokus på konverteringsoptimering blandt SEO folket. I så fald giver jeg dig ret.

Karsten Lund | 5. januar 2010

@thomas - som altid enig, men jeg tror måske jeg har formuleret mig en smule dårligt mht. ægteskabet. Jeg prøver ikke at åbne en diskussion omkring hvad der er vigtigst, fordi som du selv siger, det ville være lettere pubertert, men jeg er en passioneret tilhænger til en model, hvor man i starten bruger langt de fleste ressourcer på at optimere adwords, mens man oparbejder en godt solidt fundament af traffik igennem SEO.

Det eneste man kan sige der er forskellen fra sidste år, er at 2009 virkelig kan siges at være et år, hvor specielt i usa man har set at CRO er kommet ud af skyggen, og ikke bare er noget for nørder og top firmaer.

Det jeg mener med at ægteskabet skifter magtbalance er ment som det individuelle ægteskab for det enkelte site, og derved mener jeg man i starten skal fokusere alt hvad man kan på at skaffe trafikken, mens man jævnligt giver konverteringen et servicecheck, men når man så har en fornuftig og stabil trafik så skifter strategi til at udnytte den meget bedre.

SEO bliver aldrig elimineret i forhold til den indsats der skal til for at forsvare positionerne, men du må jo også tilkendegive at konkurrenceparameterne for netop SEO betyder at man ligesom adwords til en hvis grad hele tiden er i et våbenkapløb mellem konkurrenterne, mens CRO mere er et spørgsmål om at raffinere og forfine elementerne, samt opdage og udnytte adfærdsændringer.

Når man en gang har formået at øge konverteringen på sin e-forretning er det i langt de fleste tilfælde en mere eller mindre permanent forbedring, hvorimod våbenkapløbet i markedsføringen betyder at der hele tiden skal investeres (groft sagt).

Jeg har tidligere i mine indlæg også betegnet SEO som motoren og CRO som aerodynamikken i en bil's design, hvor man også kan sige at motoren i en bil kræver en hel del mere vedligeholdelse en aerodynamikken, og skal endda en gang imellem helt skiftes.

Man kan i starten få en masse fart igennem motoren, men som man kommer op i fart, bliver vinden en større og større modstander, og hvis man ikke også tænker på aerodynamikken i køretøjet, ja så sakker man bagud fordi man efterhånden er blevet så god til at få kraft på motoren.

Jeg tror du har helt ret at SEO og CRO smelter sammen under "optimering"

@jimmi - jeg tror ikke gammeldaws markedsføring har haft lige så meget fokus på konvertering som man har fået det online, alene fordi det er meget svært at definere en konvertering. Ja, dagligvarebranchen er forgængere med butiksdesign, slagtilbud og impulsvarer.. MEN selv disse købmænd har ikke så meget FOKUS på konverteringen alene af den grund at der er så stor en volume-gennemgang at de mere tænker på at presse indkøbspriser og investere i ting der nedsætter omkostningerne samt en veltilrettelagt prisstrategi, end de tænker på hvor godt de konvertere den enkelte besøgende i forhold til reklamepenge.

Det kan du evt se i kraft af at der altid er en indkøbschef, men sjældent er en hel marketing afdeling.

Telebranchen har næsten opfundet "churn" som er kundeafgang, og intelligente måder at beholde kunderne lidt længere, og det er andre brancher også begyndt at få øjnene op for, selvom du også kan argumentere for at det "gammeldaws marketing strategi" - en ting som e-købmænd overhovedet ikke tænker på, ud over hvordan deres nyhedsbrevsliste performer, om der er mere tilgang end frameldinger...  

e-købmænd har også haft en tendens til at tænke på volumen mere end den intelligente løsning. Måske fordi de ikke er blevet introduceret for den, eller fordi de har følt den har været for dyr, men i hvert fald har det været en global ting, som stille og roligt er begyndt at få spalteplads rundt omkring.

At SEO folkene er blevet fanebærer for CRO, tror jeg mere er fordi de kan mærke at markedet er blevet meget mere striks og kræver at der udvikles afregninsmodeller der er baseret på deres egen indtjening (pay per sale / lead) - og også fordi at de bliver fulgt af mange flere "almindelige" mennesker - end usability og konverteringsnørderne :)

Jimi Hove | 5. januar 2010

" At SEO folkene er blevet fanebærer for CRO, tror jeg mere er fordi de kan mærke at markedet er blevet meget mere striks og kræver at der udvikles afregninsmodeller der er baseret på deres egen indtjening"

..og fordi de er sultne. Onlinemarkedet tegner til at eksplodere indenfor de allernærmeste år. Guldfeberen raser. Og fordi de sultne er de parate til at arbejde hård, og lære det der skal læres. Hvor imod den gamle garde stadig ikke helt ved hvad de skal med netbølgen og marketing. Og om den bølge overhovedet kommer.

Mit gæt er dog at finanskrisen netop får netsalget skudt helt igang.

Men ja jeg er blot glad for at ikke så mange ved så meget konverteringsoptimering , og på den anden side er jeg glad for at se konkurrenter investerer store summer i konvertering, men som ikke ranker på Google, fordi det der SEO er vidst bare nogle plattenslagere.

Men det kommer selvfølgelig, når indtægterne begynder at svinde. Og så bliver telefonerne for alvor rødglødende hos Thomas og hos dig som tilbyder konverteringsoptimering til online handel.

God handel til alle mand . Og lad hver mand beholde sit speciale, og så være åben for samarbejde med andre

Jimi Hove | 5. januar 2010

" jeg tror ikke gammeldaws markedsføring har haft lige så meget fokus på konvertering som man har fået det online .. "

Igen, jeg forstår det ikke. Markedsføring har kun et mål : konvertering . At man så kan synes at nogle brancher ikke går så meget op i ,det er en anden sag.

Og at vi står ved en skillevej, hvor nye former for markedsføring bliver født, både med hensyn til teknik, men også i den måde virksomhederne møder deres kunder, set fra en psykologisk vinkel af.. er en endnu en facet.

Psykologi og forståelse for hvordan mennesker interagerer bliver ENDNU vigtigere nu, som også Martin Lindstrøm prædiker.

Folk er blevet alt for selvbevidste til at du blot kan prakke 10 år gamle markedsførings- virkemidler på dem. Nu skal du virkelig forstå dem. Kunderne ønsker at du forstår dem.. helt i dybden.

Det bliver spændende at se :-)  Rent Dr Phil

Christian iMARKETING | 6. januar 2010

Hej Karsten

.

Jeg faldt over dit helt nye blogindlæg fordi jeg lige selv søgte på konverteringsoptimering i forbindelse med, at jeg nu vil sætte gang i sitet: http://www.konverteringsoptimering.dk.

Jeg er meget enig med dig i dine betragtninger. Jeg tror også på, at konverteringsoptimering bliver det helt hotte i årene fremover - for når vi ikke kan få flere besøgende på hjemmesiden er den eneste vej frem at få flere til at handle som vi ønsker.

Og selv om man ikke har mange besøgende kan det tit betale sig at få flere af de besøgende til at købe frem for blot at få endnu flere besøgende (der ikke handler) ind på hjemmesiden.

Jeg synes også, at konverteringsoptimering her mange flere aspekter af optimering bygget ind end ren SEO, vi er jo rundt i både psykologi, tekster, brugervenlighed og alle andre sjove indgange at se på en hjemmeside på.

Venlig hilsen,

Christian - iMARKETING.dk

Boysen | 6. januar 2010

Jeg er enig i betragtningen om at det nok skal blive stort. Om det bliver det i 2010, det tror jeg ganske enkelt ikke på. Det er for tidligt og jeg tror vi skal kikke 3-4 år frem.

For mange webshop ejere er google analytics det helt store og der er et spring til CRO. Jeg tror ikke webshop ejerne er klar til det endnu.

Heldigt for mig :)

Anders Andersen | 9. januar 2010

Jeg er uenig i at SEO og konverteringsoptimering er et ligeværdigt forholde som nogle skriver. SEM og Konverteringsoptimering er vel lige så godt et ægteskab som SEO og konverteringsoptimering. Og det samme er branding og Konvertingsoptimering. SEO er ikke den eneste kilde til trafik, hvad en del på amino efter hånden er blevet hjernevasket til at tro. Så jeg kan vel kun sige at jeg er meget enig i Karsten point om at  "Det der undrer mig, er at ”Conversion Rate Optimization” (CRO) ofte bliver kategoriseret under SEO – altså søgemaskine optimering.". Man kan sagten drive en meget succesfuld virksomhed uden at tænke på SEO, men man kan ikke drive en succesfuld virksomheden uden at tænke på konverteringspotimering. (når det er sagt, så vil virksomheden sikkeret være bedre når man indrager SEO tænkning)

Nikolaj Bomann | 13. januar 2010

Spændende diskussion. Jeg vil mene at CRO er det som der bør fokuseres mest på. Der er jo langt størrer mulighed for at få kunder ind anden vejs end SEO. Det er dog en af de måder at få flest potentielle kunder på, men stadig.. CRO er vejen frem ;)

 

Om denne blog


Få besked når Karsten skriver


Jeg konverterer flere salg...

Jeg hedder Karsten Lund, og jeg ejer firmaet Optimeria - hvor jeg hjælper mine kunder til at sælge mere - med samme trafik. 

Konverteringsoptimering er nok det mere præcise begreb. 



Karsten på Twitter

Hvis du vil have besked når Karsten og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer