Amino Ekspertblog

Når jeg bliver diktator ...

Hvad skal vi leve af?

26. oktober 2011 | 3.945 Visninger| 23 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Mogens Nørgaard fra Miracle A/S

Når jeg bliver diktator ...

Henrik Knopper lagde en kommentar på mit indlæg fra igår (http://www.amino.dk/blogs/diktator/archive/2011/10/25/vi-m-229-rejse-os.aspx):


"Men hvordan kan valget falde anderledes ud, når antallet af opstillede kandidater med både erhvervserfaring og evnen til at formulere en visionær tanke var så lav?"


Godt spørgsmål.

Det er jo ikke politikerne den er gal med.Det er os selv.

Politikerne er jo os (den danske befolkning), og vi er dem.

Det kan meget vel være, at Amino.dk's bindegale iværksættere og andre hotheads ikke er repræsenteret i Folketinget, men de store befolkningsgrupperingers holdninger er lige præcist repræsenteret derinde.

Ellers blev politikerne ikke valgt på de ting de siger og gør, og partierne ville dø og nye ville opstå.

Så længe vi tillader os at 1) vælge en masse populistiske socialnassere og skatteædere ind og 2) derefter bliver vildt forarget over, hvad de gør og siger - så er vi dømt til at køre rundt i hamsterhjulet i al evighed indtil statsbankerotten. Amen. Thi bæstet er inde i os selv.

Så længe vi ikke erkender, at politikerne er os og vi er politikerne kommer vi ikke videre.

66% af dem vi hver især omgiver os med (familie, venner, osv) er på Støtten og stemmer for, at systemet skal bevares og udbygges.

Charlotte Brath, der låner et værelse i mit hus for tiden, plejer at lege en sjov leg, når hun sidder i en forsamling - hun spørger, hvor mange der er på overførsel og offentligt ansatte vs. hvor mange, der er privatansatte.

Det bliver tit til sjove situationer, hvor der er seks af de første for hver én af de private.

De tre millioner danskere, der er medlem af Velfærdskoalitionen, vil ikke have Thorborg og Morten Lund til at foreslå helt nødvendige forandringer i vores samfundsorganisering. De vil bare gerne blive ved med at få penge fra Staten og hygge sig. De brokker sig naturligvis løbende over, at de ikke får nok fra Staten, og at de ikke får nok for deres skattepenge fra Staten - det er jo en legitim tankegang for skatteædere og folk på overførsel her i landet.

Med den baggrund, Henrik Knoppe, er det straks lettere at forstå, hvorfor 80% af MF'erne er DJØF'ere og den slags, og at der ikke er visionære tanker skabt i dem.

De skal jo være på Støtten ligesom 2/3 af vælgerne, og de skal ikke vugge båden - på den måde ligner de vælgerne og de får vælgerne til at stemme på dem.

I den forbindelse er partifarven så 100%, græsk-katolsk, totalt, fuldstændigt, komplet, latterligt ligegyldigt.

Hvis man tror, der er forskel på de to farvede parti Rødt og Blåt, så bedes man mindes slut-scenen i Kammerat Napoleon, hvor Grisene (de nye herrer) har inviteret menneskene (de forhadte, tidligere herrer) til fest i huset. Og mens de sultne og trætte dyr står udenfor og kigger ind ad vinduerne ser de, at grisene er begyndt at gå rundt på to ben ligesom menneskene gjorde, og pludselig kan de simpelthen ikke se forskel når de kigger fra menneskene til grisene og tilbage til menneskene.

Og nu til overskriften: Hvad skal vi leve af?

En amerikaner skrev i 1976 ellers så en bog om, at vi skulle ændre os til et vidensamfund. Vi skulle droppe al industriproduktion og være videnarbejdere. Det var fremtiden.

Som det eneste land i Verden købte Danmark den vision totalt. Så vi ændrede os på et par væsentlige punkter:

1. Vi begyndte at uddanne en gigantisk syndflod af mennesker, der ikke kunne noget konkret, men "er gode til at samarbejde", "gode til at kommunikere", "har stærke kompetencer (for guds skyld ikke viden!)", "er interesserede i Strategi, Organisation og Ledelse (SOL)", og alt sådan noget sludder, som betyder, at de intet kan andet end skrive rapporter og sniksnakke og problematisere alt via SWOT-analyser og lange pro-et-contra-lister på whiteboards.

2. Vi puh-bad'ede industrien, landbruget, olien, og alt det andet, der gav os indtjening via eksport, og sad i rundkredse og snakkede om, hvor vigtigt det var med omstillingen til vidensamfund og en smuk, kollektiv, grøn fremtid, hvor der altid er smukke solopgange og frisk, lugtfri luft i byerne og på landet.

De to ting har jo så vist sig at være forkerte, og det er værd at bemærke, at vore nærmeste naboer (som også er dem vi lever af, dvs. eksporterer til) aldrig gik ned ad den sti. De vedblev at have en industripolitik og en vis venlighed overfor private virksomheder, med det resultat at f.eks. Sverige nu er 30% billigere (mindst) på ALT, men til gengæld har en højere levestandard end os, og at Tyskland igen er ved at komme på fode trods de enorme udfordringer og udgifter med kommunisterne fra Østtyskland.

De (og England og USA og Frankrig, osv osv) blev også ved med at uddanne folk, der skulle kunne konkrete ting, dvs. var rigtige specialister. Danmark satsede stort på hyggelige generalist-uddannelser, hvor alle kan bestå. Det er specialister (ingeniører, dataloger, håndværkere), der skaber eksportvirksomheder. Og så selvfølgelig de selvlærte og drop-out'erne :).

Med de højeste lønninger i Verden og en stadigt faldende produktivitet (vores produktivitet er faldet hele tiden siden 1975) og den laveste arbejdstid i noget som helst land er det måske ikke så underligt, at virksomhederne blev nødt til at sende så meget arbejde som muligt til andre lande ligeså snart Den Globale Landsby gjorde det muligt. Så der er blevet outsourcet helt vildt.

Det betyder så, at al innovation stopper. Når en ingeniør og en smed sammen går rundt nede i produktionen og diskuterer idéer, konkurrenter, muligheder, osv - så sker der innovation. Det gør der ikke, hvis hele produktionen er i Beijing og de uddannede/"forretningen" er i Ballerup.

Med andre ord: Når man strækker produktionskæden så vidt, så stopper al innovation og fremdrift, og derfor sker der to sjove ting nu i danske bikse, der har outsourcet:

1. Mange af dem insourcer igen i et forsøg på at blive konkurrencedygtige igen. Ikke til Danmark, vel at mærke. Vi er for dyre og de tabte arbejdspladser kommer aldrig igen. Men til lande tæt på os (Polen, osv), så vi rent faktisk kan smutte hen og besøge dem og sniksnakke.

2. En del af dem sender deres viden-folk til mongo-bongo-land for at blive genforenede med produktionen.

At få produceret del-komponenter i mongo-bongo-lande har altid været en god idé, hvis det var godt og billigt. Men at flytte selve produktionen ud er en fejl. 

Det vi lever af er at sælge konkrete ting til udlandet (pumper, medicin, grisekød, olie), IKKE viden. Viden skal indbygges/indlejres i produkterne, men det kan ikke sælges i sig selv. Alle lande har viden, og de afrikanske lande har f.eks. folk med MEGET mere viden om, hvordan man udnytter en almindelig, dum Nokia-telefon til at gøre landmandens dag bedre og nemmere end vi nogensinde får. Indien har masser af viden, men vi kan sikkert stadigvæk sælge dem dimser.

Så glem vidensamfundet og lad os komme tilbage til den nødvendige tanke om, at vi skal lave nyttige, nødvendige, sjove, unikke dimser, som udlandet (primært vore naboer) vil købe af os - nu med masser af konkret viden indlejret. Man kan ikke indbygge generalistviden i en pumpe. 

London Business School har en kvindelige professor ved navn Linda, som lavede en stor undersøgelse om, hvilke mennesker der var brug for på fremtidens arbejdsmarkede, og konkluderede: Ledere og specialister. Generalister har alle lande så mange af, at de bliver helt overflødige.

Godt så. Vi skal altså lave dimser, som kan sælges. Vi skal ikke nødvendigvis kunne sælge dem til Kina (de kopierer det jo også bare) eller Indien - men til Sverige, Tyskland, England, osv. Så dem skal vi kunne konkurrere med rent prismæssigt. Det gøres ikke med nye statstilskud. Det gøres ved at vi bliver 30% billigere på ALT, inkl. vore lønninger, skatter, udgifter, timepriser.....  En lagerarbejder i Bayern fås til 9 Euro i timen. En IT-konsulent hos IKEA fås til 400 svenske kroner i timen.

Som formanden for DI, Lars Goldschmidt, engang sagde: Det er ligesom de to, der bliver forfulgt af en bjørn. Den ene stopper og begynder at tage løbesko på. Den anden siger "Du kan da ikke løbe fra bjørnen selvom du tager løbesko på!", hvorpå den første replicerer "Det skal jeg heller ikke - jeg skal bare løbe fra dig". Vi skal kunne måle os med vore naboer, som også er vore traditionelle eksportmarkeder, ikke med Indien og Kina.

I den forbindelse kan jeg godt se, at der globalt er ved at være konsensus om, at vi skal satse på noget med helbred og noget med grøn energi. Samsung omstiller i de næste mange år hele deres produktion væk fra fladskærme og mikrochips til Health og Green Energy. Det er også det eneste vi kan få danske politikere og fremtidskiggere til at sige.

Fint nok. Men kineserne har nu haft 10-20 forskere på Risø i flere år, og de har lært alle vore hemmeligheder om vindmøller - og Kina vil nu lave vindmøller. Indien begynder at se potentialet i alle de meget billige helbredsting de laver rundt omkring i slummen - den slags ting kan eksporteres til andre lande, der f.eks. godt kan nøjes med en billig, simpel CT-scanner fremfor topmodellen fra GE.

Så når alle andre - rige og fattige, smarte og dumme - lande satser på disse to områder.... skal vi så også partout gøre det? Bliver det ikke bare en kæmpestor fejlsatsning, hvor hovedparten af statstilskuddene som sædvanligt går til de kæmpebikse herhjemme, der i forvejen har det fint?

Jeg mener: Hvis vi skal skille os ud - skal vi så ikke gøre noget anderledes?

Eller skal vi satse på, at kunne bygge mere viden ind i vindmøller og solceller (argh, glem det: kineserne er allerede førende med solcelleproduktionen og er igang med at udkonkurrere USA på området), og måske endda (joke følger) prøve at eksportere vores helt unikke tilgang til Elektroniske PatientJournaler?

Jeg kan ikke se det. Men det er de ting, som politikerne tænker, når de bliver spurgt om eksport og hvad Danmark skal leve af: Vindmøller fra Vestas og .... ja, så er der ligesom ikke mere i dem mht konkrete idéer, hvis I lægger mærke til det.

Jo, de kan også sige noget med "partnerskaber mellem det private og det offenlige". Ah ja, der ER nu ikke noget som the Kiss of Death, som enhver statslig indblanding jo er. En dødelig omfavnelse med fatale følger.

Så hvad skal vi leve af?

Jeg har et bud: det skal vi overhovedet ikke bekymre os om. Vi skal holde op med at tro, at vi kan styre fremtiden og i stedet sørge for, at folk med idéer kan realisere dem. Det gør man IKKE ved indblanding, lovgivning, kontroller, rapporteringer, skatter, afgifter, offentlige gabestokke, straffe og andet tant og fjas fra Big Mother. Det gør man ved at lade folk være i fred og evt. hjælpe dem med helt konkrete ting, hvis de beder om det - forsøg på DTU, kontakter i Ghana... den slags ting.

Jeg skrev en klumme om noget a la dette i Computerworld for nyligt: http://www.computerworld.dk/art/198348 - hvor jeg foreslog, at vi lavede et Danmark, hvor Staten sørgede for gratis infrastruktur og gratis software fra alle leverandører. Så havde vi da noget at prale af overfor udlandet. Hvis vi samtidig helt dropper virksomhedsbeskatningen (den giver ikke ret meget i indtægt, og man slipper for en masse administration og DJØF'eri), så havde vi en helt unik kombo. Man KUNNE jo også smide nogle gratis lokaler ind i gamet, så småbikse kunne sidde gratis i nogle af de mange dyre og flotte møbler man udsmykker alle offentlige kontorer med. Sådan nogle små opstartere/iværksættere fylder ikke alverden. 

For husk på, at NYE arbejdspladser skabes KUN af nye bikse. De gamle bikse har masser af fede arbejdspladser i mange år, men de skaber ikke så mange nye. Og de er også lidt dårligere til det med opfindelser og innovationer :-).

Endelig kunne man overveje at prøve igen (selvom det formentlig er håbløst nu) at skabe et VC-miljø. I den forbindelse skrev Morten Lund et virkeligt saftigt indlæg forleden: 

http://lundxy.com/2011/08/i-have-to-get-it-our-in-danish-sorry/

- specielt skal I NYDE hans liste over medlemmerne af Danmarks Vækstråd:

/* Begynd Morten Lund-citat */
Danmarks Vækstråd medlemsoversigt
Denne forsamling kan IKKE klantres noget – da de ikke aner hvad det vil sige at vaere LP i venture fonde og de har aldrig bygget noget fra STARTEN (koriger mig gerne).
  • Direktør og formand for Vækstforum Bornholm Lars Nørby Johansen (formand)
  • Direktør Anya Eskildsen, Niels Brock (personligt udpeget)
  • Tidligere koncernchef hos Danisco, Tom Knutzen (personligt udpeget)
  • Adm. direktør Merete Søby, Hitachi Data Systems (personligt udpeget)
  • Adm. direktør Johnny Hansen, Better Place Danmark (personligt udpeget)
  • Formand for vækstforum Ulla Astman Nielsen, Region Nordjylland
  • Formand for vækstforum Bent Hansen, Region Midtjylland
  • Formand for vækstforum Carl Holst, Region Syddanmark
  • Formand for vækstforum Steen Bach Nielsen, Region Sjælland
  • Formand for vækstforum Vibeke Storm Rasmussen, Region Hovedstaden
  • Borgmester Kirsten Terkilsen, Hedensted Kommune
  • Borgmester Erik Nielsen, Rødovre Kommune
  • Forbundsformand for Dansk Metal Thorkild E. Jensen, CO-Industri
  • Næstformand Lizette Risgaard, LO
  • Direktør Poul Scheuer, Dansk Industri
  • Direktør Christian T. Ingemann, Dansk Erhverv
  • Adm. direktør Ane Buch, Håndværksrådet
  • Direktør Claus Søgaard-Richter, Landbrug og Fødevarer
  • Adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri
  • Direktør Jørgen A. Horwitz, Finansrådet
/* Slut Morten Lund-citat */

Fantastisk, ikke? Lutter Fede Katte fra det offentlige plus en fra Better Place (et fuskerforetagende, der udelukkende lever af at suge penge ud af skatteyderne via DONG - og vi taler mange hundrede millioner af kroner), en populær og køn kvinde fra Hitachi og en pensionist fra Danisco. Gutter & Gudinder - med den samling i spidsen er vi bare KLAR til at skabe nye, spændende vækstbikse i et sundt, frit miljø.... 

Sidste år gik det offentlige (Vækstfonden - fedt navn, høhø) f.eks. ind i tre (3) IT-bikse med noget venture-agtig kapital i den virkelige småt-kasse-klasse - og det var selvfølgelig bikse, der i forvejen havde vist, at de klarede sig fint.

Så jeg er slet ikke sikker på, at vi kan få stablet et VC-miljø på banen. Det kan meget vel være for sent.

Men så lad os da "bare" lave et land, hvor der er:

- Gratis internet og software til alle indbyggere og virksomheder

- Ingen virksomhedsbeskatning

- Gratis lokaler til småbikse

- Støtte fra offentlige specialister, når man beder om det (kontakter i Ghana, forsøg på DTU, osv)

Så kommer idéerne og eksporten af sig selv, og vi kan begynde at prale af Danmark igen, når vi taler med vennerne fra de andre lande.

Er der andre ting vi kunne gøre?

Mvh Mogens

Læs også


Kommentarer

Thomas Rosenstand  den 26-10-2011 kl. 05:15

Du har så evigt ret, Mogens. Men jeg er bange for, at hele skismaet ligger i det ubehagelige faktum, at flertallet er nydere og ikke ydere. Og det er flertallets stemmer, der sætter folk i ledelsen af landet.

Den (måske eneste realiserbare) kur der skal til: At lade det hel gå i kælderen. Når det er sket og kassen er tom, kan selv de mest forstokkede nydere og nassere forstå, at der skal arbejdes. Om ikke andet kan deres slunkne maver fortælle dem det.

"Barnet" Danmark er gået i en negativ spiral i afgrundsdyb forkælelse. Tænk engang - der er mennesker, der er så uforskammede at tale og skrive om "de fattige" i Danmark. Fattige? Der er en hel del millioner mennesker i verden, der ville give deres højre arm for at bytte plads med en af Danmarks "fattige".

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mikael  den 26-10-2011 kl. 06:06

Kan kun være enig med Thomas. Desværre kan jeg frygte, at vi i DK er så "dygtige", at det hele aldrig rigtigt ender i kælderen og derfor aldrig rigtigt kommer til at starte forefra.

Måske vi skulle sende nogen til Grækenland (eller et andet sydeuropæisk land) for at lære hvordan man gør den slags... Så kunne der være et formål med inspirationsrejser.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 26-10-2011 kl. 06:56

Fik lige denne mail fra Katmandu fra en af mine venner:

Hej Mogens,

Er midlertidligt tilbage i civilazationen (Kathmandu, Nepal) efter et par månederes trekken rundt i bjergne i Himalaya.

Faldt over dit indlæg "hvad skal vi leve af?" på amino.dk - for pokker da hvor rammer det plet!

Jeg priser mig lykkelig for at jeg rendte rundt i bjergne under valgkampen - tror ikke rigtigt jeg gik glip af noget - kan altid se noget med samme indholds niveau ved at downloade den seneste episode reality tv med Sidney Lee, eller hvem der nu end er populær for tiden.

Det er dybt irriterende at tænke på hvordan et land som Danmark med fantastisk infrastruktur, kapacitit for uddannelse, kreativ tænkning - ødsler det hele væk på selvfedhed, lån til kæmpe boliger som vi ikke har råd til (eller brug for?!?), klippe hinandens hår, coaching og alt muligt andet nonsens.

Boede hos en lokal et stykke tid - hans knægt på på 2½ lærer engelsk og det latinske alfabet før han lærer nepalesisk og devnagri (alfabetet herovre). Hans far har luret at konkrette kompetencer er vigtige. Snakkede med en knægt (velsagtens en 10 år) i en landsby. Han fortalte mig alvorligt på hans bedste engelsk: "Michael, education is very important". Ikke så meget snak der om det seneste playstation spil, eller om flere lommepenge.

Tak for et godt indlæg.

Håber alt er vel i biksen derhjemme!

Hils omkring dig

Mvh ....

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 26-10-2011 kl. 06:58
Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper HorsMark  den 26-10-2011 kl. 07:00

Mogens! Fantastiskt - fræk og forfriskende tilgang. Jeg kan ikke være mere enig! Jeg får virkeligt lyst til at smøge ærmerne op HVER gang jeg læser noget fra dig!

Kære DR,

Jeg ser frem til at i snarligt introducerer realityshowet "Danmark Mit Kælderland". Husk at man skal kunne stemme virksomheder hjem fra øen og at der skal være rigtige fede præmier til dem der skaber flest arbejdspladser.

Ps. Det er vigtigt at fremhæve personerne i virksomhedernes ledelser og bestyrelser mv. da de social relationer hitter helt fjollet for tiden.

Kram

Jesper HorsMark

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mads  den 26-10-2011 kl. 08:25

Dejlig blog at læse, interessant og skræmmende.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Nyholmdk  den 26-10-2011 kl. 08:52

Hej Mogens,

Fantastisk formuleringsevne - og spændende betragtninger der hele tiden liiiige sniger sig uden om at være offer for Montanus-logik :-)

Jeg har, som mangeårig iværksætter, meget ofte tænkt de samme tanker og er pt. nået til den konklusion, at den største udfordring vi har i Danmark er, at vi "uddannes" til at være blottet for vinderinstinkt. Hele vores uddannelsessystem (fra folkeskolen) efterlader generationer af folk der er vant til at modtage og blive sat i centrum, i stedet for at yde og handle for at realisere drømme og ambitioner. Fra det øjeblik vi forlader vores barndomshjem stifter vi gæld (Studielån osv.i stedet for at lære at spare op og skulle kæmpe for at blive til noget - og når vi, som naturlig konsekvens, fejler på vej gennem livet - så er det samfundets skyld, ergo må samfundet betale og tilmed kompensere for individets shortcomings.

Nå, jeg kunne blive ved - men min pointe er, at til trods for at jeg godt kan lide dit indlæg og er enig i mange punkter, så tror jeg ikke det er nok at lade folk være, eller indføre lovmæssige lempelser i forhold til iværksætteri. Det er en del af planen - men jeg tror på at den største ændring der skal til i Danmark, er en holdningsændring.

Jeg tror nemlig ikke på, at en flok veluddannede specialister, selv med noget praktisk erfaring, er nok til udfordre det globale marked - hvis flokken, fra barnsben, er udstyret med en tabermentalitet og bare tror og håber på at staten muliggør den succes som flokken mener staten skylder via lovgivning og frie rammer.

Så hvis vi skal finde noget at leve af - så skal vi først og fremmest sikre at befolkningen "gider" at gå efter guleroden når den dingler foran snuden på os.. :-)

Mvh

Jesper Nyholm

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 26-10-2011 kl. 09:00

Hej Jesper,

Hmm. Det kan du godt have ret i. Så ser det bare endnu mere håbløst ud, for den holdningsændring komme ikke før vi har haft totalt sammenbrud og folk er næsten desperate for at overleve - tror jeg. Hele den "dyne" af 68-fedme, som vi har lagt os under allesammen, fjerner ikke sig selv :-(.

Så måske er mine forslag "too little, too late" og vil kun  give lidt medvind til de ret få, der alligevel ville vove skindet? Det kan trods alt være, at det vil forøge vore vinderchancer ELLER at det kan tiltrække udenlandske ildsjæle, der så starter op her i Danmark :-) (lidt dum-optimist har man vel lov at være :) ).

Mvh Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Klaus Even Enevoldsen  den 26-10-2011 kl. 09:11

Hej,

Jeg faldt over en video fra RSA med Steven Johnson, den handler om hvor idéer kommer fra, det er meget interessant.

www.youtube.com/watch

Når man ser den står det rimeligt klart at man burde tilbyde et iværksættermiljø hvor spirene kunne idéshoppe og få husly til at udvikle nye idéer og gå sammen om at danne virksomheder. De offentlige myndigheder bør være til stede for at guide, men ikke blande sig.

Det er vel lidt i retningen af hvad du, Mogens, havde tænkt dig med GeekHouse?

Mvh Klaus Even Enevoldsen

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 26-10-2011 kl. 09:17

Hej Klaus,

Ja, det var det nemlig. Tommy og jeg ville godt lave lidt revolution (eller bare rav) i den i Århus, da vi lavede Geekhouse.

Bygningen ejedes af Fjordbank Mors, så vi lukker ultimo 2011. Mens Geekhouse har været åbent har der været 144 gutter og gudinder igennem, og det har ført til diverse positive ting.

Det er muligt, at noget af idéen bliver videreført af lokale Århus-rigmænd, men så bliver det noget mere struktureret, etc etc etc.

Til gengæld har vi nu lejet resten af den bygning, vi lejer os ind i i Ballerup, så vi har 4000 kvm fra 1/11. Vi aner ikke, hvad vi skal bruge al den plads til, men de 650 kvm på 2. sal til venstre (eller højre, hvis du kommer ud af elevatoren) skal kaldes Den Mørke Gang, Den Sorte Gang, Den Hemmelige Gang, Stealth-Gangen eller noget helt andet - og dér skal studerende, specialeskrivere, arbejdsløse, iværksættere og skæve eksistenser have lov til at sidde kvit og frit ligesom i Geekhouse. Vi giver kaffe og Internet (og overnatningsmuligheder i noget vi foreløbigt kalder Hotel Miracle, som er nogle lokaler med senge, sengetøj, håndklæder, osv osv.), mens folk selv må sørge for madpakker (grundet vores fantastiske skattesystem, der bla. har til formål at forhindre, at folk bare hjælper hinanden når de kan, og i stedet tilkalder en voksen, professionel rådgiver, der kan gøre det hele urentabelt).

Men mere om det i et andet blog-indlæg, for jeg vil gerne høre, om Amino-folket egentlig ikke skulle være dem, der kom med gode råd til et sådant miljø....

Mvh Mogens

Er kommentaren brugbar? 1 0
Klaus Even Enevoldsen  den 26-10-2011 kl. 10:59

Nå, links virker vist ikke på denne blog? Ellers er der hemmelige koder, jeg ikke kender. :-)

Hvis man vil se videoen med Steven Johnson kan man søge på RSA og "Where Ideas Come From".

Er kommentaren brugbar? 0 0
kejseren  den 26-10-2011 kl. 11:39

Fantastisk indlæg,

Har egentligt ikke meget, at sige. men ville hilse dette fantastiske stykke skriveri meget velkommen og det burde smides i Berlingske og andre aviser, der læses af de gamle elefanter der sidder med deres forældet tunnelsyn

tusind tak

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 26-10-2011 kl. 11:51

Hæ. En kejser, der følger en diktators indlæg - det kan kun blive godt :).

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Larsen  den 27-10-2011 kl. 09:32

Hej Mogens, som altid god læsning... :-)

her er mit "sortsyn" på hvor danmark og nok hele nord europa er på vej hen...

Først lidt konstateringer/facts....

1. Kina og Indien kopierer alt (som Japan gjorde efter krigen - men pt. uden kvaliteten)

2. Kina uddanner 25.000 professorer PR ÅR

3. Indien og Kina's befolkning overstiger Europa og USA samlede befolking med faktor 2.5 til 3 (EU ca. 720 ml, USA ca. 300 - indien/kina samlet 2500-3000 millioner)

4. Indien er begyndt at outsource lavt lønnede job til Mexico og USA...

5. Siemens solgte højhastigheds tog systemer til Kina. Fase I - komplette togsæt, installation og opsætning. Fase II - del leverandør af "dimser" Fase III Kina havde kopieret det hele og havde ikke længere behov for Siemens. (At toget så kørte af skinnerne - og hastigt blev overhældt med jord for det ikke skulle blive opdaget (se punkt 1) viser lidt om kvaliteten pt)

6. Kina styrer økonomien rundt i verden - og er den største netto indkøber/investor i/af vestlige virksomheder.

Men igen skal man huske.. Japan startede med at kopiere Xerox kopimaskiner - og endte med at eje markedet for gode kopimaskiner.

Så hvad sker der så med Danmark og nord europa? Jeg tror vi må indstille os på at det bliver os der i fremtiden "fabrikerer" for Indien og Kina. Vi ender tilbage hvor vi startede i "industri samfund" - og ikke et videns samfund. Vi bliver den billige arbejdskraft - og turist land. Landbruget vil vinde på stigende fødevare priser rundt i verden, men fisk må man jo ikke fange længere.

Mindsteløn, uddannelses- velfærds- og sundheds-system vil være "noget man husker med længsel"

Vi skal spare i 12 måneder for at få råd til et nyt køleskab.

Så der er få industrier som vil kunne klare sig i Europa i fremtiden. Jeg tror det "eneste" vi kan håbe på er en eller anden "teknisk" revolution som igen giver Europa og USA et forspring - og som ikke er nemt at kopiere eller styre fra Indien eller Kina.

For at mit absolut sorteste sortsyn ikke skal blive til virkelighed - skal vi:

1. Forenkle ALLE offentlige systemer fra SKAT til lovgivning og administration

2. Drastisk reducere statens bidrag til "arbejds duelige" og andre "støtte" ordninger.

3. Stoppe beskatning af alle offentlige "indkomster" (SU, Dagpenge, løn i det offentlige etc) så vi kan nedbringe administrations byrden og uoverskueligheden

4. Indføre en brutto skat med højt bundfradrag. (40%, 30% whatever) med 100.000 i fradrag pr arbejdende person. Så kan vi måske få råd til at få de RIGTIG gode ledere til at blive i danmark - og så er bliver misundelses effekten langt mindre (når en SOSU sammenligner brutto løn med en virksomheds leder kan det jo virke stygt. 18.000 brutto vs 80.000 brutto. Men netto... 14.000 vs 35.000) - det kan ogsaa give flere "erfarne" ledere ind i offentligt regie.

5. Indføre en netto skat på virksomheder (man skal jo bruge penge for at tjene dem) - måske 20% og fast fradrag på måske 100.000 pr. fuldtids medarbejder) men ingen skattemæssige afskrivninger etc. eller andre regler som gør de rige virksomheder kan købe sig til skattefrihed/skatte udsættelse.

6. Lave skatte opgørelser hvor der faktisk står hvordan din indbetalte skat bliver brugt - og et website med detaljeret statistik - og prognoser på "nye budgetter" fra det offentlige - så man kan se hvad fx. en Femern bro vil koste hvis den bliver vedtaget.

7. Stoppe "levebrøds politik" - max totalt 8 års valgret til folketing og kommunale embeder. (Frisk luft er altid godt - der sidder mangle gamle sure sokker på borgen som kun tænker på "næste valg") Det vil nok i sig selv give plads til at flere  som os kommer ind og ikke kun Cand. Stud Pol, DJØF'er og folkeskole lærere.

Men i korthed - Danmark er et dejligt land - men når Danmark kikker sig selv i spejlet - kan man ikke se at tallet på badevægten er gået fra lean and mean - til fat machine and couch potato. Det skal ændres nu for at jeg ikke får ret.. :-) i mit sortsyn. Husk på hvad der skete med.. Egypten... Rom.... ?Atlantis?? :-) - rige kulturer med viden - som forsvandt.

verden bevæger sig - så på med løbeskoene..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 27-10-2011 kl. 12:54

@Kasper Larsen: Meget rammende. Ja, vi skal vist snart til at lære af Afrikanerne og producere billige ting til Østen :-).

Jeg kendte ikke historien bag Siemens-toget og piratkopien de prøvede at begrave. Men det giver jo pludselig mening.

Kineserne er kommunister og har stadig som formål, at deres Stat skal nedkæmpe os og indføre Proletariatets Diktatur i Danmark og resten af Verden. Vi bekræfter dem hele tiden i, at de er overlegne - bl.a. ved at sende ulærte og kønne teenageministre ud for at møde deres mest erfarne og grusomme ministre fra deres rædselsregime. Det kan næsten ikke gå galt.

Mvh Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kasper Larsen  den 27-10-2011 kl. 13:10

Mogens - de kan ikke producere i afrika... :-)

anyway - i Afrika er kineserne ogsaa meget smarte... De overtaler en stammehoevding.. (president) at de skal have nye veje - eller bare en ny fodbold stadion. Kineserne siger "vi bygger gratis" til gengaeld for rettighederne til jeres vaerdier i jorden... Saa bytte bytte koebmand... saa har "el presidente" en spritny stadion. Men landet ejer ikke laengere sine resourcer.

Alle der bliver brugt til at bygge (indsaet "stadion", "veje", "boligblokke") - bliver importeret fra Kina. Alt andet kommer ogsaa fra Kina (Mad, vaerktoej, etc. etc. - inkl. ARBEJDSKRAFT... som saa er nappe fra et faengsel og sendt til afrika paa "straffe arbejde"

Naar arbejdet saa er udfoert tager kineserne alt af vaerdi med hjem... (Straffe fanger har 0 vaerdi - saa de bliver "sat af baaden" i afrika)

Saa nogle afrikanske stater er ved at bliver overloebet af Kinesiske "vej arbejdere/straffe fanger" - nar man har 1.3 milliard indbyggere - hvad betyder 5.000-6.000 straffe fanger som man ikke faar med hjem igen... NADA..

Kinoejserne proevede det samme her i UAE hvor jeg bor... Men araberne ville skutte gaa med til at beholde de 7.000 kinesere... *G*

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 27-10-2011 kl. 13:41

Jeg har godt hørt og læst lidt om de der kinesere dernede.

Der er ca. én million kinesere i Afrika lige nu.

Det rigtigt sjove er når kinesere, der er KOMPLET ligeglade med, om en dyreart overlever eller ej, og har mange penge i forhold til de lokale negre,  går klods op og ned af en masse sjældne dyr med peniser og udhorninger, der i pulveriseret form kan give dem rejsning....

Men det kommer også snart til os. Et stort entreprenørfirmas direktør fortalte min med-direktør, at de allerede nu møder kineserne i forhindelse med udbud af offentlige veje og lignende i Polen - og de har deres egen finansiering med.

Næste stop, sagde han til min med-direktør Lasse, var Femern Bælt-broen, hvor de regnede med også at få konkurrence. Og de har deres egen finansiering med...

Kineserne vil ikke samarbejde. De vil Verdensherredømmet. Basta. Til gengæld er de villige til at gøre hvad som helst i den anledning. Lyve. Kopiere. Stjæle, Beslaglægge, bryde noget de har lovet, bestikke..... hele banditten.

De er jo kommunister og socialister, for Pokker. De vil have andres penge, ikke ødsle deres egne væk på andre.

Det kan næsten ikke slå fejl.

Mvh Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Henrik Stig Møller  den 27-10-2011 kl. 16:10

En stor fornøjelse at læse dit indlæg, Mogens.

Har været enig i dine betragtninger i mange år. Hvorfor kan de som faktisk er i stand til at rette vores samfund til, altså de nyvalgte unge mennesker inde på Christiansborg, ikke se lyset? Det er da underligt.

Mvh Henrik

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Nielsen  den 28-10-2011 kl. 11:50

Tja, vi har ikke politikere af format - hverken i rød eller blå blok.

De enste der taler det rette sprog er LA, men om de er villige til at gå langt nok vides ikke.

Men Vi skal gøre noget for ikke at ende som et moderne U-land.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Ole Tange  den 01-11-2011 kl. 17:34

Mogens har ikke styr på fakta.

Jeg bliver lidt ærgelig, når Mogens bruger tal uden at komme med kilder, som underbygger det. F.eks:

"""Med de højeste lønninger i Verden og en stadigt faldende produktivitet (vores produktivitet er faldet hele tiden siden 1975) og den laveste arbejdstid i noget som helst land"""

Jeg får det ikke til at passe med disse:

Lønninger: secure.wikimedia.org/.../List_of_countries_by_average_wage

Arbejdstimer: stats.oecd.org/Index.aspx

Produktivitet: secure.wikimedia.org/.../List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_hour_worked

Enten så lad være med at bruge tallene som argumentation, eller også så giv en reference (og helst til en kilde, som ikke selv har en politisk interesse i sagen).

- o -

Ser vi bort fra tallene, så er det er hovedspørgsmålet stadigt interessant. Min erfaring fra Kina og min andenhåndsviden om amerikanere er, at vi er unikke i kombinationen samarbejde og kreativitet.

Selvom vi måske ikke er så kreative som amerikanerne, så kan vi opnå bedre resultater, fordi vi kan samarbejde; hvor amerikanerne i højere grad har en mig-mig-mig kultur. Kineserne får gennem hele skolesystemet tampet kreativiteten ud af dem: De er 60 i klassen, og med een lærer så er der kun eet svar, der er rigtigt - nemlig lærerens.

Hvis jeg var diktator, så ville jeg sørge for, at få uddannet min befolkning, så jeg fik en ordentlig bunke specialister, men også få dem til at samarbejde, så tre specialister med hver sin baggrund uden problemer ville kunne arbejde sammen.

Et middel til det kunne være online-undervisning. Jeg tager i øjeblikket 3 universitetskurser i Stanford: ml-class.com, ai-class.com og db-class.com. Det foregår som videoforelæsninger, som jeg kan se, når jeg har lyst. Vi er 70000 i DB-klassen og 160000 i AI-klassen.

Online-undervisning som disse tror jeg kunne være med til at løfte uddannelsesniveauet i Danmark - også i Udkantsdanmark. Dermed ville mit første ønske om specialister være godt i gang.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 03-11-2011 kl. 10:35

Hej Ole,

Produktiviteten er faldet siden 1979 eller 1975. Produktivitet i et land stiger hovedsaligt ved indkøb af maskiner til industrien, ikke ved at mennesker bliver mere produktive i vidensjob (for det bliver de ikke, og da slet ikke på samme niveau som en maskine eller robot, der kan revolutionere fremstillingen af noget vi kan bruge eller sælge).

Vi er IKKE bedre til samarbejde og kreativitet end andre. Vi får IKKE flere, endsige bedre idéer end andre. Jeg led under samme fejlopfattelse, da jeg gik på universitet i USA, men realiteten er, at idéer skabes (og realiseres, vel at mærke) andre steder (og ved samarbejde) end i Danmark. Vi er IKKE bedre end andre nationer til den slags bløde ting, vi TROR det bare, fordi vi har fået at vide masser af gange, at vore soldater er bedre begavet end amerikanske soldater, at den-og-den dansker nu er topchef i et stort firma, eller fordi der etableres en lillebitte afdeling af en international koncern i Danmark, hvor det ved velkomstreceptionen NATURLIGVIS fremhæves, at de har valgt netop Danmark til denne ene promille af deres arbejdsindsats pga vore prægtige traditioner for rape & plunder - nånej, samarbejde og kreativitet.

Jeg befinder mig f.eks. lige nu i Finland. Samarbejde og kreativitet får en lidt anden dimension, når man befinder sig i dette land, der har lige så mange indbyggere som os, men har skabt helt andre ting i verdensklasse, og til gengæld satser på atomkraft, billig energi og rigtig, hård uddannelse af deres unge. Mens vi satser på stadigt mere pjat i skolerne, hvor eleverne skal lære samarbejde og kreativitet.....

Hele idéen med vidensamfundet og bortsmidning af den fysiske produktion er en fejl, og alle andre lande end Danmark har set det.

Vi kan da dårligt stoppe mere uddannelse ned i befolkningen. Det har været brugt som sutteklud for at skjule arbejdsløshed og tab af arbejdspladser, men vi KAN ikke uddanne dem til noget som helst, som der reelt er BRUG for. Vi uddanner konstant folk til et højere niveau af arbejdsløshed. Vi bruger det rent ud sagt som en parkeringsplads, så vi ikke behøver gøre noget ved vore virkelige problemer, såsom at vi er dyrere end alle dem, der omgiver os (og det er så tilfældigvis også vore største eksportmarkeder).

Jeg hørte et indlæg fra en person fra Tieto forleden. De har 8000 programmørere/kodere i Norden nu. I løbet af de næste fem år fyrer de 5000 af dem og opretter de tilsvarende jobs i Kina, Tjekkiet og andre steder.

Deres tal viste, at Danmark var 21-27% dyrere end alle andre nordiske lande. Så vil jeg tro, at de først fyrer i Danmark (og det gør de så også).

Deres erfaringer fra Polen, Tjekkiet, Kina og andre mongobongo-lande er, at folk er LANGT dygtigere, når de kommer ud fra universiteterne end de er her i Danmark, og at de selvfølgelig akkurat ligeså fint kan lave samarbejde og kreative indspark - og formentlig meget mere af det sidste, fordi det ofte kræver hårde egenskaber at kunne se den næste idé.

Clayton Christensen fra Harvard giver dig iøvrigt ret mht online-undervisning. Han siger også, at det er langt bedre end det de kan levere fra universiteter og business schools :-). Til gengæld tror jeg det meste undervisning er spild af tid (og heldigvis færre og færre penge).

Mvh Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ole Tange  den 03-11-2011 kl. 12:10

Mogens skrev: "Produktiviteten er faldet siden 1979 eller 1975."

Hvis det er din holdning, så er skal du naturligvis have lov til at have den. Hvis du mener, det er fakta, så underbyg det med en uafhængig kilde (f.eks. OECD eller EuroStat). Jeg aner ikke, om det er korrekt eller ej, men jeg lader mig ikke overbevise af, at nogen slynger det ud som fakta uden at underbygge det.

Hvis Produktivitet er GDP(inflation adjusted) per employee, så tager du fejl: www.bit.ly/tnSaFS

Hvis Tietos tal baserer sig på Finland/Sverige (og ikke Norge) så passer det nogenlunde med Wikipedias kilde for lønninger: http://ur1.ca/5ltu4 (en forskel på 20% mellem DK og Finland) men der er altså 8 andre lande (herunder USA og UK) som ligger højere end Danmark.

Min personlige erfaring med at arbejde med indere er, at de gør, som der bliver sagt - uanset om det giver mening eller ej. Jeg vil ikke udelukke, at der findes indere, der kan tænke selv, men jeg har bare ikke arbejdet sammen med dem. Jeg har hørt rygter om, at de indere, der kan tænke selv, er stort set lige så dyre som dansk arbejdskraft. Har du en personlig erfaring, som du bygger din holdning på?

Min personlige erfaring med kinesere er, at de også gør, som der bliver sagt. Der er det en mentalitetsforskel, der gør, at de ikke tør sige til, hvis noget ikke giver mening. De er simpelthen opdraget til at være autoritetstro. De eneste kinesere, som jeg har mødt, der ikke havde dette, var kinesere, som enten boede eller havde boet i vesten. Har du en personlig erfaring, som du bygger din holdning på?

- o -

Jeg er temmelig overrasket over, at du mener, at vi ikke kan uddanne folk mere. Jeg er enig i, at vi ikke behøver at tage dem ud af arbejdsmarkedet for at sætte dem på fuldtidsuddannelse. Men hvis jeg havde fuldtidsjob i Nørre Snede, så ville jeg godt nok sætte pris på, hvis jeg kunne tage en universitetsgrad i kunstig intelligens gennem online undervisning i aftentimerne.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 03-11-2011 kl. 12:21

Produktiviteten: Det var en graf, som formanden for DI (Lars Goldschmidt) fremlagde i et foredrag for VL-90-gruppen. Jeg mailer den til dig lige om lidt - og gerne til andre, der skriver til mig på [email protected] - da jeg ikke ved, om og hvordan man lægger billeder op her.

Den første graf han viste var lønudviklingen i Danmark (opadgående) og de andre (for os vigtige) lande (nedadgående) siden 2000. Den anden graf var den med produktiviteten.

Mht indere: Yes, de har samme grundholdning (qua kommunisme og andet pis) som østeuropæere som udgangspunkt - man kigger efter The Top Dog og gør, hvad der bliver sagt. Vi har i Danmark en herlig og nyttig ting kaldet loyal civil ulydighed (det er noget vrøvl de høje herrer siger - nu får jeg det til at virke uden at spørge dem), som kan være nyttig, men ikke er en afgørende konkurrencefordel, når resten af Verden ikke er sådan :-).

Jeg har masser af indiske venner i specielt Oracle's HQ i Californien, og de er akkurat ligeså frie og sjove som du og jeg. Det jeg kalder "westernized indians". Det kræver nogle år i frihed, før de tør. Det er noget lidt andet med polakkerne og tjekkerne og til dels ukrainerne nu - de er stort set lige som os nu. Kineserne kan man bare ikke stole på, men de er fanden gale mig dygtige og kreative - det bedste universitet i Verden ligger nu i Shanghai...

Mht undervisning: Den type undervisning vi har i Danmark retter sig mod, at alle består og alle kan komme til. Det betyder, at de er voldsomt udvandede. Som Anne Knudsen (chefred. for Weekendavisen) skrev i sin bog "Her går det godt, send flere penge" i 1996, så har unge mænd mellem 18 og 24 to muligheder: De kan blive til piger og dermed fortsætte i uddannelsesystemet (fordi det er indrettet til sniksnak og klassens time og gruppearbejde om socialt interessante ting, således at pigerne gider blive på studerne og dermed give penge i kassen til studiestedet) eller de kan gå ud på gaden. Ude på gaden har de igen to muligheder: De kan gå ind i en bande eller de kan starte deres egen biks. Det er de sidste, der udgør hovedparten af folkene her på Amino, i øvrigt :-)))).

Mvh Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Navigation


Få besked når Mogens skriver


Diktatoren

Besøg diktatorens fabrik - klik her


Mogens på Twitter

Hvis du vil have besked når Mogens og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: